halthouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liez_topp

halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 12:08

Ik heb een groot probleem!

Ik heb nu ongeveer 4 maand een paard.
Loop supergoed alleen wil ze niet halthouden..
alleen als ze weet dat de les is afgelopen staat ze stil.

hebben jullie tips hoe ik haar dit goed aan kan leren,
want wil ook niet vol in haar mond gaan hangen! ;(

mizzet

Re: halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:31

Mijn vorige paard, een Fries, had dat in het begin ook. Hij reageerde gewoon nergens op. Ik ben wel gewoon lomp tegen hem geweest, als hij door mijn hand heen dramt dan is het zijn eigen schuld! We deden steeds heel vlug elkaar opvolgende overgangen, stap-stilstaan, draf-stilstaan, draf-stap-stilstaan. In het begin moest ik nog veel helpen met de teugels, maar na een tijdje deed ie het helemaal op mijn zit. :)

Sabmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:40

je kan proberen erg veel overgangen te rijden. Ook van stap naar draf en omgekeerd. Galop-draf - galop stap etc.
En uiteindelijk ook het halthouden.
Ga zelf goed in je zadel zitten en probeer niet voorover te zitten.
Succes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:43

wat zegt je instructie ervan, want je kunt zoveel dingen goed en fout doen dat ik graag een beetje weet in welke hoek ik het moet zoeken voor ik gerichte tips kan geven.
Hoe zit het bijv met het remmen op je zit? Loopt het paard al nageeflijk etc?

Ook de rest van je rijvaardigheid is belangrijk eigenlijk, dus wat meer info zou handig zijn.

liez_topp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 19:31

Ik heb al tijdje geen les meer gehad omdat ze zwanger is (krijg priveles)
op mijn zit reageert ze goed tijdens andere overgangen van galop naar draf of draf naar stap.
Ze loopt ook netjes nageefelijk dus heb echt geen idee wat het probleem is.

superwoman schreef:
wat zegt je instructie ervan, want je kunt zoveel dingen goed en fout doen dat ik graag een beetje weet in welke hoek ik het moet zoeken voor ik gerichte tips kan geven.
Hoe zit het bijv met het remmen op je zit? Loopt het paard al nageeflijk etc?

Ook de rest van je rijvaardigheid is belangrijk eigenlijk, dus wat meer info zou handig zijn.

TVerheijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:56

je kunt hem tegen de muur aanzetten en geleidelijk van de muur af na een paar keer oefenen

_gitte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:03

naar een hoek rijden zodat hij wel stil moet staan.
en als hij dan stil staat en heeeel uitgebreid belonen zodat hij hij goed weet dat hij het goed heeft gedaan.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:06

Zelf ontspannen als je gaat halthouden en uitademen wil ook wel eens helpen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:08

En hoe gaat het aan de hand?

Probeer hulp te zoeken met iemand erbij die je paard eventueel vasthoud.

Je paard snapt je hulp gewoon niet zoals ik het lees of geef je ongemerkt een verkeerde hulp. :o
Ben niet zo van ergens tegenaan lopen :n

Succes, lijkt me een enorm moeilijk.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:53

Die van mij doet dat ook, bulldozert gewoon door.

Goed halthouden moet je voorbereiden. En goed halthouden doe je vooral op je zit. Vanuit de stap neem je het tempo terug. Maak je lang, ga wat achterover zitten en sluit je handen licht. Als je geen reactie krijgt, sluit je je handen nog wat meer (niet trekken dus, gewoon zachtjes wat meer druk geven) en eventueel kun je een stemhulp gebruiken ("hoo"). Krijg je wel reactie, dan uitgebreid belonen. Drijf je niet te veel? Zorg dat je geen gas geeft en tegelijk remt. Dus eerst op zit terugkomen, aangevuld met teugelhulp als je geen reactie krijgt. Teugeldruk net zo lang verhogen totdat je stil staat en dan meteen de druk er af halen en belonen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:02

kaatje77 schreef:
Je paard snapt je hulp gewoon niet zoals ik het lees of geef je ongemerkt een verkeerde hulp. :o
Ben niet zo van ergens tegenaan lopen :n

idd!
Ergens tegenaan zetten is imo echt de allerlaatste oplossing bij erg moeilijke paarden dóór erg goede ruiters

Als je eraan wil werken stel ik voor om heel weinig te vragen en dat wanneer het goed gaat uit te breiden.
Dus eerst tempowisselingen maken op je zit in stap en langzaam naar het halthouden toe. Zorg ervoor dat je met 1 tel halthouden tevreden bent en haar direct weer voorwaarts vraagt. Vaak zetten mensen hun paard te lang stil, waardoor ze een probleem creeren. Zorg ervoor dat je wanneer je wel je hand gebruikt dat je hele korte ophoudingen maakt en direct weer teugel geeft als het paard reageerd.
Natuurlijk ook veel tempowisselingen maken in de overige gangen, maar het halthouden echt vanuit de stap doen en goed lang voorbereiden.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:58

zoals hierboven al staat: veel overgangen rijden! :) dan gaat ze ook opletten, ik weet ook niet of ze het al kan, of gewoon niet snapt ofzo?

Amandaxxx7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:20

TVerheijen schreef:
je kunt hem tegen de muur aanzetten en geleidelijk van de muur af na een paar keer oefenen

dit zou ik inderdaad ook eens proberen ;)