[Haf] Cheline, jonge haflinger > nu 1,5 maand in training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linites

[Haf] Cheline, jonge haflinger > nu 1,5 maand in training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 11:22

Cheline is een 5 jarige merrie die op haar 3e jaar is ingereden, en vervolgens 2 jaar stil gestaan heeft.
Ik kocht haar in Augustus 2008, toen was ze net zadelmak en heb toen tot en met begin september op haar kunnen rijden. Het rijden wat we toen deden was 2x in de week even 20min totdat ze braaf was want ze was érg moeilijk omdat ze (bleek achteraf) last had van haar kaak.

Ze heeft toen van november 2008 t/m april/mei 2009 last gehad van een ontsteking in haar kies (is getrokken in januari, etc. etc.) ze heeft veel antibiotica gehad en is hier erg ziek van geweest. Ze heeft toen na die april/mei 2009 t/m augustus 2009 op een groot stuk land mogen staan om weer helemaal bij te komen. Toen daarna ben ik verhuisd (wegens studie) en heeft ze van september 2009 t/m maart 2010 op een ander stuk land gestaan. Mede door het barre weer die winter heb ik ook niet kunnen rijden.

Omdat de studie niet beviel ben ik terug verhuisd, en staat ze sinds maart 2010 weer hier. Ik had het toen nog erg druk met school want heb de studie wel afgemaakt (wou m'n propedeuse halen) dus ben vooral weer begonnen met longeren, ook voor haar weer om wat spieren op te bouwen en te wennen want ze had al een hele tijd niets gedaan en was nogal onrespectvol tegenover mij en een beetje 'verwilderd' door die kudde.

Vanaf eind juni 2010 ben ik weer begonnen met rijden. Ik ben haar nu dus aan het doorrijden en dat is ook ons niveau. Ik rijd zo'n 4x per week gemiddeld 30min. Af en toe vervang ik dat eens door longeren met pessoa of iets anders.
Toen ik in juni 2010 begon met doorrijden was ze niet erg makkelijk, ze wou vaak onder mij uit rennen en was niet aan mijn been, ze stak haar hoofd zo hoog mogenlijk in de lucht en wou niets weten van het bit.
Heb toen een ander bit gekocht, en ben gewoon gaan rijden met heel veel geduld en nu is ze al véél rustiger en wil ze het bit ook aannemen, al is ze nog wel erg onrustig. Ze is ook al veel beter aan mijn been, maar met galop ben ik nog niet bezig omdat ze eerst helemaal actie = reactie moet zijn en dat is nog niet helemaal zo. Ik heb ook les, heb nu een keer les gehad en dat beviel ook goed.

Ik zie op de foto's dat ze af en toe erg diep loopt, dit komt mede omdat ze nog zo onrustig is met haar hoofd maar ik ben al blij dat ze het bit in ieder geval accepteerd en aanneemt.
Verder zie ik zelf veel verbeterpunten in mijn houding.

Hier zijn de foto's:

1. Instappen
Afbeelding
ze is hier vaak nog wat dribbelig

2. Instappen
Afbeelding
mijn benen!

3. Instappen
Afbeelding
Hier word ze al wat rustiger

4. Beginnen met draven
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. Even stappen tussendoor
Afbeelding

11. Even uitschuiven in de hals, ze wil mn hand wel volgen..
Afbeelding

12. Halthouden, dat doet ze echt al op een hele ophouding +:)+ super goed
Afbeelding

13.
Afbeelding

14. Hier een typisch voorbeeldje van wanneer ze te diep gaat
Afbeelding

15.
Afbeelding

Opbouwend commentaar is zeer welkom! :D
Groetjes Tessa

Sabmid

Re: [Haf] Cheline, jonge haflinger > nu 1,5 maand in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:32

Fijn dat je eindelijk weer op je haffie kan rijden.
Vind dat het best netjes is, al mag je wel wat trotser gaan zitten en wat meer voor je uitkijken :)

Veel succes met haar! :D

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:29

let op je handen die liggen op je benen. en je valt soms nog wat voor over.

je benen gaan af en toe erg veel naar achter.

verder ziet het er wel erg ontspannen uit

adoratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:59

heerlijk beest! en het ziet er al netjes uit..

aangezien ze wel vaker achter de loodlijn loopt en zich wat opkropt zou ik nog meer met langere teugel proberen te rijden zodat ze op eigen benen leert lopen ipv jou hand te volgen..

ze doet het al prima en het ziet er relaxt uit!
Doe zeker zo verder ;)

1Olifantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:07

ik ga mee met wat hierboven wordt gezegt, ook bij foto 1, heb je je hakken wel heel hoog, en je benen wel heel ver naar achter!

suc6

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:19

Probeer je haflinger de eerste paar maanden echt langer en lager te laten lopen! Vooral met het inrijden.
Zo kan ze eerst leren om lekker haar rug te gebruiken en jou hand op te zoeken.
Probeer ook je hakken naar beneden te doen en iets minder aan je paard zitten, lekker ontspannen en lang en laag houden.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:12

Naar mijn mening ben je wat te streng met je handen. Volgens mij mag je haar meer loslaten. Voorwaards neerwaards rijden en veel overgangen. Ik denk dat ze dan veel ontspannender gaat lopen en vanzelf wel gaat zakken.
Probeer je hakken laag te houden en je benen lang.

Lekker door oefenen! Komt wel goed!

LunaLaReina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:32

Wat een leuke haflinger!
Ziet er goed uit verder, je zit alleen soms wel erg voorover ..
misschien dat je daar wat meer aan kan werken.

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:37

je valt soms wel een beetje naar voor misschien zijn het maar momentopnames.
heb je toevallig ook foto's met haar manen los?

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:38

Leuke haflinger ! :) Zo te zien pakt ze het wel goed op ..

Maar .. ik zou haar veeel liever op haar eigen benen zien lopen .. contact mag/moet maar je teugels zo strak houden is nergens voor nodig .. ik zou gewoon voor een ontspannen contact zorgen..
Ik vind bv. foto 11 wel een goed beeld geven ! :)

Foto 2 geeft helemaal geen fijn beeld. Je geeft duidelijk been maar tegelijk houd je haar ook heel erg strak vanvoor .. lijkt me voor een jong paard een beetje alsof je op de rem gaat staan maar tegelijk ook gas wil geven .. dus lijkt me best wel verwarrend voor haar

Zo, veel succes verder ..
en dit is niet aanvallend bedoelt, ik vind het een heel leuk hafje dit is gewoon gebaseerd op wat ik kan zien vanaf de foto's, en foto's kunnen momentopname's zijn dus indien het momentopnames zijn en je hebt er een heel ander gevoel over dan dat ik omschrijf, des te beter ! :)

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:53

Let op je handen, voor zover ik kan zien heb je een beetje piano handjes (?) en je hebt je handen vrij laag liggen, die zouden ook wat hoger mogen.