Naar voren vallen tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Melanietje_

Naar voren vallen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 19:40

Hoi,

Sinds dat ik mijn paard heb, heb ik het probleem ontwikkelt met mijn houding, eerst was deze best goed (dus recht en stil kunnen zitten) nu val ik heel snel naar voren bij mijn paard, hij is niet lekker om te zitten dus stil sitten lukt ook niet zo goed meer, maar bij veel bewegen van mijn paard val ik nu naar voren.

Heeft iemand tips hoe ik mijn houding kan verbeteren naar hoe het weer was?
Ik krijg elke week les van een goede instructrise

Ps.
Als ik op een ander paard rijd heb ik het minder

groetjes

Sisi_96

Re: Naar voren vallen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:55

Bedoel je dat je echt stil probeert te zitten, of probeer je mee te bewegen met het paard?

Mursi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:03

Probeer eens een aantal lessen bij een Centered Riding instructeur.
Je leert op je ademhaling te letten zodat je stabieler zit. Door het 'blokken bouwen' zit je meer in balans en doordat je met 'zachte ogen' leert kijken ben je niet meer zo gefixeerd.
Je krijgt door CR ook meer inzicht hoe jij en je paard nu precies bewegen en wat voor invloed jij met je houding daarop kan hebben.
Een onafhankelijke zit (dus dat je je armen en benen kunt bewegen zonder dat dit van invloed is op je romp) is essentieel.
Een goede oefening om zelf te doen is tijdens het lichtrijden niet staan - zit, maar sta- sta - zit. Dus 2x blijven staan zonder dat je hard in het zadel bonkt. Het vergt even training, maar als je dit kunt is je zit al een stuk verbeterd.
Suc6, groeten, Anet
http://www.stichtingpaardenmetplezier.com

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:06

Waarom zit je paard niet lekker? Houd hij zijn rug vast of is hij juist heel 'zweverig'? :P

Als hij zijn rug vast houd moet deze losgereden worden of losgemaakt door bijvoorbeeld een fysio of osteophaat.

Als hij zweverig loopt zul je er gewoon aan moeten wennen :D

cinderellaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:15

Heb je al iemand laten kijken naar je zadel? Misschien zit er aan de achterkant te veel vulling in zodat je zadel te ver voorover ligt! In combinatie met een paard waarbij de balans moelijker te vinden is kan dat verklaren waarom je minder stevig zit en voorover valt. Het kan ook verklaren waarom je er bij een ander paard geen last van hebt.

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 07:31

Ik heb het vooral het naar voren vallen als ik een oefening met hem doe. bij gewoon rechte lijnen heb ik alleen last van dat mijn schouders naar voren zitten

en hij zit gewoon niet lekker er is niks mis met zijn rug of wat dan ook

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 07:39

Schouders naar achteren, en naar voren kijken, zou al enorm helpen :)
Misschien zit je verkrampt, en moet je opnieuw leren ontspannen te zitten.

Misschien ook meer wisselingen in de voorwaartse passen. Naar voren rijden, en terug. Als het goed is, voel je dan ook, wanneer je minder naar voren valt.

Succes meid! :D

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 16:32

ik heb zelf al wat gevonden dat heel erg geholpen heeft,
een hele dag op een balanceball zitten , achter de computer tijdens eten enzovoorts en oefeningen doen erop

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:23

Ik zou zeggen probeer er in korte periodes op te letten, en niet zo druk maken of of wat je paard loopt, gewoon lekker voorwaarts en op eigen benen en als die dan eerst een tijdje als een hert loopt niet op het hoofd gaan fixeren maar het even nemen voor wat het is en op jezelf letten.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:05

misschien heb je je teugels te lang? dan zit je vaak ook snel naar voren geleund

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:31

zou je dat misschien kunnen onderbouwen asmara? Ik begrijp het niet zo goed.

21Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:57

Ik heb een tijdje gehad dat ik ook weleens mijn evenwicht verloor.
Mijn instructrice gaf mij toen als oefening om keer te staan, en één keer te zitten, ipv. normaal licht te rijden.
Bij mij was de oorzaak dat ik mijn benen te ver naar voren had. Misschien is dit bij jou ook het probleem?
Tegenwoordig heb ik er (mede dankzij die oefening) geen last meer van.
Succes!

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:53

Kan heel goed aan het zadel liggen, misschien kun je het met een ander zadel uitproberen?? Je onderbenen gaan waarschijnlijk te ver naar achter waardoor je bovenlichaam naar voren komt. Dus veel aan je balans werken!!!

Rooooomz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:29

ik heb het ook! ik val naar voren en heb dan hele lange teugels, ik heb vanmorgen weer les gehad en ik moet recht vooruit kijken.. liefst nog een beetje omhoog ook, lijkt een beetje raar maar als je het een tijdje doet is het heel goed voor je houding, ook in galop maar ook vooral in draf.

succes ;)

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 10:14

ik rijd western dus ik moet wel met een beetje lange teugels rijden, maar ik heb nu iets gevonden wat wel helpt op een balance ball zitten, en het ligt denk ik niet aan mijn zadel want als ik een ander paard rijd met hetzelfde zadel heb ik het minder

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:17

het kan aan je zadel liggen, dat deze je iets naar voren gooit. dan ben je jezelf continue aan het tegenwerken,
en zo ook je paard aan het tegenwerken.

probeer te gaan rijden zonder beugels bijv. en dan erop letten dat je niet knijpt met je benen, maar echt in het zadel, op je zitbeen knobbels gaat zitten. als je het lang genoeg doet móet je wel goed gaan zitten, want knijpen hou je niet lang vol ;)

kijk ook zelfs steeds écht recht naar voren, een beetje omhoog zelfs. tel de lampen aan het dak maar eens, of de wolken in de lucht, op die manier moet je je boven lichaam rechtop houden en op de bal van je voet steunen om in balans te blijven.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:42

_Melanietje_ schreef:
ik heb zelf al wat gevonden dat heel erg geholpen heeft,
een hele dag op een balanceball zitten , achter de computer tijdens eten enzovoorts en oefeningen doen erop

veel zitten op een fitness bal helpt idd goed om je balans te verbeteren. Voorover zitten op je paard kan komen als je balans nog niet goed is :o maar het kan ook bijv. komen door het knijpen met je bovenbenen, probeer je bovenbenen te ontspannen maar het kan ook komen door het zadel bijv. als een zadel achter te hoog ligt maar je zei al dat je zadel goed ligt. Probeer tijdens het rijden steeds je schouders weer boven je heupen te plaatsen, dat kan je ook doen in het dagelijkse leven misschien loop je ook wat voorover? door in het dagelijkse leven jezelf steeds te helpen herinneren om te lopen, zittten etc met je schouders boven je heupen gaat dat met het rijden ook steeds makkelijker, succes!

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:09

Een zitlesje nemen?
Zonder zadel rijden werkt bij mij wel goed, ik val ook snel naar voren. :j
Gewoon, 1x in de zoveeltijd zonder zadel!

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 19:18

Ambrasoft schreef:
Een zitlesje nemen?
Zonder zadel rijden werkt bij mij wel goed, ik val ook snel naar voren. :j
Gewoon, 1x in de zoveeltijd zonder zadel!

dat gaat hem niet helemaal worden zonder zadel want hij wilt nog wel eens uitbreken dusjah dan he bik wel iets nodig van steun dat ik er niet af val en hem kan tegenhouden

Juuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:21

vraag aan iemand of hij je paard wilt longeren, met jou erop. Dan kan je je teugels in een knoop leggen, je handen naast je lichaam of opzij, en gewoon voelen. Je kan je ogen erbij sluiten, maar dat hoeft niet. gewoon ontspannen, aan fijne dingen denken en voelen. Dan ga je snel rechtop zitten, en beweeg je makkelijker mee. Deze oefening kan je herhalen, net zolang totdat je dit ook kan zonder longeerlijn en met je teugels.
succes!