Ooit krijgen we deze taferelen (hebk ooit eerder geschreven in een topic):
Als ik dan ga draven gaat hij helemaal scheef en debiel lopen en heel tegendraads als je hulpen wil geven (niet echt bokken maar 'slaan' naar het been) en als ik aan wou galopperen kwam het gebok. Nu doet hij nog steeds een beetje tegendraads op het begin, maar goed, wat ik dan doe is alle remmen los, zelf uit zijn rug gaan --> verlichte zit en hem kei hard door de bak laten sjezen, beetje opjutten enzo niet afslaan natuurlijk, bij mij voldoet het al als ik hem wat aanmoedig haha maar dat zal wel aan het paard liggen. totdat hij er op de lange zijde zélf aan trekt, dan heeft hij plezier in het 'rijden' (gehad}:)) en loopt hij op eigen benen. Dan is hij er doorheen en doe ik wat ander galopwerk waarbij hij dan ontspant en dan pas kan ik fijn draven.
Zo'n gekibbel is dus niet zo leuk om keer op keer te doen
Nou wat doe ik nu: ik ga eerst een rondje buiten maken, dat vindt hij harstikke leuk (ff geleden lukte bijvoorbeeld travers absoluut niet en ja niks lukte eigenlijk dus toen ging ik maar buiten rijden (want als ik beetje opgefokt ben maak ik alleen maar dingen 'kapot'), ik dacht nou ff kijken of hij het nou wel doet, nou en die travers was stiekem een eitje voor hem. Nou eitje is overdreven maar goed, hij vindt onze bak dus niet 'werkenswaardig')
Ik doe dus eerst een rondje buiten maken, draven galopperen, en dan ga ik terug naar de bak. Dan heeft hij veel meer impuls, is hij lekker los, en als hij eenmaal bezig is met lopen vindt hij het een stuk leuker.
Nogmaals ik denk niet dat iedereen hier wat aan heeft, maar ik verveel me een beetje snik
Maar dat lijkt me een beetje onbereikbaar

En ja de mijne heeft volgens mij helemaal geen spierpijn hijs gewoon een beetje slim.
Maar als de dressuur dan niet beter was dan wanneer je gewoon meteen in de bak gaat rijden heeft het natuurlijk weinig zin om eerst buiten te gaan rijden.