Problemen met opstijgen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HindaFree

Problemen met opstijgen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 15:32

ik ga van de week starten met een jonge friese merrie van ongeveer 3,5 jaar oud. is in gereden bij Profesionele stal alleen is er een probleem: Ze word dus met oogkleppen op gereden omdat ze bang is met opstijgen... De komende tijd dat ik haar rijd blijft ze ook evengoed op die stal staan voor wat begelijding erbij.

meer mensen hier ervaring mee? en hoe opgelost? het probleem kunnen ze niet vinden.. Alleen als jong dier weinig in handen geweest maar haranchement is helemaal goed.

hoe kan je dit het beste oplossen? ze reageerd ook echt angstig.
( met de oogkleppen op is er dus geen probleem kan je zo alleen opstappen en weg rijden)

brightness

Re: Problemen met opstijgen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:55

je kan er iemand bij halen die haar vasthoud ze is het niet gewend dat ze iemand op haar rug ziet klimmen . het gevoel kent ze dus wel . dus als iemand haar vasthoud zou ze er aan moeten wennen , doe het dan ook een paar keer achter elkaar. dus er op en er weer af er op etc etc. misschien dat ze er dan aan went.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:07

Een stapje terug?
Ik heb mijn eerste haflinger zo wijs gemaakt met opstappen aangezien hij ook bang was als ik hoger werd dan mijn normale hoogte.

Ga eens poetsen met een kruk, baaltje of ophoging vlak bij je. Bij een ontspannen paard opstapje erbij, wachten tot er weer rust is. Opstappen en door de knieeën gebukt blijven staan, wachten op ontspanning dan je iets oprichten.
Net zo lang tot jij met gestrekte benen wat voorover (om klein te blijven) staat en niet boven de rug uitkomen. Steeds een stukje hoger gaan staan/ je zelf langer maken tot je rechtop ernaast kan staan.

Binnen een paar keer kan je gewoon op de ophoging stappen zonder dat er angst is voor een persoon die groter wordt. Ga als er alle rust is als je rechtop staat op de opstap een beetje over het paard heen hangen om de rug/ ribbenkast aan de andere kant te aaien/borstelen. Wanneer dit goed is kan je langzaam wat van jou gewicht op de rug laten hangen. Op deze manier leren ze dat een groter persoon die gewicht op de rug gaat brengen (opstijgen) geen gevaar is. Je kan ook ervoor kiezen om met iemand erbij dit een keer te doen in de bak, en als laatste even op de rug te stappen (mits je denkt dat je paardje daar niet direct van de kook van raakt) anders eerst zadelen en dan het poetsproces herhalen, en je voet in de beugel steken, en elke keer een stukje verder op te stappen.

Meestal is de onrust door een opklimmende ruiter die groter word. Ik persoonlijk denk door die oogkleppen dat dat stukje gemist is in de training en gewicht op de rug en rijden wel goed geleerd is.

aeolusnr1

Re: Problemen met opstijgen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:02

Dit lijkt me iets heel raar.
Je moet je paardje gewoon leren dat het niet hoeft te reageren als er iets zich verplaatst in zijn direkte omgeving.
Ik versta zelfs niet waarom ze met oogkleppen verder getraint wordt, want zo kan je idd het probleem niet gaan aanpakken.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:04

Inderdaad, trapje/krukje, laten vasthouden en vooral heel lief voor je paard zijn en kalm met je paard praten.
Wij hebben hier ook zo'n draaikont, ik moet zeggen, mijn man heeft echt wonderbaarlijke effecten op paarden, ze is in 2 maanden tijd heel braaf geworden met opstijgen!

ps Stella reed ook altijd met oogkleppen, sterker nog, toen we haar kochten was dat het enige hoofdstel dat het beest ooit gedragen had.
Enne.........Ook door de aanwezigheid van een ander kalm paard kan je veel dingen verandern!