Afwisseling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karenx

Afwisseling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 17:37

Nu ik vakantie heb lees ik nogal wat topics hier op bokt, en het viel me op dat er in heel veel topics over afwisseling wordt begonnen.
Persoonlijk vind ik afwisseling ook erg goed en ik merk ook echt verschil in enthousiasme bij het dressuurwerk.
Maar af en toe vind ik het moeilijk om een 'leuk en nieuw' iets te bedenken voor de afwisseling.
Vandaar mijn vraag: Wat doen jullie voor de afwisseling met jullie paard?
En hoevaak doen jullie iets anders dan 'het normale' bakwerk?

xDeems

Re: Afwisseling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:40

Ik zet soms een heel parcour in de bak, en die blijft dan een maandje staan. Ik ga dan niet altijd springen. Buitenritten eens per week, soms dressuur soms vrijspringen, soms losgooien. soms longeren. Ik doe vrijwel alles in een week. Maar niet op volgorde

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:42

Longeren met enkel en dubbele lijnen, dressuren, springen zowel vrij als ohz, mennen, bak slepen, wandelen, buitenrijden, allemaal enge dingen in de bak, met de trailer ergens anders naartoe noem maar op!!

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:44

Ik probeer elke dag wat anders te doen en niet 2 dagen hetzelfde. duinrit, dressuur, springen, longeren, rondje over de weg

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:19

Ik wandel vaak met m'n paardje, ga picknicken, maak buitenritten, doe grondwerk en vrijheidsdressuur met hem en afentoe houden we een lekkere tutdag met z'n tweetjes waarbij ik hem masseer, overal kriebel en uitgebreid knuffel. 'Verkleedpartijen' met doeken, lappen, slingers, paraplu's en dergelijke vind hij ook machtig interessant.
In de bak leg ik vaak parcourtjes (behendigheid) uit met balken en pionnen, we halen de grote paardenvoetbal uit de schuur, rijden zonder zadel en/of hoofdstel... Paardje vind het allemaal prachtig, hij werkt echt graag in de bak ;)
Trainen doen we trouwens net zo makkelijk in het bos; genoeg heuveltjes om op- en af te rijden en bomen om te slalommen bijvoorbeeld.
Denk dat ik zo'n 3 á 4 keer per week rijd gemiddeld, waarvan 2 keer in de bak. De andere dagen doen we dingen waarbij ik er niet op zit. Moet wel zeggen dat het nogal wisselt; ik kan rustig een week niet rijden en me vermaken met spelletjes en wandelingen, terwijl ik een andere week juist meer rijd.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:21

Ik probeer de afwisseling er wel in te houden maar is vrij moeilijk bij Amor. Hij mag zoiezo niet te zware trainingen nog, geen longeerwerk en niet springen dus dan komt het vaak op de dressuur aan dus dat doe ik dan vaak over de weg omdat ik nu even geen zadel heb tot volgende week.

Zafier rijd ik zeker 2/3 dressuurtrainingen in de week en de rest is springen, rondje buiten, grondwerk of longeerwerk

Melody wandel ik nu en doe wat grondwerk met haar.

Valentijn doe ik 1 dag longeerwerk, 1 dag grondwerk en 1 dag over de weg/balkjes/sprongetje oid.

Soesannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:02

Ik probeer het voor m'n paard zo afwisselend mogelijk te hoeden. Soms dressuurmatig in de bak, andere keer weer springen of andere hindernissen. Verder zeer regelmatig naar buiten en dan verschillende routes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:06

Je kan ook het dressuurwerk afwisselend maken door andere figuren te rijden dan je normaal doet. Je kan dan ook figuren rijden die je zelf bedenkt of bijvoorbeeld voltes of wendingen rijden op onverwachte plaatsen. Wat je tegenwoordig bijvoorbeeld erg weinig meer ziet is een gebroken lijn vanaf A of C, waarbij je dus steeds dezelfde kant op wendt of de dubbele gebroken lijn van 5 meter. Dit zijn maar voorbeeldjes die me zo te binnen schieten, maar beide kun je goed gebruiken in de training om je paard losser, attenter en buigzamer te maken.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:00

Ik probeer 1 keer per week wat te springen, gewoon gymnastiekwerk. Verder rijd ik heel veel buiten. Ook in het bos kan je gewoon je training doen voor dressuur. Sterker nog, ze worden er veel fijner van :D

Schouderbinnenwaarts op een bospad bijv. Veel schakelen in galop op een lang pad. Linksom en rechtsom aanspringen op ene rechte lijn.

Zo kan ik nog wel 100 andere dingen bedenken!

toetyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:03

Ik gooi Azar regelmatig aan de dubbele longe, hiermee kan hij lekkerder over z´n rug lopen en hier hebben we profijt mee als we gaan rijden. Ook gaan we vaak naar buiten, de duinen zijn in de buurt, maar ook bossen. We springen niet heel veel omdat hier (hellaas) geen -goed- materiaal voor is..
Ik denk dat afwisseling heel goed is voor je paard, omdat je door verschillende dingen te doen, ook verschillende spieren en eigenschappen van je paard traint!

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:55

2x in de week buitenritje (als het weer het toelaat), 1xtje longeren in de week, als ze een dagje vrijheeft ga k dr lekker borstelen, verder dresuur in de bak en af en toe een keer balkjes lopen. meestal in de zomer ga k ook een paar x ergens heen op buitenrit. bijvoorbeeld bij kibbelkoele (drenthe)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 02:42

In gewoon dressuurwerk kan al heel veel afwisseling zitten. De ene dag ben je wat meer aan het losrijden en rijd je wat lager en ronder over de rug en buig je wat verder in. En de andere dag zet je een paard wat meer bovenin en leg je het accent meer op het meer op het achterbeen verkrijgen.

Paarden worden echt niet fijner of vrolijke van gekke figuurtjes rijden. Rijd goed en consequent, maak je paard goed los en zorg ervoor dat je scherpe reacties krijgt en eist. Zorg voor een goed management waarin je zware en minder zware trainingsdagen en rustdagen afwisselt of train een keer in het bos.

Uiteindelijk zijn de paarden die los door het lijf heen lopen het meest happy en tonen het meeste plezier in het werk.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:34

Mijn paard is ook heel erg van de afwisseling, maar dit kan ik combineren met een dressuurtraining, spring training of buitenrit.
zo nu en dan longeren en voltige, ze krijgt vanmij ook wel eens een rust dag en ik merk gewoon dat ze het nog steeds fijn vind.
en de ene keer is mijn dressuurtraining, les of heel intensief en de andere keer doe ik veel stap werk en lang en laag werk.
Dus daarin kan je ook combineren.
Met het springen doe ik de ene keer een sprong in de bak en soms een parcour.
En met buitenritjes neem ik nooit de zelfde route :P

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:50

Lisa_Dries schreef:
Nu ik vakantie heb lees ik nogal wat topics hier op bokt, en het viel me op dat er in heel veel topics over afwisseling wordt begonnen.
Persoonlijk vind ik afwisseling ook erg goed en ik merk ook echt verschil in enthousiasme bij het dressuurwerk.
Maar af en toe vind ik het moeilijk om een 'leuk en nieuw' iets te bedenken voor de afwisseling.
Vandaar mijn vraag: Wat doen jullie voor de afwisseling met jullie paard?

Het is maar wat je verstaat onder 'normaal bakwerk'. Als je iedere dag in de bak een standaard programma af gaat werken, dan kan bakwerk inderdaar stomvervelend worden (ook voor jezelf). Voor een goede dressuurtraining is het belangrijk dat je paard alert blijft, en je hulpen blijft afwachten (en het dus niet zelf gaat bedenken). Daarom is een standaard programma afwerken ook nog eens slecht voor een goede dressuurtraining. Om je 'bakwerk' niet normaal en stomvervelend te laten worden moet je dus niet steeds op dezelfde plaats of in dezelfde volgorde een oefening gaan herhalen. Dat vraagt nogal wat creativiteit van je als ruiter. Variatie is niet een slangenvolte afwisselen met een gebroken lijn. Je moet voelen wat je paard op dat moment nodig heeft, en daar op inspelen. Het belanrijkste doel van de dressuurtraining is dat je de aspecten van het scala behoudt, dus je moet steeds die grens opzoeken. Wanneer behoudt je paard nog net die ontspanning/tact/rechtgerichtheid en aanleuning etc? Voor velen is dat al een hele kunst om die uberhaupt voor elkaar te krijgen, voor anderen is het een uitdaging om die op een kleine volte voor elkaar te houden. En voor de wat meer gevorderenis het een uitdaging om die tijdens zijgangen en de hogere verzameling te behouden.

Ik ben dressuurmuts, en ik vind je paard dressuurmatig verbeteren zo interessant. Je kunt zoveel variatie in je training brengen en iedere dag is weer anders. je moet het alleen kunnen zien. Waar wil je naartoe en wat moet je verbeteren. Als je daar goed inzicht in krijgt dan veranderd dressuur van simpel bakwerk en het afwerken van wat stomme figuren in iets heel interessants. Net als dat dammen veranderd van het stomweg schuiven van zwarte en witte stenen over een geblokt bord naar een strategisch denkspel op het moment dat je er vaardigheid in krijgt.

Dus als je als ruiter afwisseling wil brengen in het 'bakwerk' (oftewel dressuur) is het zaak als ruiter meer vaardigheid te krijgen in goed dressuurmatig rijden. Dan kan je 5 dagen per week prima vullen met een afwisselende 'bak' training. De 6e/7e dag bewaar je voor een buitenritje/longeren/een sprongetje etc.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 15:28

heb alweer wat leuke ideeën opgedaan :)
zelf probeer ik het dressuurwerk af te wisselen door een rustdag, een grote poetsbeurt, lekker kriebelen/beetje lichtjes poging doen tot wat massseren, beetje grondwerk, zonder zadel, etc.
Buitenritjes ook wel alleen heb niet zoveel uitrijdmogelijkheden en moet altijd drukke wegen over om nog niet echt ergens waar je leuk kunt rijden te komen. Sprongetje doe ik ook wel alleen niet heel vaak, ben er niet bepaald een held in.

jasmijn78 ; ik werk niet altijd een standaard programma af, probeer mijn paard zoveel mogelijk aan te voelen en ik krijg van mijn instructrice ook vaak oefeningen om dingen te trainen die minder goed gaan. Deze oefeningen verschillen en wissel ze weer met veel andere dingen af. Maar toch kost het voor mij en mijn paard enorm veel moeite om die achterhand goed te krijgen en goed rechtgericht dus dat betekent veel tempowisselingen en figuren etc. Mijn paard is niet echt een bak-fan maar is nog wel fanatiek totdat ik het veel achter elkaar doe dan loopt hij door alle hulpen heen, dat is slecht maar ik vraag me dan ook af naar de oorzaak. Geef ik hem dan een rustdag of 2 is hij daarna weer super fanatiek. En ik merk dat als mijn paard er lol in heeft (graag wil werken) dat ik het 10000x zo leuk vind, en mij gaat het dus puur om de lol. En in de afwisseling hebben wij ook superveel lol! ;)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:34

Als ik mijn paard niet goed afwissel tijdens de gewone dressuurlessen, dan wordt hij er alleen maar vervelender van.
Natuurlijk heb ik na 4 jaar wel een 'standaard' opbouw gevonden in mijn trainingen, die ongeveer elke half jaar veranderd als meneer weer eens streken krijgt, maar een 5 tot 10 minuutjes los werken op de voltes is al te lang.
Aangezien mijn paard heel nieuwsgierig is, heeft hij tegen die tijd allang iets gevonden waar hij 'bang' voor is en dan moet je wel weer iets anders gaan doen.
En nu de M1 oefeningen feilloos gaan, is mijn hele training opgebouwd uit M2 oefeningen en elke lichte Z1 oefeningen. Het daagt hem uit en je voelt de verbetering onder je. Natuurlijk blijven deze oefeningen moeilijk in het begin, zeker omdat ik ook nog nooit M2 heb gereden, maar hoe meer je oefent, hoe beter het wordt.
Maar ook hierbij geldt, afwisselen en niet te veel herhalen! Als ik in de stap een keerwending om de achterhand maak, kan ik maar beter weer gaan aandraven, want hij verwacht de tweede er meteen achteraan, waardoor die niet geweldig is.
Maar het is inderdaad ook erg afhankelijk van je eigen creativiteit, maar wat moet je anders doen tijdens de les? Je bent toch steeds bezig met "Wat kan ik doen?"

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:52

Je kunt er ook voor kiezen om nog 15 keertwendingen te maken of alleen de voorbereidingen te doen en dan weer verder stappen.

Je bepaalt zelf wanneer je een keertwending maakt, je paard mag nooit voor je uit gaan denken. Het is echt ten boze om het dan maar niet te doen.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 06:52

Dat klopt helemaal!
We doen er ook veel hoor, maar hem voorbereiden wanneer hij het niet verwacht werkt beter. En 2 achter elkaar gaat vaak nog wel, maar met meer dan doet hij zijn best niet. Dus ik doe er liever 2 elke 5 minuten, dan 4 achter elkaar.
Op deze manier leert hij het wel, maar gaat hij er niet van uit wat er nu moet gebeuren.
Wat dat betreft heb ik een raar paard!
Dat is misschien ook het lastige van 2 ruiters op 1 paard, maar gelukkig doet ie in de proef wel goed z'n best, dus dat scheelt!

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:27

Ik probeer echt van alles te doen. Afhankelijk van wat mijn paard kan natuurlijk.
Als ik een paard heb waarmee veel dingen gedaan kunnen worden bedenk ik vaak wat nieuws.
Sowieso een keer een buitenritje, dressuurwerk, lessen alleen en in de groep, springwerk, wedstrijdjes.
zonder zadel rijden, losgooien, vrij laten springen, longeren. maar ook vind ik het leuk om bijvoorbeeld
een paar verschillende dingen op de grond te leggen en dan mijn paard er langs of over te laten lopen.
zoals een zeil, een paraplu, een voetbal enz.
Dat vinden ze vaak ook heel leuk en het is een hele goede training.
Ofwel met een paard waarmee ik veel kan probeer ik ook echt heel veel te doen.

Amandaxxx7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:46

ik heb een fries, en daar rij ik vaak buitenritten mee, maar ook train ik haar dressuur in de bak & dan zo nu en dan een sprongetje erg leuk voor de afwisseling ! & we mennen 1,2 x in de week , ook doe ik VD ;) & ze staat ook elke dag wel buiten , soms rijden we zonder zadel met neckrope , of vrijspringen ;)

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:27

maak tussen door gewoon wat lekkere buitenritjes :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:38

maandag springles,
dinsdag dressuurles,
de rest staat los :P
vaak zorg ik dat ik minstens 1a 2 x in de week spring(ligt aan het weer)
als ik maar 1 x spring zorg ik dat ik met dubbele lijnen longeer,
voor de rest 1 dag vrij, en 4 dagen dressuur...
en dan niet alleen in de bak, nee ik ga gerust naar het bos toe om daar onze dressuur te trainen, of op het zandpad naast onze stal(pony is namelijk niet zo te vertrouwen alleen naar buiten :'))

met dressuur richt ik me de ene keer op het lang en laag,
de andere keer op de oprichting,
de ene keer zit ik veel door,
de andere keer juist helemaal niet,
dan pak ik eens wat pionnen in mijn training,
dan weer wat balkjes,
dan doe ik intervaltraining,
dan weer juist niet,
dan neem ik eens veel galop in me training,
en soms ook helemaal niet...

je kunt zo veel dingen spontaan in eens veranderen ;)
als je een oefening als een anders uitvoert dan normaal, is dat voor een paard al veel afwisseling.
ook niet altijd alles in dezelfde volgorde of op het zelfde moment willen doen ;)
ik begin soms na het stappen wel eens in de galop(vooral als die heel heet is)
of ik geef hem meteen lange teugel, en dan zoekt hij het maar uit wat hij er mee doet :D

elsbeth1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:52

ik rijd voor een eigenaar een friese merie zo'n 4 x per week en verders staat ze lekker op de wei, zo nu en dan neemt de eigenaar haar mee voor de wagen

Liiisaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:52

Voetballen, Barrelracen, Polebending (slalommen), balletjesrace (klinkt misschien wat kinderachtig, maar als je dit met meer doet is het echt geweldig), schriktraining, buiten rijden, zwemmen, zonder alles rijden, lange lijnen, à la fleche (rijden op een paard, met daarvoor een paard in aanspanning) rijden met Garrocha (zo'n stok), boerengolf te paard, skippyballen met paard, en ga zo maar door :P

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:27

Ik heb met mijn verzorgpaard niet zoveel mogelijkheden voor afwisseling als wat veel mensen hier beschrijven. Ik heb momenteel alleen een buitenbak en een groot weiland ter beschikking. Buitenritmogelijkheden zijn er wel, maar daar zijn zowel Cas als ik nog niet klaar voor om met z'n tweetjes te gaan doen. :)

Momenteel wissel ik parelli en in de bak rijden steeds met elkaar af. Ik merk, sinds ik niet enkel meer in de bak rij, dat Cas veel meer energie heeft om samen wat te gaan doen. Ik merk overigens ook dat kleine dingetjes al verschil kunnen maken voor het plezier van het paard, bijvoorbeeld een keertje eerst parelli en daarna pas poetsen, in plaats van andersom. :)
In de bak rijden kan trouwens ook afwisselend gemaakt worden door de ene keer nieuwe oefeningen te gaan doen, de andere keer wat relaxter aan te doen, soms de hele rit te focussen op een bepaalde moeilijke oefening en de andere keer weer te focussen op iets anders. :)

Je kunt ook een keertje helemaal niet trainen maar samen een fijne wandeling maken (al is het maar met het halster door de wei heen wandelen), of samen een tut-middag te doen, lekker poetsen en vlechtjes maken enzo. :)

Zolang jij en je paard maar plezier hebben samen, en ik merk het aan mijn verzorgpaard gauw genoeg als ik weer eens wat nieuws moet bedenken! :+