Hulp bij inrijden gezocht!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jurenka

Hulp bij inrijden gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 17:21

Hee,,

Ik heb in eind maart een super mooie premie shetlander gekocht, <3
Ze is een merrie van 1.07 hoog en heel lief en verkeers mak.
Ook het zadel en hoofdstel vind ze niet erg.
Meestal ga ik dan met haar aan de fiest wandelen en zo,
Dat vind ze heerlijk.
Ze is echt een droom pony <3
Maar zodra je hangt of zit op haar rug, Dan wordt ze wild en doet ze er alles aan om dat gewicht van haar rug te krijgen.
Ik heb al veel ervaring met het inrijden van shetlanders en c-pony's maar zo erg als dit heb ik nog nooit mee gemaakt!
Het licht niet aan haar rug, Maar gewoon aan dat ze dat gewicht niet fijn vind.
Heeft iemand misschien tips om haar beter te kunnen inrijden.?

Alvast bedankt

Natasja__

Re: Hulp bij inrijden gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:24

Hoe weet je zeker dat het niet aan haar rug ligt?
Het kan trouwens ook aan het zadel liggen.. of aan jou lengte/gewicht.. maar dat kan ik natuurlijk niet zien vanaf hier. :)
Is er niet iemand bij jou op stal die je kan helpen?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:27

Omdat op SMP de mensen (ook volwassenen) komen die meer kijk hebben op het werken met shetlanders, waardoor je waarschijnlijk meer reacties krijgt, heb ik je topic hierheen verplaatst ;)

Jurenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 17:28

Natasja__ schreef:
Hoe weet je zeker dat het niet aan haar rug ligt?
Het kan trouwens ook aan het zadel liggen.. of aan jou lengte/gewicht.. maar dat kan ik natuurlijk niet zien vanaf hier. :)
Is er niet iemand bij jou op stal die je kan helpen?

Hee,,

Ik heb verschillende zadels gebruikt, en bij allemaal doet ze het nog niet beter. Ik ben 175 hoog maar ik ben best dun, ik weeg 45 kilo. Ik rijd haar in voor mijn kleine zusje. Mijn vriendin is kleiner maar haar lukt het ook niet.
Mijn paarden staan bij mij thuis, Dus ik heb geen mensen op stal die me kunnen helpen. Mijn ouders hebben 'weinig' verstand van paarden en mijn zusje is nog niet ervaren genoeg.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:30

Tenzij je de pony uitgebreid hebt laten doorlichten door de DA en/of ostheopaat, kan je niet met zekerheid rugproblemen uitsluiten.
Hoe kan jij nou zeker weten dat het haar alleen om het gewicht te doen is? Er zijn maar weinig paarden die zo reageren puur en alleen omdat ze het gewicht niet fijn vinden.

Daarbij kan jou lengte en gewicht natuurlijk ook heel erg meespelen; een gemiddelde 14-jarige past állang niet meer op een shet, zijn daar veels te zwaar én vaak veels te lang voor, zodat je haar continue uit evenwicht haalt en haar hinderd in haar bewegingen.
Misschien ben je ook gewoon te snel gegaan. Maar op voorhand zomaar rugproblemen simpelweg uitsluiten....

en wie weet is het niet direct iets in haar rug, maar doet iets anders haar erg pijn? misschien heeft ze wel last van haar gebit, of van iets anders?

Edit; dat je verschillende zadels hebt gebruikt wil natuurlijk al helemaal niet zeggen dat rugproblemen zijn uitgesloten! Enige manier om daar achter te komen is de DA en/of ostheopaat laten komen en die naar haar rug en evt. haar gebit laten kijken.
en misschien passen de zadels wel niet goed? Is ook niet zo makkelijk, meestal komt daar een zadelmaker aan de pas, die goed kan beoordelen of een zadel goed ligt en past op het betreffende paard/pony.

En met je 1.75m. hoor je natuurlijk écht niet meer op een shet! ookal heb je niemand op stal die je kan helpen en is je zusje 'te onervaren'. Kleinere, jongere kinderen kunnen prima pony's inrijden, onder begeleiding van volwassenen met veel ervaring.
ik snap echt niet dat mensen met zo'n lengte dus nog gewoon op zo'n pony gaan zitten, komop waar ben je dan mee bezig?? :roll: 8)7 :n |o
En dan vind je het gek dat ze weerstand bied??? een pony die nog niet is ingereden moet wennen aan het evenwicht en leren op eigen benen te lopen. Gaat nogal moeilijk als jij er met je lange stelten en bovenlichaam een stuk bovenuit torent, en daarbij nog eens je voeten die bijna over de grond slepen..... dan moet je het niet gek vinden dat ze haar evenwicht totaal niet kan vinden, en al helemaal niet daaraan kan wennen :n

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:09

Mijn shetten van rond de meter (dus iets kleiner als jouw pony) hebben ook moeite met 45 kg. 1 van de dieren heeft de bijnaam "de weegschaal", bij 40 kg. en meer gaat ze in staking. Eerst blijft ze gewoon staan, dan een klein bokje steeds hoger en groter, en bij de betere ruitertjes gaat mevrouw gewoon liggen. Pony is in goede conditie loopt vele km. voor de wagen, maar ze kunnen met ruiters van 40 kg. of meer niet goed uit de voeten. Dit is ong. 15 % van hun eigen lichaamsgewicht en dat vindt ik ook meer dan genoeg voor mijn dames (liever minder)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:23

Voor als het koppigheid is:

shetlanders kunnen erg moeilijk doen. toen ik er voor het eerst opzat ging hij heel hoog steigeren en klapte ik met mijn stuitje op de rand van het pinokio zadeltje (met zo'n rand vanachter).

Zo heb ik het gedaan: (mijn verzorgshet was al als de dood voor borstels)
ik ben gaan longeren & wandelen (in het bos) met zadel erop en later met bit tot hij er aan gewend. Hij was bang voor alles dus ook voor het zadel op zijn rug dus heb ik gewapperd met dekjes richting de rug. en daarna beloond.

Toen tassen aan het zadel gehangen. en zelf negeerde ik zijn zenuwachtige gedrag. en goed beloond.

toen heb ik een vriendin meegenomen en ben er op gaan zitten en toen zijn we gaan wandelen (door het bos)
de pony vond het heel spannend. Hij vertikte eerst om te lopen maar ik had het halster onder het hoofdstel en dus bijna geen druk op het bit. hij is rustiger in het bos dan zijn de andere pony's er niet bij dus dit hoeft niet voor jouwn shet te gelden.

probeer gewoon langzaam het gewicht dat aan het zadel hangt zwaarder te maken en er dan in de wei een keer overhangen en hem dan kriebelen alsof dat normaal is.

Dan is je shet gewend aan:
Longeren
Zadel op de rug
Hoofdstel
gewicht van jou
gewicht van iets anders
overhangen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:25

Ik was toen veel jonger toen ik dat deed.

ik zou je zusje laten rijden en jij haar helpen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:40

Heel simpel: je pony protesteerd dus er zit haar wat dwars.

Of het zadel ligt niet goed (verschillende zadels betekend niet dat er 1 goed ligt. Of haar rug is al pijnlijk.
Ik zou er toch een fysio voor inschakelen om de rug na te kijken en daarna als dat goed is een zadelmaker om het zadel na te kijken. Kan best zijn dat deze past maar als 'leek' is dat niet te beoordelen vind ik.

Daarnaast moet jij er gewoon niet meer op. Ondanks je 45 kg (wat op het randje is voor de pony maar volgens mij niet gezond voor jou) ben je gewoon echt te lang om stabiel op zo'n kleine pony te zitten.

Dus een kleine ruiter zoeken die je onder begeleiding leert de pony te rijden zodra je de rug/zadel hebt uitgesloten.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 07:22

Gewoon eens met een dummy beginnen? Zodat je shet kan wennen aan iets op de rug. Je begint met bijv. een oude broek gevuld met stro en dan vul je deze bij gaandeweg met zand, zodat het gewicht wat toeneemt. Verder idd rugproblemen uitsluiten en met 1.75 lijkt het me ook niet meer te doen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:00

SMP -> RT-P

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:55

Waarom laat je je zusje er niet op rijden, terwijl jij haar begeleid?
Ik zal wel haar rug laten controleren als ik jou was. :j

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 09:25

Ik denk dat je maar eens goed moet kijken waar het aan ligt.
Niet elk paard vind beleerd worden fijn.
bovendien kan het zijn dat ze wel last heeft van haar rug of andere lichaamsdelen.
Probeer het anders eens met minder gewicht. Leg er eens wat anders op haar rug.
Steeds iets meer en kijk hoe ze daar op reageert.
Want ook een shet kan niet alles hebben qua gewicht.
Die dieren veranderen ook steeds meer.

Veel succes!

daisy_tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 09:27

laat eens een filmpje zien? dan weten we precies wat je bedoeld?

jessica4x4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:02

Ik heb sinds een paar weken ook een shetlandpony en had in het begin ook moeite als er iemand op reed. Ik had 2 meiden die haar wilden inrijden. Allebei 38 kg maar de een was een kop groter dan de ander. Het grootste meisje heeft het geprobeerd maar was geen succes. Donna bleef bokken en steigeren. Nu rijd het kleinere meisje erop en dat gaat prima. Het ligt denk ik ook voor een groot deel aan je lengte. Laat je zusje er gewoon opzitten (als dit kan) en ga er gewoon naast lopen. Zo went je pony ervanzelf aan. Vanuit daar kan je verder.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:13

Apart dat TS verder niet meer reageert op de reacties....