De correcte houding in een springzadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shirleyp
Blogger

De correcte houding in een springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 11:57

Omdat ik met mijn paard af en toe een sprong(etje) wil maken heb ik een springzadel aangeschaft. Nu merk ik dat ik toch wat moeite heb met de omschakeling naar een springzadel. Mijn dressuurhouding is best aardig. Nu heb ik een dressuurzadel met veel wrong en een close-contact springzadel heeeeeele kleine wrongen (zeg maar nano-wrongen :D). Op zich niet zo heel briljant natuurlijk :o , maar ik vind dat ik toch gewoon moet kunnen rijden in het springzadel, uiteindelijk kan ik daar alleen maar beter van worden.

Wanneer ik in mijn springzadel ga zitten heb ik toch wat moeite met mijn houding. De verlichte zit zelf is niet zo zeer het probleem, het gaat meer om het lichtrijden en het uitzitten in galop. Ik heb dan erg veel moeite om mijn onderbenen naar achteren te houden. Heeft iemand hier wat goede tips? Wat is de juiste kniebuiging? Hoe moet ik mijn bekken kantelen? Mag ik iets voorover zitten? Misschien heeft iemand wel een filmpje of wat foto's om te laten zien hoe een juiste rijhouding er uit ziet in een springzadel?

Paardlief heeft overigens niet echt gangen die lekker uitzitten, al is dat met training al flink verbeterd. Beugels korter/langer heb ik geprobeerd, heeft weinig invloed. Brand los! Ik ben benieuwd ;)

AmberHeijman

Re: De correcte houding in een springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:55

Ik heb maar één tip: Oefenen oefenen en nog is oefenen! :)
Er gaat gewoon wat tijd overheen, je bent gewend aan een stevige, redelijk gedwongen zit en die heb je met een springzadel nou eenmaal niet (of minder).

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:15

oefen ook eens wat zonder teugels aan een longeerlijn.
Op die manier krijg je vanzelf balans zonder dat je kunt smokkelen met steun aan de teugels.

stefaniepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 07:39

Je kan ook aan iemand vragen die er bij komt staan, en constant zegt wat er fout is aan je houding. Dan let je er zoveel op dat het na een tijdje vanzelf gaat. Mij heeft het alvast geholpen :). En ja voor de rest oefenen, en wat doorzitten zonder beugels misschien ;)

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:03

tja, ik vind het "raar" aanvoelen als ik eens op een dressuurzadel ga zitten... heb ik 2 keer gedaan in mijn 14 jarige paardencarrière, ben altijd een springzadel of springgericht veelzijdigheidszadel gewend geweest eigenlijk.

dus idd zoals Ambrasoft zegt volgens mij gewoon veel mee rijden zodat je het gewend raakt.

en voorbeelden? kijk eens naar inrijfoto's van de "grote" springruiters, ze hebben niet allemaal een even goede zit maar de meeste wel en die zullen wel een redelijk beeld geven volgens mij...

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:37

Is niet gek dat je op een springzadel eerst onwennig zit. In een dressuurzadel word je gedwongen in een houding, in een springzadel totaal niet.
Ik zou niet heel anders gaan zitten (naar voren kantelen of beenligging veranderen) bedoeling is wel dat je je zwaartepunt goed boven je paard houdt.

kost even wat inspanning het wennen, maar gaat vast lukken :) succes!

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:04

heel vaak je springzadel gebruiken, ik had hetzelfde met mijn dressuurzadel. nu kan ik er niet meer zonder. als tip zou ik je beugels wel op spring stand doen, want met langere beugels zit je minder stabiel(tenminste dat is mijn ervaring). over een tijdje zul je zien dat het een stuk makkelijker zit.

veel succes! :D

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 09:29

Tja dat is echt een kwestie van wennen.
Elk zadel zit weer anders en dit is weer heel wat anders dan een dresuur zadel.
Ik zou zeggen doe de beugels niet te lang want dat zit echt niet lekker op een springzadel.
En probeer gewoon te rijden zoals je normaal rijdt.
Niet meteen moeilijk doen en alles goed willen doen.
Maar gewoon proberen en rijden.

Veel succes!