Bessebeest weer voor 't eerst erop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Bessebeest weer voor 't eerst erop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 15:47

hee,
een tijdje terug ging ik weer, na een paar weken vakantie en een weekje of 2 wat longeer werk, op tes.
opzich ging het heel goed, hij loopt dan wel niet rond, maar wél nageeflijk.
dus ik was allang blij dat hij wat ontspannener liep. ik heb hem een een paar weekjes vakantie gegunt, omdat het allemaal niet erg goed meer ging tussen ons, en toen ben ik na zijn vakantie hem even wat gaan longeren en steeds als de ontspanning erin zat stoppen.(eerst nog wel even een rondje uitstappen natuurlijk ;) ) ik was best tevreden hoe het ging, want in het begin was hij erg gespannen weer, maar later ging het al veel beter, ben al blij met kleine stukjes.
helaas heb ik er daarna niet meer opgezeten door een blessure van hem, en vandaag heb ik ook al een blessure opgelopen tijdens het rijden van andere paarden.(last van m'n rug en nek, stekende pijn, doordat paardlief in m'n rug beet :') )
nou, niet veel meer gezeik, we gaan over op de filmpjes :D :D

1:
http://www.youtube.com/watch?v=VjEQva1VtAE

2:
http://www.youtube.com/watch?v=9WHJao2IBKg

puntjes voor mezelf:
als hij iets eng vind, bol ik mijn rug, volgends mij te zien op filmpje nummer 1.
mijn benen hebben té veel energie :')
beugels zouden eigenlijk wat langer moeten, maar dan slaan mijn benen op tilt.
rechtop blijven zitten.
mijn benen niet al te ver verleggen als ik aan spoor.

ik hoor graag tips/kritiek, maar onthoud wel dat niemand perfect rijd, en ik dus ook niet ;)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:58

Hoi,

Ik vind het er wel rustig en relaxed uitzien. En je houdt lekker het tempo erin.
Wat me inderdaad opvalt is je manier van drijven. Het drijven gebeurt steeds op het zelfde moment. Het lijkt alsof je niet bewust drijft (als een bewuste hulp) maar dat het een gewoonte is geworden. Hier zou ik mee gaan oefenen, want je paard gaat er nl aan wennen dat je steeds ritmisch drijft en nog even en hij/zij voelt het niet meer.
Je beugels mogen inderdaad wel iets langer. Is een kwestie van oefenen, dat went vanzelf.

Veel plezier met je paard, blij om te lezen dat er weer een klik tussen jullie is!

nel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:19

Het ziet er wel fijn uit. Je paard loopt met zijn hals goed op lengte en je hebt een fijne aanleuning.
Probeer in je lichtrijden iets kleiner te blijven dat wil zeggen dat je je door je paard omhoog moet laten gooien en minder bewust moet gaan staan. Misschien komt dit ook doordat je beugels iets langer zouden mogen.
Veel plezier verder!

pollylove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:21

ik vind het eigenlijk niet echt goed ... :+ :+ :+

hij is totaal niet actief, en als je paard geen tempo heeft kun je m ook niet goed nageeflijk rijden :o :o :o
je zit is ook nog niet echt 100% , maar daar is aan te werken ...

<3 <3 <3 <3 <3

Abeltje77

Re: Bessebeest weer voor 't eerst erop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:26

Leuk paard, maar hij is lang niet aktief genoeg. Je blijft erg lang 1 tempo rijden. Ik zou zeggen: rijd eens overgangen, veeeel overgangen! En schijnovergangen, en verruim eens en neem weer terug. Je moet het gevoel hebben dat je paard al 'wegschiet' voor jij maar 'draf' kunt denken.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:15

Ik vind het er echt heel erg ontspannen en relaxed uitzien. Je rijd hem heel erg vriendelijk! Denk inderdaad om je benen, maar dat is hierboven al gezegd. Probeer er ook om te denken dat je een constante lengte in je teugels houd, je kan hem natuurlijk af en toe wat laten zakken maar let er wel op dat je contact houd met het bit, op sommige momenten zie ik wel eens een paar waslijntjes hangen, hihi. Verder vind ik echt dat je heel vriendelijk rijd, als je zo door gaat en steeds een stapje meer probeert komt het helemaal goed!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 16:22

bedankt iedereen voor de reacties, ik kan nu waarschijnlijk meer dan 6 weken niet rijden, want het gaat niet echt goed met hem... dus ik zal-als hij weer beter is- eerst hem weer even een weekje goed longeren, en dan er weer op, mits hij lekker ontspannen loopt aan de longe.

hij is inderdaad niet actief, ook gebruikt hij z'n achterbenen niet goed, iemand een idee om dit beiden op te lossen?

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:32

Dat is jammer! Wat heeft hij dan precies?
Dan zal je vooral ook aan je eigen houding moeten denken. Alleen aandrijven waneer nodig, zodra hij terugvalt direct reageren met je been. En dat elke keer herhalen.
Ik zie nu af en toe dat hij loopt te sukkelen in de filmpjes, probeer hem dus goed wakker te houden. Veel overgangen maken en veel schakelen in het tempo.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 16:36

dat weten we niet!
hij is nu zo'n week kreupel eerst dachten ze dat het een hoefzweer was, maar de hoefsmit is net weer geweest en die zei dat het wss iets was in de schouder:(

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 08:45

bedankt!
ga vandaag weer even heen om lekker te borstelen, maar hij zal wel weer 'stok kreupel' zijn

anne_hendrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:08

moelly schreef:
hij is inderdaad niet actief, ook gebruikt hij z'n achterbenen niet goed, iemand een idee om dit beiden op te lossen?

Heel veel overgangen rijden! Niet alleen echte overgangen, ook zo nu en dan is schijnovergangen. Bijvoorbeeld in draf terug laten komen in tempo, als hij bijna gaat stappen weer vooruit, tegen de galop aan.
Hier wordt ie sowieso actief van, maar is ook goed voor de achterhand. Lekker veel voltes blijven rijden. Ik ben altijd fan van slangevoltes, kan je ook goed oefenen met stelling :)
Hoop dat t snel goed komt met 'm!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 09:36

okee bedankt voor de tips! ja ik hoop het ook!:P

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 09:52

nou, net weer gelongeerd en hij kon alleen maar bokken en steigeren en gek doen... dus de frissigheid moest er even uit denk ik;)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:58

Ik vind dat het allemaal veel actiever mag. Gewoon iets hoger tempo. Verder zoals ook al is vermeld, veel overgangen rijden. Daar krijg je je paardje lekker actief mee, ook de achterbenen!

Ik vraag mij af waarom je alleen op de volte loopt? Dat stoort me nogal eigenlijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:09

je hebt je teugels te lang en totaal geen aanleuning.
Probeer een niet zo achterin het zadel te ploffen,je zit hem echt in de rug....gelukkig weeg je niet veel :D
En niet steeds maar drijven,heeft geen zin....reageert hij niet op de druk van je been,een tikje achter de singel.
Ik zie je zelfs links,rechtsdrijven in stap...als je steeds maar drijft voelt je paard op den duur niets meer.
Mooi paard!Dat wel! :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:11

moelly schreef:
bedankt iedereen voor de reacties, ik kan nu waarschijnlijk meer dan 6 weken niet rijden, want het gaat niet echt goed met hem... dus ik zal-als hij weer beter is- eerst hem weer even een weekje goed longeren, en dan er weer op, mits hij lekker ontspannen loopt aan de longe.

och wat jammer!(ik lees het net pas..)
Laat zijn rug eens nakijken?
Het zal mij niet verbazen als daar ook een probleem zit...hij gebruikt zijn rug niet zoals het hoort.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 13:32

Rena100 schreef:
Ik vind dat het allemaal veel actiever mag. Gewoon iets hoger tempo. Verder zoals ook al is vermeld, veel overgangen rijden. Daar krijg je je paardje lekker actief mee, ook de achterbenen!

Ik vraag mij af waarom je alleen op de volte loopt? Dat stoort me nogal eigenlijk.

okee bedankt voor de tip, ik heb hem even op een volte gezet voor de film, reed eerst rechtuit zegmaar, maar dat kom de camera niet goed zien ofzo... dus ben ik op een volte gaan rijden voor het beeld wat beter te brengen ;)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 13:34

geerke schreef:
je hebt je teugels te lang en totaal geen aanleuning.
Probeer een niet zo achterin het zadel te ploffen,je zit hem echt in de rug....gelukkig weeg je niet veel :D
En niet steeds maar drijven,heeft geen zin....reageert hij niet op de druk van je been,een tikje achter de singel.
Ik zie je zelfs links,rechtsdrijven in stap...als je steeds maar drijft voelt je paard op den duur niets meer.
Mooi paard!Dat wel! :D

bedankt voor de tips :D ! ja ben ongeveer 1.80M lang en weeg iets van 58 kilo ofzo :P maarja, doet er even niet toe.

de teugels heb ik langer zodat hij zelf de ontspanning wat kan opzoeken, dit leek me beter omdat het eerst niet zo goed ging en hij erg gespannen was over z'n gehele lijf.

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:14

Ik sluit mij aan bij eerder genoemde punten;
Ik vind hem idd niet actief, lekker veel overgangen rijden :)

Het is een goed idee om hem eerst lekker los te rijden, voordat je hem helemaal oppakt.. Wat bij mijn paardje goed werkt is veel voltes, slangenvoltes, kleine voltes en slingerend over de midden lijn(wel zelf sturen met je houding). Daarna kan ik haar vanuit ontspanning oppakken.. :)

En meer naar voren kijken, kijk door je bochten heen, dat veranderd je houding ook al..