Ik ben na een pauze van 3 jaar in het voorjaar weer begonnen met rijden. In het verleden heb ik veel wedstrijden gereden, ook op hoger niveau (t/m zz-licht) maar na mijn zwangerschap ben ik mijn hele lef kwijtgeraakt en moest ik helemaal van voren af aan weer beginnen. Met wat hulp en ondersteuning ben ik nu sinds een paar maanden rustig weer bezig met mijn merrie (zie ander topic). Hoewel deze ruin ook al sinds zijn geboorte bij ons op stal staat, had ik het lef nog niet om hem te rijden, door zijn jeugdigheid (hij is absoluut niet gemeen). Hij werd dan ook gereden door een andere amazone,maar helaas is zij nu vertrokken vanwege haar studie sinds afgelopen week. Ik heb toch maar de stoute schoenen aangetrokken en ben met hem aan de slag gegaan (is gewoon een soort barriere waar ik overheen moet). De foto's zijn dan ook van de tweede keer dat ik op hem zit. Ik moet nog heel erg aan mijn vertrouwen werken met hem (trilbenen bij het opstappen, gigantisch voorover zitten, nog niet helemaal uit durven rijden), maar dat is juist waar ik lekker aan wil gaan werken. Omdat ik er toch wel trots op ben dat ik nu toch met hem ben begonnen, wil ons graag hier voorstellen en de nodige tips en adviezen opdoen.
Info paard:
leeftijd 6 jaar
ruin (op zijn 5de gecastreerd)
onder zijn amazone (zie uitleg hierboven) L1, nog zonder winstpunt. Hij is vorig zomer ingereden, heeft de winterperiode weer stilgestaan en nu sinds het voorjaar echt in training.
Florencio x Rockefeller
1.65 stokmaat
karakter onder het zadel:
jeugdig, maar zeer werkwillig, leert snel en graag, geen heethoofd
karakter overig:
kroelkont, maar moet sommige hengstenstreken nog "afleren"
Nou hier gaan we dan. Ik hoop dat jullie wat van me heel laten
losstappen en rustig proberen en voelen waar het contact zit. elkaar aftasten dus. ik moet voor me kijken zie ik nu

idem vorige foto, maar nu de andere kant op (volgens mij nog steeds trilbenen van de zenuwen hier)

drafje, binnenhand wat van de hals. Hij heeft wat neiging om te kantelen, dus probeer ik hem hier wat om het binnenbeen te zetten. Ik moet nog steeds voor me kijken

leuk sta-moment ahum.. drafje zelf is vrij netjes, ik moet mijn handen wat meer dragen en vanuit de ellebogen naar voren. Komt van mn eigen spanning, ik durf nog niet genoeg naar voren te geven. Dus is het wat te strak aan de voorkant zo.

drafje wordt iets beter, ruimer en hey ik kan ook naar voren kijken
. Nu de handen nog rechtop.
nog een drafje

en nog één, beetje wazig helaas

bochtje, vond het wel een grappig plaatje, verder weinig op te zien

even pauze

en weer oppakken

rustig weer wegdraven. Ik durf al iets rechter te blijven zitten.

voor het eerst in galop, poeh, dat gaat even heel anders dan mijn andere paard, heel veel sprong, dus ik laat het hoofd maar even voor wat het is en probeer het gewoon eerst maar eens uit te zitten. Was ik net van mn trilbenen af in de draf, nu zijn ze er weer

en nog eentje

De andere galop bewaren we voor een volgende keer, voor mij was dit eerst even voldoende.
Nog even lekker uitdraven aan de lange teugel en daarna uitstappen (zijn geen foto's van gemaakt)
Mijn eigen algemene indruk:
Ik moet meer zitten, niet voorover vallen dus. Ook mijn handen meer voor me houden, dragen en handen rechtop. Lekker op het been gaan rijden, de voorkant komt vanzelf. Maar bovenal, ontspannen en nog eens ontspannen. Leren vertrouwen te krijgen en te genieten ipv angstig te zijn. Maar dat moet echt groeien.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

)