Flo @ work nieuwe combinatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Flo @ work nieuwe combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 12:30

Info amazone:

Ik ben na een pauze van 3 jaar in het voorjaar weer begonnen met rijden. In het verleden heb ik veel wedstrijden gereden, ook op hoger niveau (t/m zz-licht) maar na mijn zwangerschap ben ik mijn hele lef kwijtgeraakt en moest ik helemaal van voren af aan weer beginnen. Met wat hulp en ondersteuning ben ik nu sinds een paar maanden rustig weer bezig met mijn merrie (zie ander topic). Hoewel deze ruin ook al sinds zijn geboorte bij ons op stal staat, had ik het lef nog niet om hem te rijden, door zijn jeugdigheid (hij is absoluut niet gemeen). Hij werd dan ook gereden door een andere amazone,maar helaas is zij nu vertrokken vanwege haar studie sinds afgelopen week. Ik heb toch maar de stoute schoenen aangetrokken en ben met hem aan de slag gegaan (is gewoon een soort barriere waar ik overheen moet). De foto's zijn dan ook van de tweede keer dat ik op hem zit. Ik moet nog heel erg aan mijn vertrouwen werken met hem (trilbenen bij het opstappen, gigantisch voorover zitten, nog niet helemaal uit durven rijden), maar dat is juist waar ik lekker aan wil gaan werken. Omdat ik er toch wel trots op ben dat ik nu toch met hem ben begonnen, wil ons graag hier voorstellen en de nodige tips en adviezen opdoen.

Info paard:
leeftijd 6 jaar
ruin (op zijn 5de gecastreerd)
onder zijn amazone (zie uitleg hierboven) L1, nog zonder winstpunt. Hij is vorig zomer ingereden, heeft de winterperiode weer stilgestaan en nu sinds het voorjaar echt in training.
Florencio x Rockefeller
1.65 stokmaat

karakter onder het zadel:
jeugdig, maar zeer werkwillig, leert snel en graag, geen heethoofd

karakter overig:
kroelkont, maar moet sommige hengstenstreken nog "afleren"

Nou hier gaan we dan. Ik hoop dat jullie wat van me heel laten :o

losstappen en rustig proberen en voelen waar het contact zit. elkaar aftasten dus. ik moet voor me kijken zie ik nu
Afbeelding

idem vorige foto, maar nu de andere kant op (volgens mij nog steeds trilbenen van de zenuwen hier)
Afbeelding

drafje, binnenhand wat van de hals. Hij heeft wat neiging om te kantelen, dus probeer ik hem hier wat om het binnenbeen te zetten. Ik moet nog steeds voor me kijken
Afbeelding

leuk sta-moment ahum.. drafje zelf is vrij netjes, ik moet mijn handen wat meer dragen en vanuit de ellebogen naar voren. Komt van mn eigen spanning, ik durf nog niet genoeg naar voren te geven. Dus is het wat te strak aan de voorkant zo.
Afbeelding

drafje wordt iets beter, ruimer en hey ik kan ook naar voren kijken :D . Nu de handen nog rechtop.
Afbeelding

nog een drafje
Afbeelding

en nog één, beetje wazig helaas
Afbeelding

bochtje, vond het wel een grappig plaatje, verder weinig op te zien
Afbeelding

Afbeelding

even pauze
Afbeelding

en weer oppakken
Afbeelding

rustig weer wegdraven. Ik durf al iets rechter te blijven zitten.
Afbeelding

voor het eerst in galop, poeh, dat gaat even heel anders dan mijn andere paard, heel veel sprong, dus ik laat het hoofd maar even voor wat het is en probeer het gewoon eerst maar eens uit te zitten. Was ik net van mn trilbenen af in de draf, nu zijn ze er weer ;(
Afbeelding

en nog eentje
Afbeelding

De andere galop bewaren we voor een volgende keer, voor mij was dit eerst even voldoende.

Nog even lekker uitdraven aan de lange teugel en daarna uitstappen (zijn geen foto's van gemaakt)

Mijn eigen algemene indruk:
Ik moet meer zitten, niet voorover vallen dus. Ook mijn handen meer voor me houden, dragen en handen rechtop. Lekker op het been gaan rijden, de voorkant komt vanzelf. Maar bovenal, ontspannen en nog eens ontspannen. Leren vertrouwen te krijgen en te genieten ipv angstig te zijn. Maar dat moet echt groeien.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 12:37

je kan zien dat je nog veel aan je vertrouwen moet werken ,maar voor de tweede keer is het nog niet zo erg. Probeer eerst je vertrouwen op te bouwen in stap en draf en daarna als je zit weer in orde is te gaan galopperen. Eventueel de galop even enkel aan de longe doen. Soms prik je precies wat met je sporen maar kan momentopname zijn. Ik vind dat je een heel leuk paardje hebt en het komt vast wel goed met jullie. Ik had dit ook erg na dat ik weer begon na mn zwangerschappen, maar het wordt echt weer beter. Veel succes samen en vooral veel plezier.

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 12:38

knap dat je het nu weer druft.

Ik vind het er zeker niet verkeerd uitzien.
Voorover zitten vind ik wel mee vallen, je zou alleen iets je schouders naar achter mogen doen, maar vind het niet storend.

Let er ook op dat je contact teugel houd, op sommige foto's zie ik een losse teugel (kan moment opname zijn)

Let op je hakken. weet niet of dat komt door de trilbenen

Sabmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 12:40

Leuk dat je weer bent begonnen met paardrijden :)
En fijn dat het paard zo braaf is (ondanks je trilbenen ;))
De punten om op te letten heb je zelf al aangegeven!

Wil je heel veel plezier wensen met het paardrijden weer :D

Muronia

Re: Flo @ work nieuwe combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 14:08

Ja mijn schouders meer terug, dat klopt ook hoor! Dat is iets heel stoms, ik zat vroeger altijd keurig rechtop, maar ik ben na mijn zwangerschap behoorlijk in gewicht aangekomen en raak het gewoon niet kwijt. Daardoor schaam ik me voor mijn buik en is mijn hele houding naar de maan, ik probeer hem onbewust te verstoppen. Dat is niet alleen te paard zo, maar ook als ik gewoon loop, zit of sta. Natuurlijk is dat niet goed en daarom bedankt dat je het ziet, ik zal er aan proberen te werken!

Mijn hakken, ja dat was me zelf nog niet opgevallen. Ik zal er de volgende keer iets bewuster op letten om te zien of het inderdaad zo is, of dat het inderdaad momentopnames zijn op deze foto's.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 15:05

Ja bedankt, de houding ga ik mee bezig :)

Mijn handen heb ik echter nooit geblokkeerd en ook nooit op het zadel liggen. Ik draag ze soms wel te laag, dat weet ik, maar ik zet ze absoluut niet vast.

___Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:10

op de foto's staan je onderarmen echter wel vast. als ze ontspannen zijn ziet het er anders uit !

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 15:24

Dat is correct, dat staat ook zo omschreven in de openingstopic als eigen kritiek en met uitleg waarom. Maar ik zet mijn handen niet op het zadel en ik blokkeer niet in mijn handen. Dat ik mijn armen anders moet houden klopt helemaal hoor.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:07

Hallo,

Dapper van je dat je ondanks de schrik het toch probeert!
En het leuke is: aan de foto's kan je zien dat je steeds meer gaat ontspannen.
Mag ik vragen waarom je met spoortjes rijdt op een jong/jeugdig paard?
Wat mij met name opviel bij de foto's waar nog spanning op te zien is, is dat je onderbenen ver terug gaan liggen. Misschien kan je op het moment dat je voelt dat je spanning krijgt heel bewust diep en zwaar in het zadel te gaan zitten, rug rechten, onderbenen terug op hun plek en heel bewust uitademen. En dan denken: zo ik zit weer recht, en verder rijden.

En wat mij geholpen heeft met spanningen met rijden: om je heen gaan kijken, geniet van het uitzicht, tel de hoeveelheid palen die nodig zijn geweest om de bak te bouwen, zie je ergens vogels vliegen etc etc? Door minder op het paard te focussen ga je zelf ook ontspannen.

De spanning wegkrijgen gaat echt nog wel even duren. Maar iedere keer is weer een stap in de richting van ontspanning.

Veel rijplezier!

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:40

Wat ik op de foto's zie, dus een moment opname;

Super dat je er toch op gestapt bent!
In de stap heb je contrastelling en je paard kantelt zijn hoofd omdat je houdt totaal geen contact houdt met je binnenteugel en je de buitenteugels strakker zet.
In de draf mag je paard van mij lager dieper en ronder, zodat hij de spieren in zijn hals kan trainen, want volgens mij kan hij een hele dikke hals krijgen, mooi!!! *D
De galop, tja kan ik nog niks over zeggen omdat jij nog wat angstig bent.
Je houding, probeer rechter op te zitten, been te geven met je kuiten (hakken uitdrukken), handen iets meer naar voor en rechtop.

Veel succes met dit leuke paard, leuk dat je weer begonnen bent! :)
Ik hoop meer topics van jullie te zien! :D

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:24

Leuk paard!
Ik zou je aanraden wat centered riding (zit) lessen te nemen.
Daarmee werk je niet alleen aan je houding en zit, maar leert je ook je spanning af te vloeien. Dat zal je helpen je zelfvertrouwen in het rijden terug te vinden. Succes.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 08:17

Bedankt voor de adviezen. Ik heb nu sinds een paar weekjes weer les genomen met het andere paard en zal deze binnenkort ook daarin meenemen als ik er even een paar keer vaker op heb gezeten. Dat hij lager, dieper en ronder mag weet ik, maar mijn prioriteit lag nu nog even bij het aftasten en me veilig voelen.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:03

Ik zou me ook nog niet teveel op het paard concentreren. Gewoon lekker werken aan je eigen ontspanning en dan vloeit dat wel door naar het paard. Je eerste foto en laatste foto geven al een ander beeld. Ik zou wel werken aan de druk op twee teugels en je zit (hoewel dat met ontspanning al beter zal worden) Verder heb ik het idee dat het zadel meer naar achteren mag. Ik heb het idee dat je op zijn schouders zit.

Gewoon lekker KM maken en langzaam verder opbouwen. Je hebt een heerlijk dier onder je kont!

marijtje1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:30

Allereerst, goed van je dat je je angst probeert te overwinnen! Ik sluit mij aan bij de eerdere commentaren om eerst je goed te voelen met het stappen en draven en daarna pas te gaan galopperen.

Nog even een kleine opmerking, het lijkt alsof je je benen teveel naar achter legt. Klopt dit of is het een momentopname?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 21:51

Ik heb vandaag weer gereden en nu even wat bewuster op de dingen gelet die er hier zijn gezegd. Ik moet zeggen dat het echt super ging :D. We hebben lekker gewerkt en het voelde een stuk beter dan de tweede keer. Contact op de teugels was gelijkmatiger, hij liep lekker over zijn rug, ik kon rechter op zitten en meer ontspannen. Zelfs in galop lekker over zijn rug. Ik snap nu ook waarom mijn been wat terug ligt op de foto's. Hij probeert een beetje aan mijn been te plakken en ik ging daarop in door steeds wat te klemmen (en been terugplaatsen). Nu kon ik het met korte hulpen doen en meer op eigen benen laten lopen en daar reageerde hij heel goed op, waardoor ik mijn been wat meer naar beneden af kon laten hangen. Nou, morgen weer een dag, ik ben helemaal blij nu.