Lusitana schreef:De vraag is of ze het eng vind of haar pet er niet naar staat die dag omdat ze bijvoorbeeld hengstig is... of ze heeft spierpijn van iets anders.
Steigeren is een behoorlijk duidelijke boodschap van ik kan het niet/ik wil het niet.
Probleem is dat ik hiervandaan niet kan zien welke van de twee het is en het is uiteraard niet eerlijk als het "ik kán het niet (vandaag)" is om haar dan te dwingen, terwijl dat wel weer belangrijk is bij de "ik wil het niet(vandaag)" variant...
Een ander probleem is dat ruiters op een gegeven moment gaan verwachten dat hun paard gaat staken en daar wil een paard maar wat graag aan voldoen. Blijf dus zelf wel denken dat ze het wel zal gaan doen!
Verder is het een beetje een mysterie. Ik reed een bv een paard dat in de springles tot gigantische hoogtes kwam en duidelijk graag sprong (met mij). Een ander ging haar weer starten (ze waren daar mee gestopt omdat ze begon te weigeren, ze was voorheen Z) en ze is nooit rond gekomen door weigeringen. Ze kon het best, maar wilde niet, althans, niet onder wedstrijdomstandigheden en met die ruiter.
Iets wat je zou kunnen proberen is een keertje te ruilen van paard/pony. Dat is goed voor jou omdat een andere pony je wellicht wat meer vertrouwen geeft dan eentje die wel eens op kan spelen en goed voor je pony die eens anders gereden/aangepakt wordt. Daarna is je pony misschien maar wat blij dat jij er weer opzit...
Verder vooral niet teveel springen. Ze kunnen er dan op uitgekeken raken, maar vooral, het is vermoeiender dan het lijkt, en als ze dan weer spierpijn krijgt, denkt ze de volgende keer wel weer twee keer na of ze het nog een keer wil...
Laat ook merken hoe leuk jij het vind als ze doet wat je wil. Enthousiasme is aanstekelijk en paarden willen in principe graag werken voor beloning. Waarom zouden ze hun best doen als hun inspanning niet erkend wordt?
Dus: niet te vaak en niet teveel springen. Asl je vrijdags les hebt, vanaf woensdag niet meer springen. Dan heeft ze twee dagen om van eventuele spierpijn af te komen.
Speelt ze in de les ook op? Of alleen in de les bv?
Bedankt voor je lange uitleg!
Ik weet zeker dat het niet niet kunnen is. Ze wil normale hindernissen gewoon springen maar komt er bijvoorbeeld een plankje bij is het eng! Of een opvallende hindernis. Het komt maar een enkele keer voor dat ze op een normale hindernis ook begint te miepen maar dan gaat ze de tweede keer er gewoon overheen.
En uiteraard zet ik de sprongen eerst gewoon laag, maar dit maakt geen verschil....
Ook spring ik nooit meer als 2 keer in de week, vaak maar 1 keer per week....