elke dag of om de dag rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

elke dag of om de dag rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 13:51

Hoi iedereen,
ik zit steeds een beetje te experimenteren wat nou het beste voor ons werkt,
elke dag rijden of om de dag..
Volgens mij werkt voor ons om de dag het beste, zo blijft het gele monster
nog een beetje gemotiveerd :')
haha, en we doen soms wel eens bijvoorbeeld maandag dressuur en dan dinsdag buitenritje of longeren ofo
en dan weer woensdag dressuur, maar niet maandag dinsdag én woensdag.
behalve voor een wedstrijd aan eigenlijk.

maar hoe doen jullie dat? en wat werkt voor jullie het beste en waarom? :)

brand los!

corientjuhh

Re: elke dag of om de dag rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:52

Ik rij zoveel mogelijk om de dag
Soms ook wel achter elkaar maar dan zijn het 2 dagen
Heb bijv, woensdag en donderdag gereden
Vandaag niet hoeveel tijd en zin ik ook heb :P
Morgen pas weer anders wordt me paard vervelend

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 13:52

ja zo heb ik het ook meestal ja! :j

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:54

Mn bijrijdpaard wordt iedere dag wat mee gedaan: dressuur, mennen, longeren, soms een sprongetje, buitenritten. Hij houdt erg van afwisseling, elke dag hetzelfde vind hij geestdodend (en dat weet ie ook heel goed duidelijk te maken :+ )

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:56

Hier ook zo goed als elke dag een activiteit. Rijden, buiten rijden, lange lijnen ook buiten, longeren en grondwerk.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 13:58

maar ik heb heel vaak ook gewoon geen tijd om echt élke dag wat te gaan doen :n
zou het opzich misschien wel willen, maar ze staat ook al hele dag in de wei te spelen met de shet!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:19

Ik probeer de paarden 6 dagen in de week te laten lopen. 1, soms 2 keer aan de longe (met bijzet of pessoa) en dan 4 of 5 keer rijden. Ik rijd altijd in de bak, en altijd dressuur. Klinkt saai he?
Toch is het dat niet, je kan ontzettend veel afwisseling aanbrengen in het bakwerk! Er zijn zooo ontzettend veel oefeningen en dingen die je kan doen, waarbij je paard steeds weer op moet letten wat je nu weer vraagt en waarbij je hem geestelijk, maar ook lichamelijk uitdaagt, dat het imo echt heel goed mogelijk is om dit leuk te houden.

Ik zou trouwens best wel eens per 1of 2 weken een buitenritje willen maken, helaas gaat dat niet waar ze nu staan. Hopelijk binnenkort wel!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:25

ik probeer altijd 3 dagen achter elkaar beweging te geven en dan 1 dag vrij.

en dan niet alle drie trainen achter elkaar, maar meestal 2 trainen en 1x op buitenrit of spelen aan de longe of lekker een eind wandelen ofzo.
1x iets heel ontspannends doen.
werkt erg goed eigenlijk.

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:26

Ik probeer ook om de dag te rijden. In combinatie met hockey en school red ik het ook niet om elke dag te rijden. Ze staat in de lente/zomer/herst 24/7 op de wei, dus ze heeft beweging genoeg. Soms komt het ook wel zo uit dat het opeens toch twee dagen achter elkaar worden, maar drie dagen achter elkaar dressuur komt toch zelden voor. Dan heb ik zelf ook meer zin in een keer wat anders eigenlijk.. (springen/buitenrit) :o

Kirstennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:36

Ik doe ook een beetje afwisseling. Omdat ik een jong paard heb ben ik nu vooral bezig met zijn balans. Hierdoor rijd ik vaak om de dag , de andere dag doe ik hem aan de longe en de andere keer heeft tie ook een dagje vrij om het allemaal eens rustig te laten bezinken! ;)

stefaniepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:35

In de vakantie, rijdt ik haast elke dag, met minstens rustdag in de week. 1x op wedstrijd ( springen) , 1x springen trainen. Voor de rest van de dagen doe ik dressuur, of ga ik eens buiten rijden. Als het goed gaat, is dit kort. Ik zorg altijd voor wat afwisseling, en probeer niet al te lang te rijden, als ik dit elke dag al doe. Als het school is dan rijdt ik zondag wedstrijd, zaterdag dressuur, woensdag springen trainen, en soms na schooltijd wat dressuur :)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:46

Ik rij meestal maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag, zaterdag.
dus 5 dagen in de week, en max 3 dagen achter mekaar.
Of ipv rijden even longeren/buitenrit oid..

soms kan het iets anders lopen, omdat ik dan net een wedstrijd heb op zondag oid, maar dan alsnog wil ik wel dat ie iig 2 dagen vrij heeft, en gewoon lekker kan genieten op de weide..

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 19:17

Iedere dag iets. Maar niet te vaak achter elkaar hetzelfde. Vindt meneertje niet leuk en ik ook niet! :) De ene dag dressuur, dan springen, longeren, grondwerk, buitenrit.
Hij moet iedere dag iets doen, heeft hij gewoon nodig. Natuurlijk staat hij ook nog elke dag de hele dag buiten.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 19:22

Ligt er aan wat voor paard je hebt, en hoeveel tijd. Leukste is denk ik afwisseling, de ene dag dressuur, andere dag springen, dan iets aan de hand doen, dan een dagje rust... ik probeer met mijn eigen pony zoveel mogelijk verschillende dingen te doen in een week. Dagje niksen of alleen ff wassen ofzo vind ze ook leuk.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:25

Ik rij 6 dagen, en dan 1 dag vrij.
Ma/di/woe/vrij/za dressuur en zondag springen.
Donderdag vrij :)

Wel ga ik voor de afwisseling vaak buiten uitstappen
en probeer ik creatief te zijn in de dressuur oefeningen.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:51

Tot nu toe rij ik hooguit 2 dagen achter elkaar. Meestal om de dag. Tussendoor een dag vrij of aan de dubbele longe of lange lijnen. Met rijden meestal een buitenrit, maar ook regelmatig dressuurmatig in de bak.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:01

Het liefst rij ik wel elke dag.
Dat vindt ik wel verschillen per paard en wat je doet qua niveau enz.
Een net beleerd paard ga ik niet elke dag rijden en zeker niet op niveau.
Dat vindt ik wat te veel van het goede.
Maar een wedstrijdgetrainde kwpner. Die ook al veel ervaring heeft.
Die train ik wel elke dag. Maar altijd met afwisseling.
Anders vinden ze het niet leuk meer en dat moet je nooit hebben.
Je wil zelf ook niet altijd hetzelfde doen.
Dus meestal doe ik dressuur, springen, buitenritten en longeerwerk.
Dat vindt ik het fijnst en werkt vaak ook goed.
Sommige paarden reageren beter op ander werk of een ander soort.
Daar pas je het natuurlijk wel op aan.
Je doet tenslotte wat het beste is voor je paard en wat het beste bij hem past.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:05

Ik laat mijn paard 5 dagen in de week wat doen, wat zijn vrije dagen zijn, hangt gewoon af van mijn schema,tijd en zin.
Vaak wordt hij 1 of 2 x gelongeerd met rek, 1x dressuurles en de overige keren springen, dressuur of buitenritje.
Soms wordt hij ook wel is 4 x gedaan als ik echt niet kan ofzo.
Hij is nog maar 5 en heeft best nog tijd nodig om alles te laten bezinken. Dus wat vrije dagen vindt hij niet erg. Hij staat wel dag en nacht buiten..

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:09

Hier worden de paarden elke dag getraind, behalve zondag dan hebben ze een rustdag.
Ze staan allemaal 24/7 buiten en bewegen daar ook al veel, daarnaast hebben wij vaste trainingschema's wat er elke dag moet gebeuren met welk paard.
Soms worden ze zelf twee maal per dag getraind, ligt er maar net aan wat ik uiteindelijk van het paard wil en wat het paard aan kan.

De arabieren worden allemaal voor endurance getraind, de welshes rijden lessen ( ook endurancelessen maar geen wedstrijden ), en de KWPN'rs rijd ik dressuur en springen mee.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:18

Mijn paard is altijd erg gemotiveerd en ook veel te druk als je haar een dag laat staan. Voor haar heb ik dus een dagelijkse training, en 1 keer in de week rust. Ook na haar wedstrijd bestaat de training alleen uit loswerken.

Bij mijn jonge paard heb ik een training van af en toe een hele week, en dan om de dag of om de 2 dagen.
Dit paard vind alles heel leuk, maar heeft wat meer tijd nodig om alles te verwerken.

Ik denk dat het belangrijk is als je een paard hebt dat niet zo gemotiveerd is, dat je je training afwisselend houdt.
Niet zozeer gebaseerd op dagen, maar echt op wat je doet tijdens de trainingen.
Zoals ik al zei, ik train mijn paard elke dag maar dat kan ook betekenen dat ze mag vrij springen of dat ik haar longeer. :)

Merk toch dat ze beide in een soort van ritme komen als ik ze vaker per week rijden, je kan echt naar een niveau toewerken.
Wanneer ik om de dag rijd heb ik niet dat gevoel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:55

Ik moet er echt niet aan denken om iedere dag te rijden := Heb ik een aantal redenen voor:

paard en ik vinden het allebei saai om iedere dag hetzelfde te doen (= rijden) Ik wil ook langelijnen, longeren, wandelen, grondwerken, rechtrichten en 'm ook wel eens gewoon een keertje met rust laten en hooguit even z'n buikje krabben. Als ik langer dan 2 dagen achter elkaar rijd vindt hij daar geen hol aan, hoe afwisselend ik het rijden ook maak.

Als je elke dag rijdt krijgen de spieren niet de kans om te herstellen. Als het goed is rijd je onder andere om je paard te trainen, daarbij belast je bepaalde spiergroepen. Die spieren worden aangesproken, daarbij treden er een soort kleine beschadigingetjes op in de spier en als zich dat dan herstelt wordt de spier sterker :) Om de dag rijden zorgt ervoor dat de spier dus kan herstellen op de dagen dat je niet rijdt.

En verder heb ik ook lang niet de tijd om iedere dag te rijden. Of zin. Dus ik kies ervoor om het niet te doen. Nu ik erover nadenk: de laatste keer dat ik heb gereden was dinsdag. En dat was op een paard van mijn lesgever. Mijn eigen paard is 6 dagen niet gereden. Kan ook 7 zijn. Morgen maar weer dan.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:15

ik rijdt meestal 5/6 keer in de week. en elke week één concours. verder maak ik sws één keer in de weekn een buitenrit, om de lol erin te houden, ff lekker uitwaaien :) je kan wel altijd gaan trainen, maar het paard moet de lol erin houden anders doet hij straks niks meer voor je, en je moet het toch samen doen :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:19

Op dit moment ben ik conditie aan het trainen en is het 2 dagen rijden 1 dag niets. (kan nu niet longeren, anders dat als 1 van de 2 dagen af en toe). Paard staat 24/7 op de wei dus vrijheid heeft hij wel.

1jet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:43

ik rij er zowiezo ook elke dag 3 maar nu komt school er weer aan dus dan wordt het weer even kijken maar ze mogen het liefst geen 2 dagen rust want dan worden ze zo heet haha, en soms longeer ik ze ook nog wel is even lekker (A)(A)

Daissos4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:45

Ik rijd 2 keer per week in het bos soms vaker en de rest gewoon dressuur,(binnenkort ook springen :) ) en iedere zondag heeft ze rust :)