rust in jezelf vinden&overbrengen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

rust in jezelf vinden&overbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:58

Sinds enkele maandjes heb ik(weer)een pony. Een ongelovelijk lekker dier,van 6 jaar waar ik echt heel gek op ben.
Kan al genieten van alleen wat wandelen en tutten.
Helaas heb ik een aantal vervelende ervaringen met rijden opgedaan(over de kop gaan,rodeo,rug breken)met vorige dieren.
Rijden is voor mij nog steeds géén ontspanning,tenzij ik er echt zin in heb. Soms rijd ik wel,vooral een lekker stukje buiten vind ik zalig.

Vandaag wilde ik in de bak rijden. Had ik beter niet kunnen doen. Ik ga dan,op een of andere manier,toch net iets over de grens heen.
Gevolg:ik kon al nauwelijks opstijgen. Toch doorgepakt,enkele rondjes gestapt en toen wilde ik stoppen,wil het positief eindigen.
Gingen ze net met enorme machines naast de bak aan de gang(mestvaalt)dus ik met pony aan de hand even in de bak blijven kijken.
Pony fokt zich dan op,dribbelen,niet stil willen staan.

Uiteindelijk machines weg,ik wilde er weer opklimmen wat best wel weer een gevecht was,pony draait,draait meer en uiteindelijk kan ik er op.
Gaat vervolgens in draf terug naar het erf,wil niet remmen,stopt uiteindelijk toch.

Echt angstig word ik hier niet van,wel realiseer ik mij dat het mijn eigen emoties zijn die overgaan. Ergens vind ik dat enorm prettig want mijn pony spiegelt mij.
Gisteren met freestylen in de bak,pakte hij namelijk gigantisch mijn rust over,ontspande enorm,echt een grote knuffel is het dan.

Let wel,ik heb géén haast,vind rijden totaal onbelangrijk. Als het niet kan,maakt het me niks uit. Ik geniet van mijn pony zelfs al staat hij alleen maar op de weide met zijn vriendjes.

Máár,ik wil wel graag bewust leren omgaan met mijn emoties en gevoel.
Ik heb les,net begonnen en ben ervan overtuigd dat dit me veel gaat opleveren.
(les in freestyle).
Aan de hand heb ik weinig last van spanningen,ik pak aan zo nodig.
Het is puur als ik wil gaan rijden,en het stomme is.....ook dan niet altijd..

(even ter info:mijn pony staat 24/7 in de weide,met vriendjes. er is net een wisseling in de groep geweest waar hij wat moeite mee heeft,dus lijkt hij hier ook wat geirriteerder door).

Grapjasjes12

Re: rust in jezelf vinden&overbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:04

Ik heb ook een aantal hele nare ervaringen (verlamd voor een half uur, bovenarm gebroken) en het enige wat mij hielp was LES. Dus heel erg goed dat je les hebt, misschien nog een dressuur instructeur erbij nemen? Dan kun je het opstijgen en rijden gewoon lekker aanpakken. Hoe beter het gaat, hoe meer zelfvertrouwen je krijgt.
Ik ben nu voor niks meer bang, net als toen ik klein was :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:08

instructrice geeft ook dressuurles,was ik vergeten te melden.
ben mezelf gelukkig erg bewust van alles,weet precies wat me wel en niet ligt qua karakter,en deze pony is echt mijn ding...
in tegenstelling tot de haflinger die ik hiervoor had,die was lomp.
deze is juist fijngevoelig.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:12

Misschien is het niet onverstandig om ook wat rijlessen te nemen. Tijdens de les kan je je zelfvertrouwen in het rijden weer terug krijgen. Zoals je zelf al aangeeft breng je jouw emoties over naar je paard en het is niet eerlijk tegenover hem om van het rijden vaak een angstige ervaring te maken. Je loopt ook het risico dat het dan steeds erger wordt en je uiteindelijk helemaal niet meer durft te rijden. En dat zou onwijs zonde zijn want wat is er nu leuker dan samen lekker het bos ingaan? Heel veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:24

@Journee,bedoel je een angstige ervaring voor mij,of hem>?
Voor hem zie ik weinig angst,haha.
Zelf ben ik ook niet echt angstig(meer),omdat ik hem verder wel vertrouw en echt gek op hem ben.
Maar merk dat ie mijn spanning oppakt,en dat wil ik niet..

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:33

ik heb ook wel eens dat mijn spanning te groot is en dat ik dat op mn paard overbreng. Wat bij mij dan helpt als het spannend wordt is dat ik ga zingen. :D Ik heb eens gelezen dat je dan je ademhaling beter kan reguleren zodat je rustiger blijft. Ik doe het ook vaak zonder dat er iets is anders weet je paard als je gaat zingen dat er iets engs aan komt. Bij mij hielp het, al is het wel grappig dat ik soms over het klein kaboutertje zit te zingen , of slaap kindje slaap op een paard wat nogal wakker is. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:43

ja,zingen is een goede tip. heb ik laatst tijdens mijn eerste buitenrit gedaan,haha..
arme wandelaars,die keken me aan alsof ik gek was.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:45

ja klopt darkchrtystal, de mensen kijken je vaak raar aan of ze zeggen: Wat zeg je? Hihi

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:46

Jeetje das een lastig iets
tje mijn tip er vertrouwe in hebben dat het wel goed komt
gewoon rustigaan blijven doen alles stapje voor stapje
veel in de wei is zoiezo wel een goed iets . Suc6 meid

Lees verder mee ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:58

Ik heb gelukkig al een stuk meer vertrouwen dan pakweg een jaar terug,toen was ik helemaal klaar met de paarden.
Daarna mn rug gebroken en toen was ik nóg meer overtuigd van ermee stoppen.

lang gedacht,mezelf vragen gesteld wat ik wilde..en nu een fijne pony gekocht.
alleen die onrust,dat is eigenlijk het enige puntje van aandacht.
want rijtechnisch kan ik het best,moet er alleen weer even inkomen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:16

Mijn tip past niet helemaal bij je voorbeeld, maar misschien heb je er toch iets aan:

Rust vinden is voor mij soms ook een uitdaging.
Maar dan, omdat ik soms te streng voor mezelf of m'n paard ben.
Als een oefening bijvoorbeeld niet goed gaat, terwijl-ie de dag ervoor wel goed ging...
Of ik vind dat m'n paard er niet bij is.... ik voel dus geen angst, maar ik word dan ontevreden.
En daardoor onrustig. Dat heeft weer een uitwerking op m' paard.
Waardoor ik weer reageer, etc etc een vicieuze cirkel dus.

Tip: als je het op voelt komen: neem dan echt rust.
Oftewel: een paar keer diep adem halen en tot tien tellen.
Zelf zet ik mijn paard bijvoorbeeld even stil, als ik het voel.
Dit klinkt echt heel stom hoor, maar het werkt echt!

En het is niet zo dramatisch als het klinkt hoor.
Je leert het vanzelf herkennen en het een plekje geven.
Ik zet m'n paard nu niet meer stil, maar spreek mezelf ff toe.
En dat is dan al voldoende :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:20

@Rumpleteaser,klinkt wel bekend.
Pony wilde vandaag niet normaal stilstaan met opstijgen. In plaats van dat ik bang word(had ik eerder wel)word ik wel geirriteerd,waardoor de spanning ook oploopt.
Word dan echt even narrig,op mezelf,en op mijn pony.
(heb mn dag misschien niet,hahaha)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:31

Precies!!!
En dat breng je weer over op je paard, en daardoor je paard op jou.
Beter eerst rust vinden. Dan kalmeert je paard ook, waardoor jij ook weer.
Enzovoorts :D

Weet je; ik ben van mening dat 9 van de 10 misverstanden echt aan de ruiter ligt.
En niet aan het paard. Gedrag heeft heel vaak een externe oorzaak.
EN nee; ik ben niet zo'n zweverig tiepje verder :)

Mango96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:02

misschien is het een idee om die freestyle lessen met dressuurlessen te combieneren. als jullie allebei rustig zijn en helemaal ver trouwen hebben dan rustig er op gaan? niet al te lang, en weer eindigen met freestyle eventueel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:32

Ik weet ook dat ik oorzaak ben. Is alleen bij deze pony erg anders dan bij mijn haflinger,die heb ik verkocht omdat ik echt angstig was. Voor deze pony ben ik niet bang,ik wil hem alleen iets "relaxeder"krijgen,door zelf ook relaxeder te worden.

mango,ik heb voorgenomen dat ik er écht alleen opstap,voorlopig,als het echt lekker voelt. En combineren gaan we ook doen. liefst ga ik uiteindelijk lekker bitloos het bos in,dat wil ik bereiken.