Ben ik nou zo'n hopeloos geval?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Ben ik nou zo'n hopeloos geval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 18:21

Ik geloof echt dat ik inmiddels een hopeloos geval geworden ben als het gaat om paardrijden.
Even wat achtergrondinformatie;
Ik ben 12 jaar geleden begonnen met rijden, 1 jaar gelest daarna voornamelijk op verzorg- en later op eigen pony's wat rondgehobbelt (voornamelijk buitenrijden etc).
Mijn huidige merrie is een merrie van 14 jaar, inmiddels 2 jaar in mijn bezit en staat thuis.
Ik heb de afgelopen 2 jaar niet gereden met dank aan het feit dat mevrouw me graag uitprobeert, ook op buitenrit waardoor ik eigelijk niet meer op haar naar buiten durf (ze doet alsof ze schrikt en zet het dan op een lopen terwijl ze een super bomproofpaard is, maar ze probeert me nogal uit..)
De laatste 2 jaar heeft ze dus als grasmaaier in de wei gestaan en ook 2 veulens gehad en is nu drachtig van de 3e (ze is in principe ook aangekocht als fokmerrie maar ook om recreatief mee te rijden).
Ik zocht een superbraaf paard om mee te rijden, en zij voldeed aan alle eisen, is in de omgang supermakkelijk en over het algemeen met rijden ook :j
Het probleem ben ik zelf }:0
Ik ben namelijk een beetje te lief als het om rijden gaat, verhef niet gauw mijn stem en als ik dat al doe is ze er totaaaaal niet van onder de indruk. Ik heb haar nu sinds kort een paar keer gereden, om en nabij een half uur. Vanwege de veulens is ze vooral zwak van achterhand en dmv overgangen probeer ik (met hulp van een bokker :D die me super helpt!) haar wat sterker te maken. Dit gaat prima.
Behalve als ik haar zelf (zonder hulp) rijd. Dan krijg ik haar 9 van de 10 keer niet in draf, want dat vertikt ze gewoon. Dan kan ik drijven of wat dan ook, zelfs goed boos worden en uit frustratie mijn zweep gebruiken maar daar wordt ze juist alleen maar slomer van, ze doet echt net alsof ze helemaaaal niet onder de indruk is. :(
Wordt hier echt zo moedeloos van; ben gewoon in staat er maar weer mee te stoppen en haar de rest van haar leven maar als grasmaaier in de wei te laten staan omdat het me gewoonweg niet lukt ;(
Maar anderzijds wil ik graag met haar buitenrijden; en dan wil ik haar goed onder controle hebben in alle gangen, en nageeflijk kunnen rijden.. maar dat lijkt nu een onmogelijk doel.
Bij anderen is ze veel fijner te rijden en draaft ze wel beter aan. Het ligt dus puur aan mij en misschien deels aan haar conditie.
Ik wil binnekort graag met haar gaan lessen, echter loopt er nu nog een veulen naast en heb ik enkel een wei om in te rijden, dit heeft me er altijd van weerhouden om te gaan lessen (heb ook geen vervoer). Weet niet of er instructeurs zijn die in een wei les willen geven..

tip & tricks zijn welkom..

BestHorse

Re: Ben ik nou zo'n hopeloos geval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:33

er zijn vast wel mensen die in de wei les willen geven!:D
gaat ze met longeren wel in draf?
misschien moet je daar veel mee gaan oefenen.
en les nemen! :D maar dat had je zelf ook al in gedachten!

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:39

Ik ben ook een hopeloos geval, ook veels te lief voor mij paarden :o .

Doordat ik voor mijn vorige paard ook veels te lief was, werd ze na een tijdje mij ook de baas.

Nu heb ik een nieuw paard gekocht, en ben gelijk mezelf aan aan het leren dat ik strenger moet zijn! Dat ik grenzen stel, en dat ze daar binnen moet blijven. (Zoals niet mij aan de kant duwen).

Misschien als je straks weer goede les hebt (Strenge instructeur heeft tog wel mijn voorkeur) gaat het beter, en kun je weer wat meer vertrouwen op doen in je paard.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:09

Is een ander paard, onder het motto "met een schone lei beginnen" een optie? Je hebt dan niet meer te maken met de bagage die je met dit paard hebt opgebouwd. Deze weet dat ze een loopje (letterlijk, ;) ) met je kan nemen...

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:13

Dat is wel een hele makkelijke oplossing dan zou je bij elk machtsconflict een nieuw paard moeten kopen ;) Meestal is geduld en veel oefenen vanaf de grond met longeren etc. En veel samen doen zoals langs de weg lopen vertrouwen opbouwen in elkaar en het paard laten zien dat je de leiding kunt en durft te nemen een betere oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:14

Tja dat is de pest met veel mensen hoor, je bent echt niet alleen; een braaf paard moet je ook braaf kunnen HOUDEN. En wie niet consequent en duidelijk kan zijn, is eigenlijk eenvoudigweg niet geschikt als paardenhouder. Kun je een ander paard kopen, maar dat moet dan zachtgezegd wel een echte sukkel zijn wil die ook niet de macht grijpen.

Maar er is ook goed nieuws; als je het echt WILT dan is je houding richting paarden echt wel te veranderen. Maar WIL je dat ook? Ben je bereid om je paard ook eens goed te corrigeren en als het nodig is op z'n Hollands gezegd ook eens een goede schop onder z'n reet te verkopen?
Indien antwoord nee, dan adviseer ik je echt om je er bij neer te leggen dat je paard de baas is, of te stoppen met paardenhouden.
Indien antwoord ja, laat je dan eens goed begeleiden door een goede instructeur met iets meer visie dan alleen 'hakken naar beneden en handen recht'. Lees een boek over paardenhoudingen en -gedrag, leer wat grondwerk, sta eens stil bij hoe je paard naar jou kijkt. Dit kun je leren. Echt. Maar dan moet je wel bereid zijn om eens kritisch naar jezelf te kijken (paarden vinden je namelijk echt niet liever als baasje als je zo soft doet, eigenlijk hebben ze véél liever een duidelijke leider...) en je gedrag aan te passen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:39

Beetje flauwe reacties, de TS geeft aan de zaak weer serieus op te pakken, en instructie te zoeken, en dus de fouten uit het verleden voorkomen. Mijn punt was dat het functioneel zou kunnen zijn dat met een ander paard te doen, niet met het paard waarmee je samen een verkeerd gedragspatroon hebt opgebouwd.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:44

Dan is het juist nog leerzamer dit met hetzelfde paard te doorbreken met de juiste begeleiding ;) en ze wil het probleem met dit paard oplossen niet met een nieuw paard. Daarbij spreek uit ervaring dat machts/ leiderschaps problemen heel goed met hetzelfde paard opgelost kunnen worden.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:46

Kuggur schreef:
Beetje flauwe reacties, de TS geeft aan de zaak weer serieus op te pakken, en instructie te zoeken, en dus de fouten uit het verleden voorkomen. Mijn punt was dat het functioneel zou kunnen zijn dat met een ander paard te doen, niet met het paard waarmee je samen een verkeerd gedragspatroon hebt opgebouwd.

Ik snap jou reactie wel,

Ik was met mijn paard zo ver dat het voor mij niet meer te doen was om terug te gaan naar het punt dat ik weer de baas werd, bij haar nieuwe baas lukt het wel.

Bij mij heeft het wisselen van paard erg geholpen, nu kan ik tegen mijn paard zeggen van stel je niet aan als ze een keer wegspringt of me uitprobeerd.

Ik denk iig dat het de moeite waard is voor TS om het te proberen, ik wens je iig veel succes +:)+ .

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:10

Hoi Kytha,

Misschien dat je moet beginnen met heel veel zelfvertrouwen opbouwen .. vanaf de grond. Als er namelijk iets in je basis (mbt jezelf / omgang met het paard) niet helemaal goed gaat, uit zich dit dus ook in het rijden. Ik denk dus dat je het probleem daar vanuit dus ook moet aanpakken. Zoek instructie die je kan helpen met grondwerk / vrijwerk / freestyle (of hoe men het ook noemen mag) lessen. Het kan helpen om dit eerst met een ander paard te doen zodat je zelfvertrouwen opbouwt. Ook het rijden op een ander braaf paard kan zelfvertrouwen geven. Wanneer dit er is, onder begeleiding verder gaan met je eigen paard en ook dan zou ik beginnen vanaf de grond. Hoe zit het met longeren, krijg je haar dan wel in draf.

Daarbij zou ik ook altijd even het paard laten nakijken (tanden / rug) en het zadel!

Goede begeleiding is denk ik erg belangrijk. Neem alle tijd en neem kleine stappen. Ik hoop dat je een goede oplossing kan vinden. Succes!

patrouska256

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:16

oei,
dat is natuurlijk niet zo leuk,
ik heb ook zo'n paardje dat mij graag uitprobeert.
Maar ik heb een hele goede lesgeefster, en ik denk dat die zowel overal wat lesgeeft, maakt niet uit of het in een weide is of niet.
maar misschien moet je toch af en toe eens op je strepen staan, want je paard weet nu inderdaad wel wat ze met je kan aanvangen, en daar is hulp natuurlijk altijd welkom bij ;)

hopelijk lukt het je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 07:58

Kuggur schreef:

Ik zie werkelijk niet 1 flauwe reactie in dit topic :? Iedereen probeert met TS mee te denken en ik zie goede tips voorbij komen. Volgens mij ben je een beetje teveel op je teentjes getrapt omdat niet iedereen meteen juichend in polonaise door de straten gaat bij JOUW oplossing... Die overigens prima kan werken, MITS TS dan ook van begin af aan meteen heel anders zal acteren dan ze bij haar huidige paard doet. En dat zit 'm toch weer in verandering van houding en gedrag bij haarzelf en ik denk toch ook een stukje vakkundige begeleiding.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 08:10

Bedankt allemaal,
ik wil mijn problemen echt met dit paard oplossen. Ik heb al eerder deze problemen gehad en dan inderdaad vaak bij de wat dominantere merrie's, met gevolg dat ik er maar gewoonweg mee stopte.
Echter wil ik keihard aan mezelf gaan werken, want dit merk ik niet alleen als het gaat om paardrijden, maar ook in het dagelijks leven (lees; werk/opleiding/sociale leven) laat ik behoorlijk over me heen lopen. Wat dat betreft is mijn paard een prima spiegel om aan mezelf te werken, hoewel het wel een beetje zeer doet dat het allemaal niet vanzelf gaat :+
Gisteren ben ik afgestapt en heb ik haar even gelongeerd, dit ging prima, het lijkt alsof ik naast haar meer te 'zeggen' heb en toch minder onzeker overkom. Vandaar dat ik toch wat meer grondwerk ga proberen te doen.

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 08:36

Allereerst, vind ik het knap van je dat je zo open bent en dat je zelf al weet waar het probleem ligt.
Met een goede motivatie kom je al een heel eind.
Misschien kun je eens proberen om je paard de "keuze te geven" in plaats van "gevecht aangaan"

Als je gaat rijden en ze wil niet draven, dan kun je haar in stap kleine halve cirkels/voltes lopen (halve volte dan omdraaien en weer terug hoe kleiner hoe moeilijker) , dit is veel vervelender dan draven. Na een paar oefeningen vraag je haar weer in draf.
Zo zal een paard uiteindelijk altijd voor comfort kiezen. Als ze dan gaat draven dan moet je haar gelijk belonen en stoppen. voordat ze weer iets gaat verzinnen om er onderuit te komen. Zo kom je iedere keer een stapje verder.
Je moet gewoon goed beseffen maar 1 de baas kan zijn. Wees duidelijk en streng, des te sneller ben je de baas.
Succes ermee!

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 08:59

Je bent zeker geen hopeloos geval :(:)
Je durft kritisch naar jezelf te kijken en dat is al meer dan de meeste mensen kunnen!
Mijn tip...Ga lekker met haar grondwerk doen en straks met haar lessen.
En voor het geval dat je er weer even door zit, heb ik een mooi nummer voor je het geeft mij altijd net dat zetje wat ik nodig heb :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:05

Kytha schreef:
Ik ben namelijk een beetje te lief als het om rijden gaat

Ik denk dat je dit anders moet gaan zien om dit écht te willen aanpakken.
"Te lief" klinkt namelijk schattig, terwijl het eigenlijk gewoon onconsequent is.
Hierdoor ben je niet duidelijk naar een paaard.
Duidelijkheid en consequent gedrag is wat elk paad nodig heeft. Het is een vluchtdier en deze heeft een leider nodig, daar voelen ze zich het prettigste bij.
Ik hoop dat je door deze denkwijze nog meer gemotiveerd wordt om je houding te veranderen.
succes!

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:41

Ben het met superwoman eens. Een paard heeft een consequente `baas´ nodig. En consequent en streng zijn 2 hele verschillende dingen. Ik geef zelf ook les, en ik ga altijd uit bij een paard van kuddegedrag. Een paard ziet jou ook als kuddemaatje. En aangezien jij de `baas´ bent, ben jij dus de kuddeleider. Als een paard iets doet wat de leider niet aanstaat dan wijst die hem daarop (d.m.v. bijten, schop verkopen etc.). Dat betekent helemaal niet dat je hem schoppen moet verkopen, maar daar komt het verhaal van consequent bij kijken. Jij MOET heel duidelijk aangeven waar je van gedient bent en waar niet van. Beste manier is dat eerst d.m.v. grondwerk/freestyle. Hier is veel over te vinden op internet. En met een goede instructeur die je daar bij kan helpen kom je op een gegeven moment op het punt dat je het ook allemaal zelf kunt. Heel veel succes.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:53

euh.. sorry hoor.. maar zomaar een nieuw paard kopen? en je paard wat je nu hebt weg doen als oud vuil? miss vat ik het verkeerd op maar het lijkt me dat je een band hebt met je paard en als het even niet lekker loopt, dan kijken voor een ander paard. Sorry hoor maar dat gaat er bij mij niet in.
ik lees tegenwoordig vaak dat mensen hun pony of paard aan de kant zetten en zomaar een nieuwe kopen.

Hebben mensen dan totaal geen band met hun paard/pony?
ik zelf zou nooit zomaar me paard als grasmaaier in de wei laten staan en andere kopen om daar mee te rijden. Ik zou gewoon door gaan en blijven proberen. Hier ligt toevallig het probleem bij de ruiter.

Wat in de meeste gevallen ook zo is. 90% van de problemen ligt bij de ruiter zelf..

Zal waarschijnlijk nu wel heel bokt over me heen krijgen, maar ik zeg alleen me mening }:0 :Y)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:07

Kytha schreef:
Gisteren ben ik afgestapt en heb ik haar even gelongeerd, dit ging prima, het lijkt alsof ik naast haar meer te 'zeggen' heb en toch minder onzeker overkom. Vandaar dat ik toch wat meer grondwerk ga proberen te doen.

Kan ook komen door techniek.
Paardrijden is moeilijk en daarvoor moet je veel lessen om het goed onder de knie te krijgen.
Meestal werk je het paard onbedoeld en onbewust tegen en geef je dubbele hulpen die het tegenovergestelde betekenen.
Ook op wat hoger niveau merk je nog steeds dat kleine aanpassingen grote gevolgen kunnen hebben.
Zeker minder ervaren ruiters geven grote hulpen die daardoor juist niet werken.

Dusty93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:08

Ik zou gewoon les nemen, er zijn vast wel mensen die jou les willen geven aan huis. Dat heb ik ook!

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:17

Citroen22 schreef:
euh.. sorry hoor.. maar zomaar een nieuw paard kopen? en je paard wat je nu hebt weg doen als oud vuil? miss vat ik het verkeerd op maar het lijkt me dat je een band hebt met je paard en als het even niet lekker loopt, dan kijken voor een ander paard. Sorry hoor maar dat gaat er bij mij niet in.
ik lees tegenwoordig vaak dat mensen hun pony of paard aan de kant zetten en zomaar een nieuwe kopen.

ik zelf zou nooit zomaar me paard als grasmaaier in de wei laten staan en andere kopen om daar mee te rijden. Ik zou gewoon door gaan en blijven proberen. Hier ligt toevallig het probleem bij de ruiter.

Wat in de meeste gevallen ook zo is. 90% van de problemen ligt bij de ruiter zelf..

Zal waarschijnlijk nu wel heel bokt over me heen krijgen, maar ik zeg alleen me mening }:0 :Y)

Ben het met je eens hoor. Veel mensen zoeken het probleem bij het paard als iets niet lukt. Maar in de meeste gevallen is het gewoon de `schuld´ van de ruiter. Dit komt vaak door miscommunicatie. Tuurlijk je hebt er van die draken tussen zitten, maar die matchen soms met geen enkele ruiter. Op zich als grasmaaier (en fokmerrie) gebruiken is niks mis mee, maar als een paard geen uitdaging heeft verveelt het zich vaak ook. Dus probeer misschien is iets heel anders wat voor jullie allebei nieuw is, en waar je samen naar toe moet werken. Dit is goed voor de band met een paard.

Ideeen voor nieuwe dingen zijn bijv: grondwerk/freestyle/vrijheidsdressuur/schriktraining/behendigheidsparcoursje(aan de hand) etc.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:24

Kytha schreef:
Ik wil binnekort graag met haar gaan lessen, echter loopt er nu nog een veulen naast en heb ik enkel een wei om in te rijden, dit heeft me er altijd van weerhouden om te gaan lessen (heb ook geen vervoer). Weet niet of er instructeurs zijn die in een wei les willen geven..

tip & tricks zijn welkom..

Als het veulen er van af is kun je ook het paard tijdelijk op een pension zetten en dan veel les nemen. Er zullen best wel instructeurs zijn die thuis komen en je op het land willen helpen, maar ik denk dat het land wel kan zorgen voor vaak afzeggen, waardoor veel (goede) instructeurs zich hier niet aan wagen.
Paarden zijn duur en zonder les kun jij er niks mee. Dus investeer in les!
Ik snap iegenlijk toch nooit waarom mensen geen les hebben als ze problemen hebben met rijden, dat is toch niet eerlijk naar het paard :n

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:24

anoukie88 schreef:
Citroen22 schreef:

Ben het met je eens hoor. Veel mensen zoeken het probleem bij het paard als iets niet lukt. Maar in de meeste gevallen is het gewoon de `schuld´ van de ruiter. Dit komt vaak door miscommunicatie. Tuurlijk je hebt er van die draken tussen zitten, maar die matchen soms met geen enkele ruiter. Op zich als grasmaaier (en fokmerrie) gebruiken is niks mis mee, maar als een paard geen uitdaging heeft verveelt het zich vaak ook. Dus probeer misschien is iets heel anders wat voor jullie allebei nieuw is, en waar je samen naar toe moet werken. Dit is goed voor de band met een paard.

Ideeen voor nieuwe dingen zijn bijv: grondwerk/freestyle/vrijheidsdressuur/schriktraining/behendigheidsparcoursje(aan de hand) etc.

He he dankje, :D :+

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:06

Ik denk dat er nog hoop is.
Je bent je goed bewust van de situatie en waar de problemen liggen en bereid hieraan te werken.
Zal wel de nodige tijd en moeite kosten, maar kan zeker goed komen.
Met dit paard en, als jouw metamorfose compleet is, met andere paarden net zo goed.

Je schrijft dat je te lief bent. Het is natuurlijk niet erg om lief voor je paard te willen zijn, maar nu is het zo gegroeid dat het toch niet werkt.
Je kan prima lief zijn, maar toch een leider voor haar vormen.
Als je nu met haar omgaat, ben je dan meer afwachtend, of ondernemend?
Hoe kijkt zij naar jou? Zijn jullie maatjes?

De gehoorzaamheid kun je in kleine stapjes opbouwen, terwijl je trouw aan jezelf blijft.
Boos worden terwijl je eigenlijk gefrustreerd bent met jezelf komt op je paard niet duidelijk over.

Eerste wat je moet doen is realistisch plannen.
Je wilt buitenrijden, maar dat is nog een hele weg te gaan.
Dus eerst meer haalbare doelen stellen, en die zo verzinnen dat ze leiden naar het buitenrijden.
Bijvoorbeeld aan de hand met haar naar buiten; en/of in een veilig stuk wei nagevelijk rijden in stap.

Met het rijden reageert ze niet goed op je drijven. Enerzijds omdat ze het niet graag doet vanwege haar fysiek, anderszijds omdat ze ondertussen weet dat ze je hulpen mag negeren.
Ik zou even niet draven, maar met stappen goed opletten dat ze aan de hulpen is.
Dus met stap de hele tijd haar in de gaten houden en bij de les houden.
Bij ieder weipaaltje iets doen: afwenden, halthouden, ietsje ruimer stappen, ietsje korter stappen enzovoort.
Dan leert ze dat je iets te melden hebt en zal ze eraan wennen naar je te luisteren.
Vraag haar dingen die ze graag doet, dan hoef je niet boos te worden.

Met buiten wandelen ook goed haar aandacht bij je vragen.
Jouw taak is het om op de omgeving te letten, te kiezen welk gras ze mag eten en waar even te stoppen om rond te kijken.
Hier ook weer rekening houden met wat ze zelf graag doet, maar dan alleen op jouw initiatief.
Je kan haar dus voor zijn: laten halthouden iets voor een punt waar ze dit zelf doet. En dan telkens stapje verder en haar aandacht bij jou houden.
Of je paard iets laten wachten: bij een stukje lekker gras eerst een paar meter netjes meelopen en dan op jouw signaal mag ze even eten.

Zo leer je haar dat het leuk is om jouw aanwijzingen op te volgen en kun je op een lieve manier toch naar het buitenrijden toewerken.

Ik heb in de loop der tijd van veel verschillende instructeurs in allerhande weilanden les gekregen, ook in de stromende regen.
Gewoon aangeven dat dat jouw lesplek is en ervan uit gaan dat het hardstikke normaal is (is dat niet zo dan?).
Heb er nog nooit een gekke reactie op gehad eigenlijk en de wei is heerlijk stofvrij.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 00:05

Citroen22 schreef:

reageer even op jou bericht,
Ten eerste wil ik zeggen dat ik absoluut een band met mijn paard op had gebouwd, en dat ik haar zeker niet weg gedaan heb als oud vuil.
Soms gaat het gewoon niet meer in een combinatie, wat bij mij het geval was.
Ik hielt heel veel van mijn paard, maar het ging gewoon niet meer.
Zij staat nu bij een nieuw baasje, die ik trouwens al langer kende en waar ze het heel goed heeft, ik kan er bijwijze van spreke elke dag langs rijden want ze staat in de buurt.
daarnaast geef ik ook zeker toe dat de fout bij mij lag en zeker niet bij mijn paard, uiteindelijk is zij er gelukkiger van geworden en ik ook.

Ik beschouw jou bericht niet als aanvallend, en zo bedoel ik mijn bericht ook niet.