Bij deze wedstrijd mogen de beste 3 ruiters per klasse over het afgelopen collegejaar strijden om de titel. Wij rijden op onbekende paarden waar we of 2 hindernissen bij het springen mogen inspringen of ongeveer 14 minuten mogen losrijden waarbij 7 alleen in stap. Ik had mezelf geplaatst voor zowel het L springen als de M dressuur. L springen had ik vorig jaar ook mogen rijden maar omdat dit de hoogste categorie is bij de binnenlandse wedstrijden mocht ik in deze categorie blijven rijden. M dressuur kwam voor mij als een totale verrassing omdat ik daar nog maar een paar wedstrijden in heb gereden die of wel redelijk of juist heel slecht gingen.
In de ochtend werd het springen verreden.
Mijn ervaring met springen is niet heel erg veel, ik spring bijna alleen maar op deze studentenwedstrijden. De laatste tijd ben ik wat meer gaan springen en ik rij sinds kort in een maandelijkse manegespringles. Ik ben dus wel meer gaan springen maar er ook de laatste 2 maanden 3 keer afgevallen. 2 keer vlak voor deze wedstrijd dus de spanning daarvan was zeker nog wel aanwezig.
Het eerste paard mocht ik als eerste rijden. Hij kwam voor de sprong vaak flink terug en sprong dan toch. Dit voelde niet vertrouwd en ik reed te aarzelend. Hierdoor reed ik niet goed voorwaarts (hij was al niet al te voorwaarts) wat resulteerde in een weigering op hindernis 4. Hierna ging het zeker beter en werd ik wakker geschud en ging meer rijden. Het ging hierna beter maar vond het geen fijn ritje.
http://lh4.ggpht.com/_kV9t0apnzRo/TG0zx ... /VNSK1.jpg
Hier zie je wel dat hij teveel terug kwam en alsnog sprong:
http://lh6.ggpht.com/_kV9t0apnzRo/TG0zx ... /VNSK2.jpg
Net na de weigering:

Het 2e paard mocht ik als 3e rijden. Deze sprong veel fijner maar werd bij elke ruiter langzamer (en deze rond ging op tijd). Ik moet echt nog heel erg leren om bij een traag paard echt te rijden en niet alleen te zitten. Ik kan zelf beter overweg met wat vluggere paarden maar ja op deze wedstrijden moet je met alle paarden kunnen rijden. Dit rondje ging voor mijn gevoel veel fijner maar omdat mijn tegenstanders foutloos waren gebleven was het voor mij meer een ere-rondje. Om het duidelijk te maken ging de balk bij hindernis 4 er ook nog af
.Galopje:
http://lh3.ggpht.com/_kV9t0apnzRo/TG0z0 ... /VNSK6.jpg

Het was voor mij ook pas de 2e keer dat ik deze hoogtes sprong, de vorige keer was vorig jaar op het VNKS
. Ook was het de eerste keer dat ik op zo'n groot terrein mocht springen met zulke lange lijnen. dat vond ik ook wel erg wennen maar leuk om eens te mogen doen! Ik ben dus 3e geworden met het springen met ook niet echt een goed gevoel erover ookal ging het 2e parcours wel beter. Smiddags was de dressuur:
mijn ervaring:
Ik rij nu 14 jaar en rij 1 keer per week op een manege. Verder verzorg ik een tinker waar ik bijna alleen maar mee buiten rij en ik rijd dus deze studentenwedstrijden. 6 jaar geleden begonnen in de laagste klasse, de Ba en zo opgeklommen tot de M dressuur en zelfs het VNSK M dressuur nu. Ik had echt heel erg moeilijke tegenstanders die beide veel meer ervaren zijn in de M/Z oefeningen en het rijden van eigen paarden.
Het 1e paard wat ik reed was echt een heel erg goed paard. Ik had nog nooit een paard gereden die zo goed op hulpen reageerde en die zo fijn liep. Bij mijn eerste tegenstandster die voor mij moest liet ze ook zien dat ze enorm goed kon uitstrekken.
Dus ja ik mocht lekker gaan puzzelen

Nu ben ik opzich wel een rustige ruiter maar ik rij alleen maar manegepaarden dressuurmatig en die hebben vaak toch wel een iets duidelijkere hulp nodig dan eigenlijk zou moeten. Een schouderbinnenwaarts heb ik op mijn vorige manege geleerd als kontbuitenwaarts dus met je binnenbeen naar achteren. Ik ben daar nu mee bezig om dat af te leren en het op de juiste manier te doen maar toch zit de SB er bij mij nog niet goed in. Ook met bijvoorbeeld klein stukje contragalop heb ik nog een beetje bouwvakker hulpen dus veel stelling en benen heel duidelijk op de juiste plaats. Het eerste paardje wat ik reed was zo goed afgericht dat die dat allemaal niet nodig had. Ik heb volgens mij nog nooit een paard zo fijn aan het lopen gehad in de basisgangen. Het was echt heerlijk. Ik hoefde maar klein beetje been te geven en hij draafde echt weg ipv in draf te hobbelen.
In het proefje liep hij ook echt heel erg fijn maar toen kwam de schouderbinnenwaarts en hoe erg ik ook mijn best deed om niet in oude gewoontes te vervallen de SB werd een soort travers
Maar ik heb het gelijk kunnen laten varen dat dat onderdeel was mislukt en reed gewoon lekker verder
.Op B moest ik in galop aanspringen dus ik stelling been naar achteren enzo en dat snapte hij ook niet
Kan hem geen ongelijk geven hoor 
We moesten ook een links en rechtsomkeert doen in galop en dan appuyeerde hij zowat terug naar de hoefslag

Maar goed heb heerlijk gereden en er valt genoeg te verbeteren maar ja moet ook een beetje tevreden kunnen zijn met wat ik nu heb laten zien want heb gewoon niet de ervaring voor die M1 en M2 proeven.

Bijna op het eind van de middendraf:

halve grote volte:

rechtsomkeert:

http://lh3.ggpht.com/_kV9t0apnzRo/TG0zw ... VNSK17.jpg
Volte 10 meter

Galopje:

Het 2e paard waar we dus M2 mee moesten rijden was niemand minder dan Orbaldo, de ZZL hengst van Nimber op bokt! Die had ik natuurlijk al eerder op bokt gezien op foto's en toen ik hoorde dat ik daar op mocht gaan rijden had ik echt zoiets van:
Aan de ene kant echt heel gaaf, aan de andere kant was ik ook wel heel zenuwachtig en bang om dingen fout te doen. Alles is bij mij gewoon nog niet zo bevestigd en vooral niet in de M2 en dan nog al die mensen die gingen kijken en ik zag het al helemaal een drama worden.
Hij zat echt zo heerlijk, eerst even 10 minuten aan de lange teugel rond mogen stappen en iedereen keek echt naar hem
En zoals Martenique in het nieuwsbericht al zei het was zowat een pennymeisjesdroom om op de grote (nou ja, brede
) zwarte hengst te mogen rijden die zo lief was tussen alle merries 

Toen de teugels op maat mogen maken voor 7 minuten stappen:

Tijdens de proef halthouden
http://lh4.ggpht.com/_kV9t0apnzRo/TG0z7 ... VNSK24.jpg
Linksomkeert:

http://lh5.ggpht.com/_kV9t0apnzRo/TG0z8 ... VNSK26.jpg
De proef was om officieel te rijden niet heel goed maar ik was zo tevreden! Vond hem zo fijn te rijden. Hij kon alles maar reageerde wel beter op mijn hulpen zeg maar. Ik kan het momenteel gewoon nog niet beter dus was gewoon tevreden

We werden gejureerd door 2 jury's! Deze waren het niet echt met elkaar eens bleek wel
1 jury had mij op Orbaldo zelfs op de eerste plaats gezet! Niet terecht als je het mij vraagt maar wel leuk om te horen dat het toch niet zo heel slecht was :p De andere had mij wel gewoon op de 3e plaats gezet
. 189 en 181 punten had ik. Bij het eerste paard ook veel verschil tussen de jury's. 177 en 160 had ik gehad en bij de ene dik onderaan en de andere maar 3 punten verschil
. Maar goed ben ook hier 3e geworden maar juist hier wel met een goed gevoel. Heeel verhaal zo te zien en algemene vraag voor HAW is gewoon hebben jullie tips voor het springen en dressuur om mee aan het werk te gaan als je rekening houdt met de mogelijkheden die er zijn? (1 keer in de week manegeles en 1 keer in de maand manegespringles)