4 jarige United aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Feelsoproud

4 jarige United aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 10:09

Eindlijk iemand bereid gevonden om eens wat foto's te nemen,dus ga ik ook 'moedig' zijn en ze hier een keertje plaatsen.
Black Eyed Peas is een 4 jarige merrie van United x OOseven.Oktober 2009 zadelmak gemaakt,terug weggezet en sinds maart 2010 eigenlijk écht in het werk.
In het begin pakte ze alles héél makkelijk op,en ik heb haar dan ook vrij snel 2 keer mee gehad op wedstrijd.Dat bleek niet zo'n goed idee:paard raakte zo in paniek dat ik gewoon niet tot rijden kwam,zelfs uit de piste gestuurt door de jury!
Sinsdien is ze in training ook veel moeilijker geworden:schrikken,kijken,panikeren,soms zelfs op het gevaarlijk af.

Ondertussen zijn we deze moeilijke periode ook terug door:in trainig begint ze echt terug fijn en ontspannen te lopen,en we gaan nu regelmatig op verschillende plaatsen rijden.Gewoon rustig opbouwen vooraleer we terug op wedstrijd gaan!

Ik weet het:mijn houding is verschrikkelijk :o !!En neem van mij aan,het is al erg verbeterd.Er word dan ook aan gewerkt natuurlijk,maar als je al 15 jaar dubbel op je paard zit ga je niet van de ene op de andere dag recht zitten :D

En verder...laat maar horen:tips en commentaar zijn welkom!

1)Als ik erop zit of mee bezig ben valt het me eigenlijk niet op hoe groot ze is,tot je deze foto ziet...Black Eyed Peas is 1m74.
Afbeelding

2)losstappen...
Afbeelding

3)linksom draven...
Afbeelding

4)keertje halthouden..
Afbeelding

5)linksom ietsje verruimen...
Afbeelding

6)rechtsom draven...vind ik zelf een heel mooie foto
Afbeelding

7) en 8) volte rechts
Afbeelding
Afbeelding

9) en 10) volte links
Afbeelding
Afbeelding

11)wijken...maar daar zie je niet veel van
Afbeelding

12)stappen
Afbeelding

13)poging tot halsstrekken
Afbeelding

Galopfoto's zitten er spijtig genoeg niet bij,toen kreeg de fotografe net telefoon!

fiija

Re: 4 jarige United aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:14

Mooi paard! Leuke kleur ook..

Maar ik zou het rustig aandoen. Nu al wijken?
Je paard en jij hebben het duidelijk nog moeilijk met 'gewoon' draven

Madelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:15

Ziet er al best goed uit! :)
alleen heb je je ene hand hoger (foto 5)
recht op zitten zeg je zelf al ;)
en probeer iets meer je tenen naar binnen te draaien.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:46

Wat een leuk beest zeg, en groooot!
Vind jullie een leuk combinatie. :)

Ik vind je houding niet eens zo slecht, weet niet hoe het eerst was maar wat ik begrijp uit je openings-post is dit al verbeterd, let wel op je armen, leg deze meer aan je lijf. Als je, je schouders een tikkeltje naar achter zet is je houding meteen een stuk beter.
Verder vind ik het er netjes uit zien en ga zo door met opbouwen :D
Lekker veel overgangen maken, schakelen, zodat hij zijn achterhand er mooi onderzet :)

Sunshineee89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:52

Probeer niet zo naar voren te hangen, en je t ontspannen in je huiding vooral in je armen ! ;)

anne_hendrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:03

Toen ik het begin las, dacht ik ''o wat voor houding komt hier tevoorschijn'' haha. Maar ik vind je best goed zitten! Denk idd je schouders iets meer naar achter, knik in je ellebogen houden. Maar daar ben je volgens mij al hard mee bezig :j
Lekker veel (schijn) overgangen blijven rijden zodat ze van achter ook sterk wordt, beetje spelen met stelling etc. Veel plezier met je mooie paardje! :D

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:48

Zoo, heb jij even geluk met al die mensen die nog 25 nuttige berichten moeten posten ;)

Maar ontopic:

Wat een leuk paard! Ik vind je houding niet heel slecht hoor. Je bent jezelf al bewust van dat dat nog beter kan, dat is het goede begin. Denk erom dat je niet constant je hakken optrekt. En voor je uit kijken. Dan ben je volgens mij al een heel eind! Succes.

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:57

Wouw apart kleurtje! Je hebt hem lekker op eigenbenen lopen, al van hij van mij íets meer zakken. Zoals die laatste foto poging tot halsstrekken dat vind ik een heel fijn beeld! :j

@ fiija; waarom niet wijken? word hij alleen maar sterken van en scherper aan het been...

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 13:16

Bedankt voor alle reakties!

PrimaDonna_ schreef:
Ik vind je houding niet eens zo slecht, weet niet hoe het eerst was maar wat ik begrijp uit je openings-post is dit al verbeterd, let wel op je armen, leg deze meer aan je lijf. Als je, je schouders een tikkeltje naar achter zet is je houding meteen een stuk beter.

Sunshineee89 schreef:
Probeer niet zo naar voren te hangen, en je t ontspannen in je huiding vooral in je armen ! ;)

anne_hendrik schreef:
Toen ik het begin las, dacht ik ''o wat voor houding komt hier tevoorschijn'' haha. Maar ik vind je best goed zitten! Denk idd je schouders iets meer naar achter, knik in je ellebogen houden. Maar daar ben je volgens mij al hard mee bezig :j

Mijn schouders is inderdaad het grootste probleem.Daar wijst mijn instructrice me wel 20 keer per les op.Vooral in mijn rechterschouder verkramp ik volgens haar.Ik voel dit zelf niet,ook omdat ik al jaren zo rijd(tot 2 jaar terug nooit les genomen,foei foei!),dus ik moet er écht op letten.
Vulina schreef:
Zoo, heb jij even geluk met al die mensen die nog 25 nuttige berichten moeten posten ;)

;) :D Hihi...wel tof dat ik veel reaktie krijg!!

Tis inderdaad een speciaal kleurtje!Op papier staat ze bruin,ze word duidelijk schimmel nu.Vooral op der hoofd word ze al behoorlijk grijs.Van mij mag ze blijven zoals ze nu is!

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:23

Wat een leuk dier! Nu heb ik een voorkeur voor schimmels maar dit kan een leuk dressuurpaard worden.

Ik ben het niet helemaal eens met Fiija. Wijken is juist een goede oefening om het jonge paard te gymnastiseren en vervolgens losser te maken in het lichaam en wordt gebruikt in de basis van de opleiding. Het wijken op de volte, dus de volte kleiner maken en vervolgens naar buiten wijken is een voorbeeld hiervan. Het hoeft dus niet direct 10 meter scharen te zijn.

Probeer inderdaad aan je houding te werken en lekker ontspannen te zitten. Probeer ook beter je balans te bewaren in de draf. Tijdens het lichtrijden mag je iets voorover zitten met je bovenlichaam. Je zit nu iets te voorover en daardoor trek je je hakken wat op. Lekker lang blijven zitten en proberen te rijden op je bekken,bovenbeen en kuit.

Geef bij het halsstrekken nog wat meer lengte. Zodra jij het paard fijn over de rug gaat rijden, zul je merken dat hij je hand volgt. Dit vergt wel wat balans dus dit zul je regelmatig moeten oefenen zodat je dit tijdens de proef ook correct kunt uitvoeren.

Veel succes met de komende wedstrijden en je training! Maar dat komt wel goed volgens mij! ;)

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:51

Het tempo dat je rijdt me je paard is dat het tempo dat je zelf aangeeft? Heb het vermoeden, vanaf een foto is dat echt een aanname hoor, dat jouw paard het tempo bepaalt en onder je vandaan loopt.

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:53

Hey hoi!
Leuk een HAW van jouw United! Leuke foto's.

Jouw houding vind ik inderdaad nog wel meevallen..met een jong paard is het sowieso moeilijk om goed te zitten. Even iets wat mij opvalt, corrigeer me als ik het niet goed zie. Ik heb het idee dat je paard de neiging heeft om over zijn rechter schouder weg te vallen en het lijkt er op dat jij dit probeert te corrigeren met jouw linkerhand? Als dit het geval is: Probeer te corrigeren met jouw rechterbeen ipv je linkerhand. Het kan natuurlijk ook andersom zijn..dus dat jouw linkerhand wat sterk is en het paard daardoor de neiging krijgt met zijn rechterschouder weg te vallen..(omdat je hem als het ware naar binnen 'trekt'). Verder zou je jouw ellebogen iets meer tegen het lijf kunnen houden..En probeer lang te blijven zitten en probeer weinig met de teugels te doen (tenzij het echt even moet, daarna weer ontspannen)..daardoor zal de spanning in je schouders en bovenlijf (zo ziet het er uit althans) ook iets wegvloeien..

Zoals ik al aangaf, corrigeer me gerust als ik spoken zie ;)

Leuk plaatje hoor, mooie combi!

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:04

Hey!
Ziet er al best aardig uit hoor!
Ik heb ook het idee dat ie wat onder je vandaan loopt. Probeer hem te laten wachten. Neemt ie het tempo over, hup laten wachten. Weer onstpannen, neemt ie het weer over, weer laten wachten. Dan mag hij best iets onder het tempo lopen en zo gauw hij wacht kun je weer voorzichtig toe rijden. Neemt ie het weer over dan laat je hem weer opnieuw wachten ;) Uiteindelijk gaat ie daarin relaxen en laat hij zn hals ook meer vallen voor de schoft (foto van het halsstrekken)
En zelf mag je best wat trotser gaan zitten op zo'n knap paard!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:09

Ziet er goed uit.

Probeer goed vooruit te kijken, zo leg je je eigen gewicht niet op de voorhand.
Schouders iets naar achter en je hak omlaag, dan zit je echt prima hoor :).

Wijken is juist wel een goede oefening.. Wijken is geen lenigheidsoefening maar een gehoordzaamheids oefening aan het been. Lekker er in houden dus.

succes er mee!

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 21:58

seabiscuitje schreef:
Hey hoi!

Jouw houding vind ik inderdaad nog wel meevallen..met een jong paard is het sowieso moeilijk om goed te zitten. Even iets wat mij opvalt, corrigeer me als ik het niet goed zie. Ik heb het idee dat je paard de neiging heeft om over zijn rechter schouder weg te vallen en het lijkt er op dat jij dit probeert te corrigeren met jouw linkerhand? Als dit het geval is: Probeer te corrigeren met jouw rechterbeen ipv je linkerhand. Het kan natuurlijk ook andersom zijn..dus dat jouw linkerhand wat sterk is en het paard daardoor de neiging krijgt met zijn rechterschouder weg te vallen..(omdat je hem als het ware naar binnen 'trekt'). Verder zou je jouw ellebogen iets meer tegen het lijf kunnen houden..En probeer lang te blijven zitten en probeer weinig met de teugels te doen (tenzij het echt even moet, daarna weer ontspannen)..daardoor zal de spanning in je schouders en bovenlijf (zo ziet het er uit althans) ook iets wegvloeien..

Niet echt een probleem op rechts,maar ik weet wel dat ik zelf de neiging heb om teveel op enkel de binnenteugel te wenden.Zeker als we voltes (en middellijnen etc.) rijden moet ik er écht op letten dat ik op de buitenteugel wend,en niet teveel enkel met mijn binnenteugel werk,want dan trek ik haar inderdaad 'over de schouder'!

PaysBas schreef:
Het tempo dat je rijdt me je paard is dat het tempo dat je zelf aangeeft? Heb het vermoeden, vanaf een foto is dat echt een aanname hoor, dat jouw paard het tempo bepaalt en onder je vandaan loopt.
Hebbesje schreef:
Hey!
Ziet er al best aardig uit hoor!
Ik heb ook het idee dat ie wat onder je vandaan loopt. Probeer hem te laten wachten. Neemt ie het tempo over, hup laten wachten. Weer onstpannen, neemt ie het weer over, weer laten wachten. Dan mag hij best iets onder het tempo lopen en zo gauw hij wacht kun je weer voorzichtig toe rijden. Neemt ie het weer over dan laat je hem weer opnieuw wachten ;) Uiteindelijk gaat ie daarin relaxen en laat hij zn hals ook meer vallen voor de schoft (foto van het halsstrekken)
En zelf mag je best wat trotser gaan zitten op zo'n knap paard!

Ik ben zelf altijd zo gelukkig als ze rustig en ontspannen word,dat ik soms niet consequent genoeg meer ben in de hulpgeving(te langdradige hulpen geven,zoals mijn instructrice zegt),en ze dus niet altijd even goed aan mijn been blijft.Dus als ze uit zichzelf wat traag word,rijd ik haar bewust iet meer vooruit dan ze zelf wil.Misschien is dat wat je ziet op de foto's?Ik heb niet het gevoel dat ze onder me wegloopt.

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:03

Feelsoproud schreef:
seabiscuitje schreef:
Hey hoi!

Niet echt een probleem op rechts,maar ik weet wel dat ik zelf de neiging heb om teveel op enkel de binnenteugel te wenden.Zeker als we voltes (en middellijnen etc.) rijden moet ik er écht op letten dat ik op de buitenteugel wend,en niet teveel enkel met mijn binnenteugel werk,want dan trek ik haar inderdaad 'over de schouder'!

Dat kan het inderdaad ook zijn! Dan is het niet consequent 1 kant op maar op beide kanten..? Misschien overbodig om te zeggen maar vergeet niet ook je buitenbeen er bij te houden (ook al draai je meer op de buitenteugel)..

Nogmaals, ziet er goed uit hoor..verder ook niet vervelend bedoeld..maar dat begrijp je denk ik wel ;)
Altijd zo lastig om je uit te drukken op HAW..vind ik :P

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:10

ik zou toch een cap dragen als ik u was.. u weet het maar nooit. zelf het liefste paard kan bokken.

mooi paard en u heeft een goede houding.
succes

stipke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:25

Hey,

Wat een leuke foto's, het ziet er al goed uit.
Probeer inderdaad wel wat op je binnenhand te letten in de voltes.
Het is en blijft moeilijk om recht te zitten. Ik ken het probleem maar ik denk dat het helemaal goed gaat komen met jullie.

We zullen wel zien wat Edward ervan vindt.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 21:41

stipke schreef:
We zullen wel zien wat Edward ervan vindt.

:D :D :D Dan ga ik van de grote stress misschien wel rechtzitten,maar of dak dan ga kunnen ontspannen...???????????

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 08:29

Waauw, prachtig paard heb je!

Ik vind alleen dat ze al vrij opgericht loopt. Ik zou liever zien dat ze nog lang en laag gereden word.
Het wijken kan best denk ik. Als je het maar rustig opbouwd, maar daar hoef ik verder niks over te zeggen.

Ik vind je houding ook wel meevallen eigelijk.

Succes!