Paard leren achteruit gaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rosse

Paard leren achteruit gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 13:07

Heeft er iemand tips om een paard te leren achteruitgaan ?
Paard is nageeflijk en ontspannen in de verschillende overgangen maar blokkeert compleet indien je het vraagt om ook maar 1 stap achteruit te gaan. Ook aan het halster wil het paard niet achteruit gaan.
Hij begint dan naar links of rechts te wijken of zet zich volledig vast in de rug waardoor hij helemaal niks meer doet.

Iemand nuttige tips ?

Cassidy

Re: Paard leren achteruit gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:12

Ja, ik heb een tip, terug naar grondwerk, en het vanaf de grond oplossen.
Niet achterwaarts willen is een teken van dominantie.
Dus leer het paard achterwaarts te gaan vanaf de grond, verbind er ook vanaf de grond een stemcommando aan.
En dan niet alleen achterwaarts maar zijwaarts ook meenemen.
Doet hij het vanaf de grond wel, kun je het uiteindelijk vanuit het zadel weer proberen. Als je je huiswerk (lees: grondwerk) goed hebt gedaan, gaat het vanuit het zadel ook lukken...

TeamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:13

Stap één is het achteruit vragen aan de hand (eerst met halster daarna met bit), daarna eventueel aan de dubbele lange lijnen (best eerst met halster dan). Blijkbaar "snapt" hij achteruit niet, of heeft hij het weggaan van druk niet 100% berepen.

Een handige tip voor onder het zadel is hem met zijn neus in een hoek van de bak "parkeren", zo is er geen andere optie dan achteruit.

Hoe vraag je het paard nu acheruit te gaan? Denk er aan dat je direct loslaat als hij zelfs nog maar een voetje in de goede richting zet!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:16

eerst aan de hand leren zoals hierboven al gezegd is met stemcommando en daarna onder het zadel met iemand op de grond erbij

maar als hij ook hier slecht tot niet reageert, misschien toch een osteopaat laten komen? Bij ons op stal stond een quarter die zeer moeilijk achteruit ging en als ze al ging geen diagonale beenzetting.
Blijkbaar zat daar toch een blokkade in rug/bekken (weet het niet juist meer) en hierdoor KON het paard niet achteruit gaan

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:29

ik zou ook even op een losse knie controleren, ook dan hebben ze problemen met achterwaarts gaan.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:08

Cassidy schreef:
Ja, ik heb een tip, terug naar grondwerk, en het vanaf de grond oplossen.
Niet achterwaarts willen is een teken van dominantie.
Dus leer het paard achterwaarts te gaan vanaf de grond, verbind er ook vanaf de grond een stemcommando aan.
En dan niet alleen achterwaarts maar zijwaarts ook meenemen.
Doet hij het vanaf de grond wel, kun je het uiteindelijk vanuit het zadel weer proberen. Als je je huiswerk (lees: grondwerk) goed hebt gedaan, gaat het vanuit het zadel ook lukken...

Juist. Gaat je paard de trailer uit combineer dat dan met "achter, achter, achter...."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:15

Drie mogelijkheden.
Het paard:
1.) snapt het niet;
2.) kan het niet;
3.) wil het niet.

1.) Je kunt hem dit heel gemakkelijk leren aan de hand. Door een stemcommando te gebruiken (bijv. "terug"), een vinger of de achterkant van je hand zachtjes tegen de borst van het paard te leggen, je focus/plaatje op het achteruit gaan richten. Aanhouden tot er maar een kleine beweging naar achteren komt, vinger/hand weghalen en belonen. Het eerste stapje achteruit ook belonen. En zo stapsgewijs steeds een stapje meer vragen (en vooral niet gaan overdrijven).
2.) Een osteopaat bij je paard laten komen. Misschien zit er ergens een blokkade.
3.) Dan doe je hetzelfde als bij 1.) en kun je de druk steeds wat meer gaan opvoeren.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:16

inderdaad eerst aan de hand achterwaart laten gaan. Ik heb het mn paard gelerd door vanuit galop halt te houden9Dat ging helemaal niet netjes maar dat maakt niet uit!) en dan met een lange dressuurzweep zachtje kleine tikjes boven op zn kont te geven waarbij je zelf iets voorover gaat zitten(je maakt jezelf lichter) absoluut niet toestaan als ie naarvoren wil en tikjes blijven geven dan zakt zn ballans steeds verder naar achteren en om niet om te vallen zal ie naar achteren stappen(de eerste keer duurde het wel een paar minuten). Dit heel goed belonen en nogmaals doen. Veron wist na 3 keer wel wat er van hem verwacht werd en ik hoefde vrij snel alleen maar te gaan verzitten. Zo voorkom je ook dat je ze naar achteren trekt. Succes ermee!

rosse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 15:18

Bedankt voor de tips.
In het grondwerk wordt/ blijft ze echter even hectisch als onder het zadel.
We hebben bijvoorbeeld ook al geprobeerd haar in een smalle doorgang te plaatsen en ze zo door middel van stem, snoep en druk op de borstkas achteruit te laten gaan, maar dat lukt ook niet. Het lijkt wel of ze zichzelf anatomisch compleet vastzet.
Osteopaat is ook al langsgeweest. Zag niks abnormaals.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:19

ik heb mn paard aan de hand steeds gelerd terug terug,
en hem in de bak geleerd door hem voor het hek te zetten, de goed hulp te geven en de eerste paar keer met iemand ernaast die zei terug,
daarna nog zonder iemand erbij, en hij begreep het perfect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:20

TeamUp schreef:
Stap één is het achteruit vragen aan de hand (eerst met halster daarna met bit), daarna eventueel aan de dubbele lange lijnen (best eerst met halster dan).

Je hebt geen halster nodig en al helemaal geen bit.
Wanneer het paard het bijbehorende stemcommando kent, kun je dit commando zittend op z'n rug koppelen aan je zithulp voor achteruit gaan.
Zithulp, eventueel in combi met het stemcommando, zal dan voldoende zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:22

rosse schreef:

Ik vraag me af wat voor iemand dat dan was?
Een osteopaat "kijkt" namelijk niet, maar "voelt".
Misschien alsnog een kundige osteopaat erbij halen?

TeamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:28

Er van uit gaande dat er geen fysieke belemmering is:
Hoe vraag je achteruit? De bedoeling is te blijven vragen, en indien nodig, druk op de te voeren, tot het paard toch minstens een paar centimeter achterwaarts gaat. En als dat niet recht is, geen ramp, zolang er maar minstens één voetje naar achter gaat. Vraag je met druk op het halster? Ga daar niet met je volle gewicht in hangen, maar "zeur" een beetje met de druk. De druk niet weg laten vallen maar een beetje wiebelen in de druk zeg maar.
Het laten wegvallen van de druk is de beloning voor het gedrag dat het paard op dat moment doet. Dus hoe vaak heb je de druk al laten wegvallen terwijl hij bleef stilstaan?

rosse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 15:46

het was net om een eerste start/ stap te hebben dat we de smalle doorgang enkele malen hebben geprobeerd, zodat we iets zouden hebben om te beginnen belonen en druk minderen.
Paard begint echter eerst wat te dansen en lichtjes te steigeren en zet zich zich dan echt geblokkeerd en open dwz achterbeen een stuk achter haar kont zodat ze echt niet achteruit kan.
Heel vreemde reactie die ik nog niet bij een ander paard heb gezien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:49

Duidelijk dominantiegedrag. Kun je haar echt in geen enkele situatie achteruit zetten? Heb je haar weleens in de trailer gehad? Hoe komt ze daar uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:54

Cassidy schreef:
Duidelijk dominantiegedrag.

Da's wel héél kort door de bocht zeg!
Het kan heel goed zijn dat het paard het niet kàn.

rosse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 16:04

Cassidy schreef:
Duidelijk dominantiegedrag. Kun je haar echt in geen enkele situatie achteruit zetten? Heb je haar weleens in de trailer gehad? Hoe komt ze daar uit?

We hebben een vrachtwagen, dus ze is nog nooit in trailer geweest.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:07

rosse schreef:
We hebben bijvoorbeeld ook al geprobeerd haar in een smalle doorgang te plaatsen en ze zo door middel van stem, snoep en druk op de borstkas achteruit te laten gaan, maar dat lukt ook niet. Het lijkt wel of ze zichzelf anatomisch compleet vastzet.

En als je gewoon zonder enige haast dit volhoudt? Gewoon wachten en vragen met alle tijd van de wereld - al breng je een dag ermee door :) Als je maar uitstraalt dat jij meer tijd hebt dan het paard... En verder gewoon steeds weer het paard de kans te geven om zich te ontspannen. Niet forceren, geen strijd maar wel eindeloos volhouden.

Hoewel een gangetje soms handig kan zijn, is het misschien wel ok om het eerst toch met ruimte te doen, en toelaten dat ze in eerste instantie niet recht naar achteren gaat. Dan wordt het makkelijker. Daarna kun je het uitbouwen naar keurig recht, en dan naar onder het zadel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:27

Nog een vraagje, als ze opzij gaat, corrigeer je haar dan? Geef je been bij?
Ik rij western, en wij werken als volgt: druk houden op hoofdstel of bit, tot er een neiging komt om achterwaarts te gaan. Scheef gaan niet corrigeren met been, maar door het opzijbrengen van je hand. Zijwaartse gang niet corrigeren, maar druk houden op bit of halster.
En ik ga er daarbij van uit dat de basis vanuit de grond er goed inzit, dus terug naar grondwerk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:29

JoviBan schreef:
Cassidy schreef:
Duidelijk dominantiegedrag.

Da's wel héél kort door de bocht zeg!
Het kan heel goed zijn dat het paard het niet kàn.

Negen van de tien keer kan het paard het wel degelijk. Alle problemen in het zadel die worden toegeschreven aan lichamelijke problemen zijn uiteindelijk rijtechnisch van oorzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:33

Cassidy schreef:
Negen van de tien keer kan het paard het wel degelijk. Alle problemen in het zadel die worden toegeschreven aan lichamelijke problemen zijn uiteindelijk rijtechnisch van oorzaak.

Ik weet niet hoe je aan dat getal komt :? , maar dit paard van TS kan het zelfs aan de hand niet.
Dus hoezo rijtechnisch.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:36

Jij gaat er van uit de basis van grondwerk er goed inzit.
En ik ga er van uit dat het niet zo is.
En jij gaat er van uit dat de Osteopaat.r die langs is geweest een beunhaas is geweest.
En ik ga er van uit dat het niet zo is.
Als er nieteens de poging wordt gedaan met een gewichtsverplaatsting om achterwaarts te gaan, als het paard zich schrap gaat zetten, dan denk ik aan dominantie. En niet aan een paard dat door een blokkade iets niet kan.
En ik denk aan grondwerk, dat is overgeslagen....
Wat maar al te vaak het geval is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:16

@Cassidy:
Nee, ik ga er niet van uit dat de basis van grondwerk er goed in zit.
Zie mijn tip 1. die ik in mijn eerste post gaf.
Dat is een hele simpele grondwerkoefening voor achterwaarts.

Ik geloof idd wèl dat er geen goede osteopaat is geweest. De reactie van TS over deze osteo "Zag niks abnormaals" geeft mij namelijk meteen de indruk dat er geen osteo geweest is, iig geen goede. Want een osteo "kijkt" niet en gebruiken ook geen termen als "abnormaal". Een osteo behandelt en voelt en het is maar zelden dat er geen blokkade gevoeld wordt ookal is die nog zo klein.

Het woord beunhaas komt trouwens van jou, niet van mij.

En verder denk jij heel vaak in termen als dominantie, is mij opgevallen. Daar verschillen wij nu eenmaal enorm in.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:23

Ik leer mijn paard op dit moment achterwaarts te gaan met grondwerk, dan wijs ik met mijn vinger naar haar borst en zeg ik ''terug'''.

Met rijden ben ik nog niet zo ver dat ik het achterwaarts erbij pak, dit heb ik bij een ander paard geleerd door terwijl ik erop zat ook iemand te laten wijzen en dan terug zeggen, en later zonder de persoon ervoor en dan op de stem.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:39

Op het moment dat het paard niet op je aanwijzing reageert van: "ik wijs met een vinger naar zijn borst", wat is je overtreffende trap in je aanwijzing om te zorgen dat hij het wel doet? Op het moment dat hij zijn spreekwoordelijke middelvinger opsteekt n.a.v jou vinger naar zijn borst, wat ga je dan doen?