Pony wil in het begin niet stilstaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KayC

Pony wil in het begin niet stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 11:30

Sinds kort rijd ik een 4 jarige haflinger ruin, hij is nog maar sinds kort onder het zadel.
De eerste 3 keren dat ik er op reed wilde hij amper vooruit, hij stond liever stil.
Uiteindelijk kreeg hij in de gaten dat ik toch echt aan het werk wilde en nu is hij keurig aan het been.
Helaas wil hij nu niet meer stilstaan.
Als ik op wil stijgen, loopt hij naar voren, als ik de buitenteugel dan iets strakker pak gaat hij rondjes draaien.
Meestal stijg ik snel op als hij een beetje stilstaat en wil dan dat hij nog stilstaat tot ik goed zit. Maar dat wil meneer niet, meneer wil nu ook aan het werk! :Y)
Onder het rijden oefen ik het stilstaan ook, in het begin wil hij nog steeds niet stilstaan en gaat dan meestal in de achteruit. Boos worden helpt niet, meestal kroel ik hem in zijn manen zodat hij gaat ontspannen en wel stilstaat. Uiteindelijk staat hij steeds beter stil. Alleen niet, als ik wil opstijgen.

Almeetje

Re: Pony wil in het begin niet stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:15

Ben je zeker dat je hem niet prikt bij het opzadelen of dat het geen pijn doet voor hem? (Als je bv niet lenig bent en je hangt lang aan het zadel kan je misschien een krukje gebruiken, want dat is voor hem heel irritant.)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:20

Dat deed mijn haflinger (toen 3 jaar) ook in het begin.
Hij wou altijd al graag werken, maar dit mocht hij van mij echt niet doen.
Heb dus elke keer dat hij dat deed (ook al zette hij maar 1 pasje)
hem in zijn achteruit. Tot dat hij weer stilstond en dan weer proberen.
Wanneer hij het weer probeerde weer afstappen en snel in zijn achteruit zetten.
Wel snel handelen. Anders heeft hij niet in de gaten dat het om het vooruit gaan gaat.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:24

Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat je hem per ongeluk aanspoort als je je voet in de beugel zet en opstijgt. Ik heb het zelf ook wel eens gehad met een pony, bij elke stap naar voren als ik op wou stijgen, zette ik de pony weer naar achteren en na een tijdje was dat niet leuk meer en stond ze netjes stil.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 12:25

_Bitje_ schreef:
Wel snel handelen. Anders heeft hij niet in de gaten dat het om het vooruit gaan gaat.

Dat is misschien wel een idee, maar ik denk dat hij dan achteruit blijft gaan, zodat ik nog niet kan opstappen. Hij vind achteruit lopen erg leuk namelijk. Maar ik kan het altijd proberen.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 12:25

Almeetje schreef:
Ben je zeker dat je hem niet prikt bij het opzadelen of dat het geen pijn doet voor hem? (Als je bv niet lenig bent en je hangt lang aan het zadel kan je misschien een krukje gebruiken, want dat is voor hem heel irritant.)

Daar heb ik gister juist op gelet, ik prik hem niet en stap zo snel mogelijk op. Het is niet zo dat ik eerst een kwartier aan het worstelen ben voor ik erop zit.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:31

Ik vind dat echt vreselijk irritant als paarden niet stil staan bij het opstijgen. Ik heb die van mij dat geleerd door echt twee maanden lang iemand hem vast te laten houden als ik opsteeg, zodat hij doodstil moest staan, totdat ik zei dat hij mocht lopen.

Sindsdien doet hij dat geweldig, blijft echt staan tot ik hem aanspoor. Maar dan moet je natuurlijk wel iemand in de buurt hebben die hem vast kan houden.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:37

DjunDjun schreef:
_Bitje_ schreef:

Dat is misschien wel een idee, maar ik denk dat hij dan achteruit blijft gaan, zodat ik nog niet kan opstappen. Hij vind achteruit lopen erg leuk namelijk. Maar ik kan het altijd proberen.

Laat hem dan maar lekker een poosje achteruit gaan, op een duur zal hij het echt niet meer leuk vinden hoor.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 12:45

Bloodymary schreef:
Ik vind dat echt vreselijk irritant als paarden niet stil staan bij het opstijgen. Ik heb die van mij dat geleerd door echt twee maanden lang iemand hem vast te laten houden als ik opsteeg, zodat hij doodstil moest staan, totdat ik zei dat hij mocht lopen.

Sindsdien doet hij dat geweldig, blijft echt staan tot ik hem aanspoor. Maar dan moet je natuurlijk wel iemand in de buurt hebben die hem vast kan houden.

Dat is natuurlijk ook een goede optie, maar dan moet je wel echt iedere x iemand bij je hebben om hem vast te houden en dat gaat bij mij niet lukken ben ik bang.

_Bitje_ schreef:
Laat hem dan maar lekker een poosje achteruit gaan, op een duur zal hij het echt niet meer leuk vinden hoor.

Dat is ook het proberen waard, ik ben benieuwd hoe lang hij het volhoud. :Y)

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:38

Tegen de bakrand aan zetten..?

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:21

Gewoon achteruit laten lopen,, hij vind het na een tijdje niet meer leuk en dat stopt hij er vanzelf mee.

Als het echt niet lukt, zou ik hem tegen de bakrand zetten in de hoek, zodat hij niet achteruit kan lopen.

Veel suc6!

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:33

Misschien moet je eerst grondwerk gaan oefenen dat hij op commando stilstaat, of je vraagt iemand om je te helpen

Nikita98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:19

Mijne deed hetzelfde. Tijdens het opstijgen begon ze al te lopen. Een tip gekregen om er op te stappen (terwijl ze vooruit liep) en haar dan direct in de achteruit te trekken, 3 passen ongeveer. Dan even een rustmoment, dus stil laten staan. En dan verder rijden.

Als een paard achteruit blijft lopen terwijl dat niet de bedoeling is (of je er nu op zit of ernaast loop) paar passen vooruit trekken als het paard achteruit gaat lopen, en dan rustmoment en dan pas wegrijden/lopen. Helpt dit niet: dan een heel stuk achteruit lopen. Dan zijn ze het vanzelf zat om achteruit te lopen, ze krijgen snel genoeg door dat ze anders een héél eind achteruit moeten lopen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:22

Ik heb dit probleem ook wel eens gehad.
Vaak laat ik zo'n paard gewoon net zo lang stilstaan tot dat ik er op kan.
Dus gewoon naast gaan staan. Staat hij stil.
Dan pak je de beugel. Gaat hij weer lopen?
Wacht je weer af.
Staat hij weer stil? Dan zet je je voet in de beugel.
En als hij dan weer niet stil wil staan haal je hem eruit en wacht je weer.
Net zo lang tot hij door heeft dat hij toch echt stil moet staan voordat jij opstijgt.
Ik heb dit vaak met jonge en drukke of gestressde paarden gedaan en het werkt goed.
Ze hebben vanzelf door dat het niet werkt als ze weglopen en blijven na een tijdje prima staan.

Veel succes!

DanijJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:03

zelf heel rustig blijven, en niet opgeven. hij moet naar jou luisteren hoor
sucses!

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 09:46

Heel erg bedankt voor al jullie reacties, hier heb ik heel veel aan!