Tips gezocht!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 18:42

Hallo!

30 juli heb ik kennis gemaakt met Vriska, een 10 jarige fjordenmerrie.
Ik heb haar in de week erna gereden, dressuurmatig, en daarna was ik een weekje op kamp.
Mijn moeder heeft er in die week een keertje opgezeten, zonder succes (lang verhaal).

Nu ben ik vandaag weer bezig geweest met haar, maar ik ben op zoek naar tips.

Ik zal het wat meer uitleggen:
Vriska is een fjordje die, als ze al loopt, voor de kar staat. Nu staat ze de meeste tijd gewoon lekker op het land. Nu moet ze dus ineens weer onder het zadel dressuur gaan doen, wat ze nog best lastig vind. Ze pakt het al wel goed op, maar ik heb het idee dat het allemaal nog wat beter kan. Ze moet er natuurlijk wel aan wennen om weer onder het zadel gereden te worden. De eigenaar kwam met het idee om een thiedemann te gebruiken. Nou ben ik zelf geen fan van hulpteugels, maar een martingaal is misschien geen slecht idee, zodat ze haar hoofd niet meer omhoog kan gooien (niet dat ze dit veel doet hoor, maar soms komt ze wel in opstand)

Daarom vraag ik om tips. Hoe krijg ik dit paardje goed en netjes rond? Zodat ze ook nog haar rug goed gebruikt?

Ze pakt het dressuur al steeds beter op, en in de stap wilt ze zelfs al stappen. Ik ben dus op zoek naar oefeningen die haar losser maken, en uiteindelijk ervoor zorgen dat ze meer wilt zakken.

Het is wel een beetje een eigenwijze fjord hoor :P

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:46

Ik zou er persoonlijk ziet zomaar een thiedeman ofzo aan hangen.
Ik zou eerst beginnen met grondwerken en longeren, aangezien ze vaak op de wei staat en dus niet veel conditie heeft?
Dan beginnen met een bijzetteugel lekker lang te laten en te longeren. Daarnaa kan je wat gaan schakelen in de lengte, maar zie dat ze ontspannen blijft. Daarnaast zou ik de oorzaak van de opstand zoeken. Waarom gooit ze soms d'r hoofd de lucht in? Misschien hou je dan te lang druk op de teugel? Eerst uitzoeken en LES nemen, héél belangrijk Marjo. :j Een instructrice met ervaring zal je dan meer info kunnen geven :)

Jorinda

Re: Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:50

Doe je ook al heel veel (slangen)voltes rijden? :)
En inderdaad, les nemen :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 18:50

Conditie heeft ze wel hoor ;) Want ze loopt natuurlijk ook voor de kar :)

Ja een les ben ik ook zeker van plan, zodra ik geld heb (volgende week) ga ik op zoek :)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:51

Dan zou ik toch nog vaak longeren.
Kwestie van vertrouwen te krijgen, elkaar te begrijpen en gewoon algemene beweging.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 23:40

Waarom heb je zo'n haast?
Je zegt zelf dat ze nauwelijks gereden wordt, laat staan dressuurmatig, en dat ze het al heel goed oppakt. Lijkt me eerder een heel groot compliment voor Vriska waard, in plaats van dat het direct nóg beter moet. Ben trots op haar! Voor Vriska moet het leuk blijven om voor jou te werken, je moet niet alles in één dag willen.
Jullie kennen elkaar pas net. Heb geduld, neem je tijd, win haar vertrouwen en leer elkaar aanvoelen.

Dwang als in hulpteugels, haast of wat dan ook lijkt me totaal niet op z'n plaats in dit geval.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 07:01

Hallo,
Ik zou ook geen hulpteugels gebruiken. De houding van een paard voor de kar is toch anders dan onder het zadel. Daar moet ze aan wennen, en dat gaat niet in een paar weken gebeuren hoor! Ben bang dat als je hulpteugels gaat gebruiken, je haar voor in de krul gaat trekken en dat ze van achteren niet zo veel doet. En daar zit toch vaak het probleem. Ik zou met een instructeur aan de slag gaan, en eens kijken wat hij/zij voor tips voor je heeft.
Succes ermee!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 07:09

niet zo hard van stapel lopen,
in hoe verre is ze beleerd onder het zadel?
beesje is misschien wel ervaren voor de wagen maar nog groen onder het zadel.
ook al is ze 10 ga met haar om als een net beleerde jonge.
voor de wagen lopen ze vaak veel meer op de voorhand omdat ze moeten trekken, probeer haar eerst wat meer op de achterhand te krijgen, veel overgangen rijden en de achterhand sterker maken.
niks aan gaan hangen van hulpteugels, geef haar de tijd om om te schakelen.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 07:23

Ik denk dat je best een martingaal kan proberen als je de controle mist en ze gaat met je aan de loop. Of is het echt om te leren om haar rond te laten lopen? want dan kun je beter even wachten tot je les kunt nemen. Dan kun je met je instructrice/instructeur overleggen hoe je het beste verder kunt werken.
Dat komt vast goed!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 07:32

Hier ook een eigenwijze Fjord, die niet zo makkelijk netjes loopt en er het liefste een beetje de kantjes vanaf loopt op haar eigen tempo.
Een Martingaal lijkt me eerlijk gezegd alleen handig als je moeite hebt om haar te houden op een buitenrit en alleen als ze dan haar hoofd omhoog brengt om zich sterk te maken. Daarbij lijkt het me bij de meeste Fjorden minder effectief, aangezien zij vaak zo'n kort nekkie hebben. De mijne zou zelfs zonder Martingaal een loopje met je kunnen nemen, want zij hoeft haar hoofd niet in de lucht te gooien om zich sterk te maken!
Een Thiedemann-teugel lijkt mij in dat opzicht wel effectiever, maar ik zou zo'n ding geenszins gebruiken om mijn Fjord in een houding te dwingen.

Heb je les? Dat lijkt me de beste oplossing. Een (goede!) instructeur die jullie in levende lijven aan het werk kan zien, kan jullie beter vooruit helpen dan ik hier achter mijn computertje. Ik heb zelf in principe ook elke week les met mijn Fjordje.
Verder, heb je wel eens gedacht aan longeren met een bijzet-teugeltje (of iets dergelijks)? Werken met een bijzetje leek voor de houding van mijn Fjord wel te helpen, als je maar zorgt dat ze er niet op gaan hangen, dus lekker actief houden.
Goed actief houden in het algemeen (al is dat lang niet altijd even makkelijk!), ook tijdens het rijden, helpt bij mij trouwens ook goed; dus jij als ruiter moet het tempo bepalen. De mijne is namelijk van nature erg lui en op die manier moet ze beter haar aandacht bij mij houden (heeft ze ook minder tijd om eigenwijs te zijn!).

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:22

Waarom gooit ze haar hoofd omhoog?
Zou dat eerst eens uitzoeken, voor je hulpteugels gaat gebruiken.
Hulpteugels zijn ook niet echt de oplossing, de oplossing ligt bij jou.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 10:22

Vriska is wel goed beleerd onder het zadel hoor, ze heeft veel dressuur gereden al ;)

Bedankt voor alle tips.

Ik doe het zeker rustig aan, maar misschien dat het met wat tips beter gaat. Ik wil niet alles in 1 dag, maar ik wil het wel in 1x goed doen.

Verder was ik zelf ook al niet van plan om er een hulpteugel om te doen, want dat zie ik ook als dwang en dat moet niet.

Bedankt! Ik ga hier zeker wat aan hebben :)

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:17

Misschien kan je het 'centraal problemen met aan de teugel...' eens doorlezen? Staat veel nuttige informatie in.