5-jarige Figaro van de Zypte @ work (vooral filmpjes)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Esther

5-jarige Figaro van de Zypte @ work (vooral filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 21:17

Hoi! :D

Eerst even voorstellen :) Sinds 28 juni dit jaar is Figaro officieel van mij. Wat wel een aanpassing was want voor hem had ik alleen doodbrave manege-paardjes en rustige tinkers gereden. De eerste paar keren proefrijden waren daardoor ook echt een ramp :o . Continue koersen en deftig sturen was al moeilijk ... (wat overigens vooral aan mij lag) . Toch was ik op slag verliefd :) . Om even een beeld te geven: de eerste paar keren rijden:
klik
klik
klik
klik
:o

Daarom plaats ik ook nu pas een topic, omdat het nu toch al op iets lijkt :o . Ben ook erg trots op de vooruitgang die we hebben geboekt, ookal zijn we er nog lang niet :) Maar ach, Rome is ook niet op één dag gebouwd :D . Ons doel is om deze winter een aantal keer op oefenjumping te gaan en in de zomer officieel te starten :) .

& ook altijd leuk, een mini-'paspoortje' van Figaro:
Afbeelding
Figaro van de Zypte
BWP
5 jaar
ruin
V: Canadian River
VM : Lys de Darmen

Foto's/filmpjes staan niet op volgorde!

Afbeelding
1. Op deze foto ben ik echt supertrots :)

2. Eerste keer een oxer(tje) springen samen! :D

3.

4.

5.

6.

7. Met het bruine paard is Babette met haar topper Guillermo :) (babetteh op bokt)

Aandachtspuntjes:
-Niet voor het paard springen (dus niet te vroeg verlichte zit)
-handen dragen
- Niet voorover gaan zitten

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar, ik ben niet van suiker :D

marjoke

Re: 5-jarige Figaro van de Zypte @ work (vooral filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:46

Ik vind het er om eerlijk te zijn niet zo netjes uitzien. Aan je houding moet veel gesleuteld worden. Je hebt een stoelzit, dus je benen mogen een stuk achteruit. Bovendien loopt het paard erg uit elkaar tussen de sprongen in.
Ik zou me nog niet te veel richten op het springen, maar eerst gaan werken aan een goede dressuurbasis. :)
Je hebt overigens wel een erg mooi paard waar je trots op mag zijn! :)

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 21:53

marjoke schreef:
Ik vind het er om eerlijk te zijn niet zo netjes uitzien. Aan je houding moet veel gesleuteld worden. Je hebt een stoelzit, dus je benen mogen een stuk achteruit. Bovendien loopt het paard erg uit elkaar tussen de sprongen in.
Ik zou me nog niet te veel richten op het springen, maar eerst gaan werken aan een goede dressuurbasis. :)

Aan mijn houding wordt gesleuteld, maar die is echt al superveel verbetert :j Hoe bedoel je met paard loopt erg uit elkaar tussen de sprongen in? :)
En bedankt :)

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:01

leuk paard je geeft het cometraat zelf al.
maar tog nog even wat ;)
na de sprong jullie beide recht door rijden. dus dat je je lijn netjes uitrijd!
en je hakken uitdrukken

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 09:20

marjoke schreef:

*nu ik weet wat uit elkaar lopen is*
Dat doet hij inderdaad :j . Maar daaraan werken is de volgende stap, eerst moest hij rustig over de sprong kunnen springen, wat hij nu over het algemeen wel doet dusja :)

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:41

Met uit elkaar lopen bedoel ik heel erg op de voorhand lopen en absoluut niet verzameld. Daarom zei ik dat je beter eerst aan je houding en aan een goede basis dressuur gaat werken voor je met springen begint. :)

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:48

_Esther schreef:
marjoke schreef:

*nu ik weet wat uit elkaar lopen is*
Dat doet hij inderdaad :j . Maar daaraan werken is de volgende stap, eerst moest hij rustig over de sprong kunnen springen, wat hij nu over het algemeen wel doet dusja :)

De volgende stap??? Lijkt me beter om eerst eens te proberen je paard bij elkaar te kunnen houden en dan te gaan springen dus net andersom dan dat jij wilt.
Verder, rechtuit rijden na de sprong, en zeker je eigen punten niet vergeten.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:54

Gaat al goed hoor :D leuk paard heb je!

Dat eerst nog meer aan de dressuurbasis gesleuteld moet worden vind ik wel meevallen, springen is kilometers maken.
In het begin zal het altijd lastig gaan ;) maar als je vaker springt met je paardje, dan krijg je echt het gevoel.
Dan voel je zonder balken ervoor al 3 galopsprongen van te voren hoe hij uit zal komen enzo.

Komt helemaal goed met jullie, gewoon lekker doorlessen zo :D

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:13

Leuk paardje heb je!

Ik vind ook dat er zeker nog wat aan de dressuur gesleuteld moet worden hoor. Juist bij het springen is de dressuur ook zo belangrijk. Wanneer je je paard dressuurmatig goed voor elkaar hebt, zul je hier in de toekomst tijdens het springen zoveel profijt van hebben. Ga heel veel overgangen rijden, en heel veel schakelen zodat ze wat meer gaat dragen en gesloten wordt, en probeer ook vooral de galop wat meer te sluiten.

En net wat mijn voorgangers al zeiden, maak het lijntje af, rijd dus na de hindernis netjes rechtdoor. :)

Succes. :)

linda1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:33

wat een mooi paardje!!
je mag wel proberen om wat meer mee te geven boven de sprong
en hem idd niet uit elkaar te laten vallen!
waarom gaa niet niet eerst een paar keer dressuur starten?
zeker voor zo'n jong paardje ook een goede ervaring om zich op wedstrijd terrein te begeven!!

Veel succes en nogmaals; echt een leuk beestje!

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:40

vind het een erg leuk paardje!
En de meeste tips zijn al gegeven... maar heb er toch nog 1 ;)
Voor de hindernis valt je paardje errug!! terug in tempo, probeer 1 basis tempo galop te rijden en deze de gehele lijn te behouden. Dat maakt het voor je paard veel makkelijker om te springen, nu komt hij vaak niet goed uit!

Heel veel succes met de wedstrijdjes!!

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 19:00

Aukelizzy: Er wordt zéker aan de dressuur gewerkt hoor :j . Het springen nu is vooral dat ik kan oefenen (houding). Lijntje uitrijden zal ik in het vervolg doen, bedankt voor de tip! :)

linda1995: Omdat ik geen eigen trailer heb en meega met de staleigenaars die ook op jumping gaan met hun jonge paarden(het is een fokkerij) .

@sappho,Jooooy&LovesRobin: bedankt! :D

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:05

Het lijkt net of je scheef zit, Naar links en je komt amper het zadel uit en meer teugels mogen ook verder commetaar zelf al gegeven.

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 19:10

Srtha schreef:
Het lijkt net of je scheef zit, Naar links en je komt amper het zadel uit en meer teugels mogen ook verder commetaar zelf al gegeven.

Ik zit niet scheef hoor :n En ik kom idd amper uit het zadel omdat de sprongetjes zo laag zijn. Vroeg kwam véél te veel uit zadel (denk dat ik daarvan een foto heb bijgezet vooraan in link).

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:46

naar ik zie ben jij én het paard scheef.
ik zou meer aandacht besteden aan dresuur, als je dat voor mekaar hebt kan je ook een goed parcours rijden.
verder vindt ik dat je meer met je benen moet doen, je stuurt nu alleen met je teugels lijkt wel terwijl het grootste deel met je benen moet zijn.
het is wel een leuk paard hoor, veel oefenen dan gaat het allemaal nog beter :D

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 21:09

Ik besteed ook aandacht aan de dressuur en die gaat ook steeds beter maar is nog niet perfect nee ...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:35

haha nog nooit iemand gehoord van roger yves bost?
die rijdt op het allerhoogste niveau...maar ik denk dat er geen dressuuruiter hem lest durft te gaan geven! (zie filmpje youtube).
Dressuur blijft de basis.... maar een paard die net begint met springen verzamelen en op het achterbeen zetten???

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 10:38

Sky_As schreef:
haha nog nooit iemand gehoord van roger yves bost?
die rijdt op het allerhoogste niveau...maar ik denk dat er geen dressuuruiter hem lest durft te gaan geven! (zie filmpje youtube).
Dressuur blijft de basis.... maar een paard die net begint met springen verzamelen en op het achterbeen zetten???

Figaro begint niet net met springen hoor. ík ben nu aan het leren, hij kan al springen ;)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:44

ja maar jullie zijn toch pas net een combinatie?
zo erg zit je hem niet in de weg....ze doen op bokt soms net of je een paard half mishandeld.
Ze zullen er nooit opbouwende kritiek bijzetten van, ziet er goed uit, mooi paard heb je, maar probeer iets meer recht te zitten ofzo.
Ik ben het er best mee eens dat een paard niet helemaal uit elkaar moet lopen...maar ik zie het liever zo, dan krijg je tenslotte ook altijd een goede afstand (ook zonder balk)..dan dat je moet trekken om hem voor de sprong bij elkaar te krijgen en gaat lopen mikken voor je afstand. Als het aan sommige mensen ligt spring je geen hindernis voor je een pirouetje op de plaats kan uiteraard zonder gebruik van de teugel en ook niet teveel been want dat is ook zielig.

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:59

Volgens mij worden er hier helemaal niet zulke onaardige opmerkingen gemaakt Sky_as? Juist opbouwende kritiek, het is een leuk paard, en ik geloof dat het al een stuk verbeterd is, maar het paard loopt nog wel uit elkaar, en nee dan krijg je niet altijd een juiste afstand voor de hindernis dus dat klopt niet. Ts, super gaaf paard, met wat meer dressuurwerk ( waar ookal aan gesleuteld word, Top!) komen jullie d'r wel.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:02

Goed dat je openstaat voor commentaar.

Ik ga met de rest mee dat er nog een hoop werk aan zit.

Vooral dressuurmatig ook.
Je paard heeft zeer weinig soeplesse, en houd zich krampachtig scheef. Ik zou m eerst eens lekker gaan gymnastiseren zodat ie zijn rug weer wat gaat gebruiken. Zul je in het springen ook alleen maar profijt van hebben omdat ie dan veel fijner zal gaan springen en m akkelijker door de bochten zal gaan.

Isistri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:57

Nou, ik vind dat je toch een heel stuk vooruit bent gegaan zo op de foto's afgegaan, er zit zeker werk in, maargoed je hebt hem ook maar pas! Voor zo'n korte tijd toch al behoorlijk verbeterd. En die Figaro! Wat een geweldig eigenwijs gezichtje heeft ie! Ga zo door!

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 16:43

@Isistri: Bedankt! :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 07:58

Leuke combinatie.
Maar zoals al gezegd zou ik hem ook wat beter voor elkaar zien te krijgen met dressuur.
Hij verkanteld behoorlijk als je door de wending komt, en dat gaat je in een parcours opbreken.
Dus werk veel aan lengte buiging ook als je aan het springen bent is dressuur matig rijden tussen de sprongen door heel belangrijk.
Rij af en toe een volte na de sprong of voor de sprong, sta af en toe eens stil en galopeer daaruit weg, zo maak je trouwens ook dat je paard alert blijft en wacht op jou hulp.

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 08:08

tja: je zei het zelf al: je handen dragen, denken om je zit en misschien iets meer op 'eigen'kracht uit het zadel komen als je snapt wat ik bedoel: dan heb je echt een 'verlichte' zit.
probeer verder tussen de sprongen door je paard dressuurmatig goed voor elkaar te hebben: nageeflijk over de rug en een beetje proberen te sluiten. overgangen en achtjes+hand volgen zouden daarvoor goede oefeningen zijn.

wel een apart koppie zo met de ene kant licht en de andere kant donker!