maar zou ik daarna op een rijtje moeten opstellen dan ligt het helemaal aan het humeur van mevrouw wat er gebeurd. en meestal gaan we dan de lucht in. twee benen of vier benen maakt haar niks uit. we kunnen ook heel hard in de achteruit dan, of juist met een sprong vooruit. nou vind ik het dribbelen, het achterwaarts gaan en rondjes lopen niet eens zo erg, maar vooral het steigeren en springen word soms zo gevaarlijk dat ik af moet stappen. ze doet het niet altijd, ik heb afgelopen lente een oefenwedstrijd gelopen en toen kon ze heel netjes stilstaan op de a-clijn met de rest. maar toen ik in juli op een keuring haar hetzelfde vroeg, ging ze de lucht in. helaas kalmeerd ze niet als ik afstap, ze gaat dan door met doordrammen en trippelen, ze gaat niet meer de lucht in.
ze doet dit dus alleen op vreemd terrein. ik voel het altijd aankomen. we rijden op de lijn af om ons op te stellen en dan begint het al, eigenlijk wil ze dan niet halthouden en vaak komt ze dan al iets omhoog. we vervolgen met opkrullen en achter het bit komen. achteruit lopen en niet meer vooruit willen, nog meer steigeren en slaan. de enige manier om haar op de grond te houden is om kleine rondjes te gaan draaien. maaja, het is moeilijk een paard te beoordelen dat ronddraait dus ik zal haar toch een paar seconden stil moeten hebben.
wie heeft DE tip?
haha moest wel lachen toen ik dat las.

maar ik moet op keuringen haar opstellen op een lijn. en dat zijn de momenten dat ze de lucht in gaat. in een proef kan ik gewoon halthouden en groeten, geen probleem
paarden voelen wat de ruiters op hun rug voelen dus meestal ligt het toch aan de ruiter omdat die spanning heeft... ik heb op wedstrijden ook spanning en dan ben ik zenuwachtig en dat word Casanova dan ook een beetje maar als ik een beetje heb rond gestapt ben ik al veel rustiger en Casanova is dan ook helemaal braaf (hij is altijd braaf hij heeft nog nooit gek gedaan op een wedstrijd behalve toen er paarden langs de bak kwamen en ook nog is een kar langs kwam draven dus hij werd er opgewonden van) en Casanova staat nog niet zo goed stil maar dat kan je hem niet kwalijk nemen want hij is pas 5 en hij wil graag lopen/werken dus