de gouden tip voor stilstaan op vreemd terrein

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

de gouden tip voor stilstaan op vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 18:03

wie heeft em, DE gouden tip voor het stilstaan op vreemd terrein. want thuis is het geen probleem, ik hou heel makkelijk halt en als ik te lang wacht dan gaat paard net zo makkelijk in de parkeerstand ( een been op rust). thuis heeft ze hier dus geen problemen mee, maar op wedstrijd kan ze niet lang stilstaan. vreemd genoeg kan ik wel halthouden in een proef :? maar zou ik daarna op een rijtje moeten opstellen dan ligt het helemaal aan het humeur van mevrouw wat er gebeurd. en meestal gaan we dan de lucht in. twee benen of vier benen maakt haar niks uit. we kunnen ook heel hard in de achteruit dan, of juist met een sprong vooruit. nou vind ik het dribbelen, het achterwaarts gaan en rondjes lopen niet eens zo erg, maar vooral het steigeren en springen word soms zo gevaarlijk dat ik af moet stappen.
ze doet het niet altijd, ik heb afgelopen lente een oefenwedstrijd gelopen en toen kon ze heel netjes stilstaan op de a-clijn met de rest. maar toen ik in juli op een keuring haar hetzelfde vroeg, ging ze de lucht in. helaas kalmeerd ze niet als ik afstap, ze gaat dan door met doordrammen en trippelen, ze gaat niet meer de lucht in.

ze doet dit dus alleen op vreemd terrein. ik voel het altijd aankomen. we rijden op de lijn af om ons op te stellen en dan begint het al, eigenlijk wil ze dan niet halthouden en vaak komt ze dan al iets omhoog. we vervolgen met opkrullen en achter het bit komen. achteruit lopen en niet meer vooruit willen, nog meer steigeren en slaan. de enige manier om haar op de grond te houden is om kleine rondjes te gaan draaien. maaja, het is moeilijk een paard te beoordelen dat ronddraait dus ik zal haar toch een paar seconden stil moeten hebben.

wie heeft DE tip?

DeadxStar

Re: de gouden tip voor stilstaan op vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:11

de parkeerstand _O- haha moest wel lachen toen ik dat las.

Maar ik denk dat er niet veel anders op zit, dan veel op vreemd terrein te oefenen..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:14

Zat toevallig een boek over VD te lezen en daar staat ook de oefening staan bij. Ze doen het daar met een clicker. Misschien kan je het leren op een comando?

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:16

wat gebeurd er als je haar 1 keer een tik geeft met de zweep of een keer streng toespreekt?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 18:17

ik heb daar ook over nagedacht, maar thuis doet ze het zonder problemen, thuis kan ze op commando "ho" ook gewoon stilstaan. ik laat haar soms wel eens los om wat te pakken of hoeven te controleren op buitenrit en dan staat ze ook los. zelfs als ze dan wel doorloopt dan kan ik haar op stemcommando weer terug krijgen. "HO en terug". dus ik denk niet dat dat zal helpen aangezien ze dat commando al kent en keurig uitvoert THUIS. maar op ander terrein lijkt het wel alsof ze dat gewoon vergeet. ik kan haar gewoon rijden hoor, al is z wel wat gespannen, maar het stilstaan is gewoon onmogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:18

Ach, die van mij vond het op wedstrijd ook allemaal veelste spannend en interessant om stil te staan.. Oplossing, gewoon blijven stappen en als je ergens wil staan te kletsen, paard eerst op de trailer ;)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 18:20

carolalisa schreef:
wat gebeurd er als je haar 1 keer een tik geeft met de zweep of een keer streng toespreekt?

dan word ze boos :D
ik heb het vorig jaar op een keuring gehad dat ze zo begon te kl*ten, toen heb ik een beetje over me heen laten lopen. dit jaar heb ik haar stevig aangepakt. dus ik was er niet van onder de indruk en reed haar stevig door en gaf haar een tik als ze dacht dat ze omhoog ging. of het daaraan heef gelegen kan ik je niet met zekerheid zeggen ,maar ze ging zomogelijk nog hoger de lucht in. ik heb toen ook af moeten stappen.
ik zou dus niet weten hoe ik haar kan corrigeren op die manier. ik ben absoluut niet bang om een tik uit te delen, en ik blijf goed zitten, maar ze let niet meer op waar ze loopt en terecht komt en ik vind dat gevaarlijk worden.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 18:21

Relaxed schreef:
Ach, die van mij vond het op wedstrijd ook allemaal veelste spannend en interessant om stil te staan.. Oplossing, gewoon blijven stappen en als je ergens wil staan te kletsen, paard eerst op de trailer ;)

als het alleen daarom zou gaan zou ik wel stappen :P maar ik moet op keuringen haar opstellen op een lijn. en dat zijn de momenten dat ze de lucht in gaat. in een proef kan ik gewoon halthouden en groeten, geen probleem :? maar opstellen en stilstaan op andere momenten gaat gewoon niet.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:22

kan jij een hele boze stem opzetten? als je het voelt aankomen gewoon heel streng NEE zeggen bijv. reageerd ze daar op? mijn merrie wet namelijk heel goed wat nee betekend :o

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 18:24

ja dat kan ik :D :o
en ik weet ook dat ze daar heel goed op reageerd, ik heb het nog nooit uitgeprobeerd op vreemd terrein. wel een aantal korte schreeuwen"hey, klaar nou, ophouden". ik had het gevoel dat ze daar nog meer van over de zeik raakte. dat het haar niet uit die geestestoestand haalde. niet wakker maakte, maar alleen toevoegde. ik was zowieso zeker van plan om mijn stem te gebruiken voglende keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:31

abeltje_xx schreef:
Relaxed schreef:

als het alleen daarom zou gaan zou ik wel stappen :P maar ik moet op keuringen haar opstellen op een lijn. en dat zijn de momenten dat ze de lucht in gaat. in een proef kan ik gewoon halthouden en groeten, geen probleem :? maar opstellen en stilstaan op andere momenten gaat gewoon niet.

O nee dan is het idd een ander verhaal :D Ik zie namelijk vaak mensen die boos worden omdat hun paard niet stil blijft staan als ze zelf zonodig een praatje moeten maken.. ;)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 18:36

[quote="abeltje_xx schreef:
Relaxed schreef:

O nee dan is het idd een ander verhaal :D Ik zie namelijk vaak mensen die boos worden omdat hun paard niet stil blijft staan als ze zelf zonodig een praatje moeten maken.. ;)[/quote]

hmm, ja het is heel afwisselend of ze dan wel of niet stilstaat. op de betreffende keuring absoluut niet ook niet voor een ontspannen praatje, ook niet aan de hand. maar heeft daarvoor en daarna ook wel heel fijn in de parkeerstand :P gestaan als ik ging praten. ja en als ze dan niet stilstaat, dan lopen de mensen maar mee :D dat vind ik echt niet zo'n probleem. het is voor mij echt het opstellen in de ring. daar kan ik haar ook moeilijk corrigeren. ik probeer ook altijd een plek aan het einde van de rij op te zoeken zodat ik de ruimte heb mocht ze gaan steigeren of draaien.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:44

carolalisa schreef:

een paard een tik geven omdat ie stil moet staan is géén goede oplossing.... een paard denkt dan alleen maar dat die naar voren moet en dus vervolgens blijft hij/zij nog niet stilstaan :o mijn pony blijft ook niet graag stilstaan maar ik oefen erop elke keer stilstaan tot dat ze een keer goed stil staat en dan belonen het duurt lang maar het is wel het meest vriendelijke...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 08:03

Als het paard thuis wel stil wil staan en op vreemd terrein niet dan ligt het probleem niet bij het paard maar bij jezelf, leer met je eigen spanning omgaan dan pas zal het paard je geloven , probeer niet te veel druk erop te leggen en al zeker niet met een zweep of te veel druk op het bit, ga gewoon heel vaak op vreemd terrein oefenen , maar op een wedstrijd is er altijd spanning, pas als jij dat los kan laten zal het paard jou geloven en stil blijven staan.

Bedenk eens hoe het paard zich voelt, misschien is ze wel doodsbang en dan ook haar baasje op de rug doet anders dan anders, logisch ga je de lucht in dan als je paard ben.
Voel eens wat door naar het dier en blijf niet in jezelf hangen op zo`n moment, ik zou op dat moment voor mijn dier gaan en niet zo nodig stil willen blijven staan dan maar maar geen winst punt, het dier gaat helemaal over zijn toeren, dus dat gedrag word alleen maar bevestigt als jij ook nog eens en gaat vechten met haar, paardrijden is ook in dit soort situaties de leiding houden , een eerlijke leiding dan, want er zijn ook paarden die wel reageren op de zweep en gegil, maar kijk die maar eens in de ogen, die zijn echt niet vrolijk, maar zijn helemaal van slag en er is niemand die hun ondersteun, want de baas is ook al een wilde op zo`n moment, ga maar eens een dagje heel bewust op een wedstrijd terrein lopen en schrijf een sop wat je ziet echt ziet, het gekke is het zijn altijd de paarden die de schuld krijgen,, heel sneu want het ligt dus niet aan het paard , die volgt zijn instinct.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:09

midgie schreef:
Als het paard thuis wel stil wil staan en op vreemd terrein niet dan ligt het probleem niet bij het paard maar bij jezelf, leer met je eigen spanning omgaan dan pas zal het paard je geloven , probeer niet te veel druk erop te leggen en al zeker niet met een zweep of te veel druk op het bit, ga gewoon heel vaak op vreemd terrein oefenen , maar op een wedstrijd is er altijd spanning, pas als jij dat los kan laten zal het paard jou geloven en stil blijven staan.

Bedenk eens hoe het paard zich voelt, misschien is ze wel doodsbang en dan ook haar baasje op de rug doet anders dan anders, logisch ga je de lucht in dan als je paard ben.
Voel eens wat door naar het dier en blijf niet in jezelf hangen op zo`n moment, ik zou op dat moment voor mijn dier gaan en niet zo nodig stil willen blijven staan dan maar maar geen winst punt, het dier gaat helemaal over zijn toeren, dus dat gedrag word alleen maar bevestigt als jij ook nog eens en gaat vechten met haar, paardrijden is ook in dit soort situaties de leiding houden , een eerlijke leiding dan, want er zijn ook paarden die wel reageren op de zweep en gegil, maar kijk die maar eens in de ogen, die zijn echt niet vrolijk, maar zijn helemaal van slag en er is niemand die hun ondersteun, want de baas is ook al een wilde op zo`n moment, ga maar eens een dagje heel bewust op een wedstrijd terrein lopen en schrijf een sop wat je ziet echt ziet, het gekke is het zijn altijd de paarden die de schuld krijgen,, heel sneu want het ligt dus niet aan het paard , die volgt zijn instinct.

Ik ben het helemaal met jou eens!! :j paarden voelen wat de ruiters op hun rug voelen dus meestal ligt het toch aan de ruiter omdat die spanning heeft... ik heb op wedstrijden ook spanning en dan ben ik zenuwachtig en dat word Casanova dan ook een beetje maar als ik een beetje heb rond gestapt ben ik al veel rustiger en Casanova is dan ook helemaal braaf (hij is altijd braaf hij heeft nog nooit gek gedaan op een wedstrijd behalve toen er paarden langs de bak kwamen en ook nog is een kar langs kwam draven dus hij werd er opgewonden van) en Casanova staat nog niet zo goed stil maar dat kan je hem niet kwalijk nemen want hij is pas 5 en hij wil graag lopen/werken dus :P

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:16

Ts, misschien vind je de keuringen onbewust veel spannender dan een wedstrijd, kun je haar niet meenemen naar de rijvereniging en je mederuiters en instructeur vragen of ze het stilstaan in de rij een paar keer met je oefenen en dan flink belonen als het goed gaat, ook weet je paard dat je eraf springt als ze tekeer gaat en misschien wakkert dit de spanning wel aan bij het paard, veel succes.

Kassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 01:42

Hier blijf ik even meelezen.
De mijne doet dus precies hetzelfde als die van jou.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 05:42

Ga carroussel lessen rijden of verenigings 4-tallen of 6-tallen. Zo leert je paard halthouden op de AC lijn in de groep. Gewoon veel doen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 06:21

Veel oefenen op vreemd terrein (bv buiten op straat). Vaak ligt het voor een deel bij de ruiter.

Neem een horloge of stopwatch mee en ga oefenen. Als je begint met 10 seconden, zo blijf jij beter in je hoofd "aan het stilstaan" en niet alvast met je focus aan het rijden of aan het corrigeren.

Als je paard het goed goed beloon je en vanuit daar bouw je op naar 45 seconden, 1 minuut en langer.

Je kunt zelf "wortel schieten" door te denken aan een anker dat je uitgooit, je voor te stellen dat uit je voeten wortels groeien die stevig in de aarde staan. Blijf zelf goed door ademenen (buikademhaling) en laat bij het uitademen zoveel mogelijk spanning los.

Houd je teugels in contact maar niet aangespannen, je maakt enkel een ophouding naar het halthouden toe en niet als ze al stil staat. Dan geef je juist na (zonder contact te verliezen).

Ook met je zit blijf je "paraat", maar je kunt pas corrigeren na een fout. Ga niet "alvast" anticiperen op het weglopen van je paard, dan hou je de cirkel in stand.

Blijf mentaal rustig en schakel je emoties uit.

Dusty93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:09

Ik heb mijn pony leren stilstaan op zit en stem. Ik denk als jouw pony dat thuis onder controle hebt en je dat oefent op vreemd terrein en dan misschien ook nog hand hulpen erbij dat het dan wel goed gaat.