Weer op Eelke (fries) na een jaar na harde val

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carr_friesje

Weer op Eelke (fries) na een jaar na harde val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 17:59

hallo allemaal, ik zal me eerst even voorstellen (qua rijervaring, ervaringen met dit paard, etc.)

Ik ben een beginnende ruiter en ik werk op een kinderboerderij waar ook 5 friezen staan.
2 van die paarden rijd ik ook, dat zijn:

Renske
afstamming: Naen x Bjinse
21 jaar.
op haar heb ik de basis van het rijden geleerd.

en Eelke. (waar dit HAW topic over gaat)
afstamming: Jacob x Anton
9 jaar.
op Eelke ben ik nu het 'echte' rijden onder de knie aan het krijgen.

Ik ben een aantal maanden geleden weer langzaam begonnen met rijden op eelke, ik had daarvoor ruim een jaar niet op haar gereden.
Want ongeveer een jaar geleden had ik af en toe les op eelke, en het is toen 1 keer goed mis gegaan.
Ik was aan het galopperen en ineens schoot eelke ervandoor. Ik ben er toen ontzettend hard afgekletterd(en hoe stom, er niet meer opgegaan), zelf kan ik me niets meer van de val herinneren, maar volgens het meisje wat me toen les gaf lag ik een beetje dizzy op de grond en kreeg ik zowat geen lucht meer.
vanaf die tijd was ik als de dood om op haar te rijden.

vandaar dat mijn houding nog een beetje belabberd is. (lees: verkrampen, in draf voorover zitten) en dat ik haar soms iets te kort aan de teugel heb.

nou genoeg gekletst, hier een paar foto's: (in volgorde vanaf het begin dat ik er weer op ging, tot nu)

http://img832.imageshack.us/img832/7390/1002810.mp4
dit is 1 van de eerste keren dat ik er weer op zat.

Afbeelding
1 van de eerste keren in draf.
eigen commentaar:
- rechtop zitten
- handen laag en op 1 plek houden

Afbeelding
hier gaat het al iets beter (ik zit al rechterop, alleen m'n handen wat meer dragen)

Afbeelding
ik vind dit de beste foto tot nu toe (A)
- ik zit rechtop
- handen laag en op 1 plek
- eelke heeft een ontspannen houding en mooie hoofdhouding (ze heeft snel de neiging om heel diep te gaan lopen, zie foto hieronder)
- ik geef haar mooi lengte in de hals maar heb nog wel contact met de mond

Afbeelding

Afbeelding
eigen commentaar:
- handen te ver naar voren
- buitenbeen te ver naar achteren
- rechtop zitten

Afbeelding
eerste keer galopperen sinds ik van haar afgevallen ben. (super trots*D)
eigen commentaar:
- doorzitten is nog een drama :o
- naar achteren zitten
- Eelke de ruimte geven in de teugels om haar hals goed te laten gebruiken
- tenen naar binnen

Afbeelding
galopperen
eigen commentaar:
- naar achteren zitten
- Eelke de ruimte geven in de teugels
- tenen naar binnen

_x_alina_x_

Re: Weer op Eelke (fries) na een jaar na harde val

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:05

Wat goed dat je er uiteindelijk tog opgeklommen bent. Probeer inderdaad wel goed op je houding te letten. Probeer echt te gaan zitten in galop want nu sta je in je beugels en dat is niet de bedoeling. :) Probeer ook niet te verkrampen maar dat komt vanzelf wel goed.

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:11

Knap dat je weer de keuze heb genomen om tog weer door te gaan! Je houding is inderdaad erg gespannen. Ik weet hoe moeilijk het is want heb ongeveer zelfde als jou meegemaakt maar probeer echt te ontspannen. Paarden voelen ook de spanning en reageren hier sterk op. Commentaar geef jezelf al aan en overhaast het niet allemaal probeer eerst ontspannen en daarna stappen verder te nemen. Ontspannig kun je ook meer krijgen als je het paard weer gaat vertrouwen met bijv longeren, wandelen en evt. grondwerk. BTW. Goed dat je hebt gekozen om eerst aan de longe tegaan.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 18:16

bedankt voor de reacties :)
mijn gespannen houding is inderdaad 1 van de hoofdproblemen.
het gaat nu wel steeds beter, ik zal binnenkort eens nieuwe foto's (laten) maken.
Eigenlijk alleen de galopfoto's zijn redelijk recent. De anderen zijn alweer een paar weken geleden.
Toen verkrampte ik al helemaal als ze zich bijvoorbeeld iets verstapte in een kuiltje ofzo. Dat is nu al helemaal over.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:55

Super! Ik ken het gevoel.. ik ben er ook zo'n 10 x achter elkaar goed afgedonderd (zal je de details besparen). Ook van een friesje. Zodra mijn vaste merrie een stap zette raakte ik in paniek. En ikzie dat jij het zelfde doet met je houding als ik. Voorover zitten.
Ga eens lekker relax op die kont zitten:)dan voel je, je een stuk ontspannender. Anders zachtjes in jezelf wat zingen. daarvan word je ademhaling rustiger.. Dan ontspan je beter.

Ik moet zeggen: super dat je er weer op zit. Ga zo door meid, toppie! En overhaast niets :)!

sorry voor typfouten etc.. ben erg moe.. zie wazig.

anne_hendrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:55

Heel goed van je dat je dr wel weer op bent gegaan, zeker na zo'n tijd is dat toch best lastig. Ben zelf ook een aantal keer flink gevallen, toen heeft iemand me best een paar handige tips gegeven.
Als je merkt dat je te veel voorover zit, even een soort schouderrol doen. Van voor, omhoog en helemaal naar achter. Probeer ze daar te houden, zit je gelijk rechtop. Zit je weer naar voren, gewoon nog een keer doen.
Als teveel spanning in je rug hebt, trek dan een keer je schouderbladen helemaal naar elkaar toe & borst naar voren. Keer diep adem halen, en weer verder rijden.
Beetje tegen je paard kletsen kan ook geen kwaad. Ten eerste ontspannend voor jezelf en voor je paardje, en je ademt gelijk rustig door.
Veel succes & plezier nog, hoop dat je dr wat aan hebt!

Anneloes1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:30

Ik vind het superknap dat je er weer op zit na een jaar niet te hebben gereden. Het ziet er allemaal goed uit, alleen heb je nog wel een beetje angst bij je, maar dat trekt vast wel bij als je jouw vertrouwen in haar weer terug hebt! Ga zo door en veel plezier verder!

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:25

ik vind dat het er heel goed uitziet voor een van de eerste keren. ik ben er ook een keer heel hard afgevallen (ribben gekneusd,, er wel weer opgegaan). toen heb ik een body protector gekocht. misschien wat voor jou? :P

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:32

De eerste foto's in het rood vind ik er echt al prima uitzien, je zit al best heel netjes en het paard krijgt de mogelijkheid om te lopen. Het enige wat ik daarop aan kan merken is dat ik haar even iets omhoog zou halen (kleine ophouding en been) als ze zo ontzettend diep komt, omdat je met haar hals op dat punt waarschijnlijk niet zo makkelijk meer kan sturen, en ze moet leren zelf haar balans te houden zonder de neus tegen de borst te drukken.

De galopfoto's vind ik verschrikkelijk. Ik begrijp dat je bang bent, maar op deze manier is de kans dat het weer mis gaat wel heel erg groot! Je sluit het paard compleet op, ze heeft geen ruimte om een fatsoenlijke galopsprong te maken, en dus goed in balans te blijven. Hierdoor is imo de kans groot dat ze vroeger of later in paniek raakt, want hoe kan ze zo nou lopen??
Verder zit de neusriem te laag (teveel op de luchtaanvoer dus) en in combi met het bit vind ik het een zeer onvriendelijk geheel.

Probeer eerst eens meer vertrouwen te krijgen in draf, en ga pas weer galopperen als het verantwoord is. En dat is het als je durft los te laten vanvoor, zodat je paard ook de mogelijkheid heeft om te galopperen. Nu maak je haar alleen onzeker en misschien wel bang, waardoor de weg terug voor jullie beiden veel langer wordt!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:37

Vraagje: Heb je het bit echt nodig? Of zit dit veel meer tussen de oren? Want de galopfoto's geven mij op deze manier toch een heel onbehagelijk gevoel moet ik zeggen....

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 13:22

bedankt voor jullie reacties allemaal :)

@esther.
In draf gaat alles supergoed nu. Dat is allemaal het probleem niet meer. Het is alleen de galop, omdat ik er toen zo hard af gekletterd ben. En in galop gaat ze echt ontzettend snel.
Ik wou gewoon eerst zeker weten dat ik in de galop de controle over haar heb, want hoe meer ze de ruimte heeft, des te harder ze gaat.
En ik denk dan ook niet dat je van iemand die zo bang is kan verwachten dat ze gelijk de eerste keer weer ontspannen met een los teugeltje kan galopperen. (maar dat is mijn mening)

@adil18.
Ik heb vrij weinig te zeggen over de keuze van het bit etc. Omdat het niet m'n eigen paard is maar een verzorgpaard.
Ik mag haar ook wel met een D-trensje rijden. Maar de pessoa loopt ze toch iets fijner op momenteel, en heb ik ook iets meer controle mee.
Als ik straks m'n vertrouwen weer volledig terug heb, dan wil ik wel weer gaan proberen om met een D-trens te rijden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:28

carr_friesje schreef:
@adil18.
Ik heb vrij weinig te zeggen over de keuze van het bit etc. Omdat het niet m'n eigen paard is maar een verzorgpaard.
Ik mag haar ook wel met een D-trensje rijden. Maar de pessoa loopt ze toch iets fijner op momenteel, en heb ik ook iets meer controle mee.
Als ik straks m'n vertrouwen weer volledig terug heb, dan wil ik wel weer gaan proberen om met een D-trens te rijden.

Oke, ik wist niet dat het niet je eigen paard was...! Ik snap dat het voor jou een beter gevoel geeft, dat je meer controle hebt, maar ik vind het toch niet ok.... Je werkt ook altijd psychisch op een paard in, en dan een wat angstige ruiter met een scherp gebit waar ze zich aan vastklampt (in de galop in ieder geval), ik weet niet of dat nu voor een paard zo lekker is, en voor jou natuurlijk ook niet. Ik snap je gevoel echt hoor, maar ik vind dit niet de juiste manier om het op te lossen...!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:34

Dat begrijp ik, en dat was ook niet wat ik probeerde te zeggen. Ik bedoelde meer dat je dan beter op een ander paard kan galopperen, tot je wel het vertrouwen hebt om haar los te laten. Want je pakt haar nu zó ontzettend strak van voor, dat mi de kans dát ze gaat, veel groter is! En dat kan nooit je bedoeling zijn toch...Maar op deze manier kan dit paard echt niet lopen, en zal ze dus vroeger of later gaan vluchten. De meeste paarden die hard galopperen, doen dat uit onbalans...en om dat op te lossen is het beter om been te geven en zo het achterbeen te activeren, terwijl je aan de voorkant probeert de hals wat te verlengen ipv verkorten. Dán help je het paard balans te krijgen, het lichaam te gebruiken, en uiteindelijk langzamer te gaan. Door er voor aan te gaan hangen maak je het voor het paard zoveel moeilijker, en de kans dat ze in paniek schiet en weer wegrent dus groter.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik probeer te zeggen, want het is echt goed bedoeld! Maar je hebt, denk ik, in je hoofd een plaatje van hoe een paard hoort te galopperen (langzaam, gecontroleerd) en dat is goed, alleen je slaat wat stapjes over in het leerproces...Bijna alle paarden beginnen namelijk ongecontroleerd en hard, en taak is aan ons als ruiter om dat te begeleiden, niet om te zeggen 'en nu ga je langzaam galopperen'.

Als je het nog niet helemaal begrijpt vraag het gerust he, want ik vind het wel echt dapper dat je er weer opzit! Ik probeer je alleen te helpen om het nu in goede banen te leiden, zodat je straks niet weer een slechte ervaring krijgt!

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 13:42

@esther, De tip van eerst galopperen op een ander paard gaat niet werken ben ik bang. Op bijna alle andere paarden galoppeer ik zo weg. 't Is alleen bij haar dat ik die angst heb.
Ik word nu ook weer begeleidt door iemand. Zij rijdt al 32 jaar paard en kan mij ontzettend goed helpen.
Wel een nadeel is dat zij nog niet zo lang bij ons op de kinderboerderij werkt en de paarden dus nog neit zo goed kent als ik.
Ik denk dat het een goed idee is om binnenkort een keer aan de longeerlijn op Eelke te gaan galopperen zonder teugels.

(maar dan wel weer met het risico dat ze weer eens schrikt van wat dan ook, ervandoor gaat, 180 graden omdraait omdat ze was vergeten dat ze aan de longe liep, en ik er weer af vlieg :') )

want ik ben er in de tussentijd dat ik haar weer aan het oppakken ben nog een keer afgevlogen op die manier :') (overigens gelijk daarna er weer met een grote grijns opgestapt met in gedachte "knol, jij krijgt mij echt niet meer klein" en vervolgens gewoon doorgereden *D )

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:54

[quote="carr_friesje"]
(maar dan wel weer met het risico dat ze weer eens schrikt van wat dan ook, ervandoor gaat, 180 graden omdraait omdat ze was vergeten dat ze aan de longe liep, en ik er weer af vlieg :') )

quote]

ik denk dat dat juist niet de goede instelling is als je dat denk als je er op gaat,

longeer je haar vaak en gallopeerd ze dan ook zo snel? zoja, dan kun je haar trainen
aan de longe, en dan vooral op dat langzaam galloperen. Ik rijd zelf ook friezen
en ik weet dat er een stel is die gewoon hard willen galloperen maar met trainen
krijg je dat er wel uit! ik heb het zelf geoefend door veel aan de longe eerst te
trainen en dan gewoon er op en als je er dan op zit gewoon figuren rijden dan
denken ze niet meer aan die snelheid!

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 13:56

@voltige96,

die opmerking die jij quote, dat was als grap bedoeld :P
ik ben er sinds de tijd dat ik er weer op zit al een keer op die manier afgevlogen.
ik ben niet echt bang om er weer af te kletteren op die manier.
k kan er achteraf wel om lachen :P

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:13

Fijn dat je er in ieder geval zo mee omgaat +:)+ Dat scheelt echt al heel veel. En opzich is het natuurlijk ook super dat het op andere paarden wel goed gaat! Blijft alleen nog het zoeken van een goede oplossing voor deze, want ik blijf erbij dat ik het niet verstandig vind door te gaan zoals op bovenstaande (galop) foto's.

Ik vind de tip om het paard aan de longe te laten galopperen wel een goede, maar dan misschien zonder jou erop. Als je haar goed bijgezet leert om rustig en in balans te galopperen, dan zal het onder het zadel (na een tijdje) ook wel beter gaan. Ik denk dat het voor jou even wat veel gevraagd is om en zelf rustig te blijven, en het paard te corrigeren/helpen/leren hoe je het ook wilt noemen. Dus dan kan je je beter op één ding tegelijk concentreren.
Zonder teugels vind ik wel weer het andere uiterste, als je dat toch wilt doen, zet haar dan in ieder geval goed bij! Ik geloof niet dat dit paard eraan toe is om helemaal 'zelf' zonder steun of hulp aan de longe te galopperen. Persoonlijk zou ik er liever voor kiezen om haar zelf steeds meer naar beneden te vragen, je lijkt op de draffoto's wel rustig in je hand dus dat moet kunnen. Voordeel is ook dat je haar dan kan corrigeren als ze erachter kruipt/te diep gaat, want als ze dat in galop doet net zoals in draf dan komt ze helemaal niet meer uit de knoop denk ik. Maar dan moet jij dus echt leren, vertrouwen hebben, om die teugel wat langer te laten.
En dat kan je hoor! Je moet het besef krijgen voor jezelf dat het beter, veiliger, fijner voor je paard is om haar wat meer ruimte te geven, en vriendelijk te begeiden ipv alleen maar terug proberen te nemen. Gaat je lukken hoor.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:25

hey leuk, heb daar ook een keer gereden :)
weet niet meer hoe het paard heette, maar was een oudere rustige (renske kan dat kloppen?)

Goed van je dat je er weer op gestapt bent.
Als je je beugels een gaatje langer doet kan je al veel dieper en vaster in het zadel zitten :)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 14:39

@kiwi.
wat leuk dat je daar ook bent geweest :D

dat paard was inderdaad renske (is de enige rustige :') )
is dat al lang geleden? misschien heb ik je wel een keer gezien :P

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 18:11

hier weer wat foto's van vandaag:
volgens degene die mij aan het begeleiden is om eelke weer op te pakken ga ik zeker vooruit.
ik hoop dat jullie weer veel tips geven :)

en oja, ik heb vandaag voor het eerst weer met een D-trens gereden, ging op zich wel lekker, alleen ze is hengstig dus ze was sowiezo wat drukker dan normaal :P

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. whoeps, k gleed even uit door de beugel :')
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. ze loopt hier super vind ik, neusje er mooi uit, etc. (alleen jammer dat ik weer zo raar zit :') )
Afbeelding

6.
Afbeelding

dat was het weer voor vandaag :) :evaw:

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:49

Hee, ziet er goed uit! Zeker na wat ik van jou gewent ben :)
Mag alleen je handen wat meer op zijn plek houden en je voeten minder ver in de beugels.
Maar dat komt vanzelf wel goed :)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 20:13

hee,
ten eerste bedankt dat je m'n topic weer geschopt hebt (A)

maar hoezo wat je van mij gewend bent? :P
meer dernaast liggen dan erop zitten zeker :')

edit: typen is moeeeiluhk

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:17

ik bedoel qua houding :P
Je zat eerst heel erg voor over, benen opgetrokken.. en dat is nu zo'n stuk minder.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 20:32

ow zo, dankje :)

Billyjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:41

Ik vind het superknap dat je er na zo een tijd weer op bent gestapt! Ik weet hoe angst voelt en het kan echt alles blokkeren waarvan je niet eens wist dat dat kon blokkeren :?

Dus Respect! :D