Volte's in galop =een RAMP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soetkin1

Volte's in galop =een RAMP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 12:35

Ik rij op een paard waar iedereen van zegt :,,Slecht,wild,gevaarlijk''
Ik vind hem dan weer super leuk rijden.
Alleen galop is een beetje moeilijk.
Hij is een vurig type,gewoon galop over de hele baan op de hoefslag gaat heel goed maar als ik voltes moet rijden luistert hij niet en gaat dan de andere kant van waar de volte moest gereden worden er vandoor.
Ik ben sowieso niet hebberig op de galop (soms vind ik het fijn) en als ik dan nog dingen in galop moet doen van mijn lesgeefster waarbij ik mij niet zeker voel (ik word dan bang ja, want hij stormt dan echt vooruit,en stop ineens,gaat ineens de andere kant op...)dan ben ik helemaal niet op mijn gemak.

Wat moet ik hieraan doen? ik wil hem blijven rijden want hij is geweldig maar..

abbycootje

Re: Volte's in galop =een RAMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:50

Galoperen aan een longe? totdat het beter gaat..
Of martingaak/elastiek/teieleman, gebruik je al zoiets?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:52

dit probleem had ik ook met mijn oude bijrrijdpaard.. vrolijk volte inzetten en dan ipv het einde ook afmaken opeens de andere kant op..

Mijn instructrice heeft me de hint gegeven om de volte op tijd in te zetten, en ook de aanleuning die kant op te houden, soms dan iets te streng met je handen maar goed als het werkt...
Dus ik zou dat eens proberen, en natuurlijk goed je buitenbeen/buitenteugel erbij houden..

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:59

Mijn vorige paard had dit ook.
Grote KWPN-er en dan heerlijk op de volte en plotseling zoef de andere kant op. :(
Hij deed het overigens alleen op zijn wat moeilijkere hand.
Uiteindelijk bleek het toch echt aan mijn buitenhand en been te liggen, die moet je er HEEL goed aan houden.
Je bent snel geneigd de stelling extra naar binnen te zetten, maar bij hem werkte dit niet, hij sprong net zo makkelijk over zijn buitenschouder weg.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:03

retivi schreef:
Grote KWPN-er en dan heerlijk op de volte en plotseling zoef de andere kant op. :(
Uiteindelijk bleek het toch echt aan mijn buitenhand en been te liggen, die moet je er HEEL goed aan houden.
Je bent snel geneigd de stelling extra naar binnen te zetten, maar bij hem werkte dit niet, hij sprong net zo makkelijk over zijn buitenschouder weg.

Hier precies hetzelfde probleem gehad :j
Wat jij zegt heb ik ook gedaan en gaat nu ook goed.
Misschien je zweepje aan die kant dat je je buitenbeen bij kan tikken.
Dat rade mijn instructrice aan en dat werkte erg goed. Ik kan het nu zonder :)

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:05

_Jessie schreef:
retivi schreef:

Hier precies hetzelfde probleem gehad :j
Wat jij zegt heb ik ook gedaan en gaat nu ook goed.
Misschien je zweepje aan die kant dat je je buitenbeen bij kan tikken.
Dat rade mijn instructrice aan en dat werkte erg goed. Ik kan het nu zonder :)

Dit werkte bij mij ook iets beter, maar denk dat het ook een kwestie is van beiden...

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:06

Zo te horen breekt hij uit over zijn buitenlijn. waarschijnlijk heb je onvoldoende buitenbeen en teugel er aan waardoor hij deze kans krijgt. Probeer zo min mogelijk aan je binnenteugel te zitten enkel een beetje stellen en begrenzen op je buitenlijn.

Misschien handig om een tijdje alleen binnenhoefslag te rijden? Dan kleven ze ook niet aan het hek. Ik rij zelf altijd binnenhoefslag vind dat prettiger

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:21

Hoe gaan de voltes in stap en draf?
Kan heel goed een balans probleem zijn, of van jou of van het paard of van beide, miss eerst eens een tijdje alles gewoon in stap en draf oefenen en je eigen niet te veel op de galop focussen, zorg dat er een basis is en werk vandaar uit verder.

Lover97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:24

doet hij het op allebei de handen?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:27

Heeft je lesgeefster hier geen antwoord op?
mijn pony deed vroeger namelijk hetzelfde...die kon ik heel vriendelijk verzoeken met mijn buitenteugel en buitenbeen of hij dat alstjeblieft niet wilde doen...en dan lachte hij me nog net niet uit!
tot op een zekere dag ik alleen in de buitenbak reed waar een hek omheen stond en ik links aangaloppeerde. Ik wilde achter in een volte maken...en ja hoor, daar ging meneer in volle katrol naar voren op het hek van de uitgang af (ongeveer 1.10 hoog) vlak voor het hek stilstaan, en alsnog besluiten om te springen. Blijven hangen en samen over de kop. Toen had ik besloten om hem het toch maar eens een keer goed te vertellen dat het niet mocht. (uiteraard niet meer in die buitenbak, maar eerst maar eens in een veilig afgesloten binnenbak). Ik kon overigens met 2 handen aan mijn binnenteugel gaan hangen, maar als meneer die kant uit wilde...dan gingen we ook die kant uit.
Dus ben toen in galop maar gaan rijden met een springzweepje bovenhands zodat ik die even in zijn ooghoek kon laten zien als hij het weer wilde doen... Misschien krijg ik nu wel heel bokt over me heen...maar na het bijna verongelukken door dat geintje was ik het echt zat.
Was toen overigens ook nog een stuk jonger, denk een jaar of 13 / 14 ....en mijn d-pony is net een soort van haflinger.
Ik was niet echt fanatiek dus hij hoefde echt geen moeilijke dingen te doen, maar was gewoon supereigenwijs.
Na hem een keer een flinke tik te hebben gegeven tegen zijn hoofd aan, hoefde ik de weken erop alleen maar mijn zweep te laten zien en bedacht hij zijn eigen. Misschien niet de beste oplossing, maar voor mij op dat moment de enige.
Maar als er echt al iets in het rijden mis is, en je hebt in draf al bepaalde problemen, lijkt me toch echt dat je lesgeefster een passende oplossing moet zoeken of anders misschien toch een keer bij iemand anders lessen?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:26

Wat ik een beetje vreemd vind is dat je om advies vraagt, maar vervolgens niet meer reageert?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:59

Het klinkt misschien dom maar Als je de volte wil rijden moet je proberen je buitenteugel strak te houden en met je binnenteugel kleine rukjes om aan te geven dat hij die kant op moet.
want dan kan hij je niet naar buiten wegrennen.
Blijf de baas, Blijf zeker en ga niet twijfelen want je paard voelt dat en dan denkt het paard dat hij de baas is. Ik ben geen fan van hulpteugels maar misschien bzijn bijzetteugels wel handig, mijn paard had dat ook eerst.
Probeer ook aan de longe te galoperen.. niet aan de teugels trekken in de galop, het paard moet ontspannen. misschien aan de longe de teugels lang in de galop en dat de gene die de longe vast houd moet sturen maar als het paard echt te wild is hou je de teugels maar gewoon op maat, maar ga hem niet storen in de mond. Dan kan het alleen maar erger worden.
Als in de les word gevraagt of je een galop oefening wil doen probeer dat dan gewoon, als dat echt niet lukt zeg dat dan tegen jei nstructeur/instructrice
Denk de hele tijd: Ik ben de baas.

Heel erg veel succes