Paard heeft mond open tijdens het rijden.. *HELP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Youk

Paard heeft mond open tijdens het rijden.. *HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 14:45

Hallo,

Sinds 5jaar maakt ons paard de mond open en steekt zijn tong eruit tijdens het rijden. Het paard is niet gestresst, heeft nooit wondjes aan zn mond, en door de tandarts steeds goed bijgehouden. Anatomisch gezien is er geen reden waarom hij geen bit in zijn mond zou kunnen hebben. Dit is medisch onderzocht. Paard schuimt zelfs met het bit in ondanks zijn open mond.

Verder hebben we al verschillende dingen geprobeerd. Zoals oa verschillende neusriemen, bitten en bitloos rijden. Bij het laatste houd hij zijn mond dicht maar aangezien je op concours vanaf een bepaald niveau nietmeer bitloos mag, ben ik dus gedwongen met bit te rijden.

Paard is nu acht jaar in bezit, door ons zelf ingereden met goede begeleiding. Eerste 3jaar nooit de mond open gehad. Ligt niet aan de hand van de ruiter, paard doet het ook bij andere ruiters (incl instructeur). Ik heb zelf ruim 30 jaar rijervaring, en dit nognooit eerder als probleem gehad.

Wie herkent dit probleem en heeft de gouden tip?

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:50

Als hij het bitloos niet doet ligt het probleem toch bij het bit of de hand.
Laat de tandarts kijken of het bit passend is naar de grootte van zijn mond.
Als dat het geval is, is het toch dat jou hand te fel is.
Ook al rij je 30 raar, dat maakt niets uit. Het ene paard is gevoeliger dan het andere paard en dan heb je nu na 30 jaar een gevoeliger type paard getroffen. Wat alleen maar prettig is. Maar verreist zo te horen wel aanpassing in jou rij gedrag.
En dat is dan ook mijn tip.

Youk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 14:56

funnyteam schreef:
Als hij het bitloos niet doet ligt het probleem toch bij het bit of de hand.
Laat de tandarts kijken of het bit passend is naar de grootte van zijn mond.
Als dat het geval is, is het toch dat jou hand te fel is.
Ook al rij je 30 raar, dat maakt niets uit. Het ene paard is gevoeliger dan het andere paard en dan heb je nu na 30 jaar een gevoeliger type paard getroffen. Wat alleen maar prettig is. Maar verreist zo te horen wel aanpassing in jou rij gedrag.
En dat is dan ook mijn tip.

Bedankt voor je reactie.

Ik ben vergeten erbij te vermelden dat dit bit op advies van de tandarts is. En dat deze dus ook goed past. Het paard doet het ook bij iedere andere ruiter.

CM_

Re: Paard heeft mond open tijdens het rijden.. *HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:58

Eenmaal aangeleerd is zeer moeilijk af te leren. Dus logisch dat ie het bij anderen ook doet.

Het is doorgaans (als al het medische is uitgesloten) een ruiterfout.
Ergens is er wss toch iets mis gegaan, waardoor ie de tong naar buiten is gaan steken.

Ik vrees dat het niet makkelijk zal zijn dit af te leren.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:00

het kan ook zijn dat je een te dik bit heb, probeer een wat dunner bitje, misschien doet die dit, omdat die niet goed kan ademen en er teveel in zijn mond zit ;)

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:09

Schuimen betekent over het algemeen dat hij niet goed kan slikken. En dat kan ik me voorstellen als hij zijn mond open heeft.
Dat hij het bitloos niet doet en met bit wel, lijkt me dan toch een teken dat het dus wel met het bit te maken heeft.

Met wat voor bit rij je nu (ik neem aan dat je nu rijdt met het bit waarvan de tandarts zegt dat het goed zou passen?)

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:17

Misschien heeft je paard last van het bit.. Dit hoeft niet aan het soort bit te liggen, sommige paarden zijn makkelijker zonder bit te rijden omdat een bit pijn kan doen. Het ene paard is daar gevoeliger voor dan het andere.
Ik denk dus dat het niet veel uit maakt wat voor soort bit je gebruikt of wie er op zit, als het paard er last van heeft blijft hij dit toch doen.

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:10

Ik denk dat als hij het bitloos niet doet, hij idd last heeft van het bit. Alhoewel bij ons op de manege loopt er een pony met haar tong uit haar mond omdat haar tong te lang is in verhouding met haar mond en dat doet ze dus ook bitloos.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:42

Youk schreef:
Wie herkent dit probleem en heeft de gouden tip?

Er is overduidelijk een probleem in de mond in combinatie met het bit. Dus; laat de mondholte en het gebit goed nakijken.
Het klinkt alsof de kiezen in de onderkaak erg scherp zijn.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:47

Het hoeft niet alleen het bit te liggen een paard kan ook andere klachten (aan zijn rug heel veel mensen vergeten dat) hebben om zijn tong naar buiten te steken...

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 01:39

Mijn paard heeft tijdens het rijden ook constant de mond open ( grrr ) het ziet dan uit alsof je keihard aan de teugels zit te trekken... Denk dat het gewoon aangeleerd is, maar zolang hij er geen last van heeft laat hem dan maar lekker ...
Tenminste dat is mijn mening