Paard leren aangalloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Glover

Paard leren aangalloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 20:50

Hoi hoi

Ik verzorg sinds een week een halfinger hartstikke leuk beestje erg goed aan je been en erg makkelijk in d´r mond alleen heeft ze 1 probleem ze vind galloperen ontzettend moeilijk ze kent de hulpen om aan te galloperen niet.
Nu is mijn vraag hoe kan je zo´n paardje dat het beste leren ik heb vandaag geprobeerd de juiste hulpen te geven wilde niet echt lukken maar ze is twee keer klein stukje in galop gegaan en dan beloon ik haar meteen maar misschien zijn er mensen die hier meer verstand van hebben of een betere oplossing hebben.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:07

Hoe oud is ie en hoe lang is hij word hij al gereden? Longeer je hem wel eens? Reageert hij goed op je stem? Wat je zou kunnen proberen is ook je stem gebruiken (als hij longe gewend is, is dat altijd even makkelijker vind ik, want dan zijn ze gewend te galoperen op 'GALOP!') en tegelijk de galophulp aangeven. Ik doe dit als er kleine kindjes op mijn pony's rijden en ze niet in galop krijgen. Aan de longe reageren ze beter op 'galop!' dan zonder want zonder letten ze naar de ruiter en niet naar mij.. :P Als ik ze longeer met iemand erop, lusiteren ze wel naar mij. Je zou het ook kunnen proberen? Succes!

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:38

Geryon schreef:
Hoe oud is ie en hoe lang is hij word hij al gereden? Longeer je hem wel eens? Reageert hij goed op je stem? Wat je zou kunnen proberen is ook je stem gebruiken (als hij longe gewend is, is dat altijd even makkelijker vind ik, want dan zijn ze gewend te galoperen op 'GALOP!') en tegelijk de galophulp aangeven. Ik doe dit als er kleine kindjes op mijn pony's rijden en ze niet in galop krijgen. Aan de longe reageren ze beter op 'galop!' dan zonder want zonder letten ze naar de ruiter en niet naar mij.. :P Als ik ze longeer met iemand erop, lusiteren ze wel naar mij. Je zou het ook kunnen proberen? Succes!

Ze was als een goed is een jaar of 7 en is vanaf haar 4e onder het zadel.

Ik heb haar wel gelongeerd maar het is wel een goede tip daar kan ik wel wat mee heb dat inderdaad paar jaar geleden ook met een paard gedaan en die leerde inderdaad ook op mijn stem te gaan draven en galloperen bedankt in ieder geval :D

marenmar85

Re: Paard leren aangalloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:49

of als je er toch op zit op de volte binnenbeen op de singel buitenbeen overdreven achter de singel.
En tikje met je zweep achter je binnenbeen
binnenhand overdreven naar binnen doet ze paar pasjes al belonen want is toch aangesprongen :P
succes

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:41

Ik zou het haar, als dat mogelijk is, buiten aanleren. Ga met een bevestigd paard naar buiten en laat die galopperen, laat haar op commando meegaan.
Buiten zit je ook minder met evenwicht, omdat het langere stukken rechtdoor zijn.

Zodra je galop goed op cue staat kun je het in de bak ook makkelijker, in kleine stukjes, oefenen. :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:49

De tips van op stem longeren of buiten op lange paden (hier kan je wel vreugde bokjes krijgen :P ) het aanleren zijn fijn.
Het paard begrijpt de bedoeling.

Je kan het paard ook dwingen door hem in een bepaalde houding te zetten waarop hij wel aan MOET springen...
Maar, begin dan maar alvast een bokriempje en een bodyprotector te pakken ;)

Het is de kunst om je paard te laten snappen wat je van hem wilt en het liefste een doel in goede harmonie te bereiken ;)

Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:53

Snap je zelf wel wat de galop hulp is?
Kan heel goed een balans probleem zijn van jou en/of van jullie samen.
Je zou onder het zadel ook eens kunnen proberen echt je zit uit de rug te halen zodat het paard ruimte heeft om in zijn eigen balans aan te laten springen.

Maar belangrijk is dat je gaat rechtrichten, schouderbinnen en traver gaat aan leren, dat is de basis om je paard goed onder je te laten lopen, neem de tijd en neem les.

luckyvali88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 12:02

misschien even iemand erop laten rijden die wat meer ervaring heeft met dat soort dingen?

Tarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:06

Bij mijn verzorgpaard leren we ze ook galop op comando. Wij zeggen dan; Let op, galop!

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:08

ga samen rijden en gallopeer achter de andere aan

en is het echt zo dat ze het niet kent of moet je haar niet even laten nakijken?

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 18:59

Hoi allemaal ik wil jullie even bedanken voor alle tips helaas gaat ze waarschijnlijk al weer weg dus ik zal haar dit jammer genoeg ook niet meer kunnen gaan leren maar in ieder geval bedankt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:06

Oei, da's jammer.

Maar goed, de tips kunnen nooit kwaad natuurlijk. :)

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 22:36

Nee inderdaad en ze is er nog steeds volgens mij twijfelen ze een beetje of ze nou blijft of niet maar het gaat al iets beter heb gisteren lekker paar rondjes gegallopeerd met dr.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:39

En hoe heb je dat aangepakt?
Heb je één van de tips gebruikt?
Jammer voor je als ze weg moet!