Is het teveel voor een vierjarige ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

Is het teveel voor een vierjarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 20:46

hoihoi!

een van mijn paarden , een draver is nu 4 jaar jong.
Ik rijd met haar ongeveer 2 uur per dag buiten , waarvan ik minstens een uur stap . Ze lijkt hier geen moeite mee te hebben . maar ik wil natuurlijk niet dat ze later klachten krijgt oid.
Ze heeft er wel enorm veel plezier in . en we gaan onderweg vaak ook wel even stoppen om ergens een ijsje te halen etc ( ze krijgt altijd het laatste deel van het hoorntje:+ )

maar is dit teveel voor zo'n jong paard ? In zo'n rit draaf ik ongeveer een halfuur in totaal , en galloperen die ik ongeveer een keer of 4 even een stukje . ( ze wordt zonder zadel en hoofdstel gereden , alleen bij de drukke weg heb ik m'n halsring wel om .)

kan dit ?

liefs femke.

annelotten

Re: Is het teveel voor een vierjarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:47

hoevaak doe je dit met haar? elke dag? of een keer in de week, is ook nog wel een verschil!

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:51

je hebt wel een brave vierjarige als je zonder zadel en hoofdstel zo naar buiten kunt.
ik moet zeggen dat ik het erg veel vind. zoweizo vind ik dat elk paard in ieder geval 1 keer in de week een rustdag kan gebruiken. of die nu oud of jong is. een jong paard zoals die van jou zou ik persoonlijk niet elke dag rijden, maar bijv 3 keer per week rijden 2 keer per week longeren en 2 dagen rust. en als je rijd dan maar 3 kwartier tot een urrtje. ligt eraan hoe intensief.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 20:52

ik rijd alleen maar buiten , soms een uur soms 3 dus gemiddels 2 .

je vraag ; ongeveer 3 a 4 keer in de week .

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:54

Ik vind het persoonlijk wel veel maar als je paard het aan kan ?
Je kan het beter verdelen over de week gewoon perdag 1 uurtje en dan 1/2 rust dagen ?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 20:55

carolalisa schreef:
je hebt wel een brave vierjarige als je zonder zadel en hoofdstel zo naar buiten kunt.
ik moet zeggen dat ik het erg veel vind. zoweizo vind ik dat elk paard in ieder geval 1 keer in de week een rustdag kan gebruiken. of die nu oud of jong is. een jong paard zoals die van jou zou ik persoonlijk niet elke dag rijden, maar bijv 3 keer per week rijden 2 keer per week longeren en 2 dagen rust. en als je rijd dan maar 3 kwartier tot een urrtje. ligt eraan hoe intensief.

ze is inderdaad gewoon ontzettend braaf , en ik volg NH lessen met haar. En daar komt het rijden op deze manier ook veel in voor.

ze heeft 2 dagen in week rust.

gemiddeld rijd ik 3 keer per week zo lang buiten , ( inclusief zwemmen , ijsje kopen ,pauzeren etc) verder wandel ik ongeveer 1 a twee keer in de week met haar een halfuurtje voor de afwisseling .
dus ze heeft ongveer 2 dagen dat ze niets hoeft te doen . ik kom dan gewoon poetsen etc.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:55

Ik vind de hoeveelheid niet zo het probleem, maar wel de duur. 2uur gemiddeld is echt lang. Als ik jou was, zou ik de ritjes wel blijven doen, maar inkorten. Zorgen dat ze verder gewoon buiten kan lopen, en regelmatig een rustdag inlassen.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 20:56

nestle schreef:
Ik vind het persoonlijk wel veel maar als je paard het aan kan ?
Je kan het beter verdelen over de week gewoon perdag 1 uurtje en dan 1/2 rust dagen ?

ik zie dat ze er veel plezier in heeft .

je kunt het buiten rijden tot een uur en een kwartier rekenen , omdat er nogal iets af gaat .

:)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 20:57

Oakland1990 schreef:
Ik vind de hoeveelheid niet zo het probleem, maar wel de duur. 2uur gemiddeld is echt lang. Als ik jou was, zou ik de ritjes wel blijven doen, maar inkorten. Zorgen dat ze verder gewoon buiten kan lopen, en regelmatig een rustdag inlassen.

oke !

ze krijgt dus 2 dagen een rustdag . vaak spring ik er onderweg ook wel af om er even naast te gaan , ze loopt gewoon mee hoor;) misschien scheelt dat ?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:05

Of het teveel is voor je paard kan je zo niet beoordelen, veel dravers worden met twee al klaargestoomd op de drafbaan, dan heeft jouw paard het waarschijnlijk beter, ook de beslissing om alleen met een halsring buiten te rijden is je eigen beslissing maar als je dertien bent zie je meestal geen gevaar(weet ik uit eigen ervaring) maar ik vind dat je door zo buitenritten te maken wel andere mensen en je paard in gevaar kunt brengen, doe er dan een bitloos hoofdstel en barebackpad op, veiliger en veel comfortabeler voor jouw achterwerk.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:07

bigone schreef:
Of het teveel is voor je paard kan je zo niet beoordelen, veel dravers worden met twee al klaargestoomd op de drafbaan, dan heeft jouw paard het waarschijnlijk beter, ook de beslissing om alleen met een halsring buiten te rijden is je eigen beslissing maar als je dertien bent zie je meestal geen gevaar(weet ik uit eigen ervaring) maar ik vind dat je door zo buitenritten te maken wel andere mensen en je paard in gevaar kunt brengen, doe er dan een bitloos hoofdstel en barebackpad op, veiliger en veel comfortabeler voor jouw achterwerk.

is maar net hoe je paard op hulpen reageert ;)

bij de weg heb ik natuurlijk liever wel mijn halsring om , ik zie geen gevaar omdat dat er niet is , ze reageert even goed op vrij rijden als een anders paard met bit :)

BBP heb ik op voor de langere ritten .

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:08

Yela: Het is misschien de hoeveelheid achter elkaar..

Je kan beter 6 x een half uur doen per week, dan 3 x 2 a 3 uur week!..

Snapje?

Probeer de rondjes korten te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:08

Ik vind het feit dat je zonderzadel rijd erger dan de hoeveel heid die je rijd! zoveel ZZ rijden op een jong dier kan veel schade toe brengen. Een zadel is niet voor niets gemaakt!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:12

Anoniem schreef:
Ik vind het feit dat je zonderzadel rijd erger dan de hoeveel heid die je rijd! zoveel ZZ rijden op een jong dier kan veel schade toe brengen. Een zadel is niet voor niets gemaakt!

BBP ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:13

YelaBrenda11 schreef:
Anoniem schreef:

BBP ;)

Die zijn alleen gemaakt voor het comford van de ruiter niet die van het paard ;) Nogmaals een zadel bestaat niet voor niets

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:13

winia4ever schreef:
Yela: Het is misschien de hoeveelheid achter elkaar..

Je kan beter 6 x een half uur doen per week, dan 3 x 2 a 3 uur week!..

Snapje?

Probeer de rondjes korten te doen.

dankjewel voor je reactie .

het is dus niet achter elkaar he ;) ongeveer 4 keer pauze en een 3 kwartier instappen .

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:15

Denk dat je het zelf wel ziet aan je paard of ze ervan vermoeid raakt of niet :p

+ paarden leggen in het wild heeeeele lange afstanden af dus denk niet dat een uurtje of 2 stappen + draven en galop echt teveel is:p Als ze het gewoon is kan het zeker geen kwaad volgens mij :)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:16

TS, ik vind het een beetje jammer dat je jezelf hier onderuit wilt praten.
Twee uur is al een lange rit voor een paard dat zo jong is, maakt niet uit hoeveel pauzes je neemt. Dit is nu meerdere keren gezegd, als je dit niet aan wilt nemen kun je beter geen topic openen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:17

GaelleS schreef:
Denk dat je het zelf wel ziet aan je paard of ze ervan vermoeid raakt of niet :p

+ paarden leggen in het wild heeeeele lange afstanden af dus denk niet dat een uurtje of 2 stappen + draven en galop echt teveel is:p Als ze het gewoon is kan het zeker geen kwaad volgens mij :)

Paarden in het wild doen dit zonder ruiter op de rug. Verder stappen ze meestal alleen. En in een rustig tempo. Dus daar zit toch een verschil in met een Huis paard

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:22

mayniac_val schreef:
TS, ik vind het een beetje jammer dat je jezelf hier onderuit wilt praten.
Twee uur is al een lange rit voor een paard dat zo jong is, maakt niet uit hoeveel pauzes je neemt. Dit is nu meerdere keren gezegd, als je dit niet aan wilt nemen kun je beter geen topic openen :)

ik vertel gewoon alle informatie die misschien nodig is voor een juiste beoordeling .

jammer dat het verkeerd opgevat wordt . want wat heb ik aan een ziek paard oid ..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:24

ik zie hier ook geen probleem mee ik ging vroeger met mijn 4 jarige ook veel erop uit met ritten van 2 a 3 uur op ons gemak
en niks te merken dat die moe was of zo,
Gewoon een dag inlassen dat je mischien alleen grond werk doet
dus in plaats van 5 x uit rijden er 4 x van maken
waarop je dan op 1 dag grondwerk doet.

ik vind het alleen maar goed dat die zo veel beweging krijgt
en dat er echt met het paard rekening word gehouden.

Maar zoals gezegd zou ik wel een zadel gaan gebruiken vanwege de rug, je kunt ook bv een boomloos zadel halen :)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:26

Anoniem schreef:
Paarden in het wild doen dit zonder ruiter op de rug. Verder stappen ze meestal alleen. En in een rustig tempo. Dus daar zit toch een verschil in met een Huis paard

Dat is waar, misschien is het een wwat dikker paard:p Grootste verschil tussen huispaard en wild paard is dat huispaard meestal stil staat op stal :p

mijn 4 jarige staat nu 24/7 buiten en ze heeft zeker genoeg energie voor 2 uurtjes 'iets' te doen..
Meestal ga ik buiten een uurtje wandelen, of in de piste ben ik wel langer dan een uur bezig en dat is wat zwaarder 'werk', daarna heeft ze nog energie genoeg om te spelen, 'déconneren' zeg maar:p

@ onley: ik vind dat je gelijk hebt :p

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:29

onley schreef:
ik zie hier ook geen probleem mee ik ging vroeger met mijn 4 jarige ook veel erop uit met ritten van 2 a 3 uur op ons gemak
en niks te merken dat die moe was of zo,
Gewoon een dag inlassen dat je mischien alleen grond werk doet
dus in plaats van 5 x uit rijden er 4 x van maken
waarop je dan op 1 dag grondwerk doet.

ik vind het alleen maar goed dat die zo veel beweging krijgt
en dat er echt met het paard rekening word gehouden.

Maar zoals gezegd zou ik wel een zadel gaan gebruiken vanwege de rug, je kunt ook bv een boomloos zadel halen :)

dankjewel voor je reactie !

ik heb altijd al graag een westernzadel willen hebben , maarja een nieuw zadel koop je niet zomaar :+
dus ik zal het nog even mijn andere zadel moeten doen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:30

GaelleS schreef:
Anoniem schreef:

Dat is waar, misschien is het een wwat dikker paard:p Grootste verschil tussen huispaard en wild paard is dat huispaard meestal stil staat op stal :p

mijn 4 jarige staat nu 24/7 buiten en ze heeft zeker genoeg energie voor 2 uurtjes 'iets' te doen..
Meestal ga ik buiten een uurtje wandelen, of in de piste ben ik wel langer dan een uur bezig en dat is wat zwaarder 'werk', daarna heeft ze nog energie genoeg om te spelen, 'déconneren' zeg maar:p

@ onley: ik vind dat je gelijk hebt :p

Mijn paard zou nog doorgaan als ik hem 80 km. Met een constant tempo van 25 km/p door het mulle zand zou laten lopen(iets wat momenteel niet goed voor hem zou zijn gezien zijn algehele conditie). Maar of dit goed voor hem is is een 2e. Dat is iets waar je als ruiter/eigenaar na moet kijken. Sommige paarden geven gewoon nooit op. En gaan door tot het hun dood word. Alleen om het baasje blij te houden ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:31

ik vind het persoonlijk wel erg veel, niet hoeveel je rijd, maar de duur daar van.
Je kan beter gewoon 3 of 4 keer in de week rijden en de lange buitenrit inkorten.