Moeite om links in galop aantespringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Appelsapje

Moeite om links in galop aantespringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 18:46

Hoi iedereen!
Ik heb een verzorgpaard en daar rij ik dus mee :Y)
Maargoed, mijn probleem : Normaal hebben alle paarden wel een moeilijke kant om aantespringen.
Mijn vz-paard heeft een probleem met links.
Bijna 90 % van de tijd WIL hij NIET aanspringen of hij springt verkeerd aan.
Natuurlijk heel leuk om de contra te oefenen maar uiteraard niet mijn bedoeling.
Uiteraard zullen de meeste mensen zeggen : OEFENEN ! Maar met hem wilt het echt niet lukken!
Dus daarom vraag ik tips hoe ik dit kan verbeteren.

xx

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:48

Eeh ik denk dat je paard scheef is.
Hij zal dan rechtsgebogen zijn, waardoor hij linksom dus moeilijk loopt. Je kan dit verbeteren door dus te gaan rechtrichten. Hij moet leren om zijn rechterkant te strekken en z'n linkerkant aan te spannen.
Gewoon in stap beginnen en niet teveel in 1 keer gaan vragen, want dan raken z'n spieren misschien weer overbelast. Hij moet langzaam aan soepeler worden.
Het betekend dus niet dat je de andere kant dan niet moet trainen, die hoort er natuurlijk ook gewoon bij ;)

Dressuurenzo

Re: Moeite om links in galop aantespringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:50

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:53

mee eens met bovenstaande :)

En idd wel oefenen! Mijn paard wou ook niet links aanspringen en ik heb echt wel 4 maanden geoefend voordat dat ik een HALF rondje kon galoperen. Wel heb ik toen ik hem net had lange tijd niet gegaloppeerd. Want ik wou een goede controle hebben over de stap&draf :) En geen zorgen hij is nagekeken en niks aan de hand ;)

Ik weet niet of je les hebt maar bij mij heeft dat ook enorm veel geholpen ;)

Sadeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:05

probeer om niet alleen rechts om te rijden maar ook veel lingsom, ga op de volte draven en vraag net even iets meer stelling, geef de galop hulpen en kijk of het dan wel lukt

molly1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:43

heel waarschijnlijk is je verzorgpaard scheef dus rechtrichten is een belangrijk punt.
als je aangalopeert in een hoek je binnenhand om hoog geen stelling maar alleen om hoog.
zit je dan nog in de verkeerde galop ga je ontspanning vragen op je buiten tuigel.
dus hoofd naar buiten stuuren trekt het paard eraan geef je de teugel, zakt het hoofd dan gaat hij ontspannen dat blijf je doen steeds als het hoofd omhoog komt.
heel waarschijnlijk spring hij dan van zelf over in de goede galop.

succes ermee

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:49

Je paard heeft ws een spierprobleem oa in zijn schouder (s)
Ook kan je paard een wervel probleem hebben (onderrug/bekken)
Dus eerst de lichamelijke problemen op laten lossen
Daarna kun je gaan rechtrichten om het paard verder te gymnastiseren

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:19

Wat je misschien ook een keer kunt proberen is een kleine volte linksom pakken en op die volte aan springen. Dan heeft ie meer moeite om verkeerd aan te springen.