Ushi Genie @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paloedie

Ushi Genie @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 20:20

Meet ons!
Afbeelding

Ushi Genie, 9 jaar
Hoogte: 1.70
Vader: Lester

Wij hebben Ushi in Mei gekocht voor mijn vader. Hij wil ook af en toe weer paardrijden en is te zwaar voor onze pony's. Ik zou Ushi trainen en kijken hoever ik met haar kan komen op wedstrijden.

We hebben twee weken kunnen trainen voordat Ushi in het draad stapte en een nare wond opliep. Hierdoor heeft ze 5 weken stilgestaan. Sinds drie weken zijn we weer aan het werk en inmiddels hebben we twee wedstrijden gereden en de eerste winstpunt binnen.

In het begin was Ushi erg druk en ik wist niet goed wat ik daar mee moest. De overstap van een smalle pony van 1.52 naar een log paard van 1.70 was voor mij nogal groot. Na de weken rust is ze nog één keer zo druk geweest en sindsdien een stuk rustger. Ze gaat wel nog vaak te hard maar is dan makkelijker terug te nemen en ze slaat niet meer met haar hoofd. Wel probeert ze vaak onder het werk uit te komen. Dit is opzich niet gek: ze moet voor het eerst in haar negenjarige bestaan echt aan het werk. Hiervoor is ze amper gereden (in totaal ongeveer 1,5 jaar, waarvan een deel recreatief).

Punten waar we nu vooral aan werken zijn:
-Tempocontrole
-Ushi niet in haar eigen houding laten lopen
-Stelling en buiging
-Mijn houding. Ik zit soms zo beroerd dat ik de foto's hier haast niet druf te posten. Een paar jonge pony's waarvan 1 gestoorde zijn funest geweest voor mijn houding.

Commentaar is uiteraard welkom maar hou het vriendelijk en zorg dat ik er wat mee kan!

1.Afbeelding
net bij ons thuis. Ik zit tever achterin het zadel

2.http://www.mijnalbum.nl/Foto-WVZJAD4S.jpg
Ontspannen stap

3.Afbeelding
Ik vond draven nogal spannend

4.http://www.mijnalbum.nl/Foto-YW3WOY4B.jpg
Ze bokt niet, ze steigert niet, maar gelukkig kan ze wel een josti nadoen

5.Afbeelding
om daarna even mooi te poseren

6.http://www.mijnalbum.nl/Foto-7JRJUTJI.jpg
Na weken stilstaan een weekje getraind en toen de eerste wedstrijd. De hekjes waren erg spannend, ik had haar niet onder controle en de score van de eerste proef was bar slecht.

7.Afbeelding
2e proef, rustig galopje, maar ze houdt wel vast op rechts

8.http://www.mijnalbum.nl/Foto-LDRHZZEK.jpg
Zelfde verhaal in draf

9.http://www.mijnalbum.nl/Foto-YBFQ4BTG.jpg
Afgroeten. Niet helemaal vierkant en ik liet de teugel los doordat er een daas op mn wang zat.
Gevolg; drie dagen een dikke wang, want k moest echt eerst afgroeten

10.Afbeelding
Volgende wedstrijd, geen winstpunten. In de proeven was ze te heet, erna heb ik even doorgereden en liep ze beter. Daarvan zijn ook de foto's.

11.http://www.mijnalbum.nl/Foto-LM36S7CJ.jpg

12.Afbeelding
Fijn galopje, mag er meer doorheen

13.Afbeelding
mevrouw heeft een ruime draf maar ik moet zorgen dat ze erdoorheen blijft

14.Afbeelding
Moeite met inbuigen

15.http://www.mijnalbum.nl/Foto-TASLXRLL.jpg
Creatieve uitspatting van fotograaf. Actieve beentjes

16.Afbeelding
Halsstrekken doet ze heel makkelijk

17.Afbeelding
Springlesje tussendoor. Springen heeft ze nog niet eerder gedaan, maar ze gaat iniedergeval hoog genoeg..

18.Afbeelding
tijdens priveles. Iets meer oprichting en uit haar eigen houding
En ik zit een keer rechtop!

19.Afbeelding
En hier willen we naartoe.. mag iets meer ontspannen en ik mag meer rechtop

20.Afbeelding
Fijn vierkant halthouden aan het eind van de les.

In de les hebben we veel dingen meegekregen waar we deze week mee aan de slag kunnen,
we gaan met kleine stapjes vooruit, maar worden wel steeds meer een team.

Hou het vriendelijk!

JorindaW

Re: Ushi Genie @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:10

Ziet er goed uit! Leuk paard.
Je heb jezelf al veel commentaar gegeven, en wat meer ontspanning kan er ook wel zijn. Dan moet het goed komen toch?
Veel succes met je paard!

All_Star08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:28

Ik vind het paard wel erg strak in zijn lijf op de foto's. Klopt dat? Verder hebben jullie het volgens mij leuk samen. Probeer vooral aan de ontspanning door z'n hele lijf te werken, dan merk je dat het inbuigen vanzelf makkelijk gaat als hij eenmaal losser is. Succes!

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:32

@ Allstar: dat klopt inderdaad. Het is nu al wat beter dan eerst, toen we haar net hadden kon je er met je been niet aankomen want dan was je alles kwijt. Ook als je een volte op stuurde (vooral op rechts) was je haar kwijt, drukte ze haar hoofd eruit en ging ze heel hard.

Nu zijn we vooral bezig met nageeflijkheid en tempocontrole. Hiervoor is het nodig haar uit "haar" houding te halen. Van zichzelf loopt ze lekker lang en laag, maar als je dan ook maar iets buiging vraagt of een ander tempo dan het hare, gaat haar hoofd in de lucht en gaat ze rennen. Ook trekt ze mij dan erg uit het zadel en is ze zwaar op de hand.

Vandaar dus het wat hoger instellen, ook hierin moet ze gaan onspannen en komt er af en toe wat buiging. En een hoop gesmak op het bit. Maargoed, wat je ziet klopt dus, daar zijn we mee aan het werk :)

tjoepatjoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:33

ik vind dat je er prima mee bezig bent!
Probeer wel altijd naar voren te kijken, proberen om je paard aan te voelen.
Zo zit je beter en gaat je paard ook beter lopen,
Veel plezier en succes met je paard.

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 12:21

Mooi paard! Hij heeft mooie ruime passen en loopt mooi gebogen.
Let erop dat je niet te vaak naar beneden kijkt, voor de rest super mooi!

pien80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:57

Leuk paard!
Ik denk dat je je teugels wel iets korter kan pakken. Op sommige foto's val je wat voorover, probeer wat rechterop te zitten. succes met je paard!

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:08

Door het naar onder kijken ga je vaak vanzelf wat voorover leunen. Dus goed op letten dat je naar voren kijkt. Leuk paard!

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:54

Iets meer buiging mag wel maar voor de rest vind ik het een netjes begin. En let inderdaad op je houding. Maar zoals ik het nu zie vind ik het toch netjes.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 18:16

Wat ontzettend 'positief' commentaar steeds :) Ik had verwacht afgebrand te worden haha.

Ik heb een keer in de week groepsles en één keer in de week prívéles, dus aan de buiging en mijn houding word hard gewerkt.

Oefeningen om de buiging te verbeteren zijn welkom!

Ik zie trouwens dat ik bij foto 4 de verkeerde link heb gezet. Dat moest deze zijn:

Afbeelding
Josti-sollicitatie :D

femkexx16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:20

vind het er goed uitzien!
jullie zijn zeker een hele leuke combi
alleen 1 ding:
ben je niet een beeetje te snel begonnen met de wedstrijden ? :o

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 19:11

Klopt, we zijn inderdaad snel begonnen. Bewust ook, en met de instelling "we zien wel". Had ze laten zien er nog niet aan toe te zijn, hadden we het nog even rustig aan gedaan, maar ook op wedstrijd doet ze goed haar best.

Nogsteeds heb ik wel de instelling "we zien wel". Ik heb geen zin te stressen omdat iets niet lukt, maar het is fantastisch om te merken dat ze gewoon graag wil. We 'overhaasten' dus niets, we nemen gewoon de ervaring mee.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 19:35

niemand meer met tips?

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:53

Commentaar heb ik niet echt, misschien op sommige momenten je handen iets dichter bij elkaar houden? Maar dit kan ook aan mij liggen hoor :o .

& Wat een leuk paard met een mooie ruime draf :D!

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:23

Ik vind je paardje goed lopen maar zoals de meeste hier boven en jij zelf al weet meer ontspanning, rechtop zitten en de teugels korter :P ook moet je op je armen en handen letten... je armen langs je lichaam en je handen rechtop zodat je je duim omhoog kan steken :)

Sunshineee89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:23

hakken meer uidrukken tenen naar binnen vooral naar voor kijken niet naar je paard !
en je moet denken dat als je op je paard zit hier kom ik, dus gooi die borsten naar voren
want je zit een beetje met een holle rug op je paard !!

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:27

Hey wat cool om haar hier weer tegen te komen, want volgens mij ben ik bij hetzelfde paard langs gegaan om te kijken. Mijn keuze is uiteindelijk niet op haar gevallen.

Super leuk om te zien dat het zo'n leuk dier is en dat ze zo goed terecht is gekomen.

Zij heeft toch ook een deuk in haar hals?

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 16:24

Bedankt voor de reacties weer !

Dinsdag hebben we weer priveles gehad, ging al veel beter dan vorige week. woensdag even het bos in geweest en daarna groepsles, ze liep als een zonnetje. Nog wel wegschietmomenten of dat ze tegen de hals kwam, maar ook hele stukken dat ze losliet, echt fijn :D Gelukkig word er ook steeds meer op mn houding gehamerd, ik baal er echt van.

Valencia2002 schreef:
Hey wat cool om haar hier weer tegen te komen, want volgens mij ben ik bij hetzelfde paard langs gegaan om te kijken. Mijn keuze is uiteindelijk niet op haar gevallen.

Super leuk om te zien dat het zo'n leuk dier is en dat ze zo goed terecht is gekomen.

Zij heeft toch ook een deuk in haar hals?

Klopt, een flinke ook. En een kleintje in haar bil, aan dezelfde kant. Stond in Brabant, bij Michael en ... (naam kwijt). Was toen enorm druk, maar hoewel het voor mij de eerste keer op zo'n groot paard was had ik meteen alle vertrouwen in haar. Aangezien ze voor mijn vader bestemd was vond ik dat het belangrijkste.

Inmiddels is ze een stuk rustiger en een heleboel afgevallen. Ze vertrouwt steeds meer op mij en ik kan dan ook steeds meer met haar, zoals woensdag voor het eerst het bos in, ik doodzenuwachtig, zij onwijs braaf.

Ik ben nog steeds heel blij dat we haar hebben gekocht!

Petpet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:09

Heey!
Ik vind dat je haar lekker onspannen laat lopen :) Ik kom snel een keertje kijken:D

Jullie komen er vast!

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:36

wat een pracht dier! ik kan wel een beetje zien dat je normaal pony's rijdt. het lijkt alsof je nog wat moeite hebt met de lange rug, benen en hals van zo'n grote;) misschien is het een goede volgende stap om hem nog ietsje lager en ronder te vragen? iets minder 'braaf'rijden zeg maar. (lekker in het voorwaartse natuurlijk!)

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 21:08

Petpet: ja je moet komen man! examens examens examens argh

M_ss: Klopt, daar had ik inderdaad veel moeite mee. haar zelfhouding is laag en rond, alleen kan je haar dan niet goed doorvragen en loopt ze erg op de voorhand. Daarom proberen we haar eerst los te krijgen in een wat meer opgerichte houding. En het heeft effect, ik kan haar nu ook stukjes laten zakken zonder dat ze zich vast zet op rechts.
Belangrijkste daarbij is inderdaad om haar wat minder braaf te rijden, k was veel te lief voor haar en daardoor maakte ze zich lekker lang.

Maar uiteraard moet er nog enorm veel verbeterd worden.

nel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:51

Je ziet op de foto's aan het eind echt een verbetering t.o.v. de eerste foto's. Goed gedaan! Als je goed les blijft houden komt het vast allemaal goed!
Probeer wel steeds vooruit te blijven kijken waar je naartoe gaat. Dan ga je automatisch rechter op zitten.

Isabeau_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:03

Hoi,

Ushi is van mij geweest...
Ik heb haar als 3 jarige gekocht en als 5 jarige weer verkocht. Ze is zadelmak gemaakt en daarna doorgereden.

Groetjes,

Isabeau

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:16

Het ziet er netjes uit. :)

Probeer je benen af en toe wat meer naar achter te brengen, je moet een rechte lijn kunnen trekken tussen schouders, heup, hakken, en je hakken zitten soms voor die lijn.
En probeer naar voren te kijken. :)