Probleem linksom stellen/linker been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Immelicious

Probleem linksom stellen/linker been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 18:39

Mijn 5 jarige haflinger vind stelling linksom erg moeilijk, ik heb hem laten nakijken en het bleek dat hij linksachter een verrekte knieband had gehad die niet voldoende aangesterkt was.
Hij heeft toen 2x een spuit in zijn kniebanden gehad en ik moest hem gewoon doortrainen om de spieren weer op te bouwen.
Het is zeker verbeterd, hij loopt nu een stuk beter met zijn achterbeen. (hij liep er wat stijf mee,wel pijnloos) Maar de linkerstelling is echt nog een ramp!
Hij verzet zich zodra je je linkerbeen aanlegt en hem wat in stelling vraagt, hij blokkeert zijn hoofd volledig en komt omhoog.
De rechterstelling gaat prima maar zodra ik dus linksom wil buigen lijkt het wel of hij terugtrekt naar rechts met zijn hoofd. (dan word hij ook nageefelijk
We zijn ook veel bezig met overgangen rijden en hem van achter uit te laten lopen, ik ben niet bezig met hem rond trekken, omdat ik van mening ben dat dit vanzelf komt als hij ontspannen is.
Ik krijg elke week les, maar ook mijn instructrice vind het erg vreemd dat hij gewoon echt NIET wil buigen in zijn hoofd.
Zijn tanden zijn nagekeken, zijn zadel ligt prima......hij is gezond.
En nu? Zie ik een probleem over het hoofd of wil ik teveel te snel van hem? (hij is in juni voor het laatst gespoten en de dierenarts zei dat hij al erg goed liep aan de longe)

Hebben jullie tips hem losser te maken op links? Ik ben niet van de hulpteugels, ik wil niets forceren!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:45

Hallo,

Ik zou je paard nog een keer na laten kijken door een Dierenarts of een Osteopaat.
Ieder paard heeft een makkelijke en een moeilijke kant. Het kan zijn dat je het rijtechnische nog niet kan oplossen, maar het klinkt voor mij echt alsof hij lichamelijk niet in staat is de linker stelling te nemen. Hij lijkt wel in verzet te komen zoals je het omschrijft en dat klinkt voor mijn gevoel toch echt als lichamelijk ongemak/pijn.

Mijn paard is drie maanden geleden gevallen in de trailer en heeft een tijd klem gelegen. Hij is gevallen op zijn linkerzij. Hij leek goed hersteld te zijn van zijn val. Mijn paard had hetzelfde probleem als wat jij nu omschrijft. Pas na 30 a 40 minuten rijden kreeg ik hem wat losser op links, maar ik kon iedere dag weer opnieuw beginnen. Gisteren heb ik mijn paard geheel laten controleren. Wat bleek:
Zijn linkerkaak zat vast, zijn atlas heeft een dreun gehad en moest "bewerkt" worden, zijn linker schouderspier is gekneusd, zijn SI stond niet goed, en zijn bekken was scheef. Ik mag mijn paard de eerste maand alleen maar rechtuit rijden, of alleen maar lange lijnen. Voltes zijn nu heel slecht omdat zijn schouderspier moet herstellen.

Nu is de situatie van jouw paard wel anders, maar ik schrijf bovenstaande, omdat een paard wat lichamelijke klachten heeft het op deze manier kan tonen. Vandaar mijn advies: laat je paard goed nakijken, zodat je uit kan sluiten (of duidelijkheid krijgt) over mogelijk lichamelijk letsel. Pas als dit uitgesloten is, kan je de oplossing in het rijtechnische gaan zoeken.

Succes ermee!

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:48

Gooya schreef:
Hallo,

Ik zou je paard nog een keer na laten kijken door een Dierenarts of een Osteopaat.
Ieder paard heeft een makkelijke en een moeilijke kant. Het kan zijn dat je het rijtechnische nog niet kan oplossen, maar het klinkt voor mij echt alsof hij lichamelijk niet in staat is de linker stelling te nemen. Hij lijkt wel in verzet te komen zoals je het omschrijft en dat klinkt voor mijn gevoel toch echt als lichamelijk ongemak/pijn.

Mijn paard is drie maanden geleden gevallen in de trailer en heeft een tijd klem gelegen. Hij is gevallen op zijn linkerzij. Hij leek goed hersteld te zijn van zijn val. Mijn paard had hetzelfde probleem als wat jij nu omschrijft. Pas na 30 a 40 minuten rijden kreeg ik hem wat losser op links, maar ik kon iedere dag weer opnieuw beginnen. Gisteren heb ik mijn paard geheel laten controleren. Wat bleek:
Zijn linkerkaak zat vast, zijn atlas heeft een dreun gehad en moest "bewerkt" worden, zijn linker schouderspier is gekneusd, zijn SI stond niet goed, en zijn bekken was scheef. Ik mag mijn paard de eerste maand alleen maar rechtuit rijden, of alleen maar lange lijnen. Voltes zijn nu heel slecht omdat zijn schouderspier moet herstellen.

Nu is de situatie van jouw paard wel anders, maar ik schrijf bovenstaande, omdat een paard wat lichamelijke klachten heeft het op deze manier kan tonen. Vandaar mijn advies: laat je paard goed nakijken, zodat je uit kan sluiten (of duidelijkheid krijgt) over mogelijk lichamelijk letsel. Pas als dit uitgesloten is, kan je de oplossing in het rijtechnische gaan zoeken.

Succes ermee!

Ik sluit me hierbij aan, die van mij had ook een soort gelijk probleem. Die is behandeld en hij is echt voor 90 % verbeterd. Kon zijn dat hij nog een tweede behandeling nodig had. Daar ga ik binnenkort maar even afspraak voor maken. Jij succes met je beestje