Verkeerde zit aangeleerd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijmanJarig

Verkeerde zit aangeleerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 17:28

Hallo bokkers. :)
Ik rijd nu ongeveer 7 jaar, waarvan 5 jaar op manegepaarden, maar waarvan ik wel goed les kreeg.
Ik heb nooit echt problemen gehad met mijn houding, totdat ik vorig jaar ontzettend last heb gekregen van wiebelbenen.
Dit is nu eigenlijk wel opgelost, ik kan mijn benen nu netjes stil houden.
Waar ik alleen nog mee kamp zijn wiebelvoeten.. ;(
Mijn instructrice zegt dat het komt omdat ik niet op de goede manier zit, ik zit een beetje naar voren,
ik kantel mijn bekken verkeerd (dacht ik). Ik weet alleen niet hoe ik dit op moet lossen!
Instructrice heeft mij er flink mee geholpen. Ik heb veel zonder beugels gereden, zonder zadel, zonder handen, alles!
Maar nog steeds weet ik niet hoe ik goed moet zitten. Ik corrigeer mijzelf steeds tijdens het rijden, maar onbewust zak ik naar voren.
Ik heb al een tijdje geen les meer gehad, maar ik ben bezig met conditie opbouwen na ziekte (paard) en weilandperiode (8 weken).
Ook heeft mijn instructrice vakantie dus ik zou het de komende weken even zonder haar moeten doen. ;)

Hebben jullie tips of ideeën? Het zit me echt dwars, ik kan toch niet optimaal zitten en ik zit nooit echt lekker op mijn paardje.

kusjes :*

Storm

Re: Verkeerde zit aangeleerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:35

Heb je een filmpje?
Het is vreselijk moeilijk te zeggen wat je verkeerd doet en wat dus goede oefeningen voor jou zijn. Je weet zelf ook niet precies wat je verkeerd doet en of je je bekken verkeerd kanteld.
Wat sowieso altijd goed is, is zitlessen nemen aan de longeerlijn.

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 17:57

Filmpje, oef, dan moet ik eventjes zoeken! :)
Ik snap wel dat het moeilijk te zeggen is!
Zitlessen nemen ga ik dan toch nog wat vaker doen, bedankt voor de tip!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:59

Oh lastig, een perfecte zit moet je inderdaad leren.
Klem je met je knieeen of bovenbenen? Daar komen mijn wiebelbenen vandaan namelijk :+

in de klassieke dressuur staat de zit zo ongeveer centraal, misschien eens een lesje van een instructeur die daarin thuis is?

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:11

Misschien moet je voor je gevoel naar achteren zitten, waarschijnlijk voelt dat heel raar doordat je vanzelf naar voren zit.

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 18:38

Naar achteren zitten wijs ik mijzelf steeds op, maar ik val steeds weer terug naar voren.
Ik ga morgen weer oefenen zonder beugels, en ook eventjes met beugels.
In ieder geval, bedankt voor de tips :) !

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:54

hmm,, misschien extreem naar achteren zitten.
suc6 ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:56

Weet je wel zeker dat je zadel correct ligt? Is dat gecontroleerd door een zadelmaker? Een slecht liggend zadel is onmogelijk om correct op te zitten.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:54

ga af en Toe lekker (in de wei) op je paard liggen en doe dat net zo lang tot je lekker relackst op je paard ligt wellicht kan dat helpen.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:55

nee! niet klemmen dak kan heel vervelend voor je paard zijn!!
kehdra schreef:
Klem je met je knieeen of bovenbenen? Daar komen mijn wiebelbenen vandaan namelijk :+

in de klassieke dressuur staat de zit zo ongeveer centraal, misschien eens een lesje van een instructeur die daarin thuis is?

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:57

Herve schreef:
nee! niet klemmen dak kan heel vervelend voor je paard zijn!!
kehdra schreef:

Dat zegt kehdra ook niet. Ze zegt alleen dat het daardoor kan komen, niet dat ze dat moet doen. ;)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:13

Dank je Sjakie :)

ik bedoelde inderdaad niet dat ze moet gaan klemmen. Deed/doe dat wel, en had daardoor wiebelbenen... misschien heeft TS hetzelfde probleem.
Zoals ik al aangaf kan een lesje klassieke dressuur zeker (veel) effect hebben :j .

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 18:01

Bedankt allemaal. :)
Zadel ligt goed, maar binnenkort komt er een nieuw zadel.
Misschien dat het dan beter gaat?
Vandaag heb ik mijn beugels eerst een gaatje langer gedaan.
Dat ging wel iets beter, maar ik heb een vzh zadel en ik zat met dressuurbeugellengte, en dat ging gewoon echt niet.
Ik had helemaal geen steun! Voeten waren trouwens wel stil te houden.
Toen heb ik mijn beugels maar weer iets korter gedaan, en toen gingen mijn voeten weer wiebelen, terwijl ik mijn beugels niet eens super kort had ofzo, gewoon normaal.

Heel irritant, maar binnenkort krijg ik een dressuurzadel dus misschien gaat het dan beter.
Mijn vader heeft het gefilmd op zijn mobiel, dus ik kon zien wat ik verkeerd deed.
Ik klem niet oid en ik belemmer mijn paard er ook niet echt in,
maar ze wiebelen gewoon heel erg. :=

Tarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:03

Misschien moet je een aantal zitlessen nemen, Daar keer je heel veel van. En ook erg naar achteren zitten.

andereas19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:39

hallo

nou ik zit in de stoel zit en als ik mijn beugels langer doe en ik rij een poosje krijg ik verschrikkelijke kramp in mijn benen

help mij

EquiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:50

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat Centered Riding of Connected Riding de oplossing is. Vaak kun je door wat bewustwording en wat kleine aanpssingen in je zit, zoveel beter rijden! :D

andereas19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:53

Centered Riding of Connected Riding wat is dat

EquiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:05

Als je googled kun je er vast heel erg veel over vinden. In het kort gaat het over het zo optimaal mogelijk gebruiken van je houding en zit, waardoor je in balans met je paard kunt werken. Er wordt o.a. gelet op houding, tuig en op je paard... Ik ben inmiddels level II Centered Riding instructor en ik heb afgelopen jaar Peggy Cummings van Connected Riding naar Nederland gehaald. Als het goed is hebben ze in de laatste BIT een heel stuk geplaatst n.a.v. een intervieuw met Peggy. Zoals je in hetonderschrift kunt lezen, komt Angelica over twee weken een Open Clinic geven.... maar wees gewaarschuwd, het kan verslavend werken. Als je eenmaal die klik hebt gevoeld met je paard, dan wil je vaak niet anders meer... :D