Velona (v. Riverman) @ work.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charlot_s

Velona (v. Riverman) @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 12:44

Velona is een 8 jarige merrie, ik heb haar nu 2 jaar. Ze was toen pas onder het zadel en in de tussentijd is ze ook nog eens bijna een jaar geblesseerd geweest.
Gelukkig gaat het nu weer helemaal goed met haar, we kunnen weer steeds meer leuke dingen doen; wedstrijdjes, bosritten, toch maar eens springen en lekker trainen natuurlijk.

De foto's zijn vorige week gemaakt, met losrijden was ze erg stroef maar uiteindelijk had ik d'r naar mijn idee wel lekker los.
Op het moment zijn we veel bezig met stelling en daarna weer rechtrichten, ze is soms wat scheef en heeft veel moeite met rechterstelling.
Verder is Velona een erg kijkerig paard, ze is snel afgeleid en ik moet leren dat te corrigeren met mijn been, dus niet wegtrekken maar been geven zodat ze op mij moet letten.

Mijn houding kan altijd wat aan gesleuteld worden, als ik lichtrij zie ik dat ik mijn rug wat hol maak, ziet er krampachtig uit dus daar moet ik aan werken.
En op het moment dat zij ontspant moet ik meer meegeven, daar ben ik soms net te laat mee.
Ons niveau is verder gewoon B. Van het losrijden en de galop zijn helaas geen foto's gemaakt.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en welke verbeterpuntjes jullie zien. (En hoe ik dat dan oplos)

Afbeelding
In het begin liep ze er niet zo lekker doorheen, hoewel dr beengebruik al wel mooi actief is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Beter, al loopt ze voor haar doen hier een beetje gewoontjes.

Afbeelding
Stap, binnenhand niet te laag zetten.

Afbeelding
Knap paard is het toch :)

Afbeelding
Halthouden.

Afbeelding
Weer een drafje, jammer dat ze wat kantelt.

Afbeelding
"Baasje de struik kijkt me aan!"

Afbeelding
Hier loopt ze lekker, nu moet ik nog lekker zitten :)

Afbeelding
Ook weer netjes, mag van mij nog iets ronder/ losser.

Ik zou zeggen brand los, fijn onderbouwd commentaar kan ik altijd gebruiken :)

Dashke

Re: Velona (v. Riverman) @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:47

Wel meid, ik vind het er erg leuk uitzien. Heel ontspannen! Goed zo!

charlot_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 12:49

Dankjewel! Da's leuk om te horen :)

JorindaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:46

Leuk paard!
Ziet er goed uit! Lekker ontspannen, en vriendelijk voor het paard.
Ik heb zelf altijd wel de voorkeur het hoofd van het paard nog wat te laten zakken. Misschien kan je daar wat mee?
Ziet er goed uit verder hoor! Veel plezier met je paard!

charlot_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 16:58

Bedankt! Je hebt gelijk, ik zou haar zelf ook graag wat lager rijden, met losrijden snapt ze dat omdat ze dan langere teugels heeft. Maar als ik haar eenmaal heb opgepakt zakt ze nog niet genoeg, ze blijft wat hoog lopen. Daar werken we aan, maar als iemand er tips voor heeft; graag!

JorindaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:41

Ik heb er wel een tip voor:
Je paard oppakken, en steeds een stukje meer mee geven, als je paard mee gaat, belonen, doet hij dat niet weer oppakken en opnieuw proberen. Zo kan je steeds wat verder. Misschien heb je er wat aan!

All_Star08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:49

Leuk paard! Probeer inderdaad wat meer controle over de houding te krijgen, dan wordt ze misschien ook wat losser door haar lijf als je haar kan instellen hoe jij wilt. Succes!

charlot_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 19:22

Dankjullie!
Ik heb er vandaag op gelet en het begint beter te gaan maar het is wel nog erg moeilijk.
Haar kijkerigheid helpt niet, het ene moment heb ik een fijn contact en kan ik steeds meer meegeven, maar het andere moment ziet ze iets en ben ik alles kwijt.
Wellicht moet ik leren aanvoelen wanneer ze niet meer op mij focust?

JorindaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:27

Misschien kan je proberen haar gewoon altijd bezig te houden zodat z wel op je móet letten. Door veel figuren te rijden, tempo wisselingen overgangen te rijden houd je haar ook bezig, en blijft ze beter op je gefocust. Dan zien ze ook minder wat er om hun heen gebeurd.

Madelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:20

Mooi paard!
omdathet haw is, probeer iets meer een knik in je armen te houden ;)

anne_hendrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:26

Misschien helpt het om als je meer ruimte geeft, niet je teugels langer te maken, maar je handen meer mee te geven. Je rijdt normaalgesproken met een knik in je ellebogen, maar als je je handen naar voren schuift creeer je ook meer ruimte. Als ze dan wat kijkerig is, heb je nog steeds je teugels op maat & hoef je alleen maar je handen weer op de goede plek te houden. :)

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:37

Vind ze op de voorlaatste foto het beste lopen..
Ze mag gerust wat ronder gaan lopen, en iets meer over de rug. Dit kan je verkrijgen door haar meer aan het been te zetten; veel (iets of wat verzamelde) overgangen rijden, stap-draf en draf- stap. Laat haar niet uit elkaar vallen want dan heeft het weinig zin. Op die manier krijg je haar snel en efficiënt wat ronder en compacter bij elkaar.

Verder vind ik dat je paard wel ontspannen loopt, niet gedwongen. Mooie combinatie ook!

Sunshineee89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:43

je houd je rug erg gespannen, probeer dezen wat meer te ontspannen ook in je onderarmen
leuke combi :+

charlot_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 13:52

@ anne_hendrik: Dankjewel voor de tip. Ik moet inderdaad meer ruimte geven, maar dan wel op het goede moment.
Want als ze niet op mij focust volgt ze niet en blijft ze daar bovenin leuteren, dat is een beetje het probleem.
Ik denk dat ik dat oplos met meer been maar dat is zoveel makkelijker gezegd dan gedaan :o

@ Mallodie: Ik ben het met je eens, de voorlaatste is de beste. En dankjewel voor de tip en het compliment :)

@ Sunshineee89: Klopt, het viel mij ook al op, toch maar goed dat ik eens foto's van mezelf zie want ik heb het niet door als ik rij ;)

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:30

Heey, wat leuk! Een Riverman. Ik heb ook een Riverman en dat is ook een schimmel. Volgens mij zijn er niet veel schimmels van Riverman, tenminste niet vaak gezien.

Leuk paard, je zit er zelf ook netjes op! Probeer met rijden haar misschien iets lager en ronder in te stellen. Dan kun je haar misschien ook iets beter bij de les houden. Als je dan de ontspanning hebt, kun je haar weer iets meer bovenin gaan rijden voor de proef. Succes! *D

charlot_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 15:47

Wat leuk, het kleurtje heeft ze van haar moeder. (vm. is Abgar, ook een schimmel)
Ik ben hard aan het werken aan jullie tips hoor :D
De aanleuning begint steeds "vanzelfsprekender" te worden, ze komt er niet meer zo vaak uit als ze weer wat ziet,
dat is wel heel fijn want nu kunnen we beginnen te werken aan dat zakken!
Laag en rond is moeilijk, zo zou ik het liefst willen losrijden maar ik krijg het in het begin nog niet voor elkaar.

Als iemand nog tips heeft of commentaar, dan hoor ik het graag!

Shaartje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:08

Ziet er leuk uit, zoals hierboven al gezegd word mag hij wat meer zakken & ik vind dat jouw rug heel hol lijkt? Verder ziet het er prima uit ;)