het buigen bij gebrokenlijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chikohaa

het buigen bij gebrokenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 11:57

Hallo allemaal!

Ik heb een buig probleem met mijn paard.
Als ik een gebroken lijn ga rijden bijv. bij de f-x-m, kunnen we bij F goed door de hoek heen, maar als ik de buiging in wil zetten van X naar M dan maakt ze een soort galops sprong en lijkt het of ze omvalt. :? (in draf).

Mijn vraag is dus, hoe kan ik er voor zorgen dat ze geen galop sprong meer in die buiging maakt(graag de hulpen er voor).
Als het niet alleen met dat op te lossen is en andere dingen(hulpen) moet proberen om de gebrokenlijn goed te krijgen zou dat fijn zijn.

Groetjes, michelle :)
Laatst bijgewerkt door chikohaa op 13-08-10 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Allejandro

Re: het buigen bij gebrokenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:00

Je maakt dan een gebroken lijn in draf? Of stap? Is mij niet helemaal duidelijk..

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 12:02

sorry:$ in draf, galop lukt d'r helemaal niet stap gaat redelijk maar is in draf.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:03

Het klinkt alsof ze een beetje uit balans is. Misschien kun je proberen te beginnen met een gebroken lijn 5 meter, net zo lang tot dat goed gaat. Zo kun je steeds verder naar de x gaan. Bouw het gewoon rustig op en wacht tot het goed gaat voor je verder kunt.
Denk natuurlijk aan de juiste stelling en buitenbeen eraan zodat ze niet uitzwenkt. Maak de bocht niet de abdrupt zodat ze zichzelf om moet gooien zeg maar, maar bereid haar voor op de bocht.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:03

Welke hulpen geen je voor een 'normale' wending en welke hulpen geef je in het omstellen van de gebroken lijn?

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 12:11

voor allebeij het zelfde eigenlijk. ik druk dr met me buitenbeen van de hoefslag af en klein beetje binnen stellingen laat m om me binnen been heen buigen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:15

Met een normale wending heb je al begrenzing van de wand. Ook dan zal je moeten begrenzen met je buitenteugel. Als je dit niet doet, word je minder afgestraft dan bij het omstellen in de gebroken lijn.

Voordat je de wending inzet, zal je dus moeten begrenzen met je buitenteugel (wat eigenlijk je binnenteugel is in het omstellen van de gebroken lijn).

Succes!

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:02

Ik zou beginnen met minder scherp je gebroken lijn te gaan rijden en dit steeds verder uit te bouwen. Dus eerst 3 meter, 5 meter etc. En dan als laatste stap de 10 meter.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 14:08

oké dat ga ik ga met jullie tips aan de slag! +:)+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:15

Lijkt inderdaad kwestie van onbalans, dus door rechtrichten weer in balans rijden.
Rechtrichten is niet rechtuit rijden, maar veel voltes maken, achten rijden, tempowisselingen op de volte, volte sluiten en weer openen (wijken/rechtsomkeert, beide zinvol naar mijn idee), en veel hoefslagvrij rijden, goed de buitenkant begrenzen daarbij. Ohja, voordat ik het vergeet, heel diep door de hoeken rijden is ook een goede oefening. En klinkt makkelijker dan het is :)

Veel succes!

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 11:50

Kan ik daar mee proberen zo min mogelijk op de hoefslag lopen zodat ze d'r eigenbalans moet gaan zoeken en geen "hulp"van het schot hebben?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:54

Als je de wending op je been rijd dan betekend dat je onder x je buitenbeen aanlegt (waarschijnlijk naar achteren) en dat ziet je paard wellicht als galophulp. Probeer het eens met wat minder been en enkel op je zit dan weet je of het verwarring is of onbalans.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 11:56

ja, dat kan iederdaad ook zijn ja.
Ga dat eerst dan wel even proberen;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 12:21

chikohaa schreef:
Kan ik daar mee proberen zo min mogelijk op de hoefslag lopen zodat ze d'r eigenbalans moet gaan zoeken en geen "hulp"van het schot hebben?

Jep, veel paarden hangen echt aan het schot, of wat voor omheining ook. Je merkt het later heel erg als je bezig gaat met schouderbinnenwaarts, paarden blijven hangen aan het schot.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 12:24

dat verklaarde dus waarom ik met een jonge pony van de hoefslag afgestuurd was(werd me eigenlijk alleen niet uitgelegd waar het nou specifiek voor was).