Zorro B @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laurie26

Zorro B @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 10:55

Hey iedereen,

Sinds kort rij ik Zorro, Zorro is een Rapptaenzer afstammeling. Toen we Zorro kochten was hij wel zadelmak, als in: hij kon een zadel verdragen, maar qua rijden stond hij nog nergens. We rijden dus naar het B niveau toe. Ik heb al 2 wedstrijdjes gereden in B en eindigde hier 13de en 12de.
Onze problemen zijn vooral dat hij op de linkerhand heel erg naar binnen valt en ipv correct te corrigeren begin ik allemaal van die gekke dingen te doen met mijn lichaam die nergens op slaan, hij komt er nog wel eens uit en als zijn hoofdje wel beneden blijft dan houdt hij het heel hoog en wat opgekropt, dit vooral omdat hij nogal zenuwachtig en bang is. Hierdoor is het ook heel moeilijk om hem te ontspannen. We vinden het ook nog moeilijk om een constant tempo te vinden in draf, als hij te traag draaft dan zwaait hij uit op de rechterhand, draaft hij te snel dan begint hij vanvoor te "huppen" alsof hij wil aangalopperen. Hij heeft ook een operatie aan zijn hoeven achter de rug en was nogal magertjes toen we hem kochten, maar hij is aan het aansterken.
Mijn houding is niet alles, ik val naar voren en trek mijn hielen teveel op.
Lief zijn graag, we doen ons best ook maar :)

Afbeelding
stap

Afbeelding
drafje

Afbeelding
drafje

Afbeelding
drafje, hier begint hij te huppen: over zijn tempo en naar binnen vallen

Afbeelding
galop, net aangesprongen en kwam er even uit, moet er dan goed aan zitten of hij valt stil

Daphx93

Re: Zorro B @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:58

Probeer je hakken meer uit te drukken en let op je handen!
Voor de rest ziet het er goed uit! ;)

JorindaW

Re: Zorro B @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:55

Leuk paardje!
Misschien kan je je paard d.m.v. een pessoa trainen?
Dan heeft je paard geen gefrunnik aan het lichaam, en beter de kans om te ontspannen, dan kan je hem daar in trainen. Misschien dat het werkt bij het ontspannen. Verder zal ik alleen les kunnen aanraden.
Jullie zien er uit als een leuk stel, veel plezier met je paardje!

Laurie26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 15:15

JorindaW schreef:
Leuk paardje!
Misschien kan je je paard d.m.v. een pessoa trainen?
Dan heeft je paard geen gefrunnik aan het lichaam, en beter de kans om te ontspannen, dan kan je hem daar in trainen. Misschien dat het werkt bij het ontspannen. Verder zal ik alleen les kunnen aanraden.
Jullie zien er uit als een leuk stel, veel plezier met je paardje!

Ik neem 1x per week dressuurles en dit helpt echt al heel veel. Hij wordt ook 2x per week met een pessoa gelongeerd, dit vindt hij wel nog wat eng :D Bedankt!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:38

Op zich vind ik het er nog niet zo gek uitzien als je weet dat jullie nog niet zo lang bezig zijn. Je ziet inderdaad dat je paardje geen respect heeft voor je linker binnen been, het probleem is dan ook dat je hem niet kunt corrigeren omdat je zelf aangeeft dat dergelijke momenten crisismomenten zijn met betrekking tot je houding. Als je iets aan het binnenvallen en je andere problemen wilt doen, zul je dus eerst moeten zorgen dat je stabiel zit. Dit kan je doen door houdinglessen te nemen aan de longe of door eens een centered riding instructeur te zoeken. Mijn ervaringen met centered riding zijn heel positief en je krijgt nuttige tips met betrekking tot je eigen houding op een paard.

Verder lijkt het mij handig om je paard goed voorwaarts te rijden en nog niet te veel bezig te zijn met de aanleuning. Dat komt vanzelf wel wanneer hij sterker wordt vanachter en verder in de training staat.

Laurie26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 15:46

lindake schreef:
Op zich vind ik het er nog niet zo gek uitzien als je weet dat jullie nog niet zo lang bezig zijn. Je ziet inderdaad dat je paardje geen respect heeft voor je linker binnen been, het probleem is dan ook dat je hem niet kunt corrigeren omdat je zelf aangeeft dat dergelijke momenten crisismomenten zijn met betrekking tot je houding. Als je iets aan het binnenvallen en je andere problemen wilt doen, zul je dus eerst moeten zorgen dat je stabiel zit. Dit kan je doen door houdinglessen te nemen aan de longe of door eens een centered riding instructeur te zoeken. Mijn ervaringen met centered riding zijn heel positief en je krijgt nuttige tips met betrekking tot je eigen houding op een paard.

Verder lijkt het mij handig om je paard goed voorwaarts te rijden en nog niet te veel bezig te zijn met de aanleuning. Dat komt vanzelf wel wanneer hij sterker wordt vanachter en verder in de training staat.

Bedankt, ik rij hem nu met korte sporen om hem af en toe eens een prik te geven als het te gek wordt met zijn uitzwaaien en naar binnen vallen, hoewel ik er geen fan van ben. Hij loopt van nature uit nogal met die nek gebogen en hoofd hoog zoals op de foto's dus daar doe ik zelf praktisch niets aan, maar dan durft hij er nog wel uit schieten. Na zo'n half uurtje rijden komt zijn achterhand al wel eens te pas dus dat vind ik al heel positief.
Wat zitlessen nemen is inderdaad een goede tip, ik heb nog niet op hem gezeten aan de longe, maar kan dit zeker voorstellen aan mijn lesgeefster, bedankt voor de tip!