Amigo (draver) en ik @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Amigo (draver) en ik @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 08:25

Hallo,

Ik wil jullie graag een filmpje laten zien van mij en Amigo. Ik zal jullie eerst even wat over onze achtergrond vertellen. Amigo is de draver van een vriendin van mij, hij is 5 jaar en is een nakomeling van Diamond Way x Opium Groenhof. Ze heeft hem 1,5 jaar geleden gekocht, waarna ik hem voor haar beleerd heb. Over het beleren heb ik ongeveer 2 maanden gedaan. Eigenlijk was het de bedoeling dat die vriendin daarna zelf op hem ging rijden, maar dat ging allebei de keren dat ze het geprobeerd heeft fout, de laatste keer is ze zelfs zo hard gevallen dat ze niet meer op hem durfde te rijden. Ik heb hem toen nog 4 maanden doorgereden en daarna heeft hij wegens omstandigheden ongeveer een half jaar stil gestaan. Inmiddels heb ik hem weer wat opgepakt en rij ik ongeveer 1 à 2 keer per week op hem, daarnaast rijdt er nog een ander meisje op hem die op ongeveer hetzelfde niveau zit als zijn eigenaresse zodat hij daar aan kan wennen en zodat zijn eigenaresse er hopelijk binnenkort zelf op kan rijden. Doordat hij een half jaar stil heeft gestaan is Amigo in zijn training nog niet zo ver, hij loopt netjes nagevelijk, is zeer ligt in je hand en aan je been en kent de basis figuren en gangen. Problemen waar wij tegen aan lopen is voornamelijk dat hij zijn balans af en toe nog kwijt is, dit gebeurd voornamelijk wanneer hij zijn hoofd omhoog doet (wat je ook duidelijk kan zien in het filmpje) en in de bochten en overgangen. Ik probeer dit zoveel mogelijk op te lossen door in de bochten mijn been er goed bij te houden en voor een overgang de tijd te nemen.
De galop laten we momenteel op aan raden van de fysio (die een aantal weken geleden is geweest) even achterwege.
In het filmpje heeft hij een martingaal om, eigenlijk rijd alleen het andere meisje die op hem rijd met martingaal, maar omdat ik er na haar er nog even op ging heb ik 'm er om gelaten. De reden dat wij er een martingaal om doen wanneer zij er op rijd is omdat zij hem nog niet zo goed nagevelijk kan krijgen en hij anders zijn hoofd zo hoog doet dat je niks meer te vertellen hebt.
Nog even wat achtergrond info over mij: Ik rij inmiddels zo'n 12 jaar en heb veel ervaring met het beleren van paarden, dit is echter voor mij wel de eerste en enige draver waar ik op rij en dus ook die ik beleerd heb. Ik heb geen wedstrijd ervaring, dit omdat het me eigenlijk niet zo interesseert.
Ik hoop dat jullie me naar aanleiding van het filmpje wat tips kunnen geven :)

http://nl.tinypic.com/r/aavltg/4

Anoniem

Re: Amigo (draver) en ik @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:47

Om te beginnen zie ik nog wat spanning. En zou het paard ook wat terug mogen in tempo. Liever dat hij rustig door de bocht gaat dan dat hij door de bocht heen valt(zoals nu gebeurde toen je van hand veranderden). Ook is de onbalans goed te zien. Zodra hij niet meer op jou hand steunt raakt hij uit balans. Dus hij loopt niet echt op eigen benen. Persoonlijk zou ik dit op lossen door een paar weten met lange teugel te rijden. Zodat hij leert om op eigen benen te lopen.

Ook valt mij op dat hij weinig in zijn sprong buigt achter. Dit zou ik persoonlijk een keertje na laten kijken. Maar het kan ook een famillie kwaal zijn aangezien de mijne het ook niet echt doet(is wel na gekeken) De mijn heeft diamond way als opa ;)

Veel succes verder ermee! en hoop dat je vriendin snel op haar eigen paard kan rijden

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 13:13

Dankje voor de tips :-) de fysio is net een paar weken geleden geweest, ik denk dat als het niet goed was geweest met zijn sprong de fysio het wel gezien zou hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:13

feliciaa schreef:
Dankje voor de tips :-) de fysio is net een paar weken geleden geweest, ik denk dat als het niet goed was geweest met zijn sprong de fysio het wel gezien zou hebben.

Bij de mijne is er ook niets aan de hand. De DA(cq osteo) heeft een buig proef uitgevoerd en daar kwam niets uit. Dus wij gingen er vanuit dat het geen probleem was.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:49

Ziet er netjes uit Hilde. Inderdaad mag ie van mij ook iets terug in tempo.
Maar goed, dit is een moment opname, en ik vind het er netjes uit zien :j

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 07:17

Hee wat leuk dat je een filmpje van Amigo plaatst!
Ziet er wel netjes uit. Ik ga mee met het bovenstaande commentaar, iets meer terug in tempo en hem eerst leren op eigen benen te lopen.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 07:27

weinig in zijn sprong achter buigen; het is wel een draver! heb er zelf ook 1 gehad en die had dat ook.
voor de rest ziet er netjes uit alleen iets meer op eigen benen laten lopen.

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:34

het tempo vind ik nog iets te hoog liggen en loopt idd niet echt op eigen benen. Ik weet dat het heel lastig kan zijn om een draver in zijn/haar tempo terug te rijden. Die van mij fokt zichzelf soms heel erg op en dan duurt het ook altijd eventjes! Gewoon rustig blijven lichtrijden en ophoudingen maken en dan komt dat helemaal goed. (hier ben ik soms wel een half uur mee aan het werk) Verder vind ik het er netjes uitzien hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:36

Zelke schreef:
weinig in zijn sprong achter buigen; het is wel een draver! heb er zelf ook 1 gehad en die had dat ook.
voor de rest ziet er netjes uit alleen iets meer op eigen benen laten lopen.

En wat maakt het uit dat het een draver is? Een draver hoort ook in zijn sprong te kunnen buigen. In een later stadium van de opleiding. Hoort het paard te gaan dragen en daarmee door de sprong te buigen. Al is dit misschien niet de ambitie van de ruiter met dit paard. Maar dat het een draver is betekend niet dat ze niet in de sprong kunnen buigen ;)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:42

Dat weinig in de sprong buigen herken ik ook van mijn draver (kleindochter van diamond way). Inmiddels buigt ze na twee jaar rijpaard te zijn al een stuk beter dus het zou me niks verbazen als dat nog bijtrekt als hij eenmaal beter loopt.
Verder zou ik toch meer terug rijden, hij loopt nu eigenlijk boven zijn tempo en dat zie je vooral in de bochten goed. Ook heb ik het idee dat je, zodra hij met zijn hoofd omhoog komt best ruw wordt met je handen maar dat is slecht te zien zo... Ik zou sowieso je teugels ietsje korter pakken en dan je handen wat verder naar voren doen, je hebt ze nu zowat tegen je buik aan.
Probeer veel overgangen te rijden, dan zal hij het zelf ook makkelijker gaan vinden en minder snel uit elkaar vallen.
Heel veel plezier verder, het is echt een leuk paardje!

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:29

Mijn vorige Draver, ook een Diamond Way :D , had daar ook moeite mee (maar of het echt puur door die bloedlijn komt? Meeste Dravers vinden het buigen in het begin erg moeilijk). Ik heb veel balkjes gelopen, en later de balkjes wat hoger gelegd. Dit heeft erg geholpen om zijn achterhand sterker en zijn sprong meer "buigzamer" te maken. Ik denk dat jullie al een heel eind op weg zijn!

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:18

Komt niet door de bloedlijn, die van mij is van Keller Lobell en die vond dat ook erg moeilijk en af en toe nog

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 16:22

Ik betwijfel het ook, mijn huidige is een Incredible Crafts en heeft het ook nog niet door :+

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 16:48

@ delaja: ten eerste bedankt voor je tips, ik heb inderdaad mijn teugels vaak te lang, het is alleen niet zo dat ik in zijn mond begin te trekken zodra hij omhoog komt, wat wel af en toe gebeurd is dat ik een beetje uit balans raak omdat hij zijn balans even kwijt is, hierdoor verkramp in mijn schouders, ik ben heel hard aan het oefenen met het ontspannen van mijn schouders, onder begeleiding van een fysio. :-)

@ iedereen: bedankt voor de reacties!