Paard valt op de voorhand, te diep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doriss

Paard valt op de voorhand, te diep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 21:55

Sinds 3 weken heb ik een paardje, maar ze struikelt steeds tijdens het rijden. Ze 'duikt' als het ware op haar voorhand,
en loopt te diep. Daardoor gaat ze lopen sloffen, en struikelt ze dus heel snel.
Al één keer struikelde ze zo onverwacht, dat ze voorover op haar knieen viel, en ik er voorover vanaf.
Daar hebben we eigenlijk niets aan overgehouden, maar ik ben er zelf heel erg van geschrokken.

Nu krijg ik van iedereen de tip dat ik moet proberen haar achterhand er meer onder te rijden. Maar hoe moet dat dan?
Heeft iemand hier ervaring mee, tips en adviezen?

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 22:24

Niemand??

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:24

Hallo,

Over de achterhand er meer onder rijden zijn al heel veel topics. Het is heel moeilijk in een korte reactie uit te leggen.

Wat ik een ideale oefening vind om een paard op zijn eigen benen te leren lopen is de volgende:
Met een helemaal lange teugel (dus zonder contact met de paardenmond) gaan rijden. Lekker stappen en draven, en het paard alle kanten op sturen. Veel richtingsveranderingen dus. Is voor de ruiter ook een goede oefening om te leren sturen op zit en been en gewichtshulpen.
Gaat dit goed dan zou je ook een galop kunnen proberen.

Succes ermee!

Popcorn19

Re: Paard valt op de voorhand, te diep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:28

Je moet ervoor zorgen dat je paard goed aan je been is, en veel schakelen op voltes lange zijdes overal eigelijk. Succes!

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:51

veel schakelen balkjes draven tillen ze der achterbenen meer op en trainen ze de achterhand meer en zelf je paard wat hoger dragen en niet te diep laten lopen en lekker voorwaarts niet snel maar ook niet sukkelen

jientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 07:30

Wat ook goed is om een paard actiever op de achterhand te krijgen is dat je veel overgangen draf, stap, stap, draf, galop, draf, draf galop maakt. Bijvoorbeeld je draaft aan bij de letter A, gaat in stap bij de volgende letter, draaft weer aan bij de volgende letter enzo verder. Dit moet je natuurlijk geen uur doen maar zo wordt de achterhand sterker.

leentje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:53

heey,

Ik heb net het zelfde probleem.
mijn paard is namelijk wat naar de grote kant als gevolg hij dikwels duikt en struikelt niet bepaald plezant maar van mij lesgever moet ik veel overgangen maken vooral stap draf - draf stap stilstaan en sinds ik dit doe is het al stukken beter

veel succes *D

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:00

Ik ben het eens met de bovenstaande tips, maar wat soms ook nog kan helpen is met een dressuurzweep de achterhand actief houden. Uiteraard moet je niet gaan meppen ofzo, maar de achterhand gewoon even aanraken kan al helpen om wakker te maken.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:04

Als je voelt dat je paard gaat hangen/duikelen etc. rij dan zo snel mogelijk hup naar voren en maak hem weer actief! Zo zal zijn achterhand extra aan het werk moeten. Ook overgangen draf, halthouden en dan achterwaarts en weer voorwaarts in draf zijn goede oefeningen voor de achterhand.

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 12:09

Wat een goede tips! Hier kan ik wat mee!
Dankjewel allemaal!

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:58

Balkjes draven is ook een goede oefening! :)
Vergeet niet om op beide handen evenveel te trainen, is echt heel erg van belang!
Dus rondje op de ene hand, rondje op de andere hand, etc. Wordt de balans ook beter van!

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:03

mij advies is zonder zadel en zonder bit gewoon met je benen

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:10

De achterhand eronder rijden, zoals eerder gezegd is.
Ik doe het vaak door veel voltes te rijden, vaak van hand veranderen en heel veel tempowisselingen te rijden. Slangenvoltes (3 bogen in een normale bak) hebben bij mijn paard ook ontzettend geholpen om de achterhand er onder te krijgen.
Oja, en niet vergeten je paard goed actief te houden, dan heeft ie minder kans om naar beneden te duiken.

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:16

Zoals al vaak is gezegd, veel tempowisselingen en overgangen rijden ! :j
Zorg dat ze op je zit terugkomt en dat je ook bij het terugrijden de achterhand eronder rijdt. Vooral veel korte schakelingen rijden, dus als je vooruit rijdt niet 10 passen doorrijden, gewoon een paar passen verruimen en weer terug. Als je te lang doorrijdt kan ze namelijk weer op de voorhand duiken. Maar door vooruit te rijden activeer je de achterhand, en als je haar dan snel weer opvangt en ook de achterhand erbij rijdt, vang je de energie zegmaar op. En geduld hebben, het zal niet allemaal in een keer lukken !
succes :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:20

Ik zou eerst eens de dierenarts en hoefsmid laten kijken.

Ookal loopt een paard op de voorhand, dan mag die nog niet struikelen en vallen.

Bij verschillende aandoeningen komt struikelen vaak voor.

En als de voeten niet goed bekapt zijn kunnen ze ook struikelen.
Maar voor het rijtechnisch aan te pakken zou ik dus eerst het medische uitsluiten.

renske1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:40

niets meer met die voorkant doen tot de achterkant werkt zoals het moet, eerst je paard aan je been rijden, achterhand eronder rijden. veel tempo wisselingen rijden met actief wegrijden zodat je een actief achterbeen eronder krijgt. een paard dat niet voorwaarts, aan het been en op de achterhand is kan niet nageven op de voorkant en zal struikelen, op de voorhand lopene etc etc

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:42

Heb je je paard wel helemaal laten keuren en gereden toen je hem kocht? Lijkt mij niet goed als je paard zo erg struikelt als je hem nog maar 3 weken geleden hebt gekocht?

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 18:47

Charlie is bij aankoop helemaal klinisch en rontgenologisch goedgekeurd, maar even de hoefsmid laten kijken is wel een goed idee! Bedankt!

Sadeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:16

ga met haar oefenen aan de longeerlijn, leg balkjes neer...ik weet niet hoe groot je bak is...maar leg balkjes neer en laat haar daar over heen lopen ze moet haar voeten optillen om over de balken te lopen maar bou geen sprongetjes!.... een andere oefening als je er op zit is achterwaarts lopen en dan weg draven, zo moet haar kruis laten zakken als ze achteruit gaat en als je weg draaft moet ze goed haar achterhand er onder houden
ik hoop dat het gaat lukken, ik weet dat het je wel gaat lukken.
maar het is neit in een week over he, het is blijven trainen Succ6

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:49

ik zou hem gewoon even voorwaarts rijden, tempowisselingen en zorg dat hij voor het been is.
Ook veel overgangen rijden.
Als het paard te veeel sloft kan dat zijn dat hij gewoon veel te sloom is