Aantal rijprobleempjes;verzet,scheef en diep,hoe oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wilmatj

Aantal rijprobleempjes;verzet,scheef en diep,hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 18:42

heej ik heb meerdere vraagjes over het rijden. mijn paard heeft een tumor gehad en daarom is zij gaan bokken, ook is zij daar door heel erg schreef geworden. tumor zat rechts bij haar eierstok.
tumor is weg, heeft als het goed is geen pijn meer, en zadel licht goed.
hier de vragen..

1, ze is dus nog erg schreef, buigen doet ze alleen naar rechts. naar gaat bijna niet.. iemand tips?

2, ze bokt dus ook nog, dit is ook altijd naar rechts, hoe krijg ik dit eruit? als ik een tik met mijn zweep geef of met mijn been een hulp geef als ze bokt dan bokt ze nog een keer, dit kan ze een uur vol houden.

3, vaak gaat ze te diep. als ik mijn teugel korter maak gaat ze dieper en met haar neus tegen de borst aan. vaak schiet ze er dan wel uit, gooit haar hoofd steeds omhoog en trekt hem naar voren. als ik de teugels iets losser doe dan gaat ze vaak lang laag lopen, als ze dan aan de teugel loopt loopt ze niet te diep maar loopt maar 2 sec en teugels hangen dan los. houd ik me teugels helemaal lang dan gaat ze gewoon met haar hoofd alle kanten op. dan even omhoog dan even omlaag en dan weer even goed.

4, mijn paard gaat soms stil staan, als je dan been geeft gaat ze soms naar achter lopen, je krijgt haar dan niet naar voren, ook niet als je naar voren gaat zitten en/ of de teugels naar voren doet.

kan iemand mij helpen?
Laatst bijgewerkt door Revanches op 12-08-10 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets aangepast ter verduidelijking.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:59

Zoiezo is het handig om bij de dierenarts die de tumor heeft verwijderd na te vragen of het nog kan of je paard nog pijn heeft. Als je paard bokt omdat hij pijn heeft kan je je rijprobleem niet anders oplossen dan iets tegen de pijn te doen.

Als volgens de dierenarts de kans erg klein is dat je paard nog pijn heeft van de behandeling zou je kunnen overwegen een dierfysiotherapeut naar je paard laten kijken.

wilmatj

Re: meerdere vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 19:27

me paard heeft een na onderzoek gehad, nagekeken of er iets terug gekomen is, wat ze eigenlijk al als onmogelijk gehouden hadden, en hebben haar rug alles nagekeken.
hier kwam niks uit,, konden dus geen reden vinden dat ze misschien wel pijn kon hebben,

dierenfysio wil ik wel een keer laten komen, maar jammer genoeg groeit bij mij het geld niet op mijn rug. ik probeer zo veel mogelijk te doen wat ik kan. maar kan niet alles betalen..

moet naar school en loop stage, daarbij heb ik nog een vriend, een hond en konijntjes en dus me paard.
weinig tijd voor extra baantjes. al werk ik zoveel als ik kan. maar dan heb ik genoeg voor les maar ook nog een fysio word dan te veel voor wat ik kan betalen..
dus als je een andere optie weet?

midgie

Re: Aantal rijprobleempjes;verzet,scheef en diep,hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:27

de beste oplossing is zelf leren rijden op een goeie technische manier, een scheef paard kun je rechtrichten door oefeningen te gaan doen, dus gaan gymmen .
Werk aan stelling en buiging , ga aan de gang met zijgangen , dat kun je ook ernaast doen.
Dat hij bokt is een normalen reactie op te veel vragen , een tik met de zweep is dan nooit de oplossing, leer te luisteren naar het paard en dat doe je niet als je gaat tikken met de zweep.

Dat hij stil gaat staan is ook een teken dat je te veel vraagt, allemaal signalen van het dier naar jou toe,
Dus ja neem les of leer in elk geval de theoretische kant van het rijden , dat kost niks en dan leer je wel wat je zelf allemaal fout kan doen en vaak ook de oplossing.
Het probleem is jou op haar rug op dit moment.

Neva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:03

"als ik de teugels iets losser doe dan gaat ze vaak lang laag lopen"

Dat lijkt me helemaal geen slecht idee om dat een poosje te doen. Is ze misschien ook nog wat verzwakt na de operatie? Je vraagt dan al snel teveel. Dat haar hoofd alle kanten op gaat lijkt me ook een teken van teveel spanning. Ik zou dus eerst een poosje lekker ontspannen gaan rijden en als dat met haar hoofd laag is so be it. Eerst maar eens ontspannen lopen zonder verzet en dáárna pas weer het werk gaan oppakken.

Neva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:03

Hoe gedraagt ze zich aan de longe trouwens?

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 12:14

aan de longe loopt ze erg netjes, als ik aan het halster longeer dan loopt ze goed voorwaarts, wel met haar hooft in de lucht.
als ik haar met passoa longeer dan loopt ze netjes met haar hoofd lang laag, en haar achterhand er goed onder.
bokt dan nooit.
wel blijft ze haar hoofd soms naar voren trekken of naar boven gooien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:17

Als je paard medisch in orde is(geen fysio laten komen maar een osteo daar heb je veel meer aan). Dan zou ik vooral veel les nemen. Goed gaan rechtrichten en je paard weer soepel maken. Net zoals midgie ook zegt.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 12:51

hoezo beter een osteo??

renske1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:43

misschien gaan lessen bij iemand die bijvoorbeeld les geeft op de methode van antoine de both of een ander die met rechtrichten bezig is