help mijn pony blijft wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jose44

help mijn pony blijft wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 17:32

Heey,,

ik ben een meisje van 13 bijna 14 jaar
heb ongeveer 6 jaar rij ervaring maar tussentijds ben ik gestopt
maar ik rij nu op een pony van mn kennis,
maar die pony luistert niet naar me,
ze blijft wijken en met haar hoofd op en neer
ja knikken noemen we dat, in het begin is dat wel grappig
maar ze blijft het doen, niet als ze aan het uitstappen is maar
ook wanneer ze aan de teugel moet lopen,
mijn kennis heeft gezegt dat ik rijlessen moet nemen,
dat is het beste lijkt haar
maar ik moet dat van mijn zakgeld betalen en ik heb 5 euro per week, dus 20 euro per maand,, maar dat is het probleem een klein beetje, ik woon in duitsland net over de grens bij coeverder ( het is in emlicheim, maar een vriendin van me heeft gezegt dat ik jullie beter om raad kan vragen,,
dus kunnen jullie mij helpen?
het probleem is dus dat die pony niet erg meer wil luisteren
die pony is erg gevoelig in de mond,
en blijft ''jaa knikken'' * blijft wijken
de pony is 6 jaar oud en rijd ook voor de men-kar maar
het is begonnen tijdens ponykamp toen werd het erger maar of die pony het ook doet nu voor de kar weet ik niet,,
maar kunnen jullie me helpen PLZ!!

alvast erg bedankt
Groetjeehhsss José <3

owjah de pony is helemaal na gekekendoor de TA DA fysio & Ruggen kraker
en het zadel is ook nagekeken

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 17:45

ik zou ook les nemen..

wij kunnen we tips geven achter de pc maar als je iets verkeerd aanpak wordt het alleen maar erger..

ga opzoek naar iemand die het voor niet zo veel wilt doen.. die zijn er heus wel ;)

rosa_emmelie

Re: help mijn pony blijft wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:11

misschien heeft je pony last van het bit! heb je al eens gekeken of je pony iets van een wontje in zijn mond heeft??

x

jose44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 18:20

rosa_emmelie schreef:
misschien heeft je pony last van het bit! heb je al eens gekeken of je pony iets van een wontje in zijn mond heeft??

x

jaa we hebben het helemaal na gekeken
en ze heeft geen wondje

groetjes
jose

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:22

Les nemen is inderdaad het beste, meestal kosten manegelessen met een 'eigen' paard wat minder, kunnen je ouders dat niet betalen?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:40

Je zal toch echt les moeten nemen.
Desnoods hang je een briefje op wie je les wil geven die
minimaal z rijd (natuuurlijk geen garantie op goede les) , maar les nemen moet je :o
en anders zul je toch af en toe de auto van de buurman moeten gaan wassen voor wat geld,
of folders rondbrengen :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:01

Kan zijn dat bit niet bij mondvorm en of karakter pony past. Kan ook zijn dat pony ergens last van heeft tijdens het rijden al dan niet door verkeerde houding.
Wijken kan komen doordat jij daarvoor de hulpen geeft of omdat je scheef zit en pony dus probeert weer recht onder jouw gewicht te gaan lopen. Kan ook zijn dat pony erg scheef is in het lichaam.

Hoe moeilijk het ook is, les en dus iemand die kan zien waar het probleem zit is de beste oplossing.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:50

loveidefix schreef:
Je zal toch echt les moeten nemen.
Desnoods hang je een briefje op wie je les wil geven die
minimaal z rijd (natuuurlijk geen garantie op goede les) , maar les nemen moet je :o
en anders zul je toch af en toe de auto van de buurman moeten gaan wassen voor wat geld,
of folders rondbrengen :+

Het maakt niet uit welk niveau de instructrise rijdt hoor..
dat je Z rijdt betekend niet dat je kan rijden..

je moet iemand vinden die meer ervaring heeft dat jou zelf..

niron_amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:30

Bij mij een paard op stal die doet dat ook, zodra ze les heeft met het paard dan is er geen enkel probleem ze zegt ook zelf het ligt aan me eigen houding etc.. Zie ik haar de volgende dag in de bak rijden begint het paard weer met Ja knikken..
'succes met een instructeur zoeken :)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:35

Les nemen zou toch wel goed zijn, al is het maar 1x per maand.. Als je maar wat handvaten hebt waar je zelf mee verder kan..

Toch zou ik ook nog eens de tandarts laten komen hoor, desnoods een andere als die je de laatste keer erbij had.. Ik heb het gevoel dat dit meer uit pijn wegkomt, dat ze toch last van haar mond heeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:48

Hoogstwaarschijnlijk zit je de pony in de weg door te losse teugels of te strakke teugels of ongelijk aangenomen teugels, en een scheve zit.
Als je geen les kunt nemen, probeer dan in elk geval iemand foto's te laten nemen en je te filmen terwijl je rijdt. Als je dat dan op bokt plaatst kunnen we al veel meer tips geven omdat we dan kunnen zien of en hoe je de pony dwars zit bv.

Omdat ze het niet doet als je gaat uitstappen, neem ik aan dat het alles te maken heeft met spanning bij jou.
Probeer eerst eens een tijdje met een redelijk lange teugel te rijden, ook figuren.
Als dat goed gaat kun je in draf de teugels gaan inkorten (of in galop). Met name in een snellere gang omdat er wel genoeg voorwaartse energie moet zijn. Vergeet niet om te blijven drijven.

Een fout die veel maken die geen les hebben is teveel met de teugels bezig te zijn om een pony in een houding te laten lopen, terwijl die houding eigenlijk bijna als vanzelf komt als jij maar goed zit, drijft en opvangt en niet alleen maar rechtuit blijft rijden.
Let dus goed op je eigen houding, met name (in stap zit bijna iedereen wel redelijk of goed) als je van gang veranderd, let op waar je handen zijn en probeer daar niet te veel mee te doen. Laat je armen vanuit je schouders los naar beneden hangen, maak bij je zijdes een lichte knik in je elleboog en zorg dat je handen rechtop staan. Zorg voor lichte spanning op de teugels en laat de pony je handen meenemen in zijn bewegingen.

Ik hoop dat je foto's kunt plaatsten, want dat zal echt veel helpen.

En zingen kan helpen om eigen spanning weg te halen!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:23