Achter de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 12:16

Ik heb ongeveer 5 maanden geleden een 7 jarige merrie gekocht. Mijn probleem is nu dat ze te kort in de hals wordt, en daardoor achter de teugel kruipt. Ik heb dan eigenlijk geen echte verbinding meer. Dit gebeurt vooral als ze gespannen is (en dat is ze nogal eens ;)), dan wordt ze steeds korter en korter.

Ik doe al veel om dit te verbeteren:
- Ik probeer wel verbinding te houden, en dus niet steeds de teugels in boogjes te laten hangen. Maar dit betekent dan wel dat ik soms met een veel te diep lopend paard door de bak ga.
- Ik probeer steeds tijdens het rijden te verlengen in de hals, bijna naar halsstrekken toe te rijden.
- Veel overgangen rijden, sterker maken in de achterhand, en dus steeds van achter naar voor blijven rijden, naar het bit / mijn hand toe.
- minstens 1x in de week longeren, bij voorkeur aan een bijzetje, en dan ook weel toewerken naar een lange en lage halshouding.

Ik ben benieuwd of er nog andere dingen zijn die ik kan doen om 'het neusje er wat meer uit te krijgen'. Ik wil in de nabije toekomst wel eens gaan starten, maar ook in de B zal ik wel afgestraft worden met een paard dat te diep loopt.

midgie

Re: Achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:29

Hoe ligt het zadel, is het gebit nagekeken, hoe is de rug , hoe is jou zit, hand enz enz
Laat eerst het dier eens nakijken op dit soort dingen en dan kun je als het ok is aan je eigen rijtechniek gaan sleutelen, misschien in een les ofzo?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 21:56

Bedank voor je antwoord, maar eigenlijk is dat allemaal al gedaan. Sportmasseur van Happy Athleet is inmiddels 2x geweest. Zadel is pas 3 maanden oud, en speciaal aangemeten, en nog eens gecontroleert door de masseur. Paard is ook nog geen half jaar geleden geheel op de foto geweest voor de ankoopkeuring. Bloed ook gecontroleerd. Vandaag nog bij de tandarts geweest en haakjes eraf laten halen. En daarnaast krijg ik ook gewoon 1x in de week goed les, waarbij goed op mijn zit/houding/enz. wordt gelet. Ik ben niet perfect, maar er wordt wel goed aan gewerkt.

Ik heb eigenlijk meer aan rijtechnische tips (liefst dingen waar ik niet zelf al aan gedacht heb natuurlijk).

WhiteWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:00

Misschien een beetje uitlokken dat ze tegen het bit aan loopt, door juist meer voorwaarts of meer schijnovergangen terug te lopen, wanneer je dan weer druk hebt, weer ontspannen totdat je het goede punt weer bereikt hebt

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:36

mijn tip zodra ze achter de teugel krijgt GAS. laat het paard maar schrikken door een plotselinge overgang vooruit. zit ja al in galop nou dan kan je staan in je beugels en stukje extra voorwaarts.

Daarnaast uit persoonlijke ervaring heb ik gemerkt dat een totale verandering in rijden goed doet. Hiermee bedoel ik ga een keer springen of doe iets wat je paard leuk vind en waar die vooruit wilt. meestal is de neus dan er al uit en kan je het paard daarin belonen.

De merrie weet nu bij springen mag ze voor de loodlijn en bij vrijspringen nog iets verder, aan de longe hangt het er vanaf en bij dressuur moet ze eraan.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:45

Heb je ook wel eens gekeken of het bit goed in haar mond past? Soms hebben paarden (vooral jonge paarden) last van een hangend rooster en dan is het dikke africhtingsbit te dik in haar mond, het bit komt dan tegen het gehemelte aan te liggen en veel paarden vinden dat een rotgevoel.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 17:56

De tip van het bit ga ik zeker even checken. Ik heb van de vorige eigenaar wel het hoofdstel meegekregen, en dus gewoon hetzelfde bit gebruikt. Maar dat wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat het dan maar goed ligt.

Andere dingen doen helpt inderdaad heel goed. In het bos kan ze prima met de oren naar voren en de neus in de lucht ronddraven, nu nog de gulden middenweg zien te vinden :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:06

Tegen je hand aanrijden al geprobeert? Gewoon handen naar voren doen en (echt) gas geven plotseling, dan moet ze haar neus er wel uitdoen en net voordat ze het te veel doet, vang je dat weer op. Kruipt ze er dan weer achter, moet je dat voor zijn door weer weg te rijden en dat op te vangen. Mijn pony had ook zo een periode en zo heb ik het opgelost. Het is een questie van volhouden.. Althans, dit was bij mij dan. Ieder paard is natuurlijk anders :P Misschien kan je het proberen als het bit wel goed ligt?