Hoe conditie opbouwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

clautjuh_94

Hoe conditie opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 21:20

Ik weet niet of dit het goede topic is voor mijn bericht, maar voor mijn idee kon ik hem nergens anders plaatsen.
Ik zou wel wat tips kunnen gebruiken hoe ik de conditie van mijn verzorgpaard kan opbouwen.
Ik heb de kans gekregen om een Fries van 5 te berijden. Het is een super paard, alleen nadat hij is ingereden heeft hij stilgestaan.
Zijn conditie is dus heel slecht.
De eigenaresse is helaas neit ins staat te rijden of te longeren vanwege gezondheidsproblemen.
Hij staat alleen 15 km bij mij vandaan dus ben ik als school weer begint niet in staat vaker dan 1tot 2 keer per week te komen.
Nu stap en draaf ik alleen nog, om het langzaam op te pakken alleen komt er hiermee geen verbetering.
Hebben jullie misschien tips hoe ik langzaam zijn conditie op kan bouwen? :)

Groetjes!

Almeetje

Re: Hoe conditie opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:26

Misschien kan je ook beginnen met longeren en zo conditie opbouwen?
En de eigenaresse kan misschien nog een verzorgster zoeken, want met 1 tot 2x per week te rijden gaat zijn conditie niet snel verbeteren vrees ik.

stephblacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 07:49

bij mijn paardje hielp wandelen, heel veel wandelen. succes verder!

MerensBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 07:55

Ga er gewoon lekker van genieten, lekker rijden, stappen...
Die conditie komt vanzelf wel!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 07:56

1 a 2 x per week aan het werk gaan zal idd niet veel zoden aan de dijk zetten mbt zijn conditie.

Wat ik je wel als tip wil geven is dat je beter langdurig op een laag tempo kan werken (bijv. een uur flink doorstappen) dan een half uur flink stappen en draven. Zowel voor het lichaam (spieren) als het opbouwen van de conditie is dit beter.

Verder zou je een schema aan kunnen proberen te houden (voor zover als mogelijk omdat je zo weinig komt straks)
Bijv. 15 minuten stappen, 5 min draven, 5 min. stap, 5 min draf, 2 min galop, 5 min. draf, 10- 15 min. stap en dit kun je langzaam uitbouwen naar langere draf en galop momenten en bijv. vaker afwisselen tussendoor.