Rechtrichten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMaxi

Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 16:12

Wat ik me nou de laatste tijd afvraag, is de term 'rechtrichten' nu een hele nieuwe hype? Ik rijd al jaren paard en al die jaren heb ik volgens het zogenoemde rechtrichten les gekregen. En ja echt bij verschillende instructeurs. Met mijn huidige instructeur ben ik pas ook even de discussie aangegaan en heb ik haar de vraag voorgelegd: Wat is nou eigenlijk rechtrichten? Ook zij kon mij alleen maar vertellen: Hetgeen wat wij al jaren doen. Alleen ik noem het gewoon rijles geven.

De eerste 20 minuten van de les besteden we ook altijd aan buig oefeningetjes en lekker lang en laag loswerken. Pas het paard aan beide kanten even soepel is gaan we weer verder.

Ik hoop dat ik het zo een beetje goed neerzet maar ik vraag me gewoon dus af waar de term ineens vandaan komt en dat iedereen er maar over 'roept'. Het is toch gewoon de standaard manier van het rijden?

EllenB

Re: Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:18

Ik denk dat het te maken heeft met de opkomst van de klassieke rijkunst en dat mensen met 'rechtrichten' vooral het grondwerk aan de kaptoom bedoelen.
Natuurlijk is rechtrichten al sinds mensenheugenis onderdeel van dressuur (al is rechtrichtende buigingsarbeid eigenlijk de term die je moet gebruiken...)

festilavano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:23

Ik versta onder het rechtrichten van je paard simpelweg het recht rijden van je paard. Je hoort vaak: "je paard loopt scheef", "probeer hem recht te rijden". Dit klinkt makkelijk maar is moeilijker in praktijk te brengen, ik denk dat je vooral erg goed bewust moet zijn van wat het paard doet en je moet dus goed "voelen om het zo maar te zeggen. Rechtrichten is eigenlijk basis voor het moeilijkere werk.
Op de binnenhoefslag rijden is al een goede oefening voor het rechtrichten.
Ondertreden van het achterbeen, voorwaarts neerwaarts rijden is al een hele belangrijke basis.
Opzich heb ik zelf niet echt door dat iedereen er maar over "roept" en is het denk ik ook heel moeilijk om het precies te benoemen...

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:34

Rechtrichten = Dressuur..

Jammer genoeg is de moderne dressuur hier vaak al niet meer te vergelijken....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:35

Tegenwoordig is het niet meer de standaard manier van rijden.

En daarom wordt deze term zo vaak genoemd.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 16:45

festilavano schreef:
Ik versta onder het rechtrichten van je paard simpelweg het recht rijden van je paard. Je hoort vaak: "je paard loopt scheef", "probeer hem recht te rijden". Dit klinkt makkelijk maar is moeilijker in praktijk te brengen, ik denk dat je vooral erg goed bewust moet zijn van wat het paard doet en je moet dus goed "voelen om het zo maar te zeggen. Rechtrichten is eigenlijk basis voor het moeilijkere werk.
Ondertreden van het achterbeen, voorwaarts neerwaarts rijden is al een hele belangrijke basis.
Opzich heb ik zelf niet echt door dat iedereen er maar over "roept" en is het denk ik ook heel moeilijk om het precies te benoemen...

Wat ik bedoel met het er over 'roepen' is dat je in veel topics ook vaak als reactie op 'problemen' krijgt gelijk ga je paard rechtrichten. Maar dat is toch de basis van je paard trainen en zou dus niet zo 'vreemd' voor veel mensen moeten zijn.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:46

MiniMaxi schreef:
festilavano schreef:

Wat ik bedoel met het er over 'roepen' is dat je in veel topics ook vaak als reactie op 'problemen' krijgt gelijk ga je paard rechtrichten. Maar dat is toch de basis van je paard trainen en zou dus niet zo 'vreemd' voor veel mensen moeten zijn.

Maar dat is het dus wel... helaas.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 16:46

x_Marr schreef:

Misschien kom ik nu niet heel snugger uit de hoek hoor maar wat is dan wel de standaard manier van tegenwoordig? Want ik weet niet beter dan op de al reeds genoemde manier te rijden. (en ik zit toch al 22 jaar in het zadel)
Laatst bijgewerkt door MiniMaxi op 10-08-10 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:46

Hou je instructrice vast! dat is er een van de "oude" stempel en weet waar ze mee bezig is.
Het is eigenlijk hetzelfde als het hele NH gedoe..de oude, echte paarden mensen doen dit al zo lang ze paarden hebben en africhten.
Ooit is er een slimme geweest die een boek is gaan schrijven en er een naam aan heeft gegeven.
Daarna kwamen er steeds meer die iets "nieuws" verzonnen wat eigenlijk allang bekend was bij de oude garde.
Geef er een nieuwe naam aan, en als je ook een mooi verhaal hebt en goed kan vertellen ben je binnen.
Kijk alleen al eens naar de gel pads, bontjes, wow zadels enz enz!!
Daar verdienen de uitvinders goud geld aan.
Het sterft vaak een langzame dood als blijkt dat de goeroe toch niet zo "natural" is al men dacht en de bontjes en gelpads niets opvangen als een zadel niet goed past!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:48

TS, ik ben het helemaal met je eens! Als je een goede instructrice hebt, ben je daar altijd met je lessen mee bezig.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 16:49

@ Aerdenhout1: Ik ben ook heel blij met mijn instructrice en het is er inderdaad wel 1 van de oude stempel.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:54

MiniMaxi schreef:
x_Marr schreef:

Misschien kom ik nu niet heel snugger uit de hoek hoor maar wat is dan wel de standaard manier van tegenwoordig? Want ik weet niet beter dan op de al reeds genoemde manier te rijden. (en ik zit toch al 22 jaar in het zadel)

Van wat ik zie is het tegenwoordig meer een doel om het plaatje te krijgen maar zonder daar veel moeite voor te doen. En dat het plaatje dan fout is wordt niet gezien.
Kneden, spelen, zagen is iets gewoons geworden, netzoals je handen laag en dan vastzetten op je benen om die krul maar te krijgen.
Aan de werking van het paardenlichaam wordt dan niet gedacht. Als het hoofd omlaag is denken de meesten al ontspanning te hebben, maakt niet uit of het paard zijn rug nog vasthoudt.

Op een doorsnee manege wordt het je ook niet geleerd..... versnelt een pard door onbalanss dan is het het paard zijn schuld, bokken etc. ligt ook allemaal aan het paard.

Rijkunst is ver te zoeken, ben het nu gelukkig zelf aan het leren.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 17:05

x_Marr schreef:
Van wat ik zie is het tegenwoordig meer een doel om het plaatje te krijgen maar zonder daar veel moeite voor te doen. En dat het plaatje dan fout is wordt niet gezien.
Kneden, spelen, zagen is iets gewoons geworden, netzoals je handen laag en dan vastzetten op je benen om die krul maar te krijgen.
Aan de werking van het paardenlichaam wordt dan niet gedacht. Als het hoofd omlaag is denken de meesten al ontspanning te hebben, maakt niet uit of het paard zijn rug nog vasthoudt.

Op een doorsnee manege wordt het je ook niet geleerd..... versnelt een pard door onbalanss dan is het het paard zijn schuld, bokken etc. ligt ook allemaal aan het paard.

Rijkunst is ver te zoeken, ben het nu gelukkig zelf aan het leren.

Ja daar heb je wel gelijk in dat dat tegenwoordig vaak gebeurd. Ikzelf kom eigenlijk nooit meer op maneges enzo dus ik zie dat ook minder. :o Maar je hebt wel gelijk dat mensen vaak niet meer naar zichzelf kijken en vaak alleen naar het paard kijken: kop in de krul en je kunstjes doen. Alleen die kop kan pas in de krul als alles los en ontspannen is en daarna kunnen die kunstjes ook pas om het maar even botweg te zeggen.

Ik zelf ben nu met mijn 5 jarige merrie van 1.80m bezig en door omstandigheden was ze zo scheef als een...(wat is er erg scheef?) Ik heb haar pas vanaf mei / juni echt aan het werk gezet. Paard was er eerder ook nog niet aan toe, lichamelijk en geestelijk niet. Dus hebben we verder altijd we relaxte buitenritjes gemaakt met lang en laag lopen. En eigenlijk pas sinds afgelopen week begint ze echt lekker los en 'recht' te worden. We kijken en luisteren ook naar het paard waar haar grenzen liggen. Een erg fijne manier van werken is dat vind ik zelf.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:18

Een jong paard is altijd scheef! En die kop in de krul is nodig om rug gebruik te krijgen! En met krul bedoel ik dan voorwaarts neerwaarts en een bit dat aangenomen word!
Het fabeltje dat ze "vanzelf"wel eens gaan nageven en je je paard kan recht richten als ze met hun kop in de lucht lopen zou nu eens de wereld uit moeten!

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:17

Ik krijg les volgens principes van de moderne dressuur, maar dit is ook zeker gebaseerd op rechtrichten. Dus het is onzin dat de moderne dressuur niet aan rechtrichten doet. Als de term minder gebruikt wordt, wil dat nog niet zeggen dat er niet aan gewerkt wordt... Het moet alleen samengaan met andere basisaspecten (aan je been zijn, nageven etc).

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 19:20

liesje1986 schreef:
Ik krijg les volgens principes van de moderne dressuur, maar dit is ook zeker gebaseerd op rechtrichten. Dus het is onzin dat de moderne dressuur niet aan rechtrichten doet. Als de term minder gebruikt wordt, wil dat nog niet zeggen dat er niet aan gewerkt wordt... Het moet alleen samengaan met andere basisaspecten (aan je been zijn, nageven etc).

Uhm... bij mij moet het paard ook nageven en aan het been zijn hoor. Zonder nageven is er (zoals hierboven ook gezegd) geen ruggebruik...

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:34

Nee dat snap ik, maar men schetst altijd het beeld dat het bij de moderne dressuur alleen maar om het plaatje of 'de krul' draait, maar dat is echt onzin. Het is net zo belangrijk als de andere basisaspecten. Ik heb bij klassieke dressuur eerder het beeld dat rechtrichten los van de rest van het rijden gezien wordt :?

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 21:02

Nou dat bedoelde ik dus ook min of meer met mijn openingspost. Vanwaar komt het ineens dat het rechtrichten ineens zo speciaal is. De 'technieken' van het rechtrichten is naar mijn weten de basis van het normaal (dressuur) kunnen rijden.

En ik was dus wel eens benieuwd hoe andere bokkers daar over denken :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:26

Ik zou zeggen ga eens kijken op het wedstrijdterrein....
Dan vraag je je echt af wat voor les ze krijgen.
Het heeft in ieder geval niks meer met dressuur te maken.
En dat vind ik heel triest. Ik wordt er naar van als ik zie dat mensen zitten te zagen om hun paard in een krul te krijgen.

Verbaas mij er zelfs nog over dat er gewoon mensen in het Z rijden met een scheef paard of met een paard met een neppe krul.... als ik dat al zie vraag ik mij soms af ook wat de jury's mankeerd.

Een ORUN diploma zegt tegenwoordig ook echt niks meer.

Aerdenhout van je laatste post snap ik je even niet?

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 21:45

Wat Aerdenhout bedoelt is (denk ik, je mag me verbeteren hoor Aerdenhout) dat bij veel trainingen van het rechtrichten wordt gezegd dat je je handen zo hoog en wijd mogelijk moet houden, en het paard compleet zelf maar moet laten lopen en dat ie dan vanzelf wel een keer z'n hoofd naar beneden gaat doen. Verder ben je dan vooral bezig met het paard z'n schouder goed te laten plaatsen en het op die manier recht te zetten. En vanuit dat punt zou het paard uitzichzelf de aanleuning gaan zoeken en nageeflijk gaan lopen. Zo heb ik ook namelijk een keer een verhaal gehoord over rechtrichten. Ik vond het iig nogal vaag want de teugels moesten ook nog met een boogje blijven hangen, dus naar mijn idee heb je dan geen contact.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:36

liesje1986 schreef:
Ik heb bij klassieke dressuur eerder het beeld dat rechtrichten los van de rest van het rijden gezien wordt :?

Nee, er wordt alleen begonnen met werken aan de hand. Dat is de allereerste stap. Daarna komt het rijden en daarin wordt het gewoon meegenomen. Je hebt er zo gruwelijk veel gemak van als je je paard de oefeningen eerst onbelast leert uitvoeren.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:49

Citaat:
Ik vond het iig nogal vaag want de teugels moesten ook nog met een boogje blijven hangen, dus naar mijn idee heb je dan geen contact.

Wanneer het paard in balans loopt, kan het gewicht van de teugel al genoeg zijn om een verbinding van achter naar voren te onderhouden. Ik neem aan dat je dat met contact bedoelt.
Dat is het hele punt. Er wordt niet met/op druk gereden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:50

MiniMaxi schreef:
Ja daar heb je wel gelijk in dat dat tegenwoordig vaak gebeurd.

Ik denk eerlijkgezegd dat het van alle tijden is.... Enig verschil is dat paardrijden er populair is tegenwoordig dus verhoudingsgewijs meer beginnende ruiters en wat meer gevorderden die de basiszaken nog of nog niet helemaal in de vingers hebben. Met veel vlieguren, verschillende paarden en les kot iedereen uiteindelijk bij dezelfde voorwaarden om fijn te kunnen (blijven) rijden.

Misschien dat de rechtrichters van tegenwoordig meer aan de hand werken en wat andere methodes hebben dan de reguliere instructeur (hand hoog/laag meer of minder contact op een of beide teugels). Het is aan de mensen eromheen of dat wat de instructeur vertelt werkt.

Al met al komt het uiteindelijk voor iedereen neer op: Aan het been, recht op twee teugels en nageeflijk zijn.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:59

Kelly_ann schreef:
Al met al komt het uiteindelijk voor iedereen neer op: Aan het been, recht op twee teugels en nageeflijk zijn.

+:)+ Daar heb je gelijk in, of je nu dressuurt, springt, ment, gangenpaarden rijdt of aan western doet.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:01

Tja. Het is wel een hype, en over het algemeen vind ik het maar eens stelletje mutsen als ik ze zo bezig zie. Toevallig net thius met mijn moeder nog een discussie erover gehad nav een andere stal. Ik ben idd van mening dat je ALTIJD bezig bent met rechtrichten, dus dat zou niet dé oplossing voor van alles moeten zijn, want dat train je altijd al.