Villie @ Work Fotoshoot door Pattyhypographics

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MontyRulezz

Villie @ Work Fotoshoot door Pattyhypographics

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 18:49

Nou moeten we er maar eens aan geloven, ons eerste topic hier op HAW :D

Meet Villeneuve aka Villie een 8 jarige ruin van Pierrot x Haarlem. Villie heb ik vorig jaar gekocht. Hij heeft tot zijn 7e levensjaar grotendeels op de wei mogen genieten en kwam bij ons voor de verkoop. Vanaf de 1e keer dat ik erop zat was ik helemaal verliefd op hem <3 . Toen er iemand serieus interesse in hem had, wilde ik niet dat hij wegging en heb ik hem zelf gekocht.

Hij is eigenlijk een echt springpaard en heeft een super techniek, veel vermogen en basculeert heel goed boven de sprong. Ik ben zelf een echte dressuurmuts en train hem dressuurmatig. Omdat hij springen heel erg leuk vind wordt hij geregeld gesprongen door een meisje bij ons op stal. Hij is nu ongeveer een half jaar serieus onder het zadel. Zijn niveau was aangereden toen ik met hem begon. Van de winter heeft hij een maand of 3-4 bijna helemaal stil gestaan en we zijn vanaf maart serieus weer aan het trainen. Ons niveau zal nu L2 zijn. Ik loop niet echt tegen problemen aan met hem. We doen het lekker rustig aan en hij krijgt bij mij ook alle tijd om te groeien.

Hij heeft nog wat moeite met meer boven in te gaan lopen. Ook nieuwe dingen heeft hij moeite mee. Het is geen paard dat na 3 keer alles snapt. Bij hem is het herhalen, herhalen, herhalen en dan met veel respect... dus vragen en niet dwingen.
Als hij het eenmaal door heeft doet hij heel erg zijn best voor je :D . We zijn nu bezig met SB en wijken en dat begint hij na tig keer oefenen ook al enigszins te snappen.

Al met al ben ik supertrots op mijn knappe vent <3 .

Patty (pattypaard hier op bokt) was zo aardig om vorige week (31-07-2010) een shoot van ons te maken toen we aan het trainen waren. Ter gelegenheid daarvan had ik hem netjes ingevlochten 8-) .

We starten nog geen wedstrijden maar dat ben ik volgend jaar wel van plan. Hij zal dan tegelijkertijd ook worden gesprongen.
Als jullie meer tips of commentaar hebben hoor ik het graag!

We beginnen altijd met lang en laag stappen, draven en galopperen.
1. Eerst instappen.
Afbeelding

2. Lekker drafje
Afbeelding
3.
Afbeelding

4. Galopje
Afbeelding

5. Toen wat meer oppakken
Afbeelding

6. Pasje verruimen, ook daar heeft hij nog wat moeite mee en valt wat op de voorhand.
Afbeelding

7. Even terug in tempo en wat meer op de achterhand
Afbeelding

8.Wegrijden in middendraf, hier ben ik heel blij met zijn achterbeengebruik.
Hij duikt alleen weer teveel op de voorhand.
Afbeelding

8. Mooie stelling in de hoek, hier had hij in het begin ook nog moeite mee. Hij blijft wel lekker ondertreden.
Afbeelding

9. Weer een stukje verruimen, nu blijft hij wat meer opgericht.
Afbeelding

Dan zijn makkelijkste en beste gang: de galop :D
10.
Afbeelding

11. Zijn achterhand en hals beginen steeds gespierder te worden...
Afbeelding

12. Hij galoppeert super bergop.
Afbeelding

13. Volte sluiten in galop en wat meer op de achterhand. Villie is het er niet helemaal mee eens :P .
Afbeelding

14. En natuurlijk als afsluiting weer lang en laag uitdraven.
Afbeelding

15. Vooruit dan, omdat hij ook zo goed kan springen een springfoto van een dag later (01-08-2010) toen hij springtraining had :D
Afbeelding

Nou, schiet maar los ;) .

bonita84

Re: Villie @ Work Fotoshoot door Pattyhypographics

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:34

Mooi paard heb je zeg! Hij heeft zeker een mooie bergopwaartse galop! Alleen draf valt hij nog wat op de voorhand maar dat komt vanzelf. Mooi hals heeft hij ook! En wat kan die springen zeg! Hij vind het ook helemaal geweldig volgens mij!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 19:38

Ja, hij vind het super en doet het echt graag! Daarom mag hij van mij ook met S_jarissa springen.

Janne_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:42

Hallo,

Zag er goed uit. Maar probeer wat rechtterop te gaan zitten. Verder heel mooi.

Groetjes :D

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:59

Wat een ontzettend gaaf paard zeg!
Op veel foto's is hij wel actief van achter,
en vind het heel knap wat je in een korte tijd
met hem bereikt hebt. Ook de aanleuning vind ik er heel fijn
uitzien, mooi rond en het ziet er uit alsof het goed op 2 teugels is :)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:02

ok, ik wil je niet persoonlijk aanvallen maar aangezien dit haw is en men dan eerlijk commentaar verwacht en dat ik zie dat bijna niemand dat doet; doe ik maar een poging.

ik vind dat hij op bijna alle fotos achter de noodlijn loopt met een onderhals en geen fijn ruggebruik.
en idd vaak op de voorhand
ook heb jij op een aantal fotos je handen te hoog en een te strenge binnenhand; dit zie je duidelijk op sommige fotos waarbij hij zijn hoofd kanteled.
op de laatste draffoto werk je errug terug met je handen en zet je je handen vast op je bovenbeen; ook zit je op sommige fotos scheef.
in de galop zit je erg scheef en helemaal naar binnen toe; zo breng je je paard uit balans

hebben jullie samen wel les? lijkt me zeker niet overbodig

ik vind het wel een leuk paard met uitstraling maar jullie moeten samen nog veel trainen; ik vind het niet l2 waardig; ik vind dat de basis nog lange na niet voor elkaar is bij jullie beide niet.

de springfoto is super; compleet in balans met veel afsprong en balans.
dit paard zou idd ideaal zijn voor de springsport

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:08

Tamaramt: Ik wil graag even op reageren, omdat ik juist een heel ander beeld ervan heb. Op de foto's zie ik juist een paard die de bovenhalsspier goed gebruikt en ik zie nauwelijks een onderhals. Dat achter de loodlijn vind ik hier niet storen want hij blijft mooi rond in zn hals en neemt op de meeste foto's volgens mij druk aan op beide teugels, waardoor dit niet ten koste gaat van de aanleuning. Over het op de voorhand lopen ben ik het overigens wel eens, ik denk dat dit een kwestie van trainen is, en zodra dat voor elkaar is de oprichting vanzelf wel komt :)

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 20:26

@Tamaramt; ik heb wekelijks les, dus dat zit wel goed :)

Wake_up ziet het helemaal goed. Ik weet dat hij nog wat teveel op de voorhand loopt, dat gaf ik ook in mijn beginpost aan. Hij heeft er nog moeite mee om meer opgericht te lopen. Ik train dit natuurlijk wel mee, maar het kost hem nog moeite om met tact te blijven lopen. Het is wel een paard wat zijn hals en rug heel goed gebruikt. Hij loopt heel netjes op beide teugels en heeft een fijne aanleuning.

Ik ben het met je eens Tamaramt dat ik op de laatste foto niet netjes zit, met mijn handen op mijn bovenbeen. Daar zal ik in het vervolg op letten als ik afsluit met hem lang en laag te rijden. Hij was moe hier en dan heb ik moeite met hem daar lang en laag te houden met het gevolg dat ik wat teveel terugrijdt.

Hij is super geschikt voor de springsport. Daarom vind ik het zonde als hij helemaal niet zou springen. Hij kan het hogere werk makkelijk aan, maar dat is voor mij niet belangrijk.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:41

Moderatoropmerking:
Ik heb diverse reacties verwijderd. Houden jullie er wel rekening mee dat het RT-HAW is?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:56

Hoi MR!!!

Ten eerste voor je fotografe: ik had sommige foto's graag nog iets meer ingezoomd willen zien. (minder omgeving, iets meer paard...)

Dan het rijtechnische deel (HAW)...
Foto 2, fijn!!! Ik zie juist wel een hele goede halsspier, geen onderhals maar nog wat vast in zijn lenden, losrijden zeker nog?
Foto 5: al wat meer oprichting, fijn, maar denk om je buitenhand.
Foto 6: je geeft zelf het commentaar al. Op zo n moment zou ik niet doorgaan met verruimen, want je beloont als het ware het diep gaan en gigantisch op de voorhand duiken. Op zo n moment zou je eigenlijk juist eventjes, heel actief, moeten terugrijden en van daaruit meteen weer wegschakelen.
Foto 7: héérlijk om naar te kijken. Hou je handen even wat meer gelijk (weer die buitenhand).
Galopfoto's: op je BILLEN blijven zitten en hou je benen op hun plek! Probeer je in de galop langer te maken, vooral als dat zijn makkelijkste gang is, als het goed is valt hij niet terug in draf en kun jij je gewoon mooi lang blijven maken. Denk niet alleen aan een opgericht paard, maar ook aan een opgerichte ruiter.

Ik vind de foto's er super uitzien, geeft een lekker beeld en is duidelijk te merken dat je niet tegen enorme problemen aanloopt en je paard gewoon lekker aan het trainen bent. Dat de middenhalsspier op elke foto te zien is, vind ik een heel goed teken. Hij laat zijn rug goed los, maar soms krijg ik het idee dat hij in zijn lendenpartij wat vasthoudt?

Zettum op en ga zo door hoor!!! Lekker bezig!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 06:24

Hoi Imago,

Dank je voor je tips. Dat is ook de reden waarom ik de foto's hier neer heb gezet en niet bij ITP :D
Ik ga je tip vwb het terugrijden en daarna weer verruimen zodat hij niet op de voorhand valt zeker uitproberen! Wat ik nu al wel doe is op de lange zijde in draf, zitten- sluiten stappen- openen en dan weer draven en dat 3 x achter elkaar (onze bak is niet supergroot dus vaker lukt me niet ;) ).

En dat vastzitten in de lendenen, dat is een goeie, daar heb ik eigenlijk nog niet eens bij stilgestaan. Ik heb bij hem het gevoel dat hij heel wat korter loopt dan ik nu op de foto's terug zie. Idd alsof hij nog een beetje blokkeert.
En natuurlijk op mijn billen blijven zitten ja! Ik zie me wel heel erg naar voren zitten, daar ga ik zeker op letten.

Foto's blijven confronterend, is weer even een goeie wake up call voor mij :o .

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 06:37

Ziet er goed uit :).
Mooi paardje hoor!
Probeer alleen in de galop je binnenbeen lang te houden (en dus niet naar achteren te leggen) en rechtop te blijven zitten i.p.v. naar voren duiken!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:26

Erg leuk ding! Al mooi gespierd ;)
Met het oppakken had ik je teugels een handje korter willen zien, dan wordt het gemakkelijker voor jou om hem in middendraf boven te houden, want hij duikt nog enorm. Ik weet dat het moeilijk is, maar het komt wel ;) Véél tempo wisselingen rijden en hem daarbij opgericht rijden, boven in rijden.
Ik stoor mij enorm aan jou beenligging in galop, ik stoor mij bij vele dingen weinig, maar dit vind ik niet uitzien.. OP je poep blijven zitten, naar achteren, maak je groot, benen lang, kijk naar de lucht. Maar duik niet naar voor want dan duw je hem op de voorhand en dat is niet de bedoeling veronderstel ik?

Hij heeft een mooie springtechniek, maar ik vind hem nog iets te vlak springen, hij springt te vroeg af, wat ik enorm jammer vind. Een oefenening om hem meer in het voetje te rijden door hem te leren verzamelen in galop?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 09:34

@44Myrthe44 en SheeNegro; jullie hebben helemaal gelijk, foto's maken veel duidelijk. Ik zit echt niet goed in de galop. Ik ga daar zeker op letten in de training, dat moet gewoon beter en dat lukt ook wel!! :)

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:52

Mooi paard, probeer in galop minder voorover te zitten.

S_jarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:45

jullie zijn echt een super leuke combinatie en het komt verder helemaal goed met jullie!
vooral als jullie dadelijk concours gaan doen.
indd zoals iedereen al zegt let op je houding en zit.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:04

Erg leuk dier!
Wat mij alleen opvalt is dat je hem best wel laag rijdt. Aangezien je zelf al aangeeft, dat hij met de middendraf op de voorhand duikt, zou ik hem juist minder laag losrijden en wat meer hoger instellen. Hierdoor moet hij meer van achter uit komen en wordt hij daar krachtiger.
Verder wel een fijn beeld hoor!!

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:16

Ik vind het ene onwijs leuk dier, hij toont zich echt ;)
Hij loopt inderdaad wat op de voorhand , maar gezien je wekelijks les hebt en het een moeilijk punt is zal dat wel goedkomen.
Verder vind ik het voor een dier wat nog weinig heeft gedaan echt niet slecht uitzien.
Probeer zelf wat rechterop te gaan zitten , op sommige foto's ga je na beneden kijken en gelijk je hele lichaam zakt dan wat in ;)

En die springfoto nou die ziet er super uit !

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:20

paasei wat een lekker dier! <3 <3

je zegt 'voor de verkoop' en je woont in N-LB (en zal wel in de buurt zijn gezien het feit dat Patty foto's heeft gemaakt) waar werk je dan? Een handelsstal?

Oh, haw he...
[hawcommentaar]
ik zou iets rechter zitten misschien zelfs een beetje voor je gevoel 'te' ver naar achter
[/hawcommentaar]

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:01

Om te beginnen vind ik het een prachtig paard!

Je houding in draf vind ik ruim voldoende, kan natuurlijk altijd beter ;)
Je houding in gallop is minder, alhoewel ik dus begrijp dat dit paard pas onder het zadel is?
Dan heb ik niet zoveel moeite met een ruiter die iets naar voren zit...
Ga is heel bewust naar je foto's kijken en let bewust op tijdens het rijden: Waarom ga je niet op je billen zitten en waarom gebruik je je binnenbeen zo erg (wellicht om inbuiging te vragen)? Dan weet je waar je probleem uit voorkomt en kan je bv gaan werken op reactie van druk op jou been en op je eigen billen zitten....

Kijk is even naar bv. foto 2 :~
De bovenhalsspier bolt helemaal op, paard loopt over de rug en gebruikt zijn achterhand.
Hij loopt absoluut niet opgekropt en er blijft voldoende ruimte over tussen de kaak en de halsspier.
Ik vind het er verre van slecht uitzien!

Af en toe zie je dat het paard op de voorhand neerkomt, alhoewel hij wel zijn achterhand meeneemt.
Tja na het losrijden kan je hem nog korter pakken en nog meer oprichten, maar HALLO dat doet wel pijn hoor!!! Rome is ook niet op 1 dag gebouwd!
Luister (voel) hierin vooral naar je paard, dan merk jij vanzelf hoe ver je kan gaan ;)

Je kan bv. wat je nu doet eerst voorwaarts neerwaarts, dan iets oppakken, daarna weer een klein beetje oppakken... En dat verder opbouwen...

Succes ik vind het een erg mooi paard en jullie samen zien er verre van slecht uit!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 15:26

Heel constructief commentaar waar ik ook echt wat mee kan! Je hebt helemaal gelijk, mijn houding in de galop is verre van goed.
Dat wat jij aangeeft vwb oppakken is precies hoe ik het nu train. Als ik hem te snel oppak en teveel verliest hij zijn tact en gaat hij tamelijk kort lopen. Ik ben dat dan ook heel rustig aan het opbouwen. Het is een heel eerlijk paard wat graag werkt, maar je moet hem gewoon de tijd gunnen en blijven herhalen.

Vwb mijn binnenbeengebruik, ook dat heb je goed gezien. Ik moet er nog tamelijk aanrijden om hem netjes in die buiging te krijgen. Ik had zelf niet in de gaten dat mijn been in de galop elke keer zover naar achteren lag, dus dat is nu zeker een aandachtspunt in mijn training :D .

Heel confronterend die foto's :D .
Maar wel goed om te zien waar aan gewerkt moet worden.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:43

Paardrijden is veel makkelijker gezegd als gedaan...
Veel mensen vergeten dat het gewoon een moeilijke sport is :+

Ik maak iedere week een filmpje van het rijden dat werkt ook confronterend maar ik leer er heel veel van!
Ook begrijp ik mijn paard beter hihihi... Hij had nog nooit gemest ohz en liep ineens een hoek in en ging daar stilstaan ik kreeg hem uit de hoek een paar passen verder ging hij mesten. Ik zei nog tegen mijn instructrice dit is zijn eerste eigenwijze ding!
Kijk ik dat filmpje terug en denk verrek!!! In die hoek van het weiland ligt altijd een berg mest, dat is zijn mesthoek en hij wilde gewoon mesten _O-

Prosperlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:13

Super mooi paardje! ;)

Je mag op sommige foto's iets meer zitten.
En soms loopt hij een beetje achter de loodlijn, probeer dat er nog uit te krijgen :P

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 08:07

@Doei, daar heb je helemaal gelijk in.
Ik maak eigenlijk nooit filmpjes, ik heb niet altijd iemand die die kan maken voor mij, maar is inderdaad goed om dat eens af en toe te doen. Ik deed voorheen wel altijd elke proef filmen om precies te kijken hoe het ging en waar ik aan moest werken, maar ik heb ook al een aantal jaren geen wedstrijd meer gereden :) .

De laatste keer dat ik fotos van mezelf op Villie heb gezien was toen ik hem nog niet gekocht had, maar nog 'gewoon' trainde.
Je hebt een bepaald gevoel met trainen en hij voelt op zich ook heel fijn aan, maar als je dan die foto's ziet, wordt je gelijk met de neus op de feiten gedrukt.

Wel grappig van jouw paard dat hij in de hoek gaat staan mesten, dat doet die van mij namelijk ook :D
Als hij moet loopt hij heel netjes naar de hoek, draait zich om en gaat dan staan mesten :D Dan zal die van jou ook wel op 1 plaats in de stal mesten of niet?? Dat doet Villie namelijk ook. Hij heeft elke dag een berg mest in 1 hoek van de stal en de rest is schoon :D