Paard staakt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Indalo87

Paard staakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 13:52

Hallo allemaal,

ik zit met een probleem. Een half jaar geleden ben ik begonnen een hengst te rijden. Deze hengst had hiervoor ongeveer een half jaar / jaar stil gestaan ergens anders. Daarvoor kende ik hem nog niet, maar ik weet van horen zeggen dat het altijd een gestresst paard was. Wat hij bijvoorbeeld doet is continue met zijn tanden op elkaar klapperen. Hij was naar een andere plaats gegaan, omdat mensen hem daar zouden kunnen verbeteren, maar er was iets gebeurd, waardoor ze niets meer met hem deden (dit is het verhaal zoals ik het vernomen heb). Toen hij weer terug kwam op stal, was hij bang voor zadel en hoofdstel, gespannen bij aanrakingen en noem maar op. Hij is behandelt door een ostheopaat, omdat zijn rug vastzat. Na veel geduld en oefenen met zadel aanraken etc. zijn we op advies van de ostheopaat weer begonnen met trainen. Eerst alleen longeren en na een aantal weken was het dan tijd om erop te gaan. In principe ging dit niet slecht, alhoewel hij zeer gespannen is. Het tandenklapperen was en is nog hetzelfde. Na een tijdje zijn we gaan proberen bitloos te rijden, maar dit had uiteindelijk geen enkel effect op het tandenklapperen, hij was alleen maar veel te sterk. Er is ook een tandarts geweest en in de mond was er niets raars aan de hand. Ik ben ongeveer 5 weken op vakantie geweest en in die tijd heeft een ander meisje hem gereden, naar haar zeggen ging dat goed.
Nu na de vakantie loop ik weer tegen een probleem aan (dit deed hij voor de vakantie trouwens ook al vaker) ; in het begin als ik erop ga, gaat het goed. Tegen de tijd dat ik losgereden heb en iets meer wil gaan vragen, gaat hij pats boem stilstaan. Dan moet ik heel even wachten (als ik meteen been geef reageert hij niet) en dan loopt hij weer. Zo gauw ik dan een volte o.i.d. maak gaat hij na een paar meter weer stilstaan. Het grootste probleem zit hem nog in het galopperen. Zijn galop is ten eerste zeer onrustig en grof en als hij even heeft gegaloppeerd gaat hij ook stilstaan. Ook trekt hij elke keer de teugel uit je hand, doordat hij zijn hoofd omhoog gooit. De eerste keer in galop 'overval' ik hem en gaat hij niet stilstaan, maar als ik het daarna nog een keer probeer gaat hij zo gauw hij de hulp voelt stilstaan. Ik heb al vanalles geprobeerd; teugel ietsje langer / handen verder naar voren, ik heb op mijn zit gelet, op het moment dat ik voel dat hij wil gaan stoppen extra drijven enz..
Het heeft geen zin. Als hij het eenmaal heeft gedaan kom ik de bak niet een keer meer rond zonder dat hij stopt. Ik heb zelf het idee dat hij weer last heeft van zijn rug, maar ik weet het niet. Wat kan ik doen????

nijn223

Re: Paard staakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:36

Je kan hem weer is laten na kijken door de ostheopaat as het al weer enige tijd terug omdat toen zijn rug vast zat. Het kan natuurlijk zijn terug gekomen en daardoor die streken vertoont.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:48

Het lijkt er op dat hij de dingen die je van hem vraagt, erg moeilijk vindt of nog niet kan. Misschien ga je te snel met hem.

Hoe oud is het paard?

Hoofd omhoog gooien duidt op spanning of pijn. Is het zadel goedgekeurd door een zadelmaker?

Nog een keer de osteopaat erbij is zeker ook een goed advies.

Indalo87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 17:07

Hij is 10 jaar en kan op zich bestwel veel op dressuurmatig gebied, zijn voor de tijd dat hij weg ging ook wedstrijden mee gereden etc. Ook toen klapte hij zo met zijn tanden.

Zadel... tsjah.. ze hebben daar 2 zadels die ik mag gebruiken en die zijn niet op hem gemeten dus daar heb ik ook wel eens over nagedacht of dat wel oke zit. Moet ik ook eens voorstellen ja!

Een ostheopaat opnieuw erbij halen vind ik ook een zeer goed plan.

Het paard is niet van mij echter.. Ik hoop dat de mensen openstaan voor mij ideeen!

Ik moet wel zeggen dat ik door al dit er bestwel tegenop zie om weer op hem te rijden, ik ben echt een beetje bang dat ik hem echt pijn doe. De mensen waarvan hij is zijn nu op vakantie.

R_Franke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:06

vraag gelijk of het geen "kissing spins" zijn...

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:20

Jeetje ik heb het idee dat hij staakt omdat er iets met zijn rug is. Daardoor als je op de volte gaat moet hij wat buigen en dat doet waarschijnlijk zeer zelfde als in galop zet hij denk ik zijn rug vast en dat doet zeer waardoor hij dus gaat staken omdat hij het niet meer wil voelen, maar dat is mijn gevoel. Hij geeft in ieder geval iets aan.

Indalo87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 17:15

Thanks voor de reacties! Ja ik twijfel ook heel erg. Het kan natuurlijk ook een gehoorzaamheidsprobleem zijn. Ik heb gisteravond nog gereden en een vriendin heeft meegekeken. Ze heeft me op het een en ander gecorrigeerd en in draf en stap ging het beter, ik was consequenter en als hij stil wilde gaan staan moest ik er echt voor zorgen dat hij weer doorliep. Ik ben blij dat iemand meegekeken heeft, omdat ik het zelf moeilijk vind om te beoordelen of het aan mij ligt of dat het paard pijn in de rug heeft.
Toen ik wilde galopperen ging hij echter weer steeds stilstaan. Ik kon hem daarna weer om de tuin leiden en in galop krijgen, maar voor 4 sprongen en daarna was het gedaan. Ik ga donderdag proberen of het lukt hem te laten galopperen iets eerder in de 'les', we waren gisteren al een tijdje bezig voordat ik begon met galopperen, waardoor ik zelf ook vrij weinig energie meer had om hem vooruit te krijgen. Ik ben benieuwd wat hij dan doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:37

Ik zou het niet willen riskeren en toch eerst uitgesloten willen hebben dat hij lichamelijk iets mankeert.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:42

Als je niet dekt met deze hengst, zou ik ook zijn ballen eraf laten halen. Het klinkt namelijk als een heel stout hengstje die zijn zin wil hebben en echte hengstenstreken uithaald.
Daarbij komt ook dat een ruin veel makkelijker te houden is, zowel op het land als in een stal.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:44

Laat de hengst castreren en geef hem een dik 1/2 jaar rust!
Begin dan helemaal opnieuw met de training alsof hij nog niets kan!
Haal daar dan iemand bij die weet hoe je een paard moet beleren zonder al te veel stress te krijgen!

R_Franke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:06

k zou toch echt eerst eens een veearts laten kijken naar zijn rug en omstreken

Kirstennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:49

Altijd lastig.

Wat ook misschien handig is om te kijken of het aan zijn rug is, door ook aan de hand door middel van grondwerk hem buigingen te laten maken, hierdoor kan je kijken hoe hij reageert.
Of met longeren, probeer hem dan ook te laten galloperen. Gaat dit beter of reageert hij hetzelfde?

Doordat het ook nog is een hengst is kunnen er meerdere oorzaken zijn. Inderdaad wat Storm zegt, dit kunnen ook gewoon gedragsproblemen zijn, om eronderuit te komen.
Laat anders een dierenarts er ook naar kijken. Zij/hij kan doormiddel van trucjes al aanvoelen of er iets aan zijn rug is, laat hem dan ook aan de longe zien en dan onder het zadel.
2 mensen zien meer dan 1! ;)