M'n paard wil alleen naar de uitgang, Help a.u.b.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CrossHorse

M'n paard wil alleen naar de uitgang, Help a.u.b.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 12:44

Hoi,

Ik zit met het volgende probleem,
ben sinds vrijdag terug met vakantie, ging zaterdag weer naar m'n paard dit ging echt super, al gaat het zo door kan ik wel weer wat wedstrijden gaan rijden dacht ik toen...

Maar vandaag was het echt drama!
Op de heenweg naar de bak stond ze ong 10 keer stil, was echt niet leuk, maar toen we in de bak waren
moest ik het hek achterin nog dicht doen, maar mevr. wilde echt niet lopen, uiteindelijk kwam ze toch in actie....

Maar toen ik op haar zat wilde ze niet lopen....
Dus ik hoofdstel zadel en hoeven geconroleerd, maar niets te vinden

Rondom de bak stonden zoals altijd paarden, en aan de andere kant de sloot maar 2 weilanden verderop was een mini shet uitgebroken maar die werd alweer teruggezet, en ze waren ook aan het hooien/kuilen
maar dat gebeurd zo vaaaak....

Toen klom ik er weer op maar nog steeds niet lopen.......

Ik dacht misschien is ze nerveus dus ik maakte wat Ttouch rondjes, toen viel ze zowat in slaap...

Maar daarna nog steeds klieren, Eingelijk 'gewoon' niet willen lopen :Z

Ik ben maar gestopt na een kleine volte bij de uitgan, want ik weet het niet meer...

Hengstig is het niet want dan is ze heel anders.. Niet te houden voor andere, en voor mij ook heel lastig...

Misschien met haar verkeerde been uit bed gesapt, maar ik denk dit ook niet want ze keek je echt zo aan van ja ik weet het ook niet...

Het enigste idee wat ik dan nog denkt is mijn stalschoenen waar ik voor de 2e keer mee rij, misschien dat je hulpen dan heel anders overkomen???

Wie kan mij helpen??? aub. ik weet het echt niet meer!

Elise95

Re: M'n paard wil alleen naar de uitgang, Help a.u.b.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:47

Even aankijken. En probeer gewoon af en toe de bak in te lopen, zonder dat je gaat rijden. Dus je loopt de bak in, geeft een snoepje, en gaat weer terug naar stal. Zo zal ze de bak leuker gaan vinden.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:48

Wat is er met je paard gedaan tijdens je vakantie? Heeft er toen iemand anders op gereden? Zo ja, zijn er toen vreemde dingen voorgevallen?

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 12:49

Falona schreef:
Wat is er met je paard gedaan tijdens je vakantie? Heeft er toen iemand anders op gereden? Zo ja, zijn er toen vreemde dingen voorgevallen?

2x losgegooid, maar ik heb precies gezecht hoe het moest, en zaterdag ging het wel echt super :P

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:51

't klinkt bij mij in de oren alsof ze je enorm aan het uitproberen is en/of gewoon echt geen zin heeft om in de bak aan het werk te moeten.

Je paard kan ook beledigd zijn dat je op vakantie bent geweest en nu jou dus laat 'zitten'.

Mocht het probleem zich voor blijven doen zou ik wle even ook haar rug na laten kijken, misschien dat daar iets niet lekker in zit. (kan al met een rare jolige sprong gebeuren)

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 12:53

MiniMaxi schreef:
't klinkt bij mij in de oren alsof ze je enorm aan het uitproberen is en/of gewoon echt geen zin heeft om in de bak aan het werk te moeten.

Je paard kan ook beledigd zijn dat je op vakantie bent geweest en nu jou dus laat 'zitten'.

Mocht het probleem zich voor blijven doen zou ik wle even ook haar rug na laten kijken, misschien dat daar iets niet lekker in zit. (kan al met een rare jolige sprong gebeuren)

Ja dat zou kunnen, maar ik was nu juist op het punt om m'n zweepje niet meer te gebruiken, dus vandaag voor het eerst...
Maar is het dan misschien handig om dat ding er toch nog ff bij te pakken?

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:55

CrossHorse schreef:
MiniMaxi schreef:

Ja dat zou kunnen, maar ik was nu juist op het punt om m'n zweepje niet meer te gebruiken, dus vandaag voor het eerst...
Maar is het dan misschien handig om dat ding er toch nog ff bij te pakken?

Ik ben ook niet voor gelijk een flinke tik uitdelen hoor. :) Maar je zou hem er als waarschuwing bij kunnen nemen. Wat bij mijn paard nog wel eens wil helpen als ze eigenwijs is, is gewoon mijn stem wat verheffen en/of zwaarder maken. Dat maakt bij haar al veel indruk. Maar je moet je paard denk ik wel even duidelijk laten weten dat je hier niet van gediend bent (als je zeker weet dat er niets raars aan de hand is natuurlijk)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:14

Als je zeker weet dat er lichamelijk niks mis met hem is zou ik 1 keer heel duidelijk zijn.

Mijn paard heeft dit grapje ook een keer uitgehaald.
Stilstaan bij de uitgang en geen beweging meer in te krijgen.
Heb 1 duidelijke tik met een flinke stemverheffing erbij gegeven en hij heeft het nooit meer gedaan.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 16:47

tessa_brian schreef:
Als je zeker weet dat er lichamelijk niks mis met hem is zou ik 1 keer heel duidelijk zijn.

Mijn paard heeft dit grapje ook een keer uitgehaald.
Stilstaan bij de uitgang en geen beweging meer in te krijgen.
Heb 1 duidelijke tik met een flinke stemverheffing erbij gegeven en hij heeft het nooit meer gedaan.

tja dat is een idee, maar ik ga eerst morgen eens kijken hoe ze reageerd, al ga ik weer rijden ;)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:49

Misschien gewoon lekker naar buiten gaan en daarna weer een keer de bak in? Lijkt erop dat je paard het niet leuk of saai vindt om in de bak aan het werk t emoeten.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 16:54

Djilna schreef:
Misschien gewoon lekker naar buiten gaan en daarna weer een keer de bak in? Lijkt erop dat je paard het niet leuk of saai vindt om in de bak aan het werk t emoeten.

Ik denk dat dat het echt niet is, we maken veel buitenritten, en gaan ook zo af en toe lekker wandelen, en hebben ook wel eens een lekkere tut dag....

Ik doe vaak een week in de bak, daarna buitenrijden etc.

Dus naar mijn idee hoeft ze het niet saai te vinden. En ze heeft ook net 2 weken vakantie gehad.

Maar al komen we er echt niet uit, kunnen we ook veel gaan buiten rijden.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:00

Dan geef je inderdaad al aardig wat afwisseling. Goed van je :j
Verder weet ik het dan ook zo snel niet, succes met oplossen!

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:26

misschien had ze door dat je zonder zweep reed
misschien hoef je hem alleen maar bij je te hebben zonder te gebruiken en dat ze dan al loopt

R_Franke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:02

phew t kunnen idd allerlei dingen zijn, een voorvalletje, uitproberen, t saai vinden in de bak.
kan me eigenlijk wel vinden in alle probeersel hierboven beschreven. Ik heb zelf ook wel eens aan de hand dat ze bij de uitgang stopt, maar t rondje daarna weet k dat ze het weer kan doen en bereid ik me erop voor en "rij" haar daadwerkelijk langs de uitgang of vlak voor de uitgang afwenden voordat ze stopt en t rondje daarna weer proberen

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 13:06

Djilna schreef:
Dan geef je inderdaad al aardig wat afwisseling. Goed van je :j
Verder weet ik het dan ook zo snel niet, succes met oplossen!

dankje ;)

R_Franke tja zeker weten. Ik weet het nog steeds niet echt..

Maar het ging vandaag wel heel goed, heb niet gereden, maar lekker een wandeling gemaakt,
en ee join up van Monty Roberts..
Ik denk hoe het er nu uit ziet, dat heb morgen of overmorgen al ga ik weer rijden wel weer over is....
Ik brobeer eerst zonder zweep en al lukt het niet doe ik heb met zweep.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:56

Wel eens aan spierpijn gedacht?
Je schrijft dat je op vakantie bent geweest en dat je paard maar 2 keer is losgegooit. Zaterdag heb je heerlijk gereden (en misschien wel een beetje veel gedaan omdat je blij was dat je weer op je paardje reed, heel begrijpelijk) en nu doen de spieren van je paardje pijn.
Geef hem een paar daagjes wat rust, wel laten lopen maar niet teveel vragen. Over een paar dagen is je paard weer helemaal beter.

IloveLiranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:44

Ik zou het nog even aan kijken en dan maar gewoon wat longeren in de bak als dat bij jullie op stal mag. en dan misschien wat leuks doen in de bak zodat ze de bak niet aan rijden koppelt. Ook zal ik het gewoon af en toe proberen met rijden. en dan gewoon aan de lange teugel lekker realext.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 08:19

Storm schreef:
Wel eens aan spierpijn gedacht?
Je schrijft dat je op vakantie bent geweest en dat je paard maar 2 keer is losgegooit. Zaterdag heb je heerlijk gereden (en misschien wel een beetje veel gedaan omdat je blij was dat je weer op je paardje reed, heel begrijpelijk) en nu doen de spieren van je paardje pijn.
Geef hem een paar daagjes wat rust, wel laten lopen maar niet teveel vragen. Over een paar dagen is je paard weer helemaal beter.

Dat zou inderdaat wel kunnen, maar ik had zaterdag niet heel veel gedaan.

Maar dan zou het morgen toch wel over zijn al wil ik weer gaan rijden?

ILoveLirande: Dat zijn ook goed ideeen ja, maar die doe ik ook al heel veel :P

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:01

Gewoon morgen gaan rijden, niet teveel zware oefeningen doen. Dan zul je zien of het idd spierpijn was.
Succes!

R_Franke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:03

en hoe gaat t?

Kirstennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:52

Inderdaad even afwachten. Als wij een week niet hebben gesport , kunnen wij ook niet weer 1, 2, 3 opgestart zijn. En voelen we daarna onze spieren ook weer.
En als dit zo blijft heeft ze misschien niet meer zoveel plezier erin?
Ben benieuwd!

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 16:11

R_Franke schreef:
en hoe gaat t?

Het gaat super, het waren niet de stalschoenen die ik dacht.

Dinsdag, wilde ik balkjes gaan draven voor wat afwisseling, maar dat was niet zo'n groot suc6 toen lekker het weiland in gegaan, en veel gedraafd aan de hand, voor haar nog lang niet genoeg maar voor mij toch eigenlijk wel :P

Donderdag d'r weer opgestapt en wat gedraafd, 1 kant van de bak wilde ze niet zo graag komen want daar hoorde ze stroomdraad tikken, begrijpelijk dat ze dat een beetje eng vind, maar na het rijden wat aan gedaan.

Vrijdag: hulp gehad van een stalgenoot, rijd dressuur en heeft veel verstand van rijden en problemen, maar die kon toch echt niks ontdekken, maar ze zij lekker doorgaan...
Was ook nog ff bij de paardenwinkel geweest, om te vragen over stalschoenen, maar zij zei het kan er mee te maken hebben, doordat je voeten meer heen en weer gaan, laarzen zijn toch steviger om je enkels etc. maar ik ree ook wel eens met gympen, maar vond ik toch wel een beetje gevaarlijk(was laarzen vergeten) maar toen liet ze er ook niks van merken......

Maar eingenlijk gaat het gewoon super,

Zaterdag: lekkker weer gewandeld en grote poetsbeurt gegeven en we gaan maandag weer verder :)

Storm@ bedankt ;)