EindeLoo's Stoer voor het eerst op concours!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

EindeLoo's Stoer voor het eerst op concours!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 00:27

Hee Bokkers,

Bij deze wil ik jullie voorstellen aan mijn nieuwe pony, EindeLoo's Stoer. Hij is een 4-jarige haflingerruin van Waldess. Hij is gefokt in Oostenrijk en op 3jarige leeftijd naar Duitsland verkocht. Hier heeft hij meegedaan aan de hengstenkeuring maar hij was niet goed genoeg bevonden waarna hij is gecastreerd en verkocht aan een handelaar in Nederland. En daar heb ik hem weg. :) Hij is denk ik ong. 1.48m. groot.

Ik kocht hem net zadelmak en hij kende nauwelijks iets, wendingen en hoeken rijden bijvoorbeeld, hij liep gewoon rechtuit. :+ Vooral het opstappen was een groot probleem, hij is beleerd door hem met 3 man sterk vast te houden met opstappen en dit vond hij heel eng. Inmiddels is dat verholpen en doet hij heel goed zijn best, hij is nog jong en dus hebben we nog een hoop aandachtspunten. Afgelopen maandag hebben we onze eerste les gehad en dat ging ontzettend goed.

Hetgeen waar we aan werken is gewoon de basis, ontspanning. Hij is nogal hengst af en toe en snel afgeleidt, hij kan dan gaan scheuren en bokken, en af en toe wordt hij onbestuurbaar maar over het algemeen is het echt mijn grote vriend.

We doen verder van alles, springen (1.05m. ohz), buitenrijden (zowel alleen als met een groep), we hebben gezwommen en hij wordt gelongeerd.

Inmiddels is hij een klein halfjaar zadelmak incl. een maand rust. Ik had mijn beide enkels zwaar gekneusd en mijn enkelbanden ingescheurd, hierdoor kan ik nu ook mijn voeten niet meer draaien om aan te sluiten aan het paard.. :+

Zaterdag hadden we voor het eerst concours en hij was zo ontzettend braaf. Heel erg onder de indruk en afgeleidt, maar heel braaf! Mijn houding houdt wat te wensen over mij hij was behoorlijk sterk en wilde af en toe door de hekjes heen banjeren, af en toe vergeet hij nl. dat ik stuur. Zo nu en dan moest ik moeite doen hem onder me te houden maar over het algemeen bleef hij gedroeg hij zich keurig. Haha. Ik was heel tevreden, 2x 178 en tevreden jury's. Ze hebben beide gezegd dat ze het een gaaf paard vonden, dus dat was leuk! Het commentaar op de coupons was enkel de nageeflijkheid en de focus.

Sorry voor het enorme verhaal, hier de foto's! De foto's zijn alleen van de eerste proef, de 2e ging voor mijn gevoel een stuk beter, maar zo is hij niet beoordeelt. :Y)
Het zou leuk zijn als je een bericht achter liet, al het commentaar is welkom!!

Liefs, Nikki

1. Stappen voor de ring.
http://img638.imageshack.us/img638/2802 ... border.jpg

2. Stappen voor de ring.
http://img444.imageshack.us/img444/7928 ... border.jpg

3. Aanmelden bij de jury.
Afbeelding

4. Mams aan het voorlezen. :+:
Afbeelding

5. Draf.
Afbeelding

6. Mijn man geconcentreerd aan het werk!
http://img25.imageshack.us/img25/7552/img4262border.jpg

7. Middendraf! :+:
Afbeelding

8. Draf.
Afbeelding

9. Galop.
http://img339.imageshack.us/img339/5522 ... border.jpg

10. Galop! Hij wordt zo vrolijk van galloperen! }:0
Afbeelding

11. Stap.
http://img718.imageshack.us/img718/6129 ... border.jpg

12. Galop.
Afbeelding

13. Galop.
Afbeelding

14. Middenstap.
Afbeelding

15. Draf.
Afbeelding

16. Stap.
Afbeelding

17. STOER! <3
Afbeelding

18. :+:
Afbeelding

19. Mijn zusje & ik! *D
Afbeelding

20. Stoer & Talent!
Afbeelding

Udo2001

Re: EindeLoo's Stoer voor het eerst op concours!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 07:58

Leuke en Chique haflinger, maar wat de jury zegt is idd kloppend.
Hij mooet toch echt meer nageefelijk worden, zeker in de galop daar krijgt hij wel veel vrijheid. Maar ach oefening baart kunst, succes ermee.

butterfly18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:35

Wat een mooie foto's!
Met rijden mag hij er meer doorheen maar dat is een kwestie van oefenen! Verder vind ik 1 meter 5 springen onder het zadel wel erg hoog voor zo een jonge pony, maar dat is natuurlijk jouw eigen keus. Goed door blijven oefenen dan komen jullie erg wel!

anne_hendrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:06

Op de eerste foto steek je je benen volgens mij redelijk af, puntje om op te letten.
Verder lijkt het een beetje alsof je dr redelijk gespannen op zit, maar dat kan ik me goed voorstellen bij de 1e keer op concours.
Gewoon thuis lekker veel oefenen & trainen, volgens mij heb je al erg veel met 'm bereikt! Veel plezier met je mooie paardje & succes met je wedstrijden :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:55

Hij is duidelijk gespannen en afgeleid, maar met kilometers maken op wedstrijden zal dat wel beter worden. Het is natuurlijk ook wel erg spannend zo'n eerste keer.
Je zegt dat je je voeten niet kunt draaien vanwege je enkelbanden, weet je dat je je voeten helemaal niet hoeft te draaien? Je verkeerde zit waardoor je tenen naar buiten draaien komt al vanaf je heupen, vanaf daar draai je je benen al naar buiten. Je knieën staan namelijk ook naar buiten gericht, terwijl die naar voren moeten. Veel gemaakte fout door bijna iedereen, ze draaien hun benen vanaf de heup naar buiten.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:00

wat een leuke haflinger!
Hij is duidelijk nog wel wat gespannen, zorg dat ie lekker over de rug kan lopen zodat hij zich ook van voren
lekker kan ontspannen. Ik weet het, dat vinden de meeste haflingers niet makkelijk.
Ook lekker veel oefenen met de galop, veel galopovergangen maken, zodat ie van achteren lekker wordt getraind
en er dan ook in de galop ontspannen doorheen kan lopen.
veel succes!

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:08

Wat een mooi hoofdje :D

Als je rustig aan blijft oefen komt het wel..
Je ziet wel dat hij het in zich heeft ;)
Let wel erop dat jeje benen goed eraan houd

suc6

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:51

wat een leuke combinatie zijn jullie, je past er goed op! :j
wel een heel lief hoofd idd, als je had gezegd t is een merrie had ik t ook geloofd :+ die mooie wimpers haha!
vind t erg netjes hoor voor de 1e x! ;)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:51

wat een enorm gave haflinger.
ziet er al goed uit zo voor de 1ste wedstrijd hoor. idd veel kilometers gaan maken maar hij doet het al super voor de tijd dat hij zadelmak is :d

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 14:57

Neonlight schreef:
Hij is duidelijk gespannen en afgeleid, maar met kilometers maken op wedstrijden zal dat wel beter worden. Het is natuurlijk ook wel erg spannend zo'n eerste keer.
Je zegt dat je je voeten niet kunt draaien vanwege je enkelbanden, weet je dat je je voeten helemaal niet hoeft te draaien? Je verkeerde zit waardoor je tenen naar buiten draaien komt al vanaf je heupen, vanaf daar draai je je benen al naar buiten. Je knieën staan namelijk ook naar buiten gericht, terwijl die naar voren moeten. Veel gemaakte fout door bijna iedereen, ze draaien hun benen vanaf de heup naar buiten.

Ehm. Nouja, dat geloof ik eigenlijk niet.. :+ Maar toch thanx. :)

Verder thanx allemaal! :)
We moeten inderdaad gewoon kilometers maken.. Verder laat ik hem in galop bewust nog vrij, dan kan ik wel nu al gaan zitten prutsen maar dan verpest ik zijn galop alleen maar. Eerst balans en lekker naar voren galloperen, daarna nageeflijkheid. Thuis werk ik er al wel aan, maar dat heeft op concours geen zin. :)

En over het springen. Tja, ik kocht hem toen was er net een paar x op gereden en toen hadden ze er al 1.20m. mee gesprongen. Bovendien springt hij heel gemakkelijk.. Als het hem moeite zou kosten, of ik hem zou overvragen dan zou ik het laten. Maar nu is het een welkome afwisseling.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 15:30

Valt met trouwens ook op dat jullie hem, - gezien de reacties - een stuk gespannener vinden lopen als ik, hihi! Ik vondt het reuze meevallen. :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:55

Jammer dat je me niet gelooft. Ik heb een mooie foto uit de boktwiki, http://static.bokt.nl/w/images/e/e9/Dominiquefillionrifradin.jpg. Vergelijk de stand van het bovenbeen, de lijn naar de knieën en de tenen maar eens met je eigen houding. Op de foto van Dominique zie je de knieën naar voren wijzen, jouw knieën wijzen naar buiten. Ook zie je de voeten van Dominique recht onder haar onderbenen staan, ze hoeft haar enkels dus helemaal niet te draaien.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 16:36

Neonlight schreef:
Jammer dat je me niet gelooft. Ik heb een mooie foto uit de boktwiki, http://static.bokt.nl/w/images/e/e9/Dominiquefillionrifradin.jpg. Vergelijk de stand van het bovenbeen, de lijn naar de knieën en de tenen maar eens met je eigen houding. Op de foto van Dominique zie je de knieën naar voren wijzen, jouw knieën wijzen naar buiten. Ook zie je de voeten van Dominique recht onder haar onderbenen staan, ze hoeft haar enkels dus helemaal niet te draaien.

Ja ik snap wel wat je bedoelt. Maar op veel foto's van mij is het niet zichtbaar omdat mijn broek daar overbelicht is, dus niet echt duidelijk. En daarbij het probleem is dus dat ik mijn enkels niet recht kan houden omdat dat heel erg zeer doet. Dáardoor verdraai ik -dat is wel aannemelijk- vanuit mijn hopen, maar dat komt voort uit mijn enkels, want die zijn gewoon heel pijnlijk nog met rijden. :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:46

Probeer dan in iedergeval je sporen te laten hangen ipv ze zo omhoog te doen. Nu prik je je pony ook als het niet nodig is namelijk. En even opletten dat je niet te streng wordt in je binnenhand.

Verder gewoon veel oefenen en km's maken :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 16:52

Haha. Nee hoor, bekijk de foto's maar eens goed. ;) Je ziet contstant ruimte tussen de buik en de spoor. En streng worden in mijn binnenhand. Ik durf van mezelf te zeggen dat ik met een hele rustige fijne hand rij, ik rij juist heel bewust meer op mijn buitenteugel. ;) Maar als hij zo sterk wordt en hij rechtuit gaat dan moet mijn binnenhand even ingrijpen.. :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:56

En waarom moeten je sporen dan zo hoog zitten? Doe ze dan gewoon laag, dan wek je ook niet de indruk dat je constant zit te prikken en kan je beter verschil maken tussen kuit en spoor. Nu kan je nooit je kuit aanleggen zonder je spoor erin te prikken. Verder moet je in de galop dan proberen korte ophoudingen te maken en dan weer los te laten, dan komt zijn bit niet zo enorm uit zijn mond.

Jammer dat je niks aan wilt nemen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 17:01

MyWishMax schreef:
En waarom moeten je sporen dan zo hoog zitten? Doe ze dan gewoon laag, dan wek je ook niet de indruk dat je constant zit te prikken en kan je beter verschil maken tussen kuit en spoor. Nu kan je nooit je kuit aanleggen zonder je spoor erin te prikken. Verder moet je in de galop dan proberen korte ophoudingen te maken en dan weer los te laten, dan komt zijn bit niet zo enorm uit zijn mond.

Jammer dat je niks aan wilt nemen.

Ik wil best dingen aanemen maar dan moet het wel zinvol zijn, sporen prikken is een opmerking die zovaak wordt gebruikt op HAW maar die vaak gewoon niet opgaat. Niet iedereen die met sporen rijdt prikt.. Tenzij het nodig is. In de galop mag ik idd nog wat meer meegeven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:03

Het is nu gewoon zo, dat als jij KUIT wilt geven, je SPOOR tegen zijn buik aankomt. En dan prik je, onbewust, wel. Als je ze niet zo vaak gebruikt, wat is dan de reden dat je ze zo hoog wilt houden aan je laars?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 17:06

Hee, ik heb geen verstand van haflingerhengsten maar ik weet dat hij in Oostenrijk is gefokt. Ik heb het papier hier niet maar op mijn coupon staat Waldess als vader!

Ze hangen op de (hoe heet dat) die kleine puntjes op mijn laars waar de spoor op hoort te steunen. :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:46

Chaos schreef:
Ja ik snap wel wat je bedoelt. Maar op veel foto's van mij is het niet zichtbaar omdat mijn broek daar overbelicht is, dus niet echt duidelijk. En daarbij het probleem is dus dat ik mijn enkels niet recht kan houden omdat dat heel erg zeer doet. Dáardoor verdraai ik -dat is wel aannemelijk- vanuit mijn hopen, maar dat komt voort uit mijn enkels, want die zijn gewoon heel pijnlijk nog met rijden. :)

Je hebt je enkels wel recht ten opzichte van je knie, maar het is je hele been die verdraaid. En dat is niet alleen bij jou, maar bij 99,9 % van de ruiters. Ook je zus doet precies hetzelfde.
Je knie is eigenlijk op alle foto's goed zichtbaar, belichting van de foto's maakt niet uit.
Verder vind ik niet dat je met de sporen aan het prikken bent, je houdt ze wel netjes van hem af.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:56

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 23:45

Neonlight schreef:
Chaos schreef:

Je hebt je enkels wel recht ten opzichte van je knie, maar het is je hele been die verdraaid. En dat is niet alleen bij jou, maar bij 99,9 % van de ruiters. Ook je zus doet precies hetzelfde.
Je knie is eigenlijk op alle foto's goed zichtbaar, belichting van de foto's maakt niet uit.
Verder vind ik niet dat je met de sporen aan het prikken bent, je houdt ze wel netjes van hem af.

Kan dat ook voortkomen uit mijn bekken? Daar heb ik ook nogal last van, ik laat me kraken om ze wat losser te krijgen maar vindt het af en toe nog lastig. Ik zal het van de week mijn instructeur vragen, Hij let altijd enorm op mijn houding, dus ik weet niet waarom dan niet hierop. Als ik ook maar een cm. inknik of scheefzit krijg ik al commentaar namelijk.. :P

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:14

Je hoeft je enkels niet te belasten en je tenen toch een stuk rechter krijgen, ga met de bal van je voet in het midden van je beugel staan. Je hebt je voet scheef in de beugel staan en alleen die beugel al recht zetten kan een heleboel helpen.
Verder een leuke haf, en wat je zelf aangeeft, thuis lekker oefenen op die galop.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 10:18

Hee!
Thanx! Ja ik snap wat je bedoelt, maar op die manier moet ik ze toch rechtzetten en dat doet pijn, als ik ze afbuig voel ik het niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:20

Pfff, of het ook vanuit de bekken kan komen weet ik niet, ben geen fysiotherapeut of dokter of zo. Wat ik wel weet is dat ik onbewust toevallig altijd wel goed ben gaan zitten. Nu ik nog maar zelden rijd, ondervind ik wel de ongemakken van de goede houding aannemen, de spieren in mijn liezen gaan namelijk na een kwartiertje rijden heel zeer doen, die zijn niet meer getraind. Als je je benen uit elkaar doet en dan een draaibeweging met je bovenbeen maakt om je knie naar voren te doen, dan zit je goed. En dat geeft wel een aanslag op de spieren in je liezen als die niet getraind bent (en zo stijf bent als een hark zoals ik :') ).