Paard trekt zich er onderuit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladynaomi

Paard trekt zich er onderuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 20:49

Hey,

Ten eerste is het een beetje een vreemde titel maar wist niet hoe je het moest verwoorden :Y) .
Het zit zo. Ik rij nu ongeveer 2 jaar op mijn verzorgpaard. Een KWPN Merrie van 15(?) jaar oud. Het is nogal een hittepetitje maar op zich goed mee te werken. Alleen de afgelopen tijd wordt het trekken veel erger. Met trekken bedoel ik het volgende. Wanneer ik stap met haar valt het nog wel mee, maar trekt ze gewoon de teugels uit mijn handen. Maar zodra ik ga dragen wordt het vele malen erger. Ze trekt dan zo erg dat het bijna een glijbaan effect wordt, ik zie Naomi al gaan over de hals van der paard. Tuurlijk ben ik het er dan niet mee eens en maak een ophouding zodat ze ook nog even in de gaten heeft dat ik ook nog op der rug zit. Na een paar rondjes wordt het minder. Wanneer ik dan weer ga stappen en weer aandraaf begint het hele geintje weer van voor af aan. Dit gaat het hele uur door. Wanneer ik aangaloppeer trekt ze ook 1 keer heel hard, ga ik goed op mijn kont zitten en dan in één keer doet het niet meer, tot een half rondje en dan trekt ze weer....

Voordat ik ga rijden longeer ik haar altijd ongeveer 5 minuutjes. Dan laat ik haar stappen, draven en gallopperen en is er niks maar dan ook niks aan de hand en loopt ze bijna met der neus over de grond... Maar zodra ik derop ga zitten gaat de knop om bij mevrouw...

Ik heb haar een tijdje met martingaal gereden en dat ging op zich wel iets beter, maar heeft het probleem niet verholpen. Die heb ik de vorige keer er dus afgehaald maar toen was het trekken eigenlijk nog veel erger.

Wie o wie weet wat ik eraan kan doen, het paardrijden moet namelijk ontspannend zijn en niet de volgende dag met pijn in mijn rug en nek wakker worden....

Liefs Naomi

danamuts

Re: Paard trekt zich er onderuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:53

zorgen dat je paard niets heeft om te trekken. Zodra je het aan voelt komen, alles losgooien voor ( het liefst dat ze haar neus stoot tegen de grond, maar zo dom zijn ze meestal niet). Dit is trouwens niet aan te raden in een flinke galop, mits je geen koprol wil maken.

Verder weet ik het ook niet eerlijk gezegd,

succes

ladynaomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 20:56

danamuts schreef:
zorgen dat je paard niets heeft om te trekken. Zodra je het aan voelt komen, alles losgooien voor ( het liefst dat ze haar neus stoot tegen de grond, maar zo dom zijn ze meestal niet). Dit is trouwens niet aan te raden in een flinke galop, mits je geen koprol wil maken.

succes

Hey,

Dank je wel voor je reactie. Het is echter zo dat het in een fractie van een seconde gebeurd. En ze trekt de neus voornamelijk recht naar voren en idd bij het aandraven als een duikboot naar beneden. Iig bedankt en kan het altijd in de praktijk toepassen!

Liefs Naomi

shadoowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:03

als je paard aan de teugels trekt is dit een teken dat hij zichzelf verveeld, je moet dan extra met hem gaan werken, veel overgangen en tempowisselingen rijden dus. je moet je paard flink aan het werk zetten en dan houdt hij op met het trekken aan de teugels. mijn pony deed dit vroeger ook heel vaak en toen zei mijn lesgeefster dit dus en sindsdien trekt ze al veel minder. bij de galop heb ik dit probleem ook vaak omdat ze dan lange teugel wil krijgen maar dan moet je gewoon een tik geven. succes!

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:13

of een correctiebit erin hangen ( help, krijg nu half bokt over mee heen, en ben bij volle bewustzijn dat ik dit getypt heb)
ik heb dit buiten een maandje of 2 volgehouden, en daarna bijna niet meer getrokken.

butterfly18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:37

Ik zou gewoon terug trekken en goed je been erbij houden. Zorg ook dat je je paard lekker bezig houd en veel figuren rijd. Misschien helpt een thiedeman je ook wel. Succes

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:48

overgangen overgangen en nog eens overgangen. zorg dat ze goed aan je been is en ook weg wil.
begint ze te trekken, wees dan een stap voor, gooi de teugels los. maar dan moet je haar wel voor zijn!!
maak ook veel schijnovergangen, het paard moet op jou gaan letten.
heb je ook les met dit paard? zoja wat zegt je instructie ervan?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:14

Max_ schreef:
Ik zou gewoon terug trekken en goed je been erbij houden. Zorg ook dat je je paard lekker bezig houd en veel figuren rijd. Misschien helpt een thiedeman je ook wel. Succes

mag ik vragen hoe jij denkt dat een thiedemann hierbij kan helpen. Het enige wat ik me voor kan stellen is dat je makkelijker haar terug in positie trekt, maar ik denk niet dat dat de juiste manier is?

Thomas_Nash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:28

Mijn paard heeft dit ook gehad.
Gewoon meteen herpakken en benen erbij.
Hoe vaker je paardje dit kan doen, hoe meer hij het zal doen.
T'zijn geen domme dieren hoor.

xxx

ladynaomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 15:56

Hey,

Bedankt voor al jullie reacties! Paarden zijn idd geen domme dieren, maar dat heb ik ook niet gezegd ;). Heb geen les met dit paard, maar iemand ander van mijn stal is sinds kort begonnen met lessen bij ons aan stal. Dus kijk even aan hoe dat lesgeven gaat en misschien vraag ik ook een keer om een lesje. Lees veel dat ik de teugels los moet gooien of juist terug moet trekken. Naar mijn idee heeft ze dan allebei de keren haar zin. Wanneer ik de teugels los gooi is zei zeg maar "vrij" maar wanneer ik terug trek wordt het eigenlijk een gevecht, en dat is juist wat ik niet wil.
danamuts: wat is een correctiebit?
Vooral bezig houden met rijden ben ik al mee bezig. Maar zodra ik de overgangen ga rijden bv. draf naar stap dan drukt ze ook haar neus er weer uit. Maar juist dan geef ik been zodat ze weer verder draaft en rij ik net zo lang de overgang totdat ze zich er niet meer uit drukt...
Pff, tis wat, paardrijden! Maar het blijft leuk hoor ;).

Liefs Naomi

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:05

R_Franke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:53

ligt je zadel wel goed, past het wel goed....misschien wel als je er naast staat maar als je in het zadel zit drukt het nergens?
kan me enigzins indenken dat wanneer het zadel drukt je paard in protest gaat..

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:05

danamuts schreef:

succes

ik ben het hier mee eens
jouw paard heeft geleerd dat als hij trekt jij uit evenwicht raakt en even niks meer doet
is voor hem natuurlijk ideaal en daarom wordt het al erger want hij wil dat jij het volle uur niks doet wat hem aan het werk zet
zie het zo, je paard wil jou ook nageeflijk maken. net als jij hem
het enige wat jij dan kan doen is zorgen dat zijn spelletje geen effect meer heeft
dus als je het voelt aankomen gooi je de teugels gewoon los en geef je er been achteraan en houd ritme zodat ze doorloopt
dit zal hij een paar keer volhouden natuurlijk maar op een gegeven moment is het wel klaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:11

Allereerst een goede tandarts laten komen om het gebit te checken/behandelen en die kan beoordelen of het betreffende bit wel goed in de mond past.

Dit dit paard het ook wanneer je 'm zonder bit rijdt?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:16

Een thiedemann is een heel slecht idee IMO, als het paard aan de teugel gaat hangen trekt de thiedemann net zo hard terug, wat resulteert in een paard dat kilo's zwaar aan je bit hangt en hartstikke dood wordt voor je teugelhulpen...

Ik zou in draf aan een lange teugel flink voorwaarts drijven zodat er niets te trekken valt. Wanneer hij probeert te trekken voorwaarts drijven, meestal zijn paarden niet aan het been als ze hun hoofd dan nog altijd niet omhoog doen.

Uiteraard moeten medische argumenten uitgesloten zijn!