probleempje dubbel sprong...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beli

probleempje dubbel sprong...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 17:53

Hallo,

Ik heb een vraag over een dubbel sprong.

Gister tijdens de cross was mijn paard heel erg gefocust op het water NA een rietkraag sprong.
Gevolg: paard vergeet de rietkraag te springen en gaat op zijn snufferd
Zie filmpje:

Vandaag had ik een oefenparcoursje laag.
Dubbel sprongetje op 7,5 M
De eerste sprong tilt hij weer zijn benen niet op omdat hij zo op de 2de sprong gefocust is....

Wat kan ik hier aan doen?
uiteraard overleg ik dit met mijn instructeur(s) maar denk er toch zelf ook over na, en ik hoor graag meerdere meningnen

vibabu

Re: probleempje dubbel sprong...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:36

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Is toen een kwestie geweest van heeeeel veel oefenen en leren wachten. ik had het met balkjes die voor en na een hindernis lagen die het juist makkelijker zouden moeten maken maar waar hij z'n nek over brak.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 19:44

dus wachten op de sprong, blijven zitten en dan duidelijker aangeven als hij af moet zetten?

zou t kunnen dat ik zelf te veel naar de volgende hindernis kijk?

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:46

Misschien kun je ook een aantal keer langs de 2de rijden.. Dat hij dus leert dat hindernissen, ookal in 1 lijn, niet Altijd achter mekaar worden gesprongen?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:52

Ten eerste vind ik dit paard (nog) niet geschikt voor sgw. Zijn voorbeen is niet goed genoeg en dat kan echt gevaarlijk worden, zoals je kunt zien op het filmpje.

maak hem thuis handiger met combinaties. Spring dubbelsprongen op 1 en 2 galopsprongen en wissel daarbij de soorten hindernis af, oxers, steilsprongen, leg een keer een deken op de 1e en/of de 2e sprong, etc.
Ga ook oefenen met in-uitjes, begin met 2 en bouw dat uit totdat je een hele rij hebt staan. van in-uitjes worden ze vaak handiger.
Het lijkt me dus verstandig dat je voorlopig alleenmaar met losse balken springt, totdat hij wat handiger word.

En het is juist de bedoeling dat jij naar de 2e sprong kijkt, het is zowiezo nodig om naar de volgende hindernis te kijken, omdat je op die manier beter bij de hindernis komt.

succes!
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 08-08-10 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 19:57

Ik heb en hoop handige tips gelezen bij de schoentje!
Dank je wel.
Ik rij normaal iedere week cross training en daar heb ik dit nooit gehad.
maar ik zal inderdaad meer techniek gaan oefenen...

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 20:10

Moet wel zeggen dat hij de rest van de cross (ook volgens mijn groom en man) en het parcours vandaag, hij wél actief is met zijn voorbenen. Hij werd ook wel erg moe aan het einde..

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:13

dan zou ik toch voorlopig even geen combinaties tijdens de crosstraining springen.
Als zoiets als op het filmpje vaker gebeurd kunnen je paard en jij het vertrouwen kwijtraken en dat wil je natuurlijk voorkomen.
Je paard dus eerst handig maken met balken.

Je kunt ook met balkjes op de grond spelen. leg een parcours met balkjes op de grond, maak dubbelsprongen, in-uitjes, en balken in een volte op de grond. Zoiets kun je gerust elke dag doen en dan in stap draf en galop eroverheen. Hij moet gewoon leren te weten waar hij z'n benen moet laten als ie over een balk gaat.

Je zou hem ook een paar keer los kunnen laten springen, dan heeft ie jou als extra ballast er niet bij.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 20:19

klinkt wel heelgoed idd wat je zegt!
Toch maar even oefenen tot t wat beter,sneller en handiger is.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:36

Hier even de groom...
Tijdens de cross trainingen trekt hij zijn benen wel hoog op, brengt ze ook netjes richting zijn buik, ook het begin van de oefencross, maar naarmate hij vermoeid raakte, begon hij die activiteit van voor kwijt te raken met als gevolg dus deze 'crash'...

Schoentje, jou tips vind ik goede, denk zeker dat het voor amaretto een goede oefening is!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:38

dan is het dus ook belangrijk dat jullie opletten dat je stopt met springen als ie te moe word. Vallen is echt funest voor het zelfvertrouwen!

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:40

daar heb je gelijk in, maar er is tussendoor veel gestapt en hij zag er totaal niet vermoeid uit, tot deze sprong... Verder hebben we niks aan hem kunnen merken... voortaan gewoon stoppen bij twijfel. :)

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 21:37

Thanks Lau,
Hij was idd nog heet zat en hij heeft een goede contitie maar dit was kennelijk net te veel..