Hoe krijg je je paard netjes aan de teugel in galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cecile_Len

Hoe krijg je je paard netjes aan de teugel in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 19:10

Hey Bokkers,

ik ben met een martingaal begonnen. En dat ging helemaal prima. Na een halve maand ben ik er mee gestopt en kijken hoe dat ging. Stap en draf gaan goed maar galop gaat niet als ik aanspring doet ze het goed maar dan gooit ze haar kop eruit. Weet iemand hoe je haar dan wel kan proberen naar bneden te gaan.?

Wat ik al geprobeerd heb:

- Vragen
- Martingaal
- Elastiek

Groetjes Cecile

DreamUp

Re: Hoe krijg je je paard netjes aan de teugel in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:12

Uit ontspanning laten komen, veel overgangen en voltes rijden.
Met martingaal zou ik het persoonlijk nooit doen.

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 19:15

waarom niet met martingaal?

(sorry hoor ik wil alles weten)

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:20

Misschien les nemen en niet verwachten dat je paard vanuit ontspanning aan de teugel gaat lopen als hij allerlei hulpmiddelen omheeft?

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:21

Les nemen :) Daar bereik je veel mee! Niet meteen allerlei hulpmiddelen gebruiken.

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 19:23

Ik heb 2x in de week les vanaf volgende week. En nu heb ik 1x in de week les.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:23

En jou instructrice/instructeur vind het goed dat jij via hulpmiddelen je paard aan de teugel wil laten lopen?

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:24

Cecile_Len schreef:
waarom niet met martingaal?

(sorry hoor ik wil alles weten)

een martingaal is meer om te gebruiken als een paard zijn hoofd omhoog gooit, en je er geen controle meer over hebt.
en wat zegt je instructrice/instructeur er van?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:25

Even zomaar een vraag waar gebruikte je de martingaal voor alleen voor het nageven?
Gewoon naar de ontspanning toe rijden. Van achter na voren, veel tempowisselingen, stelling, overgangen en voltes..

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 19:31

Mijn instruceur gaf als advies een elastiek. Maar ik zei nee dat wil ik niet dat trekt alleen maar. Maar toen heb ik het toch gedaan. Maar ik vond het zielig en toen heb ik een martingaal genomen. Dat hielp wel wat beter. Maar ik rij helke keer figuren maar ze kan geen kleinerebochten maken in galop dan een grote volte dat is heelvervelend ik kan haar met alle macht sturen maar ze maakt een te grote bocht ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:36

weg met die hulpteugels ;)
paard rij je naar beneden uit ontspanning, niet vanuit dwang.
zorg ervoor dat je paard goed actief is en over de rug loopt!
rijden van achter naar voor, dan komt je paard vanzelf naar beneden.
Veel tempowisselingen, overgangen, binnen/buiten stelling, voltes enz.
Succes!

edit;
Niet met martingaal, omdat hulpteugels alleen in het begin helpen.
Daarna heb je er niks meer aan en heb je kans dat je paard zo vast zit als wat ;)
en dat je hem alleen nog naar beneden krijgt met hulpteugels.

suus97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:39

Voordat je je paard in galop wild aan zetten een grote volte draaien en daarop aangaloperen. Let daarbij wel op dat je gewoon door blijft vragen je je paard in galop zet en op de volte blijven rijden tot ie gaat zakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:44

daar ben ik het niet mee eens, hoe moet het paard weten wat je bedoelt?
Ook wordt het een beetje saai voor het paard, een keer een rechte lijn meepakken of versnellen/verzamelen op de rechte lijn.
Als je alleen galopeert op de volte, komt die never niet naar beneden ;)

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 19:56

ze gaat wel naar beneden als je de teugels lang laat maar dan niet op de loodlijn dan strekt e gewoon haar hals.

Ik heb begin september een fotoshoot maar dan moet ze wel een beetje netjes lopen..

suus97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:58

Daar heb je wel gelijk in. Meestal laat je je paard ontspannen door figuren te rijden en op een volte berijk je soms wat meer dan op een rechte lijn omdat hij dan naar binnen kijkt zodat je je paard makkelijker naar benen kan krijgen en natuurlijk moet ie actief zijn. Soms helpt het soms niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:00

Cecile_Len schreef:
ze gaat wel naar beneden als je de teugels lang laat maar dan niet op de loodlijn dan strekt e gewoon haar hals.

Ik heb begin september een fotoshoot maar dan moet ze wel een beetje netjes lopen..

Ik snap dat je dat graag zou willen maar zou het niet gaan forceren omdat ze op de fotoshoot netjes moet lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:01

Als die zijn hals strekt is al beter :) dan loopt die tenminste over zijn rug.
Dan kan je proberen of hij wat meer opgericht wil lopen,
teugels dus iets korter en been blijven geven!

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 20:03

nee maar ik bedoel. Ik wil ook zo graag wedstrijden rijden en dat soort dingen doen. Maar ik neem de tijd ervoor. Als het niet lukt dan is het niet erg dan probeer ik het de volgende keer iedere keer gaat het een stukje beter. Maar ik wil dat ze het begrijpt. Het is moeilijk om aan een paard uit te leggen dat hij zo moet lopen ze loopt wel ontspannen maar ze loopt niet op de loodlijn en soms drukt ze haar neus eruit.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:03

Hoe meer je paard zijn achterhand gebruikt (dus sterker wordt door training) en zijn buikspieren gaat gebruiken in plaats van zijn rugspieren (die moet hij leren loslaten) hoe makkelijker je paard gaat nageven.

Nageven gebeurd NOOIT vanuit de voorkant! Nooit! Nageven gebeurd vanuit de achterhand en de buikspieren en het loslaten van de grote rugspier en daardoor de halswervels.

Probeer dus je paard te trainen om zijn achterhand er onder te zetten. Dit doe je door keer op keer veel overgangen te rijden en veel schijnovergangen, een hele rustige (haast slome) galop te vragen (maar je paard moet wel sprong houden, dus been eraan!).

Als jouw instructrice je dit niet kan uitleggen of dit niet weet dan zou ik zelf op zoek gaan naar een andere die wel weet hoe het rijtechnisch wel in elkaar zit.

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:08

Ik vraag me toch echt af hoe een martingaal helpt bij een paard aan de teugel laten lopen? :')

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:12

Nog een opmerking:

Om je paard ontspannen en over de rug en 'los' te rijden,is het natuurlijk de eerste vereiste dat je zelf:
- ontspannen bent (helemaal los in je lijf)
- een onafhankelijke zit hebt (dus meebewegen met het paard ipv tegenwerken)
- een goede houding hebt

Als jij zelf niet correct op je paard zit en zelf ontspannen en meegaand bent dan kan jouw paard natuurlijk niet ontspannen en 'loslaten' ;-).

Het begint dus eigenlijk bij jouw eigen houding, daar zal eerst kritisch naar gekeken moeten worden.

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 20:18

Mijn instructeur die wil dat ik vasthoud en als zij loslaat dat ik ook loslaat. Maar als ik alleen maar druk op haar geef en niet meer los laaat dan weet zij het ook niet meer denk ik.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:22

Dan wilt jouw instructeur eigenlijk dat je jouw paard 'pijn' doet in zijn mond en als hij dan de pijn ontwijkt door zijn hoofd te buigen dan beloon je hem ;-)

Niet de meest vriendelijke methode, wel een bekende methode.

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 20:24

ja dat vond ik nou ook maar wat is dan wel een vriendelijke methode ik vraag en dan laat ik los dan loopt ze laag en dan gaat zwe weer omhoog dan vraag ik weer en an laat ik weer los...

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:32

Dat zei mijn vorige instructrice ook toen ik met Melody lesde.
Ik heb nu een andere en die zei toen ik met haar een keer lesde. Denk niet aan dat ze naar beneden loopt maar wil dat ze lekker ontspannen loopt en op de een of andere manier helpte dat heel goed. Ze ontspannde véél en véél meer.

Ga mee met de bewegingen ook met je hand. niet los-vast maar houd goed contact. Ik weet niet hoe je houding verder is maar houd goed je handen, geen pianohanden, niet laag houden. Dit geeft een ´negatieve strenge druk´ wat al helemaal niet helpt bij het ontspannen rijden ;) Nouja dit heb ik geleerd bij me nieuwe instructeur, ik was namelijk te streng in me handen en dat kwam voornamelijk doordat ik niet goed me handen kan ´zetten´ zeg maar :o