Wat is nou goed, en wat niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Wat is nou goed, en wat niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 15:25

Daar ben ik nu eigenlijk wel benieuwd na, en dan ligt er vooral bij het longeren.

Ik heb zo vaak gehoord van mensen dat je in het midden op je plaats moet blijven staan als je longeert.
Ik heb geen flauw idee waarom dit zo zou moeten zijn, en wat er verkeerd aan is als je mee loopt.

Zelf kan ik absoluut niet op de zelfde plek blijven staan. Ik moet af en toe gewoon lekker actief mee hupsen. O:)
Is dit nou echt verkeerd zoals veel mensen zeggen?

Wie o wie weet dit ...

RianneH

Re: Wat is nou goed, en wat niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:27

Ik loop altijd mee. Longeer ook bij voorkeur in een (grote bak) zodat ik ook de ruimte heb om rechtuit te gaan.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 15:43

Ik ben niet de enige dus. O:)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:44

Owh haha, ik ken heel veel die het zo doen. Met een reden, dat is het belangrijkste. Als je achter je paard aan loopt omdat hij je mee rond trekt, ja, dan moet je even over de techniek gaan nadenken :P

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:49

ik heb geleerd om stil te staan en het paard netjes op te sluiten tussen de longeerlijn en de zweep. een driehoekje maken dus, mijn buik wijst naar mn paards buik. Zo loopt het prima. ik word er niet moe of duizelig van.

ik denk verder niet dat het veel kwaad kan als je meeloopt hoor, net wat je prettig vindt.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:01

zodra je begint mee te lopen krijg je meer "ruis" in de mond van je paard. Het is bijna onmogelijk om te lopen en je hand stil te houden. Hierdoor krijg je dus een onrustige verbinding waardoor het voor je paard moeilijker wordt om je hand op te zoeken en lekker nageeflijk te gaan lopen.
Als jij mooi rustig stilstaat in het midden kun je zelf ook makkelijker nageven als je paard de ontspanning opzoekt.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:08

Je moet draaien dus echt stil staan kun je niet.
Een stukje meelopen is prima, maar jezelf mee longeren is natuurlijk niet de bedoeling.
Als je meeloopt is het wel belangrijk dat je achter je paard loopt en hem op die manier voorwaarts drijft. als je meer voor je paard loopt, dan kan ie makkelijker omdraaien

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:13

het stilstaan is om de 3 hoek te bewaten en het paard daar in op te sluiten, als je met een dubbele longe gaat werken is dit helemaal noodzakelijk, het mee lopen komt niet ten goed van het werk wat je vraag er is te veel storing op de lijn en je stoort zo ook het paard in de mond rustig staan en voelen is een must om goed en correct te kunnen longeren, je kan zo ook veel beter naar je paard kijken of dat deze correct over de rug loopt en of dat hij taktmatig goed is en of je eventueel het dier van achter iets meer moet actieveren en of dat je het dier van voren iets moet vragen of toestaan, dit alles is rust op de loge voor nodig.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:49

Ligt er denk ik ook aan wat je doel is met longeren. Als je gewoon je paard even wilt laten uitrazen dan maakt het niet zo gek veel uit maar als je je paard goed aan het werk wilt zetten dan moet je wat precieser bezig gaan..

deeenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:02

ik loop ook altijd mee, blijf nooit stil staan.

captainjack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:37

Moll heeft gelijk, indien je steeds meeloopt en het dier geen verbinding neemt/houd zal het steeds uit balans raken. Omdat je longeert zal die balans naar binnen of naar buiten weg zakken en overbelast je de pezen en gewrichten weer meer dan wanneer je verbinding houd omdat je til staat. Denk eraan dat je meegeet met je hand in de richting van de beweging. Dus niet naar voren zoals met rijden maar naar links of rechts, ligt aan de hand waarop je longeert.

_Steph_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:17

Ik vind het inderdaad verschillend met het doel wat je hebt. Als je 'even snel' longeert met een halster om, dan kan je meelopen. Maar als je echt met bit/passoa gaat longeren, dan denk ik dat je beter stil kan staan. Al denk ik er meestal niet echt over na. In een grote bak dan loop ik eigenlijk mee, om het rondje wat groter te maken en ervoor te zorgen dat ze niet half door een hoefslag loopt en half ernaast.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:21

wanneer ik aan het longeren ben dan loop ik zelf ook altijd een klein rondje, op minder dan 1 vierkante meter, maar anders heb ik het gevoel dat ik dizzy wordt......

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:22

pien80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:22

ik loop altijd mee, soms de hele bak door zodat het paard ook nog een stukje rechtuit kan. Zo krijg je zelf ook nog wat beweging :D

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:01

Ik loop mee in een klein cirkeltje omdat ik heel snel duizelig word als ik dat niet doe.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:29

Ik loop ook wat mee met mn lichaam naar de achterhand gericht maar ik gebruik dan weer geen longeerlijn. Als ik stil sta loopt ze ook wel maar het is gewoon automatisme omdat ik niet van stilstaan houd.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:32

als ik longeer hups ik gezellig de heele bak door,

zo kunnen we temisten ook stukken rechtuit en worden we niet zo duizelig