Doorzitten ,Tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laura_julia

Doorzitten ,Tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 18:31

Heey,
ik heb een eigen pony waar ik meestal wel op rijd.
Doorzitten lukt echt voor geen ene meter, ik ga alle kanten op en blijf niet diep in zadel zitten.
Heb al behoorlijk lang les gehad of gekregen maar ik stuiter nog.
En aangezien het niet goed is voor paard zijn rug, wil ik er snel verbetering in brengen.

Heeft iemand dus tips zodat ik zonder gestuiter kan doorzitten ?
:D

Tips: Graag
:D
Laatst bijgewerkt door Revanches op 09-08-10 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Cursief verwijderd uit de tekst voor een betere leesbaarheid

horselover7

Re: Doorzitten ,Tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:31

buikspieren aanspannen, en je benen aanklemmen. ;)
succes!

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 18:34

@horselover7: Oke zal ik is proberen morgen :D

Bedankt!:D

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:36

Goede tips daarboven maar ik zou je benen niet te veel klemmen dat is ook niet echt geweldig

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:39

Je lijf vastzetten werkt juist niet. Je moet meebewegen met je pony. Dat kan echter alleen als je pony zijn rug goed gebruikt en je dus de mogelijkheid geeft om te gaan zitten. Daarnaast is het makkelijker in het begin als je pony langzaam draaft. Hoe harder, hoe sneller de bewegingen en die zijn dan niet meer te volgen.

Begin met pony langzaam te laten draven en ga dan 4 passen doorzitten, 4 passen lichtrijden, 4 passen doorzitten, enz. Gaat dat goed ga je meer passen doorzitten. Aan een stuk doorzitten werkt niet, als je het ritme kwijt bent kan je het beste opnieuw beginnen ipv proberen vanuit het fout gaan te corrigeren.

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 18:42

@tamary: Bedankt!, ik ga het zeker proberen.
Bedankt voor die handige tips :D

ja ik heb dat heel vaak dat ik dan eerst goed zit en dan gaat ze harder lopen en ben ik het kwijt en ga ik bonken dat niet goed is voor rug :(

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:51

horselover7 schreef:
buikspieren aanspannen, en je benen aanklemmen. ;)
succes!

Als je gaat klemmen dan ga je juist stuiteren. Ontspannen is de beste manier en langzaam opbouwen. Eerst een paar passen en als het goed gaat steeds uitbouwen tot een lange zijde, kwart rondje, heel rondje etc.

oeke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:59

Nooit klemmen!!!!!
Daardoor gaat je paard alleen maar harder lopen, wegvluchten.

Ikzelf heb vroeger 3 jaar aan de longe gezeten voor zitles.
Voordeel is dan dat het paard is bijgezet zodat hij zijn rug ontspant en de longeur bepaalt waar hij loopt zodat je de teugels los kunt laten en je puur kunt concentreren op je zit.

Zorg voor een goede longeur/instructeur die je meteen kan corrigeren en tips geven. Bv. zonder beugels en proberen zo ontspannen mogelijk de bewegingen van je paard te volgen.
Succes ermee!

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 20:04

@hazenveld: mijn paard kan niet aan de longe lopen word ze gek ,, en er is bij ons geen instructeur die mij daarbij kan helpen.

dorpje is beetje afgelegen

Belin10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:08

Ik heb hetzelfde probleem. dus deze tips komen goed van pas :D

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:16

je paard in een rustig tempo houden, en hij/zij moet wel echt de rug gebruiken!!
als ze hun rug niet gebruiken lijkt het of je op een plankje zit te stuiteren.
ook blijven ontspannen werkt erg goed, wees er voor jezelf heel zeker van dat je je ook echt ontspant!! (mijn trainster heeft ook jaren geroepen: ontspan nu eens! mijn reactie: IK BEN ONTSPANNEN!!!! niet dus!!)
het is soms best moeilijk om echt in je hele lijf te ontspannen.

suc6!!

deeenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:02

goed het tempo van het paard zoeken,
en vooral niet klemmen want dan werk je het juist tegen.
goed je hak uitdrukken en iets je rug bollen en achterover hangen. (niet te ver natuurlijk!)
probeer vanuit je heupen het ritme van het paard te voelen en dat mee te volgen.
je zou het ook is zonder beugels kunnen proberen, daardoor kan je ook je zit verbeteren.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 08:19

Doorzitten is voor veel mensen een probleem.
Als ik les geef vind ik het heel belangrijk dat een ruiter ontspannen zit op de rug van een paard. Buik spieren zorgen er voor dat je de beweging kan gaan volgen. Maar dat kan alleen als je niet klemt met je benen. Denk er ook aan dat je los blijft in je enkels, daar haal je een veerkracht uit. Heb je je heupen, enkels en knieen los en zijn je buik spieren paraat dan rustig gaan oefenen.

Je weet dat je goed zit als je paard niet veranderd tijdens de oefening van TAMARY.

Om een keer te voelen hoe veel je met je buikspieren kan en moet doen, trek je je knieen op tot boven de schoft, laat je voeten op de zweetbladen liggen, zo kan je in stap goed voelen dat je de beweging echt moet gaan volgen met je zit en dat je je buikspieren nodig hebt.

Neva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 09:41

Probeer je bekken (je heupen) iets naar voren te kantelen. Hierdoor gaat je onderrug iets boller staan en wordt het makkelijker om de bewegingen van je pony op te vangen.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:30

@Tamary: Je zei dat het paard zijn rug ook goed moet gebruiken. Hoe bedoel je dat? Mijn paardje is vrij vast in de rug. Moet veel voltes enzo rijden om hem een klein beetje losser te krijgen. Kan dit ook het probleem zijn dat bij mij het doorzitten moeilijk gaat?

Joanne

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:32

misschien een x zonder beugels proberen? maar kan ook zijn dat t dan alleen maar erger wordt :=

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:48

Oeh, ik lees even mee.

Doorzitten is namelijk ook niet mijn beste kwaliteit ghehe.

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 12:54

Bedankt iedereen,,
Ja ik vind het echt moeilijk,,,
Ga het zeker de tips goed gebruiken en blijven oefenen.

Bedankt!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:58

JoannevZ schreef:
@Tamary: Je zei dat het paard zijn rug ook goed moet gebruiken. Hoe bedoel je dat? Mijn paardje is vrij vast in de rug. Moet veel voltes enzo rijden om hem een klein beetje losser te krijgen. Kan dit ook het probleem zijn dat bij mij het doorzitten moeilijk gaat?

Joanne

Paard moet zijn rugspieren gebruiken ipv ze vast te zetten om bewegingen van de ruiter op te vangen. Als jouw paard zich vastzet in de rug is doorzitten inderdaad moeilijk.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:27

Ik heb hetzelfde probleem, maar ik vraag me af hoe je dan kunt zorgen dat je paard zijn/haar rug goed blijft gebruiken wanneer je gaat doorzitten. :)

nijn223

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:42

Probeer goed met je hakken door te veren. En ga absoluut niet klemmen. En misschien is het handig om wat meer naar achter te hangen heb ik in het begin ook gedaan hielp enorm.

intu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:58

Als ik merk dat het doorzitten niet lukt ff dan doe ik mijn voeten uit mijn beugels.
automatisch herpak ik mij en zit ik goed, blijf zo rijden tot ik mijn zit naar mijn gevoel goed genoeg heb
en ga dan weer verder in de beugel.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 16:33

Je kan pas doorzitten op een paard als deze ontspannen zijn rug gebruikt. Dat gebeurd eigenlijk pas als een paard aan de teugel loopt/ nageeflijk is.

Als je gaat doorzitten en je begint te stuiteren dan gelijk weer gaan lichtrijden, het is nl niet zo prettig voor je paard.

Probeer toch iemand te zoeken die je les wil geven, er zijn mensen die bij je aan huis komen.
vraag aan mensen bij jou in de buurt van wie ze les hebben, misschien is er een vereniging in de buurt waar je naar toe kunt?

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:40

diega schreef:
Je kan pas doorzitten op een paard als deze ontspannen zijn rug gebruikt. Dat gebeurd eigenlijk pas als een paard aan de teugel loopt/ nageeflijk is.

Als je gaat doorzitten en je begint te stuiteren dan gelijk weer gaan lichtrijden, het is nl niet zo prettig voor je paard.

Probeer toch iemand te zoeken die je les wil geven, er zijn mensen die bij je aan huis komen.
vraag aan mensen bij jou in de buurt van wie ze les hebben, misschien is er een vereniging in de buurt waar je naar toe kunt?

idd het paard moet ook het vertrouwen krijgen dat jij niet gaat stuiteren, draaf daarom wat rustiger, dan is het makkelijker voor jezelf en durft het paard uiteindelijk ook te ontspannen. (mits je hem wel aan de teugel kan rijden)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:46

Als jij en je paard ontspannen zijn blijf je vanzelf zitten met doorzitten, als een paard zich niet ontspant in z,n rug etc. hoef je er niet op te rekenen dat je kan doorzitten :)