Sambuca @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quinette

Sambuca @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 17:21

Dit is mn eerste topic bij HAW, dus ik hoop dat ik de regels goed begrepen heb ;)

Sinds zo'n 2 weken rij ik Sambuca, oftewel gewoon Sam, zo'n 2 a 3 keer per week. Hierbij word ik ondersteund door sam's eigenaresse en binnenkort ga ik ook lessen met hem volgen. Ik rij Sam naar de aanloop van mn her-examen in september en waarschijnlijk blijf ik hem daarna ook nog wel rijden, want ik heb het er prima naar mn zin.

Aangezien ik Sam nog niet zo heel lang rij kan ik er geen niveau aan vast maken. Ik meen dat Sam ooit eens M1 heeft gelopen. Ikzelf heb nog nooit een wedstrijd gereden, maar op een goede dag denk ik dat ik wel n net B-proefje neer kan zetten.

Ik moet meer controle krijgen over het gaan van het paard, dus houding, tempo e.d. en daarbij op mijn eigen houding blijven letten.
Op het moment zijn we bezig met hem wat meer rond te rijden. Zoals je op de foto;s zal zien, hikt ie er de hele tijd n beetje tegen aan met hier en daar een goed stukje. Ook zijn we bezig met controle krijgen over het tempo dmv mn zit.

Wat me verder nog opviel aan de foto's:
- Teugels meer op maat en op maat houden!
- handen gelijk
- midden in het zadel zitten en benen lang houden

Foto's zijn van vandaag. Aankomende week ben ik elke dag bij de paarden en kan ik dus ook elke dag rijden, want de eigenaresse is op vakantie en samen met haar zoon heb ik nu de zorg over de paarden. Normaal is de eigenaresse er altijd bij of iig in de buurt, dus de eerste keer alleen vond ik wel n heel klein beetje spannend :P
Mn moeder en haar vriend waren erbij om te kijken en om foto's te maken.

Foto's staan op volgorde

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

enge mama:P
Afbeelding

+ close-upje
AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Afbeelding

+ close-upje
AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als afsluiter nog n filmpje. Bij 2:20 "schrikt" sam...en mn moeder :P
http://www.youtube.com/watch?v=JO-8bKOam-A

Tips om het rijden te verbeteren zijn natuurlijk welkom!

Daissos4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:02

Ziet er leuk uit,
Probeer met doorzitten minder achterover te zitten.
En laat je paard wat meer op eigen benen lopen :)
en blijf je benen langmaken/hakken uitdrukken.
Voor de rest wel netjes!

BiBiQ

Re: Sambuca @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:05

Ik vind je houding storend. Je hebt je handen onwijs ver uit elkaar. Ook moet je je zit verbeteren. Je zit nu als op een stoel. Probeer je bovenbenen wat rechter onder je lijf te houden en dan je onderbenen wat naar achter te leggen. Zo zit je ook meer op je schaambeen.
Let erop dat je rechtop blijft zitten en je tenen naar binnen houdt.

Sam vind ik verder erg netjes lopen.

Maar je rijdt 'm pas 2 weken, dus verbetering komt vast wel :)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:39

Hoi Quinette.

Leuk om te zien dat je plezier hebt met je paard.
En een fijne kans om op een paard te kunnen rijden dat M1 heeft gelopen.
Je paard geeft inderdaad nog niet helemaal na. Het valt me op dat je je ellebogen erg naar achteren hebt en je handen dicht bij je bovenbeen. Als je paard nou nageeft, is het lastig contact met de mond te houden. Neem je teugels maar een heel stuk korter, en plaats je handen naar voren waardoor je hetzelfde contact houdt. Rijd dan in draf veel overgangen en schijnovergangen naar stap zodat hij goed op je been reageert. Vang hem dan voorzichtig op maar blijf daarbij drijven. Als hij ook maar iets nageeft verminder je iets druk op de teugel, maar zodra hij weer omhoog gaat zet je er weer een klein beetje meer druk op en been erbij. Zo begrijpt hij in welke richting hij het moet zoeken (waar drukvermindering is). Aangezien het paard al wat meer ervaring heeft zal hij het snel begrijpen. Als je hem nu nog maar twee weken rijdt, komt dat zeker wel goed. Succes! +:)+

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:45

:wave:

Leuk dier zeg! :j

Als ik zo vrij mag zijn: :o
Let op je handen, ze mogen mijns inziens wat hoger. Ook mogen de teugels (zoals eerder aangegeven) korter. Niet heel veel, want dan hang je misschien teveel in zijn mond. Probeer je paard op zijn eigen benen te laten lopen en let op dat je af en toe niet te veel naar voren zit... en belangrijk! Ontspan... ;)

Niet slecht hoor voor 2 weken...:)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 00:18

Leuk dier!
Wat me opvalt is dat je er passief op lijkt te zitten; probeer er meer "aan te rijden"; handen netjes bij elkaar bij de schoft(teugels korter) en meer drijven (ik zie je been afsteken / passief afhangen), van achteren naar voren. Ze lijkt inderdaad loperig en onder je vandaan te lopen. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar juist door eraan te rijden, zal ze echt aan het werk moeten en terugkomen in tempo.
Succes!

Tim4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:14

bo0tjeee schreef:
Ik vind je houding storend. Je hebt je handen onwijs ver uit elkaar. Ook moet je je zit verbeteren. Je zit nu als op een stoel. Probeer je bovenbenen wat rechter onder je lijf te houden en dan je onderbenen wat naar achter te leggen. Zo zit je ook meer op je schaambeen.
Let erop dat je rechtop blijft zitten en je tenen naar binnen houdt.

Sam vind ik verder erg netjes lopen.

Maar je rijdt 'm pas 2 weken, dus verbetering komt vast wel :)

Helemaal mee eens!
Nog 1 aanvulling, neem de teugels iets korter als het even kan ;)